لپ‌تاپ جدید برند Alienware، برخلاف انتظارات تاحدودی یک پسرفت برای این برند لوکس تلقی می‌شود. در واقع، از آنجایی که لپ‌تاپ‌ها روز به روز در حال باریک و سبک شدن هستند، M15 سنگین‌تر و حتی ضخیم تر از سابق شده و حتی تعداد پورت‌های کمتری نیز دارد.

نقد و بررسی لپ‌تاپ Alienware M15 R5 Ryzen Edition -
نقد و بررسی لپ‌تاپ Alienware M15 R5 Ryzen Edition -

اکنون و پس از گذشت 14 سال، بالاخره شاهد اتمام قرار داد انحصاری شرکت Intel و Dell بر سر تولید پردازنده‌های مرکزی برای برند اِلین‌وِیر هستیم و به نوعی لپ‌تاپ M15، پس از مدت‌ها پای شرکت AMD را به محصولات اِلین‌وِیر باز کرده است.

به عنوان یک لپ‌تاپ گیمینگ، پردازنده‌ی فوق‌العاده قدرتمند Ryzen 7 5800H به همراه کارت گرافیکی RTX 3060 این اجازه را به M15 R5 Ryzen Edition می‌دهند تا سنگین‌ترین بازی‌های روز را بدون هیچ دردسری با نرخ حداقلی 60 فریم بر ثانیه و بر روی آخرین تنظیمات گرافیکی اجرا کند. در واقع، نه تنها پردازنده و گرافیک این لپ‌تاپ لوکس فوق‌العاده قدرتمند هستند، بلکه باقی مشخصات آن از قبیل 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه‌ی NVMe SSD باعث می‌شود که سال‌ها از داشتن یک لپ‌تاپ و حتی PC گیمینگ بی‌نیاز شوید.

قیمت از 1600 تا 2400 دلار!

البته، ناگفته نماند که برند اِلین وِیر، از آن دست تولید کنندگانی است که مخاطبان خاص خود را دارد و همانند شرکت Razer، تنها کالاهای لوکس و گران‌قیمت تولید می‌کند. در نتیجه، قیمت 1600 دلاری M15 R5 Ryzen Edition نباید شما را متعجب کند. از طرفی دیگر، خریداران این لپ‌تاپ حتی قادر هستند تا با پرداخت 2,379 دلار، کانفیگ قدرتمندتری از آن که از پردازنده‌ی Ryzen 9 5900HX و کارت گرافیکی RTX 3070 و فضای ذخیره سازی و رم بیشتر بهره می‌برد را خریداری کنند.

اما قیمت بالای یک محصول به هیچ عنوان مساله‌ای نیست که به خاطر نام یا برند تولید کننده بتوان از آن چشم‌پوشی کرد. همچنین، جالب است بدانید که شرکت مادر اِلین وِیر یعنی دِل، خود لپ‌تاپی را روانه‌ی بازار کرده که با داشتن مشخصاتی مشابه با M15 R5 Ryzen Edition، حدود 300 دلار ارزان‌تر است. البته، اگر از آن دسته از افراد هستید که قدرت کارت گرافیکی لپ‌تاپ نسبت به پردازنده‌ی مرکزی برایتان ارجعیت دارد، یک نسخه‌ی 900 دلاری از این لپ‌تاپ با کارت گرافیکی RTX 3060 به زودی روانه‌ی بازار خواهد شد.

 - نقد و بررسی لپ‌تاپ Alienware M15 R5 Ryzen Edition
- نقد و بررسی لپ‌تاپ Alienware M15 R5 Ryzen Edition

لپ‌تاپ‌های بهتری از برند Asus با قیمت‌های بسیار کمتر نیز وجود دارند!

در واقع، این قیمت‌گذاری بر روی این لپ‌تاپ باعث شد تا ما به سراغ لپ‌تاپ‌های دیگر از برندهای معتبر دیگر نظیر Asus برویم و با گزینه‌های جالبی نیز روبرو شویم. در سوی دیگر، برندی نظیر Asus گزینه‌های بهتر، مقرون به صرفه‌تر و قابل‌حمل‌تری را در اختیار خریدارانش قرار می‌دهد. به عنوان مثال، یکی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ مبتنی بر پردازنده‌های AMD شرکت Asus یعنی ROG Zephyrus G15 با نمایشگر QHD، طراحی سبک‌تر و باریک‌تر، فضای ذخیره‌سازی بیشتر، پردازنده‌ی بهتر و کارت گرافیک RTX 3070، قیمتی چند صد دلار ارزان‌تر از لپ‌تاپ M15 R5 Ryzen Edition دارد.

ابعاد و عملکرد فوق‌العاده‌ی آن در اجرای بازی‌ها

M15 R5، حدود 2 سانتی‌متر در بیشتر بخش‌های خود ضخامت دارد (بخش جلویی نازک‌تر است) و وزن آن نیز بسته به کانفیگ‌های مختلف، بین 2.4 تا 2.6 کیلوگرم خواهد بود. در واقع، اگر هم‌زمان از داشتن یک لپ‌تاپ دیگر بهره می‌برید، احتمالاً وزن بالای M15 R5 به خوبی برای شما ملموس باشد.

البته، این موضوع به نفع قدرت بیشتر کارت گرافیکی این لپ‌تاپ تمام می‌شود و RTX 3060 با توان بالای M15 R5، عملکردی مشابه به نسخه‌های موبایلی کارت گرافیک RTX 3070 دارد. در واقع، این لپ‌تاپ با کارت گرافیکی RTX 3060 در مقایسه با لپ‌تاپ‌های نازک‌تری که از کارت گرافیکی 3070 موبایلی نظیر لپ‌تاپ TUF Dash 15 شرکت Asus بهره می‌برند، با استفاده از تعداد هسته‌های CUDA بیشتر عملکرد گرافیکی بهتری دارد. 

 - نقد و بررسی لپ‌تاپ Alienware M15 R5 Ryzen Edition
- نقد و بررسی لپ‌تاپ Alienware M15 R5 Ryzen Edition

M15 R5 Ryzen Edition هنگام اجرای برخی از بازی‌های پرمخاطب در بالاترین تنظیمات گرافیکی ممکن، عملکرد بسیار خوبی از خود بجای گذاشت. در واقع، بازی سنگین Red Dead Redemption 2 توسط این لپ‌تاپ با متوسط 63 فریم در ثانیه اجرا می‌شود و این عدد برای بازی Shadow of the Tomb Raider به همراه قابلیت رهگیری پرتو و فعال بودن فناوری DLSS، معادل 80 فریم در ثانیه خواهد بود. همچنین، بازی Horizon Zero Dawn نیز به عنوان یک بازی پورت شده از کنسول پلی‌استیشن 4 با نرخ 68 فریم در ثانیه بر روی این لپ‌تاپ اجرا میشود.

البته، لازم به ذکر است که با توجه به نرخ تازه‌سازی 165Hz صفحه‌ی نمایش 1080p این لپ‌تاپ، هیچ‌کدام یک از بازی‌های فوق حتی نزدیک به استفاده‌ی کامل از توان صفحه نمایش M15 R5 را نشدند. 

در واقع، از نظر توان اجرایی بازی‌ها و میزان حرارت و صدای تولید شده، این لپ‌تاپ یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های فعلی موجود در بازار است. بدین‌ترتیب، به نظر نمی‌رسد که صحبت پیرامون قدرت پردازنده‌ی این لپ‌تاپ در انجام عملیات‌های روزمره منطقی باشد و بدون شک، M15 R5 از انجام هرگونه فعالیت روزمره‌ای بدون هیچ گونه کندی سربلند بیرون خواهد آمد. البته، پس از اجرای بازی‌های سنگین بر روی M15 R5 برای ساعت‌های طولانی، به مرور شاهد حرارت غیرمعمول و صداهای بلند این لپ‌تاپ خواهیم بود که گاهی آزاردهنده می‌شوند. 

 - نقد و بررسی لپ‌تاپ Alienware M15 R5 Ryzen Edition
- نقد و بررسی لپ‌تاپ Alienware M15 R5 Ryzen Edition

دوام باتری، صفحه کلید و طراحی ظاهری

با توجه به این موضوع که لپ‌تاپ‌های مبتنی بر پردازنده‌های AMD معمولاً مصرف باتری کمتری نسبت به Intel دارند، بنابراین تعجبی نخواهد داشت که  باتری 86 وات ساعتی لپ‌تاپ M15 R5 تا 8 ساعت استفاده‌ی مداوم از مرورگر Microsoft Edge با 10 زبانه‌ی مختلف، Spotify ،Slack و انجام تماس‌های ویدیویی دوام بیاورد. البته، لپ‌تاپ‌های دیگری از جمله Strix G15 Advantage Edition شرکت Asus نیز وجود دارند که دوام باتریشان حتی به حدود 10 ساعت نیز می‌رسد اما به هر ترتیب، این عدد برای یک لپ‌تاپ اِلین‌وِیر کاملاً رضایت بخش است.

همچنین، طراحی M15 R5 در موارد جزئی با لپ‌تاپ‌های پیشین برند خود تفاوت‌هایی دارد. به عنوان مثال، این مدل جدید دارای بدنه‌ی مات است که این موضوع حاشیه‌ی صفحه نمایش آن را بسیار زیباتر و بهتر از حاشیه‌های براق استفاده شده در لپ‌تاپ‌های پیشین اِلین‌وِیر جلوه می‌دهد. البته، ممکن است که برخی افراد طراحی و رنگ‌های لپ‌تاپ‌های M15 R3 و R4 را بیشتر بپسندند اما، اما R5 با رنگ نقره‌ای، بنده‌ی فلزی و صفحه کلید مشکی خود به همراه نور پس‌زمینه و لوگوی LED برند اِلین‌وِیر، بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد.

 - نقد و بررسی لپ‌تاپ Alienware M15 R5 Ryzen Edition
- نقد و بررسی لپ‌تاپ Alienware M15 R5 Ryzen Edition

پورت‌ها و اتصالات

اما شرایط M15 R5 در زمینه‌ی پورت‌ها و اتصالات خود به اندازه‌ی طراحی ظاهری آن آرمانی و ایده آل نیست، در واقع، این لپ‌تاپ دارای سه پورت USB-A 3.2 نسل یک، یک پورت USB-C 3.2 نسل دو، پورت HDMI 2.1 (با قابلیت خروجی 4K تا 120 هرتز)، جک هدفون و پورت اترنت با سرعت 2.5Gbps است.

اما موضوعی که به کل برند اِلین‌وِیر برخلاف برندهایی نظیر Razer اعتقادی به آن ندارد، پشتیبانی از پورت Thunderbolt قلمداد می‌شود که در آینده می‌تواند زمینه را برای اتصال کارت‌های گرافیکی اکسترنال را به لپ‌تاپ فراهم کند. البته، کارت‌گرافیکی M15 R5 همچنان و برای سال‌ها مشکلی در اجرای بازی‌های مختلف نخواهد داشت اما با درنظر گرفتن قیمت نهایی آن، انتظار می‌رود تا از به‌روزترین و بهترین مشخصات در آن استفاده شود.

 - نقد و بررسی لپ‌تاپ Alienware M15 R5 Ryzen Edition
- نقد و بررسی لپ‌تاپ Alienware M15 R5 Ryzen Edition

با این قیمت، گزینه‌های بسیار بهتری در دسترس شما قرار دارد

در پایان و زمانی که به بخش جمع‌بندی می‌رسیم، M15 R5 بیش از آنکه در مجموع نظرمان را جلب کرده باشد، به دلایلی مختلف و در مقایسه با نمونه‌های مشابه و حتی بهتر شرکت‌هایی نظیر Asus، ارزش خرید خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد. در واقع شما می‌توانید تا با پرداخت 300 دلار کمتر و خرید لپ‌تاپ ROG Zephyrus به جای M15 R5، از حافظه‌ی بیشتر، قابلیت حمل و نقل آسان‌تر، پردازنده‌ی بهتر و به جای وضوح تصویر 1080p، از وضوح تصویر QHD بهره ببرید.

 

مشخصات لپ‌تاپ مورد بررسی:

پردازنده‌ی AMD Ryzen 7 5800H

(هشت هسته تا فرکانس 4.4 گیگاهرتز)

16 گیگابایت رم DDR4 3200MHz

(قابل تعویض)

کارت گرافیک دسکتاپی RTX 3060 با 6 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی  512 گیگابایت حافظه‌ی SSD از نوع NVMe
نمایشگر FHD با نرخ تازه‌سازی 165 و زمان پاسخگویی 3 میلی ثانیه باتری 6 سلولی با ظرفیت 86 وات ساعت

امتیاز دیجی ارنج

7

نقاط قوت
  • عملکرد عالی در بازی‌ها
  • دوام بالای باتری
  • طراحی زیبا
نقاط ضعف
  • صدا، گرما و وزن بالا
  • قیمت بسیار بالا نسبت به لپ‌تاپ‌های مشابه
  • پورت‌های نه‌چندان کافی

امتیاز کاربران

3
0
0
1
0
0

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه