با توجه به جامعه‌ی نسبتاً کوچک دارندگان کنسول نینتندو سوییچ در ایران، خوشبختانه نسخه‌ی PC بازی Monster Hunter Rise نیز منتشر شد تا گیمرهای بیشتری از تجربه‌ی این عنوان لذت ببرند. با نقد و بررسی این بازی با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی نسخه‌ی PC بازی Monster Hunter Rise - Monster Hunter Rise
نقد و بررسی نسخه‌ی PC بازی Monster Hunter Rise - Monster Hunter Rise

بازی‌های مجموعه‌ی Monster Hunter از جمله عناوین شرقی‌ای قلمداد می‌شوند که در غرب نیز طرفداران فراوانی دارند. این مجموعه با بازی Monster Hunter: World و بسته‌ی الحاقی بزرگ Iceborne بیش از پیش سر زبان‌ها افتاد و در سال 2021 نیز شاهد انتشار بازی Monster Hunter Rise برای کنسول نینتندو سوییچ نیز بودیم که با استقبال فراوانی روبرو شد.

در واقع، بازی‌های Monster Hunter به چند بخش مختلف تقسیم می‌شوند که عناوین World ،Rise و Stories نمونه‌هایی از هر کدام هستند. بازی World عنوانی است که بیشتر به بازی‌های AAA با بودجه‌های کلان شباهت دارد و جزئیات گرافیکی نیز در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بازی Stories عناوین تک نفره هستند که از سبک مبارزه‌ی نوبتی بهره می‌برد. اما بازی Monster Hunter: Rise شباهت بسیار بیشتری به عناوین کلاسیک این مجموعه دارد و از نقشه‌های کوچک‌تر اما پر از محتوا بهره می‌برد.

همانطور که اشاره شد، بازی Monster Hunter Rise ابتدا به‌عنوان یک نسخه‌ی انحصاری برای کنسول سوییچ منتشر شد و اخیراً نسخه‌ی پورت شده‌ی آن برای پلتفرم رایانه‌های شخصی در دسترس قرار گرفت. بنابراین، از این بازی نباید انتظار داشته باشید که از نظر بصری عملکردی مشابه به عناوین کنسول‌های خانگی داشته باشند. 

Monster Hunter Rise - نقد و بررسی نسخه‌ی PC بازی Monster Hunter Rise
Monster Hunter Rise - نقد و بررسی نسخه‌ی PC بازی Monster Hunter Rise

برای به اتمام رساندن تمامی محتواهای بازی Monster Hunter Rise به مدت زمانی بیش از 100 ساعت نیاز خواهید داشت و اتمام ماموریت‌های اصلی آن نیز حدود 20 الی 25 ساعت زمان می‌طلبد. از آنجایی که پیش‌تر این بازی را در کنسول سوییچ تجربه نموده‌ایم، تمرکز ما در این نقد به جنبه‌های فنی حائز اهمیت در یک پورت مطوف خواهد بود.

مبارزات و مکانیک‌ها

مجموعه بازی‌های Monster Hunter در مکانیک‌های مبارزه‌ای خود خلاصه می‌شوند و مهم‌ترین رکن گیم‌پلی بازی Monster Hunter Rise نیز همین بخش است. این بازی میزبان ده‌ها سبک مبارزه‌ای فوق‌العاده عمیق است و تجربه‌ای منحصر به فرد از مبارزه‌ها را در اختیار گیمرها قرار می‌دهد.

علاوه بر مبارزات، مکانیزم‌های دیگری از جمله وجود همراهی به نام Palico در این بازی به جذابیت‌های آن می‌افزاید. اما یکی از مکانیزم‌های جدید بازی با توجه به افزوده شدن سگی به نام Palamute به Monster Hunter Rise شکل می‌گیرد. در طول بازی می‌توان سوار این سگ به کاوش سریع‌تر در جهان بازی پرداخت و حتی می‌توان از آن در مبارزه‌ها نیز استفاده نمود. در واقع، یکی از آزاردهنده‌ترین ایرادات بازی‌های Monster Hunter یعنی فرار کردن هیولاهای زخمی از دست شما به لطف وجود این سگ رفع خواهد شد.

Monster Hunter Rise - نقد و بررسی نسخه‌ی PC بازی Monster Hunter Rise
Monster Hunter Rise - نقد و بررسی نسخه‌ی PC بازی Monster Hunter Rise

ماموریت‌ها، حالت‌ها و نقشه

از جمله ویژگی‌های دیگر افزوده شده به گیم‌پلی بازی Monster Hunter Rise، تفکیک ماموریت‌ها و فعالیت‌ها به نسبت اهمیت آن‌ها است. از طرف دیگر، ماموریت‌های اصلی سایر کسانی که با شما در حال تجربه‌ی این بازی به صورت کو-آپ هستند نیز به سهولت قابل تفکیک خواهد بود و از این نظر شاهد بهبودهایی اساسی در بازی هستیم. 

در Rise ماموریت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: ماموریت‌های Village و ماموریت‌های Gathering Hub که برای ارتقا و تسلط بر سلاح‌ها و مبارزات باید به سراغ گزینه‌ی دوم بروید. همچنین، درخت مهارت بازی نیز عملکرد بسیار بهتری در این بازی دارد و عاری از هر گونه پیچیدگی‌هایی است که باعث سردرگمی گیمرها می‌شود.

البته، همه‌ی محتویات موجود در Rise قابل ستایش نیستند و حالتی به نام حالت Rampage در این بازی اصلاً تجربه‌ای لذت بخش را به همراه ندارد. متاسفانه، برای پیشرفت در داستان بازی انجام دادن ماموریت‌های آن‌ها مورد نیاز است که گاهی اوقات واقعاً روند بازی را به خصوص در حالت تک نفره طاقت فرسا می‌کند. 

همچنین، بخش پایانی بازی نیز بسیار ناپخته به نظر می‌رسد و پس از اتمام بازی، تنها با آیتم‌های تزئینی که توسط شکار هیولاها به دست می‌آیند روبرو خواهید شد. از طرف دیگر، هیولاها به صورت تصادفی در جهان بازی آشکار می‌شوند و پس از گذشت مدت بسیار کوتاهی این حالت بسیار خسته کننده خواهد شد و امیدواریم این مشکل به وسیله‌ی بسته‌ی گسترش دهنده‌ی آتی این بازی یعنی Sunbreak رفع شود.

با وجود تلاش کپکام برای طراحی نقشه‌ای مناسب برای بازی Monster Hunter Rise، به نظر نمی‌رسد که این تلاش‌ها با موفقیت روبرو شده باشند. در واقع، نقشه‌ی این بازی حتی با وجود Wirebugها همچنان آزاردهنده هستند. ناگفته نماند که بخش عمده‌ای از دلیل وجود این مشکل در بازی بنا به انحصاری بودن نسخه‌ی اصلی آن برای کنسول سوییچ شکل گرفته است. 

Monster Hunter Rise - نقد و بررسی نسخه‌ی PC بازی Monster Hunter Rise
Monster Hunter Rise - نقد و بررسی نسخه‌ی PC بازی Monster Hunter Rise

با بازی سریع‌تری روبرو هستیم

Monster Hunter Rise تمامی سعی و تلاش خود را به کار می‌گیرد تا شبیه به عنوانی در کلاس عناوین انحصاری نینتندو باشد و بیشتر در گیم‌پلی خلاصه شود. در واقع، با آسان‌تر شدن فعالیت‌های فرعی از جمله مواجه شدن با پیچیدگی‌های درخت مهارت یا انتخاب و گزینش ماموریت‌ها، بیشتر با شکار هیولاها سر و کار خواهید داشت. همچنین، این امر موجب شده است تا بازی Monster Hunter Rise بیش از سایر عناوین این مجموعه از سرعت گیم‌پلی بالاتری برخوردار باشد. 

عناوین مجموعه‌ی Monster Hunter همواره از نظر چالش‌برانگیز بودن و طراحی منحصر به فرد دشمنان یا همان هیولاها زبانزد هستند و Rise نیز از همین الگو پیروی می‌کند. در این بازی هر هیولا از ویژگی‌های خاص خود بهره می‌برد و نباید بدون چینش استراتژی مختص به هرکدام به سراغ شکارشان بروید. 

علاوه بر هیولاهای بی‌نظیر این بازی و هوش مصنوعی ستودنیشان، تنوع سلاح‌ها در Monster Hunter Rise از جمله نقاط قوت اساسی آن به شمار می‌رود که پس از ترکیب شدن با سبک‌های مختلف مبارزه‌ای و تعداد هیولاها این بازی را به عنوانی فوق‌العاده تبدیل می‌کند.

Monster Hunter Rise - نقد و بررسی نسخه‌ی PC بازی Monster Hunter Rise
Monster Hunter Rise - نقد و بررسی نسخه‌ی PC بازی Monster Hunter Rise

گرافیک بصری، فنی و موسیقی

قطعاً یکی از برترین و مهم‌ترین ویژگی‌های Rise را می‌توان طراحی هنری آن نامید که با درون مایه‌های شرقی جلوه‌ای بسیار زیبا را در خود می‌بیند. طراحی هیولاها نیز در کنار طراحی جهان بازی بسیار زیبا هستند. البته، نباید فراموش کنید که با عنوانی روبرو هستید که در ابتدا برای سخت‌افزار سوییچ منتشر شده بود.

از طرفی دیگر، با بازی فوق‌العاده بهینه‌‌ای روبرو هستیم که در سیستم‌های نه چندان قدرتمند نیز به سادگی و با نرخ فریم بالا اجرا خواهد شد.

علاوه بر مباحث فنی و بصری و در کنار طراحی هنری، طراحی صوتی این بازی نیز فوق‌العاده است. از صدای تک تک هیولاها گرفته تا صدای ملودی زیبای شرقی که در دهکده‌ی کامورا در حال پخش شدن هستند گوش‌نواز قلمداد می‌شوند.

Monster Hunter Rise - نقد و بررسی نسخه‌ی PC بازی Monster Hunter Rise
Monster Hunter Rise - نقد و بررسی نسخه‌ی PC بازی Monster Hunter Rise

در مجموع، Monster Hunter Rise در کنار نسخه‌ی World و یا حتی بالاتر از آن، به عنوان بهترین بازی مجموعه‌ی خود لقب می‌گیرد. مبارزه‌ها، اسلحه‌ها و هیولاهای پر تعداد در این بازی از جزئیات و عمق باورنکردنی‌ای برخوردار هستند و می‌توان حدود 100 ساعت را صرف سر و کله زدن با آن‌ها کرد.

(نسخه‌ی PC این بازی توسط ناشر آن برای نقد و بررسی در اختیار دیجی اُرَنج قرار گرفته است)

Monster Hunter Rise next to World or even higher, is named as the best game of its franchise. Numerous fights, weapons and monsters in this game have incredible details and depth and can be spent about 100 hours dealing with them.

امتیاز دیجی ارنج

9

نقاط قوت
  • مبارزه‌های بسیار عمیق، متنوع و لذت‌بخش
  • تنوع بالای اسحله‌ها و هیولاها
  • گیم‌پلی فوق‌العاده مهیج
  • طراحی هنری و صوتی بسیار زیبا
  • محتوای قابل توجه
نقاط ضعف
  • نقشه‌ی بازی گاهاً آزاردهنده می‌شود
  • حالت‌هایی نظیر Rampage و حالت Endgame طاقت‌فرسا هستند

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه