اخیرا مک استودیوی شرکت اپل مورد کالبد شکافی قرار گرفت و تصاویر جالبی از ابعاد پردازنده‌ی مرکزی آن یعنی M1 Ultra منتشر شد که آن را حدود سه برابر بزرگتر از پردازنده‌های AMD Ryzen نشان می‌دهد.

تصاویری از ابعاد عجیب پردازنده‌ی M1 Ultra مک استودیو اپل منتشر شد - (Apple Mac Studio)
تصاویری از ابعاد عجیب پردازنده‌ی M1 Ultra مک استودیو اپل منتشر شد - (Apple Mac Studio)

اخیراً یکی از کانال‌های مطرح یوتیوب به نام Max Studio اقدام به کالبد شکافی مک استودیو اپل (Apple Mac Studio) کرد و تصاویری از سخت افزارهای آن را به اشتراک گذاشت. این تصاویر نشان می‌دهند که پردازنده‌ی مرکزی فوق‌العاده قدرتمند این کامپیوتر دسکتاپ ابعاد بسیار بزرگی دارد.

تراشه‌ی مرکزی M1 Ultra شرکت اپل از دو پردازنده‌ی مرکزی ۱۰ هسته‌ای و دو پردازنده‌ی گرافیکی ۳۲ هسته‌ای بهره می‌برد و در مجموع ۱۴۴ میلیارد ترانزیستور دارد. بنچمارک‌های منتشر شده از این پردازنده چنین ادعا می‌کنند که قدرت سخت افزاری M1 Ultra با کارت گرافیک RTX 3090 توان رقابت دارد. لازم به ذکر است که این پردازنده از طراحی موسوم به ماژول چند‌تراشه‌ای (Multi-Chip-Module یا MCM) بهره می‌برد و در درون آن 128 گیگابایت رم نیز وجود دارد.

قیمت پایه این کامپیوتر دسکتاپ با کانفیگ 64 گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و پردازنده‌ی گرافیکی 48 هسته‌ای معادل 4000 دلار است و قوی‌ترین کانفیگ آن با قیمت 5800 دلار فروخته می‌شود.

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه