بدون هیچ تردیدی یکی از بهترین عناوینی که می‌توانید روی گوشی‌های همراه خود تجربه کنید، بازی Fortnite است. در ادامه با نقد و بررسی نسخه‌ی موبایلی این بازی با دیجی اُرَنج همراه باشید.

بررسی نسخه موبایلی بازی Fortnite در سال 2021 - بازی Fortnite
بررسی نسخه موبایلی بازی Fortnite در سال 2021 - بازی Fortnite

بازی فورتنایت (Fortnite) امروزه پس از گذشت چند سال از عرضه‌ی خود هم به کمال رسیده است و هم قشر کثیری از گیمرها از کم و کیف آن آگاه هستند. این بازی در ابتدا برای پلتفرم رایانه‌های شخصی و سپس برای کنسول‌های پلی‌استیشن، ایکس باکس، نینتندو سوییچ عرضه شد و در نهایت نیز شاهد پورت شدن آن برای گوشی‌های هوشمند بودیم. در طی این چند سال، این بازی همواره با به‌روزرسان‌های بزرگ دستخوش تحولات عظیم و ساختاری شده است و از هر نظر چندین پله نسبت به زمان انتشارش ارتقا را تجربه نموده است.

اما نسخه‌ی موبایلی این بازی Fortnite در نگاه اول از نظر بصری (در گوشی‌های بالا رده) سطح مشابهی با کنسول‌های بازی دارد و جهان زیبا و فانتزی‌اش به همان اندازه در گوشی‌های هوشمند جذاب است که در سایر پلتفرم‌ها خودنمایی می‌کند. همچنین، رابط کاربری این بازی نیز تفاوتی با نسخه‌ی کنسولی و رایانه‌های شخصی آن ندارد و تجربه‌ای یکسان را ارائه می‌کند.

اما طولی نمی‌کشد که اشکالات فنی بازی در حین تجربه‌ی این عنوان خودنمایی می‌کنند و ضعف‌های آن را به تصویر می‌کشند. در واقع، امروزه وضعیت فنی این بازی و بهینه‌سازی آن از ثبات بسیار بهتری نسبت به زمان عرضه‌اش برخوردار است، اما به هر حال باز هم برای تجربه‌ی کم‌نقص بازی به گوشی‌های پرچمدار و قدرتمند نیاز خواهید داشت. در تجربه‌ی ما از این عنوان با استفاده از گوشی‌های هوشمند پرچمدار با تنظیمات گرافیکی بالا به وضوح برای رسیدن نرخ فریم به عدد 30 در حال تقلا بودیم. همچنین، در گوشی‌های میان‌رده‌ی سامسونگ نیز این عدد متناسب با پایین آوردن تنظیمات گرافیکی افزایش خواهد یافت و در ضعیف‌ترین حالت بصری نرخ فریمی قابل قبول را ارائه خواهد کرد.

بازی Fortnite - بررسی نسخه موبایلی بازی Fortnite در سال 2021
بازی Fortnite - بررسی نسخه موبایلی بازی Fortnite در سال 2021

اما متاسفانه نسخه‌ی موبایلی فورتنایت از نظر کیفیت طولانی بودن لودینگ‌ها ( که در سایر نسخه‌ها نیز چنین است)، بافت‌ها، میدان دید و جزئیات گرافیکی در سطح بسیار پایین‌تری نسبت به نسخه‌ی کنسولی قرار دارد و حتی عناوین دیگری نظیر پابجی موبایل نیز به راحتی می‌تواند از این نظر و از نظر نرخ فریم و بهینه‌سازی از این بازی سبقت بگیرد. 

بازی Fortnite از نظر گیم‌پلی هیچ تفاوتی با دیگر نسخه‌های آن ندارد و به احتمالاً فراوان از کم و کیف آن مطلع هستید. البته، فراموش نکنید که کنترل بازی به وسیله‌ی صفحه‌ی لمسی هرچقدر هم که خوب پیاده‌سازی شده باشد، به هیچ عنوان جای کیبرد و موس و حتی کنترلرها را نخواهد گرفت و با توجه به پشتیبانی این عنوان از ویژگی کراس‌پلی، تجربه‌ی فورتنایت موبایل را با استفاده از کیبرد موس و کنترلر پیشنهاد می‌کنیم. در واقع، اپیک گیمز به وضوح تمامی تلاش خود را برای بهینه کردن کنترلر لمسی برای این بازی کرده است، اما به هر ترتیب محدودیت‌هایی غیر قابل انکار وجود دارد که این کنترلر را از اولویت خارج می‌کند.

علاوه بر این، این کنترلر لمسی بهینه گاهاً عملکرد بسیار خوبی نیز دارد. برای مثال، قابلیت دویدن خودکار و سیستم لوت بازی عملکرد مناسبی دارند و در تجربه‌ی Fortnite موبایلی به کمک شما خواهند آمد. در واقع، مدیریت کوله‌پشتی در این بازی و لوت کردن چست‌ها به سادگی امکان پذیر است و حتی توسط کنترلر لمسی نیز مشکلی با آن نخواهید داشت. اما در نقطه‌ی مقابل، گان‌پلی بازی که رکن اصلی گیم‌پلی فورتنایت است به دلیل سرعت محور بودن آن و عدم تکامل کنترلر لمسی با این سبک هیچ‌گاه آنطور که در پلتفرم‌های دیگر لذت بخش هستند، در موبایل تعریف چندانی ندارند.

بازی Fortnite - بررسی نسخه موبایلی بازی Fortnite در سال 2021
بازی Fortnite - بررسی نسخه موبایلی بازی Fortnite در سال 2021

یکی از اصلی‌ترین و پرتکرارترین شاخصه‌های بازی Fortnite، انجام دادن چند کار از جمله دویدن، پرش، تیراندازی و ساخت سازه‌ها به صورت همزمان است و متاسفانه این امر توسط کنترلر لمسی غیر ممکن به نظر می‌رسد و کسانی که از کنترلر و یا موس و کیبرد بهره‌مند هستند به سادگی برتری خود را نسب به شما اعمال خواهند کرد. 

در ادامه لازم به ذکر است که برای تجربه‌ی این بازی در پلتفرم گوشی‌های هوشمند نیاز به نرم‌افزار تغییر آی‌پی خواهید داشت و متاسفانه این امر سبب خواهد شد تا زمان زیادی برای دانلود دیتای بازی از شما گرفته شود. البته، وضعیت سرورهای بازی همواره از ثبات بسیار بالایی برخوردار است و همیشه از سرورهای بازی Fortnite به عنوان یکی از بهترین سرورهای بازی در دسترس گیمرها یاد می‌شود و در هنگام تجربه‌ی آن با هیچ مشکل خاصی روبرو نخواهید شد.

بازی Fortnite - بررسی نسخه موبایلی بازی Fortnite در سال 2021
بازی Fortnite - بررسی نسخه موبایلی بازی Fortnite در سال 2021

در پایان، نسخه‌ی موبایلی بازی Fortnite بدون هیچ تردیدی یکی از بهترین عناوینی است که می‌توان روی گوشی‌های هوشمند نصب و تجربه نمود. این بازی یکی از بهترین عناوین بتل‌رویال است که گیم‌پلی آمیخته شده با ساخت و ساز و گان‌پلی دلچسب آن سال‌ها است که مورد توجه گیمرها قرار می‌گیرد و در سراسر دنیا میلیون‌ها طرفدار دارد. البته، حجم حدوداً 10 گیگابایتی بازی و نیاز آن به سخت‌افزار قدرتمند باعث می‌شوند که تجربه‌اش را تنها به دارندگان گوشی‌های پرچمدار و یا در بهترین حالت میان‌رده پیشنهاد کنیم.

امتیاز دیجی ارنج

9

نقاط قوت
  • گیم‌پلی درگیر کننده و جذاب و گان‌پلی لذت‌بخش
  • پشتیبانی و سرورهای قدرتمند
  • آیتم‌های لایسنس شده
  • حالت‌های مختلف
  • موسیقی و طراحی هنری
نقاط ضعف
  • (مشکلات فنی متعدد و بهینه‌سازی ضعیف در نسخه‌ی موبایلی)
  • (تسلط به بازی توسط کنترلر لمسی در موبایل نسبت به سایر پلتفرم‌ها غیر ممکن به نظر می‌رسد)
  • لودینگ‌های طولانی

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه