اخیراً شرکت AMD اعلام کرد که در تاریخ 1 تیر 1400، فناوری FidelityFX Super Resolution را در دسترس عموم کاربران قرار می‌دهد. این فناوری در آزمایش‌های خود، توانست تا نرخ فریم اجرایی بازی ویدیویی Godfall را تا سه برابر افزایش دهد.

فناوری FidelityFX شرکت AMD به زودی در دسترس عموم کاربران قرار خواهد گرفت -
فناوری FidelityFX شرکت AMD به زودی در دسترس عموم کاربران قرار خواهد گرفت -

به‌نظر می‌رسد که رقابت شرکت AMD با غول‌های سخت‌افزار جهان از جمله Intel و Nvidia، به مرور زمان وارد فاز جدی‌تری خواهد شد. در واقع، این شرکت اخیراً توانست تا با عرضه‌ی پردازنده‌های قدرتمند و مقرون به صرفه، توان رقابتی بسیار بالایی را به رخ شرکتی نظیر Intel بکشد و به نوعی زنگ خطر را برای سایرین به صدا درآورد. همچنین، در زمینه‌ی تولید کارت‌های گرافیکی نیز چند سالی که شاهد فعالیت و پیشرفت غیرقابل انکار AMD هستیم و این شرکت روز به روز در حال تنگ کردن عرصه‌ی پادشاهی شرکت Nvidia در بازار کارت‌های گرافیکی است.

به هر ترتیب، چندی است که AMD در حال توسعه‌ی یک فناوری برای مقابله با فناوری مشابه (DLSS) که توسط Nvidia ساخته شده بود است و به‌نظر می‌رسد که به‌زودی شاهد عرضه‌ی عمومی آن خواهیم بود. البته، با توجه به ستایش کاربران از عملکرد فناوری DLSS، متوجه بودیم که راه سختی در این زمینه پیش روی AMD قرار دارد اما با استناد به آزمایش‌های درون شرکتی AMD، شاهد عملکرد بسیار خوب فناوری FidelityFX Super Resolution هستیم.

در واقع، FidelityFX و DLSS به عنوان فناوری‌های جدید Supersampling شناخته می‌شوند و می‌توانند تا تاثیر بسیار زیادی را بر روی نرخ فریم اجرایی بازی‌ها بگذارند. علاوه بر این، لازم به ذکر است که قابلیت FidelityFX Super Resolution با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و بدون نیاز به تکنولوژی یادگیری ماشین، رزولوشن اجرایی بازی‌ها را بدون تاثیر چندان بر قدرت خروجی سیستم بالا می‌برد تا در نهایت شاهد افزایش چند برابری نرخ فریم اجرایی بازی‌ها باشیم.

در پایان، جالب است بدانید که FidelityFX  از چهار حالت "بالاترین کیفیت خروجی"، "کیفیت خروجی بالا"، "حالت متعادل" و "حالت بهینه" بهره می‌برد و شرکت AMD، بازی جدید و نسل نهمی Godfall را توسط این فناوری بر روی کارت گرافیک RX 6800 XT مورد آزمایش قرار داد.

بر این اساس، این بازی که به سیستم قدرتمندی برای اجرا نیاز دارد، در بالاترین تنظیمات گرافیکی ممکن در  به ترتیب در هر حالت "بالاترین کیفیت خروجی ممکن" توسط فناوری FidelityFX با نرخ 78 فریم بر ثانیه اجرا شد. همچنین، این اعداد در حالت‌های کیفیت خروجی بالا، متعادل و بهینه نیز معادل 99 و 124 و 150 فریم بر ثانیه بودند و بدون فعال‌سازی این فناوری، این عدد تنها 49 فریم بر ثانیه را نشان داد.

البته، لازم به ذکر است که این فناوری کاملاً متن باز بوده و حتی کاربران و دارندگان کارت‌های گرافیکی سری GTX 10 شرکت Nvidia نیز قادر هستند تا از آن استفاده کنند. در واقع، طی آزمایش فناوری FidelityFX بر روی کارت گرافیکی GTX 1060، بازی فوق در رزولوشن 1440p و با بالاترین تنظیمات گرافیکی، با نرخ 38 فریم اجرا شد.

 

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه