بازی Rainbow Six Extraction اخیراً به عنوان دنباله‌ای برای این مجموعه عرضه شد و در ادامه قصد داریم تا به نقد و بررسی آن بپردازیم. با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - Tom Clancy's Rainbow Six Extraction
نقد و بررسی بازی Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - Tom Clancy's Rainbow Six Extraction

مجموعه بازی‌های Rainbow Six از جمله مجموعه‌های بسیار قدیمی Tom Clancy قلمداد می‌شود که نسخه‌ی اول آن‌ها در سال 1998 برای کنسول Nintendo 64 عرضه شد. از آن تاریخ به بعد، چندین و چند بازی از جمله Rainbow Six Vegas و Siege نیز برای این مجموعه عرضه شدند و دست بر قضا اکثریت غریب به اتفاق آن‌ها نیز با استقبال بسیار خوب منتقدین و گیمرها روبرو شدند.

این مجموعه همواره پیش زمینه‌ی داستانی نظیر حملات تروریستی بر پایه‌ی حوادث سیاسی را روایت می‌کرد و گمان نمی‌کردیم که روزی شاهد نسخه‌ای علمی تخیلی از آن باشیم. اما در کمال تعجب، بازی Rainbow Six Extraction به طرز شگفت‌انگیزی در حالت چند نفره عالی عمل می‌کند و می‌تواند لحظاتی پر از استرس، هیجان و لذت را برای شما و دوستانتان رقم بزند.

داستان و روایت

علی‌رغم تصورات بسیاری از گیمرها، مجموعه بازی‌های Rainbow Six همواره داستانی را در پیش زمینه‌ی خود می‌بینند و بازی نیز از همین فرمول پیروی می‌کند. اگر از آن دسته از کسانی هستید که پیش‌تر عنوان Rainbow Six Siege را تجربه نموده‌اید، تا حدود زیادی با داستان Extraction و رویداد Outbreak ارتباط برقرار خواهید کرد. وقایع این بازی چندین سال پس از وقایع Siege رخ می‌دهد. در این مقطع زمانی یک شهاب سنگ در شهر نیومکزیکو سقوط می‌کند و باعث تعداد زیادی مرگ و میر ناشی از یک پاتوژن کشنده و یا انگل می‌شود.

به دنبال این موضوع، Extraction اعضای تیم Rainbow را وادار می کند تا برای جمع آوری اطلاعات در مورد این تهدید و نجات مردم، وارد مناطق ویران شده توسط این انگل که Archaen نامیده می‌شود، شوند. اگر چه طرح کلی داستان این بازی بسیار جذاب و جالب به نظر می‌رسد، اما باید بپذیریم که دنیای تمام آنلاین Rainbow Six کمتر به محتوای داستانی می‌پردازد و داستان در Rainbow Six Extraction نیز نقش کمی را ایفا خواهد کرد.

Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - نقد و بررسی بازی Tom Clancy's Rainbow Six Extraction
Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - نقد و بررسی بازی Tom Clancy's Rainbow Six Extraction

گیم‌پلی

محتوای کلی گیم‌پلی Rainbow Six Extraction بر پایه‌ی هسته‌ی بازی Rainbow Six Siege بنا شده است و به جای ارائه‌ی یک تجربه‌ی PvP، به حالت PvE بسنده می‌کند که این موضوع از جهاتی می‌تواند جذاب و از جهاتی دیگری می‌تواند دلسرد کننده باشد. برای مثال، علاقه‌مندان به بازی‌های کو-آپ بدون هیچ تردیدی از این بازی و همکاری با دوستان خود لذت خواهند برد، اما کسانی که به دنبال تجربه‌ی رقابتی مستقیم با سایر بازیکنان هستند و حوصله‌ی همکاری تیمی برابر هوش مصنوعی را ندارند در مقابل این بازی گارد خواهند گرفت.

بازی Rainbow Six Extraction گیمرها را در قالب تیم‌های سه نفره و در قالب ماموریت‌هایی به نام incursions به مناطقی می‌فرستد که توسط انگل یا همان آرکئن‌ها مورد هجوم واقع شده‌اند. البته، اهداف در این بازی چیزی فراتر از از بین بردن انگل‌ها است و این موضوع را می‌توان نقطه‌ی عطف بازی نامید. برای مثال، گاهی اوقات باید آرکئن‌ها را به مناطق خاصی بازگردانید، گاهی از آن‌ها نمونه‌گیری کنید، گاهی دوستان خود را از دل آن‌ها بیرون بکشید و نجات دهید و گاهی دیگر با یک باس‌فایت روبرو شوید.

خوشبختانه اهداف شما در این بازی به بیش از ده عدد خلاصه می‌شود و بعید است که در طول تجربه‌ی چند ده ساعته برای شما خسته کننده شوند. از طرف دیگر، سیستم چرخشی و ترکیبی منظم آن‌ها نیز به عدم تکراری شدنشان کمک فراوانی می‌کند. در مجموع، گیم‌پلی بازی به شدت متفاوت‌تر از چیزی است که از عناوین Rainbow Six یا حتی Tom Clancy دیده‌ایم و فارغ از هر نمره یا نظری تجربه‌ی یک باره‌ی آن ضرری ندارد.

چپترها و نقشه‌های مختلف

در حال حاضر تعداد چهار چپتر مختلف به نام‌های New York ،San Francisco ،Alaska و Truth or Consequence در بازی Extraction وجود دارد که هر کدام از این چپترها 3 نقشه‌ی مختلف را در خود می‌بینند. البته، بسیار بعید است که به تعداد چپترها در آینده  اضافه نشود. به هر ترتیب، هر کدام از این چپترها به صورت تک نفره یا چند نفره قابل تجربه است که در مجموع با انجام هر کدام بخش داستانی بازی به وسیله‌ی یک کات‌سین پیش برده خواهد شد. در مجموع، با این که حات تک نفره نیز در این بازی وجود دارد، اما اصلاً و ابداً لذت آن به حالت چند نفره نمی‌رسد و حتی در مواقعی بازی نیز در حالت کو-آپ از کیفیت و بالانس بهتری برخوردار است.

پس از ورود به هر منطقه در بازی، 3 هدف در 3 بخش مختلف خواهید داشت و آزاد خواهید بود که پس از انجام هر کدام به پایگاه اصلی خود بازگردید یا ریسک انجام هدف بعدی را بپذیرید تا با پاداش‌های بهتری مواجه شوید. پس از دسترسی به اهداف در هر بخش، می‌توانید آزادانه ورود به بخش بعدی یا Extraction را انتخاب کنید که انجام این امر این مستلزم ریسک بالا و در نتیجه بیشتر شدن هیجان و استرس بازی خواهد بود.

Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - نقد و بررسی بازی Tom Clancy's Rainbow Six Extraction
Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - نقد و بررسی بازی Tom Clancy's Rainbow Six Extraction

در واقع، منظور ما از ریسک تنها به از دست رفتن امتیازات جمع‌آوری شده نیست و برای مثال اگر یکی از اپراتورها در یکی از بخش‌ها در دام آرکئن‌ها بیفتد و توسط هم‌تیمی‌ها نجات پیدا نکند، برای همیشه در آن باقی خواهد ماند و باید در قالب یک ماموریت جدید به این منطقه بازگشته و برای فراری دادن آن که امری به شدت طاقت‌فرسا و استرس‌زا است تلاش کنید.

نکته‌ی مهم این است که هر یک از اپراتورها تا زمانی که نجات نیافته‌اند در بخش امتیازدهی به حساب نمی‌آیند. بنابراین، از دست دادن بهترین اپراتور در این بازی به معنای از دست دادن امتیازات فراوانی است و تاثیر بسیار زیادی روی سطح تیم شما خواهد گذاشت. در واقع، گاهی اوقات حتی ممکن است که به جای انجام ماموریت، تنها تمرکز خود را بر نجات اپراتور گرفتار شده در دل آرکئن‌ها بگذارید. در مجموع، این مزایا از جمله ویژگی‌های عالی Rainbow Six Extraction است و این بازی در این زمینه واقعاً درخشان عمل می‌کند.

البته، این نکته را باید ذکر کنیم که شکست در عملیات نجات یکی از اپراتورها به معنای این نیست که او برای همیشه از دست خواهد رفت. در واقع، حالت Permadeath برای زمانی در نظر گرفته شده است که شما در نجات یکی از اپراتورها موفق عمل نمی‌کنید و تصمیم می‌گیرد تا او را در ازای پرداخت امتیازهای کسب شده آزاد کنید. این عمل هم می‌تواند یک تنبیه عالی باشد و هم گیمرها را به نجات اپراتورها در قالب عملیات تشویق کند.

علاوه بر موارد فوق، بازی Rainbow Six Extraction حتی با وجود این که بر پایه‌ی تکرار بنا شده است، اما به ندرت احساس بی‌حوصلگی را به شما القا می‌کند. این بازی در زمینه‌ی جلوگیری از تکراری شدن بازی بسیار عالی عمل می‌کند و این موضوع با ویژگی‌های فوق و مواردی نظیر حملات تصادفی و منحصر به فرد آرکئن‌ها قوت می‌گیرد و به نقطه‌ی قوتی برای Extraction تبدیل می‌شود.

Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - نقد و بررسی بازی Tom Clancy's Rainbow Six Extraction
Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - نقد و بررسی بازی Tom Clancy's Rainbow Six Extraction

هوش مصنوعی آرکئن‌ها در این بازی از جمله نقاط قوت دیگر Rainbow Six Extraction قلمداد می‌شود و با حضور اپراتورها در مناطق آلوده دستور تولید بیشتر و فراگیری بیشتر را پخش می‌کنند. برخی از این آرکئن‌ها منجر به فلج شدن اپراتورها خواهند شد، برخی دیگر مورد حمله‌ی مستقیم قرار می‌گیرند و حتی برخی با منفجر کردن خود سعی در آسیب رساندن به اپراتورها را خواهند داشت.

بهره‌گیری از ویژگی اصلی Rainbow Six یعنی استراتژی

شاید به ندرت بتوان بازی کو-آپ یا مولتی‌پلیری نظیر عناوین Tom Clancy یافت که تاکتیک و استراتژی در آن‌ها چنین نقش پر رنگی داشته باشد. خوشبختانه Rainbow Six Extraction نیز از این قاعده مستثنی نیست و به وضوح می‌توان اهمیت استراتژی را در آن حس نمود. در واقع، این بازی بر پایه‌ی همکاری تیمی بنا شده است و اگر بخواهید درگیری‌های شلوغ و پر سر و صدا را در آن شروع کنید، باید عواقب گرفتار شدن اپراتورها را به جان بخرید.

در نتیجه‌ی این امر، بخش مخفی کاری به بخشی اساسی در بازی Rainbow Six Extraction تبدیل می‌شود و اهمیت بسزایی خواهد داشت. در واقع، عمده‌ی وقت شما در این بازی صرف مخفی‌کاری و از بین بردن تک تک دشمنان و انگل‌ها می‌شود و از این نظر می‌توانید استرس را با گوشت و پوست خود حس کنید.

شباهت انکار نشدنی به Rainbow Six Siege

از دیدگاه کلی، بازی Rainbow Six Extraction به وضوح حس و حال عنوان Siege را القا می‌کند. در واقع، تمامی اپراتورها، غالب صداگذاری‌ها، مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص آن‌ها به همراه مواردی بسیار متعدد همگی شباهت بی‌اندازه‌ای به عنوان Rainbow Six Siege دارند. البته، با وجود این که سیستم پیشرفت در بازی Siege به خودی خود فوق‌العاده است و به مرور زمان اسلحه‌ها و ارتقاهای مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که Extraction نیز از همین فرمول استفاده کند، اما امیدوار بودیم که حداقل تغییراتی در برخی از بخش‌های آن اعمال شود.

Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - نقد و بررسی بازی Tom Clancy's Rainbow Six Extraction
Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - نقد و بررسی بازی Tom Clancy's Rainbow Six Extraction

گرافیک و موسیقی

از نظر گرافیک فنی، بازی Rainbow Six Extraction چیز عجیب و یا منحصر به فردی ارائه نمی‌کند و حتی در مواردی ضعف‌هایی در آن مشاهده می‌شود. برای مثال، ما با عنوانی بسیار تاریک روبرو هستیم که نور چندانی در محیط‌های آن وجود ندارد و این موضوع به قربانی شدن ویژگی HDR ختم خواهد شد. خوشبختانه، این بازی در کنسول پلی استیشن 5 با نرخ فریم ثابت 60 در وضوح 4K اجرا می‌شود و در این زمینه ضعف خاصی در بازی مشاهده نشد.

از نظر بصری نیز Rainbow Six Extraction حرف چندانی برای گفتن ندارد و همه چیز شباهت بی‌اندازه‌ی آن به Rainbow Six Siege را فریاد می‌زد. در واقع، گرافیک بازی و حتی انیمیشن اسلحه‌ها، بافت‌ها و مواردی از این دست نسخه‌ای ارتقا یافته از بازی  Siege هستند که صد البته این ارتقا چندان چشمگیر نیست.

علاوه بر موارد ذکر شده، خوشبختانه طراحی هنری بازی فوق‌العاده به نظر می‌رسد و محیط‌های بازی و آرکئن‌ها به زیباترین و خاص‌ترین شکل ممکن طراحی شده‌اند. همچنین، موسیقی‌های بازی نیز شرایطی مشابه با طراحی هنری دارند و همانند همیشه، یوبیسافت نشان می‌دهد که موسیقی را یکی از اولویت‌های اصلی خود در ساخت بازی‌های مختلف قرار می‌دهد.

Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - نقد و بررسی بازی Tom Clancy's Rainbow Six Extraction
Tom Clancy's Rainbow Six Extraction - نقد و بررسی بازی Tom Clancy's Rainbow Six Extraction

در مجموع، بازی Tom Clancy's Rainbow Six Extraction تجربه‌ای متفاوت از بازی‌های دیگر مجموعه‌ی خود را در قالب یک بازی کو-آپ و PvE ارائه می‌کند. البته، بخش عمده‌ای از ویژگی‌های این بازی از عنوان Siege برگرفته شده است و در طول زمان می‌توانیم آن را از نظر داشتن محتوای منحصر به فرد قضاوت کنیم. به طور کلی، ترکیب المان‌های این مجموعه با مکانیزم‌های استراتژی و مشارکتی اعتیادآور و افزایش اهمیت بخش مخفی‌کاری باعث می‌شوند که Extraction به عنوانی بسیار سرگرم کننده برای تجربه در کنار دوستانتان تبدیل شود.

(نسخه‌ی پلی استیشن 5 این بازی برای نقد و بررسی در اختیار دیجی اُرَنج قرار گرفته است)

Tom Clancy's Rainbow Six Extraction game gives us a different experience and we can play it in co-op and PvE mode, unlike other games in this series. Of course, most of the features of this game are taken from the Siege, and over time we can judge it in terms of unique content. In general, combining the elements of this franchise with addictive strategic and participatory mechanisms and increasing the importance of the stealth makes Extraction a very fun way to experience with your friends.

امتیاز دیجی ارنج

8.5

نقاط قوت
  • گیم‌پلی سرگرم‌کننده و اعتیاد آورد در حالت کو-آپ
  • تنوع بالای اهداف و ماموریت‌ها
  • اتمسفرسازی زیبا
  • مکانیزم‌های مخفی‌کاری
  • سیستم ارتقا و پیشرفت عالی
نقاط ضعف
  • از برخی جهات به نسخه‌ی Siege شباهت زیادی دارد
  • تجربه‌ی به شدت ضعیف حالت تک نفره
  • ارتقای بصری نه چندان چشم‌گیر نسبت به Siege

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه