در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی یکی از مورد انتظارترین بازی‌های سال 2022 یعنی Dying Light 2 Stay Human بپردازیم و در مورد پتانسیل از دست رفته‌ی آن صحبت کنیم. با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Dying Light 2 Stay Human - Dying Light 2 Stay Human
نقد و بررسی بازی Dying Light 2 Stay Human - Dying Light 2 Stay Human

نسخه‌ی اول بازی Dying Light در سال 2015 منتشر و تبدیل به یکی از غافلگیری‌های آن دوره شد. این بازی با ترکیب چند عنصر ظاهراً غیر مرتبط به یکدیگر از جمله دوربین اول شخص، پارکور، عناصر اکشن، حالت کو-آپ و جهانی بزرگ به یک دستاورد جالب توجه دست یافت و باعث شد که به سرعت مورد توجه گیمرها قرار بگیرد.

در حقیقت، تبدیل شدن بازی Dying Light 2 Stay Human به یک عنوان مورد انتظار پس از تجربه‌ی نسخه‌ی اول آن صورت گرفت و به قدری آن بازی جذاب بود که ناخودآگاه شنیدن اخبار جدیدی در مورد قسمت دوم ما را هیجان‌زده می‌کرد. اما اکنون این بازی عرضه شده است و قرار است تا در ادامه به نقد و بررسی آن پرداخته و در مورد این که آیا می‌تواند چیز جدیدی به گیمرها ارائه کند یا خیر صحبت کنیم. با دیجی اُرَنج همراه باشید.

داستان، روایت و شخصیت پردازی

داستان بازی Dying Light 2 Stay Human حول محور شخصیتی به نام اِیدِن (Aiden) و در سال 2036 روایت می‌شود. او پس از یافتن سرنخ‌هایی از خواهر گم‌شده‌اش در شهر Villedor تصمیم می‌گیرد به این شهر شوم و آخرالزمانی برود و خواهرش را از دست زامبی‌ها نجات دهد. علاوه بر زامبی‌ها، گروه‌های مختلف نیز هر یک با ترفندهای خبیثانه به دنبال کنترل شهر هستند.

نحوه‌ی روایت این بازی همانند نسخه‌ی ابتدایی خود بسیار خوب شروع می‌شود و به سادگی می‌تواند هر علاقه‌مندی را پای تجربه‌ی خود بنشاند. در واقع، نجات دادن یکی از اعضای خانواده و خصوصاً خواهر می‌تواند انگیزه‌ای مظاعف به گیمرها بدهد تا با جدیت روند داستانی را پیش بگیرند، اما متاسفانه پس از گذشت مدتی بازی آنقدر به سمت حاشیه و جزئیات داستانی می‌رود که گاهی حتی فراموش می‌کنید در کدام یک از مراحل داستانی هستید و فعالیت بعدی شما چه خواهد بود.

شخصیت‌پردازی نیز دیگر عاملی است که به روایت داستانی کمک می‌کند تا بیش از پیش شلخته و بهم ریخته باشد. در واقع بسیاری از شخصیت‌های بازی هم سطحی هستند و عمق خاصی ندارند و هم از دیالوگ‌ها و صداگذاری‌های سطح پایینی برخوردار هستند. بدین ترتیب گیمرها معمولاً به سراغ انجام ماموریت‌های این شخصیت‌های خسته کننده و پوچ نخواهند رفت. البته، به وضوح پتانسیلی نادیده گرفته شده در این بخش از بازی دیده می‌شود که متاسفانه هیچ گاه بهره‌برداری مناسب از آن‌ها صورت نگرفته است.

Dying Light 2 Stay Human - نقد و بررسی بازی Dying Light 2 Stay Human
Dying Light 2 Stay Human - نقد و بررسی بازی Dying Light 2 Stay Human

گیم‌پلی

بازی Dying Light 2 Stay Human به وضوح خود را به عنوان یک بازی نقش‌آفرینی اکشن با المان‌های ماجراجویی، بقا و وحشت معرفی می‌کند. این بازی در ساعات ابتدایی خود بسیار جذاب به نظر می‌رسد و گاهاً زمانی که به صورت آزادانه در حال گشت و گذار در محیط هستید به رویدادهای تصادفی بسیار جذابی برخورد می‌کنید. در مجموع، جهان بازی به قدری بزرگ است که می‌توانید ساعت‌ها به ماجراجویی در آن بپردازید و از انجام ماموریت‌های اصلی، فرعی و رویدادهای تصادفی آن لذت ببرید.

پس از گذشت چند ساعت از تجربه‌ی بازی و انجام فعالیت‌های مختلف، به وضوح شاهد تکراری شدن محتوای بازی خواهیم بود. در واقع، پس از این که از هر نوع از ماموریت‌های بازی تعدادی را انجام می‌دهید، متوجه خواهید شد که با محتواهای شدیداً تکراری و آزاردهنده روبرو هستید و ممکن است که به کلی قید صرف وقت برای رویدادها و ماموریت‌های فرعی را بزنید و روی خط اصلی داستان مانور دهید.

ماموریت‌های اصلی بازی البته به وضوح نسبت به نسخه‌ی ابتدایی خود پیشرفت کرده‌اند، اما گاهاً آن‌ها نیز دچار تکرار می‌شوند و جذابیت خود را از دست می‌دهند. همانطور که از تجربه‌ی بازی اول به یاد داریم، چالش‌های مرتبط به پلتفرمینگ و حتی ورود به جهان بازی در شب همگی از جذابیت خاصی برخوردار بودند و انجام آن‌ها لذت فراوانی به همراه داشت. خوشبختانه این بازی نیز همانند نسخه‌ی اول در این زمینه خوب عمل می‌کند و تجربه‌ی همه‌ی بخش‌های مذکور لطف خاص خود را دارند.

علاوه بر موارد فوق، چالش‌های مرتبط به پارکور در این بازی یک سر و گردن نسبت به بازی اول این مجموعه پیشرفت داشته‌اند و تا حدودی می‌توان گفت که با مکانیزم مبارزه ادغام شده‌اند. از طرفی دیگر به ندرت می‌توان لحظه‌هایی در طول انجام حرکات پارکور یافت که یک پرش خاص را از دست بدهید و بدین ترتیب، با یک Run ممتد و بی‌توقف و لذت بخش پارکور روبرو خواهید بود. از طرف دیگر، این سطح از کیفیت در ورزش پارکور باعث می‌شود که حتی گشت و گذارهای عادی در خیابان‌های شهر نیز لذت‌بخش باشند.

Dying Light 2 Stay Human - نقد و بررسی بازی Dying Light 2 Stay Human
Dying Light 2 Stay Human - نقد و بررسی بازی Dying Light 2 Stay Human

یکی از بهترین بخش‌های گیم‌پلی بازی Dying Light 2 Stay Human درخت مهارت آن است که در دو بخش جداگانه‌ی مبارزات و پارکور قابل آپگرید است. این مهارت‌ها برخلاف بسیاری از بازی‌های روز کاملاً کاربردی و مفید هستند و آزادکردن هر کدام می‌تواند مسیر جدیدی در گیم‌پلی شما باز کند. علاوه بر این، سیستم ارتقا و ساخت و ساز و کرفتینگ آیتم‌ها نیز در این بازی دستخوش پیشرفت شده‌اند و در کنار سیستم انرژی بازی به وضوح حس پیشرفت را به گیمرها القا می‌کنند.

دیگر عنصر اصلی در گیم‌پلی بازی یعنی مبارزات آن نیز تاحدودی و عمدتاً در زمینه‌ی مبارزات با زامبی‌ها دستخوش پیشرفت نسبت به نسخه‌ی اول شده است. همانطور که در تجربه‌ی بازی Dying Light متوجه شدیم، کشتار زامبی‌ها در آن بازی به هر وسیله و با هر شکلی از مبارزات بسیار لذت بخش بود و مبارزات با انسان‌ها چندان لطفی نداشت. خوشبختانه و متاسفانه، Dying Light 2 Stay Human نیز همین مسیر را پیش می‌گیرد و علاوه بر مبارزات بسیار لذت بخش در تعداد کم زامبی‌ها و مبارزات به شدت چالش‌برانگیز در تعداد بالای زامبی‌ها، المان‌های بقا نظیر تنگی نفس در مکان‌های تاریک را به چالش‌های خود می‌افزاید و در زمینه‌ی مبارزه با انسان‌ها حرف چندانی برای گفتن ندارد. همچنین، تنوع بسیار خوب اسلحه‌ها در این بازی استفاده از هر کدام را لذت بخش می‌کند.

گرافیک و موسیقی

از نظر گرافیک بصری و موسیقی Dying Light 2 Stay Human در مجموع فوق‌العاده زیبا، وسیع، پویا و گوش‌نواز به نظر می‌رسد. جهان این بازی به زیبایی هر چه تمام‌تر بقایای یک شهر آخرالزمانی را به تصویر می‌کشد و به خوبی اتمسفر گیرای آن را القا می‌کند. از طرف دیگر، نورپردازی‌ها و خلق اتمسفر جذاب شب در این بازی نیز به سادگی می‌تواند چشم گیمرها را به خود خیره کند.

Dying Light 2 Stay Human - نقد و بررسی بازی Dying Light 2 Stay Human
Dying Light 2 Stay Human - نقد و بررسی بازی Dying Light 2 Stay Human

از نظر فنی متاسفانه بازی به زیبایی وضعیت بصری آن نیست و باگ‌های مختلف دائماً پیش روی شما قرار می‌گیرند. البته، این باگ‌ها به ندرت باعث ایجاد شدن یک مشکل در روند مامویت‌ها و تکرار کردن چک پوینت پیشین می‌شود. اما ناگفته نماند که عدم بهینه‌سازی بازی به خصوص روی کنسول‌ها به وضوح مشخص است و زمانی که بسیاری از بازی‌ها روی کنسول پلی استیشن 5 با نرخ فریم بالاتر از 30 و با وضوح بالاتر از 1080p اجرا می‌شوند، ما مجبوریم تا از بین دو وضوح 1080p و 4K و نرخ فریم 30 و 60 یکی را انتخاب کنیم.

در مجموع، بازی Dying Light 2 Stay Human به خوبی می‌تواند رضایت طرفداران دو آتیشه‌ی خود را جلب کند، اما با توجه به برخی از ایرادات از جمله تکراری شدن بخش نه‌چندان کوچکی از محتوای بازی این امر در قبال گیمرها جدید به سختی حاصل خواهد شد. کشتار زامبی‌ها، پارکور و جذابیت بصری فوق‌العاده بالای جهان این بازی بی‌نظیر هستند اما در عین حال، ایراداتی در بازی وجود دارند که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی نمود.

(نسخه‌ی پلی استیش 5 بازی برای نقد و بررسی در اختیار دیجی اُرَنج قرار گرفته است)

Dying Light 2 Stay Human can well satisfy the fans, but due to some drawbacks, this will be difficult for new gamers. The killing of zombies, parkour and the extraordinary visual quality of the world above this game are unparalleled, but at the same time, there are flaws in the game that can not be ignored.

امتیاز دیجی ارنج

8.5

نقاط قوت
  • کلیت داستان درگیر کننده است
  • پلتفرمینگ و سیستم شب بسیار جذاب بازی
  • بخش پارکور بسیار لذت‌بخش و عالی
  • مبارزات لذت بخش با زامبی‌ها
  • درخت مهارت فوق‌العاده عالی
  • جذابیت بصری و موسیقی
نقاط ضعف
  • روایت داستانی بهم ریخته و نامتوازن
  • شخصیت‌پردازی سطحی بسیاری از کاراکترها
  • رویدادهای تصادفی و ماموریت‌های فرعی تکراری
  • بهینه‌سازی نه‌چندان چشمگیر

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه