بازی Biomutant سال گذشته منتشر شد و فرصتی یافتیم که بتوانیم نسخه پلی استیشن 5 آن را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Biomutant - Biomutant بازی
نقد و بررسی بازی Biomutant - Biomutant بازی

در سال 2021 بازی Biomutant برای کنسول های نسل قبلی را رایانه های شخصی شد. دریافت انتقادی متفاوت بود، اما ما از آن در رایانه شخصی بسیار لذت بردیم. وصله‌هایی دریافت کرده است، اما هیچ DLC وجود ندارد، که آن را به یک بازی کامل نادر در زمان راه‌اندازی تبدیل می‌کند. با وجود اینکه چندین عامل وجود دارد که چرا کنسول‌های نسل بعدی به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت تکثیر نشده‌اند و سازگاری با عقب‌تر وجود دارد، اکنون نسخه خاصی از Biomutant را برای PS5 و Xbox Series X توسعه داده است. دارندگان فعلی PS4. و نسخه های Xbox One این را به عنوان یک ارتقاء رایگان دریافت می کنند.

بازی در آینده ای دور در دنیایی است که در آن حیوانات جهش یافته اند، دوپا و متمدن شده اند، دهکده ها را ایجاد می کنند و قبایل را در بالای بقایای دنیای قدیم تشکیل می دهند. بازیکنان نقش یکی از موجودات جهش یافته و تکامل یافته را بر عهده می گیرند. در دوران کودکی به خاطر یک شکارچی یتیم شدی، مجبور شدی برای زنده ماندن به یک مبارز قدرتمند تبدیل شوی. با فردی از دوران جوانی خود روبرو می شوید که از شما می خواهد درخت زندگی را از دست جهانخوارانی که ریشه های گیاه حیات بخش را می جوند نجات دهید. در همان زمان، شکارچی هنوز بیرون است، و شش قبیله اصلی که در نجات جهان نقش مهمی دارند، با یکدیگر در حال جنگ هستند.

برای کسانی که از فروشگاه‌هایی با تنظیمات پساآخرالزمانی لذت می‌برند، Biomutant بهترین گزینه خواهد بود، اما کسانی که معمولاً از این تنظیمات دوری می‌کنند، به دلیل تغییرات عادی، آن را جذاب می‌دانند. ویرانه ها هنوز وجود دارند، برخی از آنها به شکلی بسیار محکم تر از بقیه هستند، اما تعداد قابل توجهی از دهکده ها و قلعه ها وجود دارند که از معماری قدیمی آسیایی الهام گرفته شده اند. در مقایسه با دیگر بازی‌های پسا آخرالزمانی، به نظر نمی‌رسد که ساختمان‌ها از ضایعات تشکیل شده باشند.

این زمین هنوز دارای بخش‌های غیرطبیعی است که تحت تأثیر تشعشعات یا بخارات شیمیایی قرار دارند، اما بیشتر نقاط جهان پر از پوشش گیاهی است. علف‌ها و گل‌های بلند زمین و تپه‌ها را می‌پوشانند، در حالی که درختان از همه نوع جنگل‌های سرسبزی را ایجاد می‌کنند که فقط به عنوان دیوارهای مصنوعی جهان عمل نمی‌کنند. جنگل‌ها مناظر باشکوهی را به وجود می‌آورند، به‌ویژه زمانی که همراه با باد، غروب خورشید یا بارانی ناچیز دیده شوند. حتی ممکن است از حالت عکس داخلی برای گرفتن عکس های فوری استفاده کنید.

Biomutant بازی - نقد و بررسی بازی Biomutant
Biomutant بازی - نقد و بررسی بازی Biomutant

تغییر عمده دیگر علت واقعی آخرالزمان است. به جای اینکه بازی مانند Fallout یا Wasteland با یک آرماگدون هسته ای، آن را به آلودگی ناشی از یک شرکت بزرگ گره بزند. Biomutant می تواند با این کار سنگین شود، گاهی اوقات منجر به مکالمات کوتاهی می شود که علت واقعی طمع را تقویت می کند، اما هرگز به جایی نمی رسد که عنوان تبدیل به موعظه شود. حداقل، با توجه به اینکه چگونه مسابقه تسلیحات هسته ای اغلب به عنوان کاتالیزور برای این نوع عناوین استفاده می شود، احساس تازگی دارد.

سپس واضح ترین تغییرات وجود دارد: حضور حیوانات به جای انسان. همه موجوداتی که ملاقات می کنید حیواناتی هستند که به نظر منحصر به فرد می رسند اما بیشتر قابل تشخیص هستند. ظاهر واقعی مرز بین زیبا و واقع گرایانه را می پوشاند، به طوری که اکثر آنها دارای دندان های تیز قابل مشاهده هستند و قادر به ایجاد حالات چهره ای هستند که بلافاصله برای چشم انسان قابل تشخیص است. در همان زمان، همه - از متحدان یک قبیله منتخب گرفته تا جهانخواران غول پیکر - به اندازه کافی خز دارند که اگر در زندگی واقعی وجود داشتند، به اندازه کافی برای در آغوش گرفتن دعوت شوند.

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های این موضوع این است که هرگز نمی‌شنوید که هیچ یک از حیوانات با شما به زبان انگلیسی صحبت کنند. هر موجودی همیشه به زبان خود با شما صحبت می کند، که به نظر می رسد ترکیبی از کلمات از زبان های مختلف آشنا باشد. به جای اینکه سخنرانی زیرنویس شود، ربات ملخ همراه شما (با صدای دیوید شاو پارکر) آن را برای شما ترجمه می کند. این یک رویکرد جدید است، اما کسانی که از آن خسته می‌شوند می‌توانند به راحتی لغزنده‌ها را تنظیم کنند تا او بتواند کمتر صدای جیر جیر بزند و/یا ترجمه‌های فوری بیشتری انجام دهد.

وقتی شروع می‌کنید، با یک سیستم خلق شخصیت مواجه می‌شوید که با انتخاب بین شش گونه مختلف شروع می‌شود، هر کدام با ظاهری متمایز و آمار شروع. از اینجا، مکان نما را در اطراف یک دایره حرکت می دهید تا برخی از آمارها را تغییر دهید و قسمت های مختلف بدن را تغییر دهید. از اینجا، قبل از اینکه به نوع و رنگ خز بروید، تخصص های مقاومتی را انتخاب می کنید. در نهایت، سیستم کلاسی وجود دارد که تعیین می‌کند از همان ابتدا کدام تخصص‌ها را داشته باشید، خواه توانایی دوگانه سلاح‌های غوغا یا توپ جرقه‌ای الکتریکی باشد. به استثنای گونه‌ها و الگوهای خز و رنگ‌ها، همه چیز را می‌توان در طول بازی یکسان کرد، بنابراین می‌توانید تیراندازی با مهارت‌های بارگذاری مجدد سریع‌تر داشته باشید که این شانس را دارد که در حالی که دو تیغه را در دست دارد، برق شلیک کند.

Biomutant THQ - نقد و بررسی بازی Biomutant
Biomutant THQ - نقد و بررسی بازی Biomutant

گیم پلی اصلی یک بازی اکشن RPG است که شبیه چیزی شبیه به The Witcher است. برای طرف RPG، دستاوردها و سطح بندی XP استاندارد وجود دارد که آمارهای بالاتری را در یک دسته انتخابی باز می کند. نقاط دیگر به شما امکان می‌دهند ترکیب‌های حمله خاص‌تر و سایر حرکاتی را که از انرژی استفاده می‌کنند، مانند دویدن در حالی که دنباله‌ای از آتش را پشت سر می‌گذارید یا جرقه‌های رادیواکتیو روی دشمنان باز می‌کنید.

جالب تر، توانایی ساخت سلاح های جدید یا تغییر سلاح ها و زره ها برای به دست آوردن آمار بیشتر یا توانایی های جدید است. شما ممکن است یک تفنگ خودکار اولیه را بردارید، اما با قطعات مناسب، می‌تواند سریع‌تر بارگیری شود و هم آسیب معمولی و هم از یخ به دشمنان وارد کند. ظاهر سنگفرش شده اسلحه ها و چسباندن تکه های فلز به لباس، نزدیک ترین چیزی است که بازی به یک ظاهر پسا آخرالزمانی می رسد، اما کنار هم قرار دادن ترکیبی عالی از آشغال های خالص لذت بخش است.

برای جنبه اکشن، Biomutant به حال و هوای کونگ فویی دست می یابد که توسعه دهندگان در زمان اعلام عنوان تبلیغ می کردند، اما این تنها زمانی مورد تاکید قرار می گیرد که مسلح به سلاح های هنرهای رزمی سنتی به مبارزه بروید یا بدون سلاح وارد آن شوید. شمشیر یا چماق همراه با اسلحه به خودتان بدهید و نبرد بیشتر شبیه یک فیلم اکشن مدرن هنگ کنگ است. با هر رویکردی که کار کنید، مبارزه از افرادی مانند Devil May Cry الهام می‌گیرد، جایی که می‌توانید چرخ‌های گاری جانبی انجام دهید یا زیر دشمنان بچرخید و در عین حال ترکیب‌های چند ضربه‌ای را نیز انجام دهید.

دشمنان کوچک‌تر می‌توانند به هوا پرتاب شوند، بنابراین می‌توانید آنها را در ترکیب‌های هوایی تعقیب کنید. نبرد زمینی باعث می‌شود که از دشمنی به دشمن دیگر حرکت کنید و در صورت لزوم ضربات را انجام دهید. این سریع، روان و شیک است، به خصوص زمانی که در طول مسیر، قفل های ترکیبی جدید را باز می کنید، و این راضی کننده است که مبارزه با دشمنان تصادفی مانند فشار دادن نیست. تنها زمانی که سیستم جنگی تغییر می کند زمانی است که شما در مقابل Worldeaters قرار می گیرید، زیرا معمولاً در حال هدایت یک وسیله نقلیه یا سوار بر یک کوه هستید. سرعت مبارزه را کاهش می دهد اما به دلیل شناخت الگوهای مختلف برای نبرد، کمی هیجان را حفظ می کند.

Biomutant Game - نقد و بررسی بازی Biomutant
Biomutant Game - نقد و بررسی بازی Biomutant

همانطور که انتظار می رفت، ماهیت جهان باز بازی به این معنی است که شما برای انجام کارهای اصلی از یک سر دنیا به آن سر دیگر می پرید، اما در مورد اینکه کدام کوئست ها ضروری هستند، بازی فریبنده است. یکی از نمونه های بهتر زمانی است که شما وظیفه پیدا کردن بخش ضروری یک مکانیک را دارید. قسمت مورد نظر و موجودی که برای نجات درخت زندگی باید کشته شود در Deadlands است، منطقه ای که اکسیژن شما را از بین می برد، مگر اینکه لباس هوابند داشته باشید. این قسمت ممکن است یک جستجوی اصلی باشد، اما یافتن لباس یک جست‌وجو جانبی است، و در حالی که می‌توانید ایستگاه پینگ‌دیش را برای پیدا کردن لباس پیدا کنید، منطقه‌ای که در آن قرار دارد به لباس دیگری برای مقابله با گرما نیاز دارد، که به نوبه خود، در منطقه ای که توسط تشعشع احاطه شده است.

این احساس وجود دارد که این نوع ماموریت‌ها، ماموریت‌های اصلی را با ماموریت‌های جانبی ترکیب می‌کنند تا به‌طور مصنوعی بازی طولانی‌تر شود، اما به دلیل دنیای غنی، مشکلی نخواهید داشت. در اطراف پرسه بزنید و گروه کوچکی از موجودات یا اعضای قبیله دشمن را برای مبارزه پیدا خواهید کرد. در مواقع دیگر، بقایای دنیای قدیم را خواهید دید، مانند ماشین‌های غارت‌شده با غارت یا زائران تصادفی که شما را برای یافتن چیزها به جستجو می‌فرستند. با موجودی غول‌پیکر که فانوس در دست دارد، برخورد کنید، و ممکن است خواب ببینید چه زمانی با قلدرها مبارزه می‌کردید تا همراه ملخ روباتیک خود را ارتقا دهید. روستاییان ممکن است از شما بخواهند که از آنها در برابر حملات دفاع کنید یا از کاپیتان هایی که زیاده روی کرده اند انتقام بگیرید. مکان یابی اردوگاه های راهزنان با زندانیان برای نجات آسان است، و سایر ماموریت ها ممکن است شما را وادار به جستجوی قطعات آرایشی برای ماشین خود یا آرایشگر کنند تا ظاهر کلی خود را تغییر دهید. حتی نقاط دیدنی مانند پناهگاه‌های متروکه، ایستگاه‌های آب میوه‌گیری یا فروشگاه‌ها ممکن است چالش‌های مرتبط با آن‌ها نداشته باشند، اما تعداد زیادی غارت مهم دارند. فراوانی ماموریت‌های جانبی شما را مشغول می‌کند، اما تنوع آن‌ها باعث می‌شود به دنبال آن‌ها باشید.

صحبت از روشنایی و تاریکی، Biomutant با یک سیستم اخلاقی همراه است که در آن اعمال شما با وابستگی شما به هر دو طرف وجدان شما مطابقت دارد. این به نوبه خود بر نحوه پاسخ مردم به شما در طول مکالمه تأثیر می گذارد. جدا از گرفتن امتیازهایی که قدرت های جدید را باز می کند، این چیز جدیدی نیست، اما بازی با آن لذت می برد و به شما اجازه می دهد هر دو طرف تاریک و روشن خود را در حال جدال با یکدیگر ببینید. چیزی که شما را غافلگیر خواهد کرد این است که چگونه یکی از آن تصمیمات اخلاقی اولیه - انتخاب اینکه کدام یک از دو قبیله اصلی باید همسو شود - به طور کامل بر الزامات مورد نیاز برای انجام بازی پایانی تأثیر می گذارد. هر دو به سمت افراط می روند، با هدف یکی از طرفین متحد کردن قبایل و جلوگیری از نابودی درخت زندگی، در حالی که طرف دیگر می خواهد قبایل دیگر را تسخیر کند و بگذارد درخت زندگی بمیرد. این دانش شما را ترغیب می‌کند که به محض این‌که آن اعتبارات پایانی منتشر شد، به دنبال راه‌حل دیگری باشید.

Biomutant Game - نقد و بررسی بازی Biomutant
Biomutant Game - نقد و بررسی بازی Biomutant

در مجموع، بازی Biomutant هنوز می‌تواند برای مخاطبانش شگفت انگیز باشد و در هر زمینه‌ای حرفی برای گفتن داشته باشد. از ماجراجویی به جهان و تاریخچه‌ی آن گرفته تا شخصیت‌ها و ویژگی‌های عجیب و غریب، Biomutant یک عنوان جذاب است. با این حال، تکرار تجربه‌ی آن توسط کنسول PS5 چندان جاه طلبانه به نظر نمی‌رسد. نکات مثبت، مانند افزایش پوشش گیاهی، با نکات منفی مانند عدم پیشرفت چشمگیر و ویژگی‌های کنترلر در این بازی همراه هستند. 

(نسخه‌ی PS5 بازی Biomutant توسط ناشر آن برای نقد و بررسی در اختیار دیجی ارنج قرار گرفته است)

All in all, a Biomutant game still manages to surprise its gamers and have something to say in every context. From the adventure into the world and its history, to the quirky characters and features, Biomutant is a fascinating title. However, repeating its experience by the PS5 does not seem very ambitious. The positives are accompanied by the negatives.

امتیاز دیجی ارنج

7.5

نقاط قوت
  • شخصیت پردازی
  • گیم پلی
  • جهان وسیع و زیبای بازی
نقاط ضعف
  • وجود مشکلات فنی
  • عدم پشتیبانی بهینه از ویژگی کنسول نسل جدید
  • عدم بهره مندی بهینه از ویژگی دوال‌سنس

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه