استودیوی هارت ماشین، با خلق بازی جدیدی به Solar Ash قصد دارد تا خلاقیت‌های خود را به عنوان یک توسعه‌دهنده‌ی مستقل به رخ گیمرها بکشد. در این مقاله به نقد و بررسی این بازی خواهیم پرداخت.

نقد و بررسی بازی Solar Ash - بازی Solar Ash
نقد و بررسی بازی Solar Ash - بازی Solar Ash

بازی Solar Ash به عنوان یکی از عناوین مستقل اما مورد انتظار شناخته می‌شود، مدتی پیش عرضه شد و در دسترس گیمرها در کنسول‌های پلی استیشن و پلتفرم رایانه‌های شخصی قرار گرفت. این بازی به وسیله‌ی استودیوی کوچک هارت ماشین (Hear Machine) ساخته شده و نشر آن نیز بر عهده‌ی شرکت Annapurna Interactive است.

بازی Solar Ash در نگاه اول طیف وسیعی از گیمرها را به وسیله‌ی گیم‌پلی ظاهراً سریع و طراحی هنری‌اش به خود جلب می‌کند. اما با گذر زمان برخی از جذابیت‌های بازی رنگ می‌بازند و مشکلات مختلفی در بازی خودنمایی می‌کنند. در ادامه به نقد و بررسی این بازی خواهیم پرداخت.

داستان، شخصیت‌پردازی و روایت

داستان بازی Solar Ash پیرامون شخصیتی به نام رِی (REI) روایت می‌شود که به عنوان یک Avoid-runner، قصد دارد تا سیاره و مردم خود را از واقعه‌ای آخرالزمانی نجات دهد. در واقع، سیاره‌ی او در مدار یک سیاه‌چاله قرار دارد و به آرامی از بین خواهد رفت، اما مردم این سیاره قصد دارند تا به وسیله‌ی کاشت بذری به نام Starseed در سیاه‌چاله‌ی مذکور، تاثیرات مخرب آن را از بین ببرند. 

بازی Solar Ash - نقد و بررسی بازی Solar Ash
بازی Solar Ash - نقد و بررسی بازی Solar Ash

البته، کاشت Starseed با مشکلاتی همراه می‌شود و موانعی از جمله Remnants در این مسیر قرار می‌گیرند تا نوبت به نقش‌آفرینی قهرمان بازی یعنی رِی فرا برسد. حال او باید تمامی موانع ایجاد شده را از مسیر حذف کند تا سیاره و مردمش از خطر نابودی نجات پیدا کنند.

اما قطع به یقین داستان بازی برخلاف ظاهرش ساده نیست و پیچش‌های بسیار زیادی در طول آن رخ می‌دهد و محتوای داستانی بسیار زیادی از طریق تعامل شخصیت رِی با سایر شخصیت‌ها از جمله Echo و یافتن نوت‌ها در محیط بازی به گیمرها داده خواهد شد. در واقع، شخصیت‌پردازی بازی به خوبی صورت گرفته است و تا انتها پیش زمینه‌های داستانی شخصیت‌های بازی را همانند یک راز در دل خود نگاه می‌دارد و هر زمان که نیاز شد، به آشکارسازی آن‌ها می‌پردازد.

در مجموع، داستان بازی و نحوه‌ی روایت آن به معنای واقعی کلمه یک سر و گردن از چهارچوب عناوین مستقل بالاتر است و در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

گیم‌پلی

هسته‌ی گیم‌پلی بازی Solar Ash بیش از همه بر پلتفرمینگ استوار است و در کنار مزایای ویژه‌ی خود از جمله سرعت بالا، نقاط ضعفی نیز دارد. از زمانی که کنترل شخصیت رِی را در دست می‌گیرید، بازی به صورت گام به گام و غیر مستقیم به آموختن مکانیک‌ها به شما خواهد پرداخت. 

بازی Solar Ash - نقد و بررسی بازی Solar Ash
بازی Solar Ash - نقد و بررسی بازی Solar Ash

گیم‌پلی این بازی عمدتاً شامل اسکن محیط و یافتن اهداف و ماموریت‌ها، پیمودن مسیر، لوت کردن (بسیار سطحی)، آزادسازی محیط‌های جدید به وسیله‌ی پلتفرمینگ‌های گاهاً عذاب آور، یافتن Remnantها و از بین بردن آن‌ها طی چند مرحله‌ی پلتفرمینگ می‌شود.

همانطور که می‌توانید حدس بزنید، ماهیت این بازی شباهت بسیار زیادی به عنوان Shadow of the Colossus دارد و زمانی که با چثه‌ی عظیم و عجیب Remnantها روبرو شوید و از نحوه‌ی از پا درآوردن آن‌ها آگاه شوید، این شباهت برای شما بیش از اندازه و عجیب خواهد بود. در واقع، همانطور که در بازی Shadow of the Colossus غول‌های بزرگ را از پا درمی‌آورید، دقیقاً مشابه همان اعمال را در Solar Ash با Remnantها انجام خواهید داد.

ناگفته نماند که این شباهت به عنوان نکته‌ای منفی در نظر گرفته نمی‌شود، اما می‌شد راه بهتری برای وام گیری از عنوانی شناخته شده یافت؛ تا اینکه دقیقاً محتوایی یکسان را در بازی خود گنجاند. علاوه بر مورد فوق، این بازی میزبان سیستم ارتقا، مکانیزم‌های کارآمد در مبارزه‌ها که البته با وجود و تعدد کم دشمنان چندان حیاتی نیستند است. 

بازی Solar Ash - نقد و بررسی بازی Solar Ash
بازی Solar Ash - نقد و بررسی بازی Solar Ash

در واقع، یکی از عجیب‌ترین نکات این بازی این است که با توجه به سابقه‌ی استودیوی هارت ماشین، چرا مبارزات بازی و حتی تراکم دشمنان در محیط‌ها بسیار ساده، سطحی و کم هستند؟ از طرفی دیگر، بازی در مراحل ابتدایی خود چالش خاصی را پیش روی گیمرهایش قرار نمی‌دهد، اما با گذشت زمان این چالش‌ها بیشتر و بیشتر خواهند شد. البته، خوشبختانه تعادل خاصی در میزان سختی بازی وجود دارد و به جز مواردی خاص، عمدتاً در زمینه‌ی مبارزه‌ها با سختی غیر عادی‌ای روبرو نخواهیم بود.

از طرفی دیگر، سختی اصلی و چالش اصلی بازی به سیستم پلتفرمینگ آن باز می‌گردد که همانطور که اشاره شد، گاهاً غذاب آور هستند. در واقع، کنترل شخصیت رِی و حرکت کردن او به همراه Skate و Boost نیز میسر است که سرعت بالایی به بازی بخشیده و باعث لذت بخش شدن تجربه‌ی بازی می‌شوند. در نقطه‌ی مقابل، بهره گیری از سرعت بالا با توجه به استیج‌ها و سطوح طراحی شده برای بازی می‌تواند حرکتی ریسکی باشد و احتمال سقوط را افزایش دهد.

این امر زمانی که روی بدن Remnantها و مناطق اسیدی قدم برمی‌دارید، بیش از پیش نمایان خواهد شد و گاهاً بدون این که مرتکب خطایی شوید، مجبور به کشته شدن خواهید بود.

 

علاوه بر موارد فوق، آیتم‌ها، ارتقاها، مکانیک‌ها و قابلیت‌ها به صورت آهسته و به مرور زمان در اختیار شما قرار خواهد گرفت و از این نظر بازی عملکرد بسیار خوبی دارد. همچنین، با یافتن مقادیر خاصی از آیتم‌های خاص، می‌توانید زره شخصیت رِی را ارتقا دهید.

گرافیک و موسیقی

طراحی هنری بازی Solar Ash و خصوصاً آن لوگوی جذاب و تصویری که در ابتدا از آن سیاه‌چاله‌ی مخوف به شما نمایش می‌دهد، بسیار جذاب و خیره کننده است. در واقع، این بازی از نظر هنری چیزی کم ندارد اما پس از گذشت مدتی کوتاه، این جذابیت نیز تنوع کم و کمتری می‌یابد و با خود می‌گویید: "عناوین مستقل زیباتری نیز وجود دارند". از طرف دیگر، وضعیت بازی از نظر فنی در کنسول پلی استیشن 4 قابل قبول است و تنها مشکلات بسیار جزئی در حین تجربه‌ی بازی به چشم می‌خورند، اما طبعاً تجربه‌ی نرخ 60 فریم و وضوح 4K در کنسول پلی استیشن 4 در این بازی می‌تواند لطف دیگری داشته باشد.

اما یکی از نقاط قوت اساسی بازی، بدون هیچ تردیدی موسیقی‌های زیبای آن هست. در واقع، اندک بازی‌هایی هستند که به این خوبی حس و حال جهانی که در آن قدم می‌گذارید را نمایان می‌کنند. از آنجا که ماهیت این بازی مربوط به یک جهان بی‌گانه است و از این نظر شباهت‌هایی به بازی No Man's Sky دارد، اصوات و موسیقی‌هایی را به سمع مخاطبانش می‌رساند که به خوبی با تصاویر عجیب در بازی همگام می‌شود.

بازی Solar Ash - نقد و بررسی بازی Solar Ash
بازی Solar Ash - نقد و بررسی بازی Solar Ash

در مجموع، بازی Solar Ash یکی از عجیب‌ترین عناوینی است که به شخصه در طول زندگی خود تجربه کردم و بخصوص موسیقی‌های منحصر به فرد آن این حس را درون ذهن من تقویت می‌کرد. البته، این بازی ضعف‌های خاصی از جمله مبارزه‌های سطحی را در خود می‌بیند، اما در مجموع منحصربه‌فرد بوده و تجربه‌اش نیز سراسر هیجان و شگفتی است.

(نسخه‌ی پلی استیشن 4 این بازی توسط ناشر آن برای نقد و بررسی در اختیار دیجی ارنج قرار گرفته است)

Solar Ash is one of the most special titles I have personally played in my life, and especially its unique music reinforced that feeling in my mind. Of course, this game has several weaknesses, including simple combat system, but overall it is unique and the experience is full of excitement and surprise.

امتیاز دیجی ارنج

8

نقاط قوت
  • گیم‌پلی سرعتی و جذاب
  • پلتفرم‌های چالش‌برانگیز
  • موسیقی فوق‌العاده
  • طراحی هنری بسیار زیبا
  • داستانی پیچیده و جذاب
نقاط ضعف
  • مبارزه‌ها علی‌رغم لذت بخش بودن سطحی هستند
  • برخی از بخش‌های بازی شباهت زیادی به عناوین دیگر دارد
  • چالش پلتفرم‌ها گاهاً از حالت عادی خارج می‌شود
  • جهان بازی با داشتن محیط‌های وسیع، اندکی توخالی به نظر می‌رسد

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه