بازی مستقل و پلتفرمر سه بعدی جدید استودیوی Orbital Express که نشر آن را استودیوی Playism بر عهده دارد، اخیراً عرضه شد و در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی آن بپردازیم.

نقد و بررسی بازی TASOMACHI: Behind the Twilight - TASOMACHI: Behind the Twilight 
نقد و بررسی بازی TASOMACHI: Behind the Twilight - TASOMACHI: Behind the Twilight 

پس از ورود به هفته‌های خلوت بازی‌های ویدیویی و ایامی که خبری از یک بازی جدید AAA نیست و پس از گشت و گذار در بین عناوین جدید منتشر شده، به عنوانی به نام TASOMACHI: Behind the Twilight برخورد کردیم که طراحی هنری انیمه‌ای و فانتزی آن ما را به یاد عناوین انحصاری نینتندو می‌انداخت. با اندکی تحقیق متوجه شدیم که این بازی در سبک پلتفرمر سه بعدی بوده و توسعه‌ی آن را استودیوی مستقل کوچکی بر عهده داشته است. بنابراین، تصمیم گرفتیم که سری به این بازی بزنیم و آن را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

داستان

داستان بازی TASOMACHI: Behind the Twilight با به تصویر کشیدن دختر جوانی به نام یوکومو (Yukumo) که در ابتدای بازی به وسیله‌ی بالن کوچک خود در حال پرواز است آغاز می‌شود. پس از گذشت مدتی کوتاه، بالن او دچار نقص می‌شود و او نیز مجبور خواهد بود تا در جزیره‌ای متوقف شود. او با گشت و گذار در این جزیره متوجه می‌شود که هیچ فردی در آن وجود ندارد و تنها ساکنان آن چند حیوان بامزه هستند که تمامی تلاش خود را برای کمک به او می‌کنند.

او که به دنبال راهی برای تعمیر بالنش می‌گشت، پس از مصاحبت با ساکنین این جزیره متوجه می‌شود که یک مه طلسم شده زمین را فراگرفته است و تصمیم می‌گیرد در کنار ساکنین این جزیره به دنبال راهی برای رهایی از این گرگ و میش بگیرد. در مجموع، داستان این بازی کاملاً سطحی و کلیشه‌ای بوده و مشخصاً استودیوی سازنده‌ی آن نیز تمرکز خاصی روی این بخش نداشته است.

گیم‌پلی

هسته‌ی گیم‌پلی بازی TASOMACHI: Behind the Twilight روی پازل و پلتفرم سوار است و در مجموع با عنوانی بسیار ساده و سطحی از سبک پازل-پلتفرمر روبرو هستیم. در حقیقت، هر آنچه که به عنوان حداقل استانداردهای این سبک درنظر گرفته می‌شود، در این بازی وجود دارد و نه بیشتر.

البته، از دیدگاه منصفانه گیم‌پلی این بازی تاحدود زیادی سرگرم‌کننده است و ترکیب آن با سیستم ارتقای کارآمد، پازل‌ها و کالکتیبل‌ها می‌تواند چند ساعتی از نظر محتوا حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. البته، اگر مکانیک‌های بازی با محدودیت مواجه نبودند می‌توانستیم شاهد چالش بیشتر و تنوع بیشتر در زمینه‌ی پلتفرمینگ در TASOMACHI: Behind the Twilight باشیم. همانطور که اشاره شد، جمع‌آوری کالکتیبل‌ها نیز نقش اساسی در گیم‌پلی این بازی دارند. چالش‌های این بازی نیز اساساً گیمرها را تشویق به یافتن رمز نحوه‌ی دسترسی به منابع و همچنین تکمیل پازل‌های مورد نیاز برای باز کردن در اتاق‌های مختلف می‌کند.

TASOMACHI: Behind the Twilight  - نقد و بررسی بازی TASOMACHI: Behind the Twilight
TASOMACHI: Behind the Twilight  - نقد و بررسی بازی TASOMACHI: Behind the Twilight

البته، مشکلی که بارها در حین تجربه‌ی این بازی با آن مواجه شدیم، دردسرساز بودن برخی از پلتفرم‌ها به دلیل کنترل نه‌چندان جالب بازی بودند. این موضوع به خودی خود می‌تواند گاهاً گیمرها را از ادامه‌ی تجربه‌ی بازی منصرف کند و می‌توانیم آن را یکی از مشکلات فنی عدیده‌ی بازی قلمداد کنیم.

به هر ترتیب، پیش‌تر اشاره کردیم که پازل‌ها نیز بخش مهمی از بازی TASOMACHI: Behind the Twilight هستند و گاهی اوقات در این بازی به پازل‌های عجیبی و جالبی برخواهید خورد. برای مثال، گاهی مجبور به حفظ سکوهای پلتفرمینگی می‌شوید که ناخودآگاه ناپدید می‌شوند.

در مجموع، گیم‌پلی بازی TASOMACHI: Behind the Twilight فارغ از مشکلات فنی و فارغ این موضوع که می‌توانست با در نظر گرفتن مکانیک‌های جدید از جمله مبارزه، باس‌ و مینی‌باس بسیار سرگرم‌کننده‌تر و تکرارپذیرتر شود، سرگرم‌کننده است و می‌تواند چندین ساعت مخاطبانش را مجذوب خود کند.

گرافیک و موسیقی

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، یکی از موضوعاتی که نظر ما را نسبت به TASOMACHI: Behind the Twilight جلب کرد، طراحی هنری آن بود که به وضوح از تصاویر منتشر شده‌ی این بازی در شبکه‌های اجتماعی می‌توان به زیبایی آن پی‌برد. البته، این بازی ظاهراً ساده است، اما به قدری طراحی زیبای انیمه‌ای آن دلنشین است که می‌توان ساعت‌های طولانی را صرف تصویربرداری از محیط‌های آن کرد. این موضوع گاهاً به ما یادآور می‌شود که چرا باید چنین عنوانی از یک حالت ساده و پیش‌پا افتاده‌ی Photo Mode بهره نبرد؟

علاوه بر گرافیک بصری فوق‌العاده زیبای این بازی، انیمیشن‌های مختلف شخصیت اصلی بازی نیز برای یک بازی مستقل چشمگیر و عالی به نظر می‌رسد. در عین حال، موسیقی‌های متن این بازی نیز عالی هستند و در سراسر محیط‌های بازی حس تنهایی و محیط زیبای آن را به خوبی القا می‌کنند.

TASOMACHI: Behind the Twilight  - نقد و بررسی بازی TASOMACHI: Behind the Twilight
TASOMACHI: Behind the Twilight  - نقد و بررسی بازی TASOMACHI: Behind the Twilight

در مجموع...

بازی TASOMACHI: Behind the Twilight عنوانی سرگرم‌کننده و به دور از هیاهوی عناوین AAA در سبک پازل-پلتفرمر سه‌بعدی است که چند ساعتی می‌تواند آرامش را با زیبایی فوق‌العاده‌‌ی هنری خود به ارمغان بیاورد.

(نسخه‌ی PS4 این بازی توسط ناشر آن برای نقد و بررسی در اختیار دیجی‌اُرَنج قرار گرفته است)

TASOMACHI: Behind the Twilight is totally relaxing and fun 3D puzzle-platformer that can bring peace of mind for a hours with its extraordinary beauty.

امتیاز دیجی ارنج

7

نقاط قوت
  • طراحی فوق‌العاده زیبای هنری
  • برخی از پازل‌ها خلاقانه هستند
  • گیم‌پلی بازی سرگرم کننده است
  • سیستم ارتقای عمیق و کارآمد
  • جمع‌آوری کالکتیبل‌ها لذت‌بخش است
نقاط ضعف
  • مشکلات عدیده‌ی فنی
  • کمبود تنوع در مکانیک‌ها
  • کنترل بازی گاهاً عذاب‌آور است
  • داستان سطحی

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه