بازی Evil Dead: The Game اخیراً توسط شرکت سِیبِر اینتراکتیو توسعه و منتشر شد و در این مقاله قصد داریم تا به نقد و بررسی آن بپردازیم.

نقد و بررسی بازی Evil Dead: The Game - بازی Evil Dead: The Game
نقد و بررسی بازی Evil Dead: The Game - بازی Evil Dead: The Game

بازی‌های کو-آپ مدتی است که مورد توجه توسعه‌دهندگان و گیمرها قرار دارند و در سال‌های اخیر تعداد زیادی از این دست عناوین توسعه و منتشر شدند. همچنین، ژانر وحشت نیز به صورت موازی اما با سرعتی آهسته‌تر نسبت به عناوین کو-آپ در حال رشد هستند. البته، این دست از بازی‌ها به قدری فراوان هستند که توسعه‌ی یک عنوان اقتباسی در این ژانر شبهه برانگیز خواهد بود. در حقیقت، به همین دلیل است که Evil Dead: The Game ما را غافلگیر کرد.

این بازی تاکید چندانی روی داستان خود ندارد، اما به هر حال پیش‌زمینه‌ای از داستان خود که برگرفته شده از فیلم Evil Dead است را روایت می‌کند. در واقع، پروفسور Raymond Knowby در حال ترجمه‌ی کتاب Necronomicon Ex Mortis است و این موضوع باعث می‌شود که یک نیروی شیطانی به صورت تصادفی بیدار شود و همسر او را تسخیر کند. او با احضار قهرمان آسمانی یا همان اَش و به دنبال آن شخصیت‌های معروف این مجموعه تصمیم می‌گیرد جلوی نیروی اهریمنی را بگیرد.

در این بازی Asymmetrical دو گروه به صورت آنلاین با منابع و اختیارات بسیار متفاوت به تجربه‌ی بازی خواهند پرداخت. یکی از طرفین نقش اهریمن معروف این مجموعه یعنی Kandarian Demon را بر عهده می‌گیرد و به پورتال‌ها، تله‌ها، تخم‌گذاری Deaditeها و توانایی‌های دیگر برای ایجاد وحشت و کشتن بازماندگان دسترسی دارد. از سوی دیگر، بازماندگان نیز در یک گروه چهار نفره باید به دنبال سلاح و آیتم‌های مختلفی بگردد تا قبل از تمام شدن زمان معین، از شر Kandarian Demon خلاص شوند.

گشت و گذار در نقشه‌ی بازی در قالب Kandarian Demon و تله‌گذاری سرگرم کننده‌تر از پذیرفتن نقش بازمانده‌ها به نظر می‌رسد و اکثر بازی‌هایی که حالتی چهار در مقابل یک بازیکن دارند نیز از این قاعده پیروی می‌کنند. اما در بازی Evil Dead: The Game اندکی معادلات پیچیده می‌شود و پذیرفتن کنترل گروه بازمانده‌ها سرگرم‌کننده‌تر خواهد بود.

بخش عمده‌ای از دلیل این امر، به اقتباسی بودن آن و شخصیت‌های موجود و محبوب متعدد از جمله اَش ویلیامز بازمی‌گردد. درحقیقت، شخصیت‌های این بازی که به کلاس‌های مختلف تقسیم شده‌اند، دارای توانایی‌های منحصربه‌فردی هستند. مطمئناً، برخی به وضوح قوی‌تر از سایرین هستند که اندکی تعادل بازی را به هم می‌زنند و این موضوع نیازمند اصلاح در به‌روزرسانی‌های آتی خواهد بود. در مجموع، توانایی‌های شخصیت‌ها گاهاً شما را مجبور می‌کند تا در مبارزه‌های شلوغ و سردرگم کننده یک استراتژی مناسب بچینید.

از طرف دیگر، این بدان معنا نیست که پذیرفتن نقش Kandarian Demon نیازمند استراتژی نخواهد بود و حتی با توجه به تنها بودن خود در این نقش، نیازمند شانس و استراتژی‌های بیشتر و دقیق‌تری خواهید بود. زمانی که این بازی را برای اولین بار شروع می‌کنید، باید استراتژی‌های خود را در قالب گروه بازمانده‌ها مدیریت کنید و در آن‌ها پیشرفت داشته باشید. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که Kandarian Demon تنها یک هدف یعنی کشتن بازمانده‌ها را از ابتدای شروع تجربه‌ی بازی را در اختیار دارد.

Evil Dead: The Game - نقد و بررسی بازی Evil Dead: The Game
Evil Dead: The Game - نقد و بررسی بازی Evil Dead: The Game

در نتیجه، در اوایل تجربه‌ی بازی به وضوح شاهد کار آسان‌تر Kandarian Demon در مقایسه با گروه بازمانده‌ها هسگروه، اما با سازماندهی بیشتر بازمانده‌ها، این امر پیچیده‌تر می‌شود و کندریان نیازمند استراتژی‌های بیشتر و ارتقاها خواهد بود. در مجموع، این بازی لحظات لذت‌بخش‌تری برای کسانی که نقش کندریان را می‌پذیرند فراهم می‌کند، اما پذیرفتن نقش گروه بازمانده‌ها نیز لطف خود را دارد.

علاوه بر بخش آنلاین، در این بازی حالتی آفلاین به نام Missions نیز در دسترس قرار دارد که شامل 5 مرحله‌ی مختلف می‌شود. این بخش به خودی خود جذابیت زیادی دارد، اما نبود چک پوینت‌ها در آن به یک معضل جدی تبدیل می‌شوند و ممکن است پس از مرگ ناگهانی به کلی فکر تجربه‌ی آن را از سرتان بیرون کنید.

بازی‌هایی در این سبک عمدتاً یک مشکل منحصر به فرد دارند. در این بازی‌ها از نظر طراحی یک گروه قدرتمندتر از دیگری خواهد بود و در این بازی نیز گروه بازمانده‌ها از نظر قدرت چربش بیشتری نسبت به گروه کندریان خواهد داشت. همانطور که اشاره شد، اکثریت غریب به اتفاق این بازی‌ها از این مشکل رنج می‌برد و بعید است سیبر اینتراکتیو نیز بتواند در این زمینه تعادل را برقرار کند. در مجموع، حتی با وجود این که تجربه‌ی بازی در نقش کندریان می‌تواند لذت بخش باشد، اما در نهایت این گروه بازمانده‌ها است که امکانات بیشتری برای پیروز شدن در اختیار خواهد داشت. در نتیجه، ممکن است که پس از گذشت چند ساعت از تجربه‌ی بازی به طور کلی انتخاب نقش کندریان را از اولویت خود خارج کنید.

یکی دیگر از نقاط قوت اصلی این بازی این است باعث خواهد شد تا به سراغ تماشای منبع آن بروید یعنی فیلم‌های Evil Dead بروید. در حقیقت، این موضوع معمولاً در عناوین اقتباسی به ندرت پیش می‌آیند، اما پس از تماشای فیلم مذکور با چالش‌ها و شخصیت‌های بازی و حتی اتسمفر بازی ارتباط بسیار قوی‌تری برقرار خواهید کرد. از جمله دلایل این امر می‌توان به استفاده از صداپیشه‌های شخصیت‌های اصلی در این بازی اشاره کرد.

Evil Dead: The Game - نقد و بررسی بازی Evil Dead: The Game
Evil Dead: The Game - نقد و بررسی بازی Evil Dead: The Game

با این حال، بازی Evil Dead: The Game گاهی اوقات تصمیماتی می‌گیرد که ناقص هستند و جذابیت برخی از مکانیک‌های بازی را زیر سوال می‌برند. برای مثال، حرکت دوربین در حالت Kandarian Demon فوق‌العاده است و یادآور فیلم‌های این مجموعه خواهد بود، اما این دوربین در گیم‌پلی بازی تداخل ایجاد می‌کند و سوار آن نمی‌شود. همچنین، سیستم ارتقای بازی نیز به وضوح از عناوین مشابه الهام گرفته است، اما سعی در پیچیده‌تر کردن و منحصر به فرد شدن آن باعث شده تا با سیستم ارتقای ضعیفی روبرو باشیم.

گرافیک، صداگذاری و اتمسفر این بازی یکی دیگر از بخش‌هایی است که پس از مواجهه با آن شگفت‌زده خواهید شد. در زمینه‌ی طراحی بصری این بازی به خوبی در جزئیات و کیفیت بصری سطح بالایی از خود نشان می‌دهد و این موضوع با درآمیخته شدن با گرافیک فنی و نورپردازی عالی نیز باعث خواهد شد تا Evil Dead: The Game به عنوان یک بازی نسل جدید و به‌روز تعبییر شود.

همچنین، ترکیب موارد فوق با محیط‌های رعب آور و تاریک بازی باعث می‌شوند تا اتمسفری فوق‌العاده برای آن خلق شود و به عنوان یک بازی تقریباً مستقل می‌توان آن را تحسین کرد. البته، تنها ایرادی که در این زمینه می‌توان از بازی گرفت، فیزیک بسیار بد وسایل نقلیه است که امیدواریم در به‌روزرسان‌های آتی شاهد بهبود آن باشیم.

ناگفته نماند که این طراحی محیطی، طراحی هنری و نورپردازی عالی با تلفیق با موسیقی‌ها و افکت‌های صوتی به اوج خود می‌رسند و قدم زدن در تاریکی جنگل را به امری استرس‌زا تبدیل می‌کند. همانطور که اشاره شد، صداگذاری شخصیت‌های این بازی از جمله اش توسط صداپیشه‌های اصلی خود باعث می‌شوند تا در این زمینه نیز شاهد عملکرد فوق‌العاده‌ی بازی باشیم.

Evil Dead: The Game - نقد و بررسی بازی Evil Dead: The Game
Evil Dead: The Game - نقد و بررسی بازی Evil Dead: The Game

با وجود تمامی نقاط ضعف و ایرادهای ریز و درشت بازی Evil Dead: The Game، این بازی به عنوان یکی از شگفتی‌های سال جاری در نظر گرفته خواهد شد. تجربه‌ی این بازی به همراه دوستانتان می‌تواند ساعت‌ها سرگرم کننده باشد و امیداوریم در آینده استودیوی سیبر اینتراکتیو با ارائه‌ی بسته‌های الحاقی بیشتر و به‌روزرسان‌ها سعی در رفع ایرادات آن داشته باشد.

(نسخه‌ی PS5 این بازی برای نقد و بررسی توسط ناشر آن در اختیار دیجی‌اُرَنج قرار گرفته است)

Despite all the weaknesses of Evil Dead: The Game, this game will be considered as one of the surprises of this year. The experience of this game with your friends can be hours of fun, and we hope that in the future, Saber Interactive will try to fix its problems by offering more DLC's packages and updates.

امتیاز دیجی ارنج

8.5

نقاط قوت
  • شخصیت‌های مختلف با توانایی‌های منحصر به فرد
  • استراتژیک بودن بازی و لذت‌بخش بودن گیم‌پلی آن
  • حضور صداپیشه‌های اصلی در بازی
  • اقتباسی موفق
  • گرافیک فنی و بصری و موسیقی
نقاط ضعف
  • تعادل بین قدرت برخی از شخصیت‌ها وجود ندارد
  • فیزیک بد وسایل نقلیه
  • برخی از مکانیک‌ها به خوبی روی گیم‌پلی سوار نمی‌شوند
  • سیستم ارتقای ضعیف

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه