به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چند ماهه‌ی کارخانه‌ها و به دنبال آن مشکل کمبود تراشه در جهان ، موجودی رم‌های DDR5 در سراسر جهان به اتمام رسیده است.

موجودی رم‌های DDR5 در سراسر جهان به اتمام رسید - رم‌های ddr5
موجودی رم‌های DDR5 در سراسر جهان به اتمام رسید - رم‌های ddr5

یکی از بزرگترین ویژگی‌های مادربردهای مبتنی بر پردازنده‌های Alder Lake شرکت اینتل، پشتیبانی از رم‌های DDR5 است. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چند ماهه‌ی کارخانه‌ها و به دنبال آن مشکل کمبود تراشه در جهان ، موجودی رم‌های DDR5 در سراسر جهان به اتمام رسیده است و هم اکنون هیچ کدام یک از فروشگاه‌های سخت افزار این رم‌ها را برای فروش در دسترس ندارند.

با استناد به گزارش 12chip، یکی از اجزای اصلی رم‌های DDR5 یعنی تراشه‌های PMIC با کمبود شدید مواجه شده است. علاوه بر کمبود تراشه‌های PMIC، قیمت ده برابری این تراشه نسبت به تراشه‌های مشابه در رم‌های DDR4، باعث بروز مشکلات دیگری می‌شود.

تفاوت اصلی تراشه‌های PMIC رم‌های DDR5 با سایر تراشه‌های مشابه، این است که در رم‌های مذکور مدیریت انرژی از مادربردها به ماژول رم منتقل می‌شود. از این رو، تراشه‌های جدید به ماژول‌های رم اجازه می‌دهد تا مستقیماً از پاور به برق دسترسی داشته باشند و کنترل انرژی خود را بدون دخالت مادربرد در دست بگیرند.

با توجه به کمبود تراشه‌های PMIC در سراسر جهان، کمبود رم‌های DDR5 همچنان ادامه خواهد داشت و قیمت‌های نجومی برای این رم‌ها مشاهده خواهیم کرد.

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه