در سال 2021 شاهد انتشار نسخه‌ی ریمستر شده از عنوان شوتر کلاسیک Quake بودیم که مطمئناً طرفداران این مجموعه را خوشحال کرده است. با نقد و بررسی این بازی با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Quake Remastered - Quake Remastered
نقد و بررسی بازی Quake Remastered - Quake Remastered

هیچ کسی نمی‌تواند منکر مهارت استودیوی اید سافت‌ور (id Software) در ساخت عناوین شوتر اول شخص شود و این استودیو از دهه‌ی 90 همواره در حال توسعه‌ی عناوین این چنینی بوده است. همچنین، اکنون استودیوهای دیگری در مجموعه‌ی بتسدا (Bethesda) از جمله ماشین گیمر (MachineGames) می‌توانند در رسیدن اید سافت‌ور به اهدافش کمکش کنند. اما در کمال تعجب، اخیراً شاهد انتشار نسخه‌ی ریمستر شده‌ی بازی Quake پس از گذشت 25 سال هستیم که به احتمال فراوان به شایعات ساخت نسخه‌ی جدید آن دامن می‌زند.

نسخه‌ی ریسمتر شده‌ی بازی Quake با توجه به سن و سال نسخه‌ی اصلی‌اش در کنسول‌های نسل هشتمی بسیار عالی به نظر می‌رسد و همه کنسول‌ها با نرخ 60 فریم و وضوح 1080 (در کنسول‌های پرو با وضوح 4K) آن را اجرا می‌کنند. این ارتقا گرافیکی به لطف در دسترس قرارگیری گزینه‌های گرافیکی‌ای از جمله Antialiasing و Ambient Occlusion قابل غیرفعال‌سازی هستند تا بازی بیش از پیش به نسخه‌ی اصلی‌اش شبیه باشد.

از طرفی دیگر، نورپردازی در این بازی نیز به وضوح کیفیت بالاتری دارد و اگر از دارندگان کنسول‌های پلی استیشن 5 و اکس‌باکس سری اکس هستید، می‌توانید این بازی را با نرخ 120 فریم نیز اجرا کنید. 

Quake Remastered - نقد و بررسی بازی Quake Remastered
Quake Remastered - نقد و بررسی بازی Quake Remastered

البته، این نسخه از بازی تنها به ارتقا کیفیت بصری خلاصه نمی‌شود و محتوای غنی‌تری نسبت به نسخه‌ی اصلی دارد. به غیر از محتویاتی نظیر نقشه‌ها و Dimension of the Past که به مناسبت بیستمین سالگرد انتشار این عنوان منتشر شده است، این نسخه از بازی دارای مجموعه‌ی جدیدی از نقشه‌های طراحی شده توسط استودیوی ماشین‌گیمز است. همچنین، مادها نیز قابل نصب در این بازی هستند که باعث بیشتر شدن دوره‌ی عمر این بازی خواهند شد.

نسخه‌ی ریمستر شده‌ی بازی Quake، همانند سابق در سرعت گیم‌پلی‌اش زبان‌زد است و گشت و گذارد در نقشه‌های پیچ در پیچ و پی بردن به مکان‌های مخفی نیز لذت فراوانی به همراه خواهد داشت. اما علی‌رغم پیچ در پیچ بودن نقشه‌ها، به خاطر سپردن بخش‌های مختلف آن بسیار ساده خواهد بود و این نشان‌دهنده‌ی کیفیت بسیار عالی نقشه‌های این بازی است.

طبعاً در سرتاسر نقشه‌های این بازی موجودات عجیب و غریبی کمین کرده‌اند که خوشبختانه مکانیک‌ها و مدل‌سازی‌هایشان با یکدیگر تفاوت اساسی‌ای دارند. هوش مصنوعی بازی نیز بسیار عالی است و دشمنان به راه‌های مختلفی برای کشتن شما متوصل خواهند شد. در مجموع، گیم‌پلی بازی همان چیزی است که از اید سافت‌ور انتظار داریم و هیجان، سرعت و اعتیاد آور بودن سه عنصر اصلی آن است.

Quake Remastered - نقد و بررسی بازی Quake Remastered
Quake Remastered - نقد و بررسی بازی Quake Remastered

اما در مورد صداگذاری و افکت‌های صوتی، به نظر می‌رسد که استودیوی نایت‌دایو و اید سافت‌ور تمرکز چندانی روی این بخش نداشته‌اند و ارتقای چندانی در این زمینه مشاهده نمی‌شود. همچنین، استفاده از هدست‌ها در این بازی که صداگذاری می‌تواند به بخشی بسیار مهم برای آن تبدیل شود نیز با مشکلاتی همراه است.

نسخه‌ی ریمستر شده‌ی بازی Quake از قابلیت کراس‌پلتفرم پشتیبانی می‌کند و به خودی خود می‌تواند به یک مزیت عالی برای این بازی تبدیل شود. البته، با توجه به این که تجربه‌ی این بازی به صورت چند نفره امکان پذیر است و احتمال دارد که شخصی از کنسول و دیگری از رایانه‌های شخصی در کنار یکدیگر به تجربه‌ی آن بپردازند، پشتیبانی از موس و کیبرد به یکی از حیاتی‌ترین ویژگی‌های این بازی در کنسول‌ها تبدیل خواهد شد که متاسفانه این ویژگی در این بازی وجود ندارد.

ناگفته نماند که این بازی میزبان نقشه‌های چند نفره‌ی فراوانی است که تجربه‌ی آن‌ها در کنار دوستان می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. البته، تنها حالت در نظر گرفته شده برای بخش چند نفره‌ی بازی Deathmatch است که عدم افزوده شدن حالت‌های دیگر به این بخش می‌تواند اندکی از اعتبار آن بکاهد. از طرفی دیگر، به کار گیری افکت‌های نور شدید برای شلیک اسلحه‌ها در حالت چند نفره و با احتساب تعدد بازیکنان، گاهاً آزاردهنده می‌شوند. 

Quake Remastered - نقد و بررسی بازی Quake Remastered
Quake Remastered - نقد و بررسی بازی Quake Remastered

در مجموع، نسخه‌ی ریمستر شده‌ی بازی Quake روحی تازه در کالبد این بازی 25 ساله می‌دمد و باعث می‌شود تا طرفداران قدیمی آن بتوانند مجدداً به تجربه‌ی آن بپردازند و از سرعت بالای گیم‌پلی و محتوای غنی‌اش لذت ببرند. البته، این بازی ایراداتی از جمله صداگذاری و عدم پشتیبانی از موس و کیبرد در کنسول‌ها (با در نظر گرفتن پشتیبانی از قابلیت کراس‌پلتفرم) دارد و امیدواریم این مشکلات در آینده به وسیله‌ی به‌روزرسانی‌های مختلف مرتفع شوند.

(نسخه‌ی پلی استیشن 4 بازی توسط ناشر آن برای نقد و بررسی در اختیار دیجی اُرَنج قرار گرفته است)

Quake Remastered breathes new life into the 25-year-old game, allowing old fans to re-experience it and enjoy the gameplay and rich content. Of course, this game has some issues such as audio and lack of support for mouse and keyboard on consoles (considering cross-platform capability support) and we hope these problems will be fixed in the future by updates.

امتیاز دیجی ارنج

8.5

نقاط قوت
  • ارتقای گرافیکی با حفظ روح نسخه‌ی اصلی
  • نقشه‌های جدید
  • حالت‌های کو-آپ آفلاین و آنلاین و پشتیبانی از کراس-پلتفرم
  • پشتیبانی از مادها در کنسول‌ها
نقاط ضعف
  • طراحی صوتی منسوخ شده
  • برخی افکت‌های آزاردهنده
  • عدم پشتیبانی از موس و کیبرد در کنسول‌ها

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه