بازی Chernobylite، از آن دست از عناوین بقا است که به سادگی می‌تواند طرفداران مترو و یا استاکر را به خود جذب کند. در این مقاله به نقد و بررسی نسخه‌ی PS5 این بازی خواهیم پرداخت.

نقد و بررسی نسخه‌ی PS5 بازی Chernobylite - Chernobylite-PS5
نقد و بررسی نسخه‌ی PS5 بازی Chernobylite - Chernobylite-PS5

امروزه بازی‌های ژانر بقا بیش از پیش مورد استقبال گیمرها قرار می‌گیرند که اگر بخواهیم به چند نمونه از آن‌ها اشاره کنیم، Metro و Fallout در کنار Stalker از شبیه‌ترین آن‌ها به Chernobylite هستند. دو بازی اول با ساخت فضاهای تاریک و الهام گیری از رمان‌ها و وقایع حقیقی سعی داشتند تا داستانی دارک را روایت کنند و هر دوی آن‌ها نیز در انجام این امر موفق بوده‌اند. اکنون، عناوین مختلفی از بازی‌های فوق الهام گرفته‌اند و یکی از آن‌ها Chernobylite نام دارد.

داستان، روایت و شخصیت‌پردازی

همانطور که در نقد نسخه‌ی نسل هشتمی بازی Chernobylite نیز ذکر شد، این بازی ساخته‌ی استودیوی فارم ۵۱ به عنوان یک اثر بقا با داستانی تاریک و مرموز قصد دارد تا با ترکیب سه عنوان ذکر شده، تجربه‌ای جدیدی را خلق کند. در واقع، این بازی داستانی تخیلی از واقعه‌ی چرنوبیل را روایت می‌کند و طی آن، شخصیتی به نام ایگور می‌خواهد تا مدتی پس از رخ دادن این فاجعه در این منطقه به دنبال نامزد خود بگردد. وی پس از تلاش‌های ناموفق برای ورود به منطقه‌ی حفاظت شده‌ی چرنوبیل و ممانعت ماموران امنیتی، تصمیم میگیرد تا در نزدیکی این منطقه پایگاهی بسازد و به وسیله‌ی همراهانش به جمع‌آوری مهمات و کشیدن نقشه برای ورود به این منطقه بپردازد.

همانطور که مطلع هستید و پیش‌تر نیز ذکر کرده بودیم، انتظار نداشتیم که داستان به هسته‌ی اصلی بازی Chernobylite تبدیل شود، اما این اتفاق افتاد و داستان آن نیز مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقطه‌ی قوت آن محسوب می‌شود. این بازی با انتخاب‌هایی که در اختیار گیمرها قرار می‌دهد، به کلی مسیر متفاوتی پیش خواهد گرفت و هر تصمیم نتایج مختلفی را در جریان آن رقم خواهد زد. همچنین، تلاش برای نجات دادن نامزد ایگور چیزی است که شروع داستان بازی را کلید می‌زند و پس از گذشت مدتی، با یک داستان عمیق و پایان‌هایی سراسر شگفتی روبرو خواهیم شد. از طرفی دیگر، شخصیت‌پردازی در این بازی نیز همانند داستان آن از کیفیت و عمق بسیار خوبی برخوردار است و مشخصاً سازندگان این عنوان نگاه ویژه‌ای به جنبه‌ی روایی بازی و شخصیت‌های آن داشته‌اند.

Chernobylite-PS5 - نقد و بررسی نسخه‌ی PS5 بازی Chernobylite
Chernobylite-PS5 - نقد و بررسی نسخه‌ی PS5 بازی Chernobylite

گیم‌پلی و مکانیک‌ها

از ظاهر کلی بازی Chernobylite می‌توان دریافت که استودیوی فارم ۵۱ با کاهش محتوای اکشن بازی، سعی دارد تا گیمرها را مجبور به سنجش تمامی موارد برای رد کردن موانع کند و بیش از همه بخش مخفی کاری را پر اهمیت جلوه دهد. البته، عذاب وجدانی که ایگور پس از قتل افراد مختلف حس می‌کند باعث کم رنگ شدن مبارزه در بازی و تشویق به مخفی کاری می‌شود و شاید در نگاه اول این تصمیم بسیار هوشمندانه نیز به نظر برسد، اما در نهایت، چنین حس می‌شود که گاهی اوقات بیش از اندازه این بخش قربانی شده است.

از طرف دیگر، در بازی Chernobylite، بخش استراتژی ماجرا بیش از مبارزه‌ها اهمیت دارند. در این بازی یک درخت مهارت جالب و نوآورانه وجود دارد و باید با کسب اسکیل پوینت‌ها به افراد مختلف مراجعه کنید تا مهارت‌های جدیدی بیاموزید. همچنین، با رجوع به پایگاه خود باید شب را سپری کرده و در روز جدید با دوربین دیده‌بانی منطقه را مشاهده کنید و چندین ماموریت اصلی و فرعی را برای آن روز انتخاب کنید. ماموریت‌های فرعی بازی شامل پیدا کردن منابع مختلف برای گسترش پایگاه می‌شوند و پس از گذشت مدتی تکراری و خسته کننده خواهند شد.

البته، گیمرها قادر هستند تا انجام ماموریت‌های فرعی را به همراهان خود در پایگاه‌ها بسپارند و خود به انجام ماموریت‌های اصلی بپردازند اما به هر ترتیب، عدم وجود نوآوری در ماموریت‌های فرعی یک ضعف در بازی تلقی می‌شود.

Chernobylite-PS5 - نقد و بررسی نسخه‌ی PS5 بازی Chernobylite
Chernobylite-PS5 - نقد و بررسی نسخه‌ی PS5 بازی Chernobylite

مبارزه‌های بازی و گان‌پلی Chernobylite در نوبه‌ی خود جذاب است اما با توجه به عواقب کشت و کشتار در این بازی، ترجیح خواهید داد تا با حداقل تلفات ممکن به انجام ماموریت‌های خود بپردازید. از طرفی دیگر، اسلحه‌ها با اینکه کاملاً حس خاص خود را القا می‌کنند، اما از نظر تنوع بسیار محدود هستند. 

ویژگی‌های نسخه‌ی PS5

حتی پیش از تجربه‌ی نسخه‌ی پلی‌استیشن 5 بازی نیز جزئیات گرافیکی آن چیزی نبود که بتوان از آن غافل شد. اکنون، در کنسول‌های نسل جدید این جزئیات ارتقا یافته‌اند و در دو حالت گرافیکی پرفرمنس و کوالیتی می‌توان شاهد جلوه‌های بصری باکیفیتی از مناظر بسیار زیادی از جمله محیط‌های متروک و ساختمان‌های مخروبه بود. راهروها و فضاهای تنگ با نورپردازی جذاب این بازی بیش از پیش حس ترس و تنهایی را القا می‌کنند.

البته، عملکرد این بازی از نظر فنی در کنسول پلی‌استیشن 5 به اندازه‌ی عملکرد جنبه‌ی بصری آن بی نقص نیست. در طی تجربه‌ی خود از این بازی چند بار به صورت محدود با افت فریم مواجه شدیم.  همچنین، مدت زمان بارگذاری بازی در این کنسول نیز حداکثر تا 20 ثانیه به طول می‌انجامد.

Chernobylite-PS5 - نقد و بررسی نسخه‌ی PS5 بازی Chernobylite
Chernobylite-PS5 - نقد و بررسی نسخه‌ی PS5 بازی Chernobylite

در مجموع...

جزئیات گرافیکی بازی Chernobylite حتی در نسخه‌ی نسل پیشین نیز جذاب به نظر می‌رسید و در کنسول‌های نسل جدید این موضوع به یک نقطه‌ی قوت اساسی تبدیل شده است. البته، مدت زمان بارگذاری این بازی در کنسول PS5 به نسبت بسیاری از بازی‌های دیگر چندان کوتاه نیست و مشکلات فنی‌ای از جمله هوش مصنوعی دشمنان نیز در آن به چشم می‌خورد. اما علاوه بر ارتقاهای بصری، لازم به ذکر است که این بازی از داستانی فوق‌العاده جذاب شخصیت‌پردازی عالی، اتسمفرسازی فوق‌العاده و گیم‌پلی جذاب بهره می‌برد.

(نسخه‌ی پلی‌استیشن 5 این بازی توسط ناشر آن برای نقد و بررسی در اختیار دیجی‌اُرَنج قرار گرفته است)

The graphics of Chernobylite looked very nice even in the previous gen version, and this point has become a major strength in the new generation consoles. Of course, the game load time on the PS5 is not as short as many other games, and there are technical problems, including the AI of the enemies. But in addition to the visual upgrades, it's worth noting that the game features an incredibly engaging storyline, excellent characterization, superb atmosphere, and entertaining gameplay.

امتیاز دیجی ارنج

8

نقاط قوت
  • داستان عمیق و پر از شگفتی
  • شخصیت‌پردازی عالی
  • تنوع بالا در فعالیت‌ها
  • خلق اتمسفری گیرا
  • جذابیت بصری و موسیقی
نقاط ضعف
  • خسته‌کننده شدن ماموریت‌های فرعی
  • کم رنگ بودن جنبه‌ی اکشن در بازی
  • تنوع پایین سلاح‌ها

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه