شرکت AMD اخیراً در رویداد معرفی پردازنده‌های نسل جدید خود یعنی Ryzen 7000، توانست لقب سریع‌ترین پردازنده‌ی جهان را از آن محصولات خود کند.

خلاصه‌ای از رویداد معرفی پردازنده‌های Ryzen 7000 - Ryzen 7000
خلاصه‌ای از رویداد معرفی پردازنده‌های Ryzen 7000 - Ryzen 7000

شرکت AMD در رویداد بامداد سه‌شنبه از پردازنده‌های کلاس دسکتاپ سری Ryzen 7000 رونمایی کرد. این پردازنده‌ها مبتنی بر معماری ZEN 4 بوده و در عین کم مصرف بودن، سریع ترین پردازنده دنیا را در بین خود می‌بینند. جالب است بدانید که ضعیف‌‌ترین پردازنده‌ی سری Ryzen 7000 که قیمت ۳۰۰ دلاری دارد، از قدرتمندترین پردازنده‌ی اینتل یعنی Core i9-12900K عملکرد بهتری در بازی‌های ویدیویی دارد.

پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری Zen 4 نسبت‌ به پردازنده‌های Zen 3 به‌طور میانگین ۱۳ درصد IPC بهتری دارند؛ به‌ این معنی که در اجرای «اپلیکیشن‌های معمول دسکتاپ»، سری Ryzen 7000 با فرض ثابت بودن فرکانس، ۱۳ درصد از سری Ryzen 5000 قوی‌ترند. درحالی‌که‌ بهبود IPC در نسل جدید دلسردکننده بود، عملکرد به ازای وات در Zen 4 قرار است به‌لطف استفاده از هسته‌های پردازشی مبتنی بر لیتوگرافی ۵ نانومتری، به میزان ۲۵ درصد بهتر از Zen 3 باشد.

سرعت کلاک نیز در این پردازنده‌ها به‌طرز قابل‌توجهی افزایش یافته است. برای مثال، مدل پرچم‌دار Ryzen 9 7950X که کماکان از همان ۱۶ هسته به همراه ۳۲ ترد پردازشی نسل گذشته استفاده می‌کند، می‌تواند به سرعت کلاک پایه‌ی ۴٫۵ گیگاهرتز و سرعت کلاک بوست ۵٫۷ گیگاهرتز برسد. این رقم در مقایسه با سرعت کلاک Core i9-12900KS، قدرتمندترین پردازنده‌ی اینتل، ۲۰۰ مگاهرتز و در مقایسه با پرچم‌دار نسل قبلی پردازنده‌های ای ام دی، ۱۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. درنتیجه، می‌توان انتظار داشت سری Ryzen 7000 حدود ۲۹ درصد افزایش عملکرد تک‌هسته‌ای و افزایش به‌مراتب بیشتری در عملکرد چندهسته‌ای در مقایسه با Ryzen 5000 به همراه داشته باشد.

 

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه