اپل اخیراً در رویداد خود از هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو (Vision Pro) رونمایی کرد و بسیاری از نویسندگان از آن به عنوان آیفون جدید یاد کردند. اما این ادعا چقدر می‌تواند صحیح باشد؟

معرفی اجمالی هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro اپل - هدست Vision Pro اپل
معرفی اجمالی هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro اپل - هدست Vision Pro اپل

از سال‌ها پیش اطلاعات ضد و نقیض و صد البته غیر رسمی در مورد هدست واقعیت ترکیبی شرکت اپل منتشر شده بود ولی در رویداد WWDC 2023 بود که بالاخره این هدست به شکلی رسمی رونمایی شد. در حقیقت، این رویداد را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای اپل معرفی کرد، چرا که این هدست هم‌اکنون نیز لقب آیفون نسل جدید را یدک می‌کشد؛ موضوعی که بسیاری در موردش شک دارند. این هدست جز قیمت عجیب و غریبش، از لحاظ سخت‌افزاری و امکاناتی که ارائه می‌کند به شدت مورد توجه قرار گرفته است و گویا می‌تواند در آینده میزبان اتفاقات هیجان‌انگیزی باشد.

این هدست جدید، قصد دارد تا فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی را در کنار یکدیگر ارائه کند و از آن به عنوان یک کامپیوتر انقلابی یاد می‌شود. این هدست دنیای واقعی و دیجیتالی را ترکیب خواهد کرد توسط چشم و دست و صدا کنترل می‌شود. از ویژگی‌های جذاب این هدست می‌توان به تعبیه شدن دو نمایشگر با وضوح 4K از نوع Micro OLED در آن اشاره کرد. به صورت خلاصه، این هدست واقعیت ترکیب برای برقراری ارتباط با سایرین، تماشای تصاویر و ویدیو و تقریباً هرچه که توسط آیفون امکانش وجود دارد ساخته شده است. هدست Vision Pro دارای پردازنده R1 و یک باتری خارجی است که تا دو ساعت شارژ نگه می‌دارد و همچنین در صورت اتصال مستقیم به برق حدود یک روز کار خواهد کرد و از نظر ظاهری و متریالی هم این دستگاه از ترکیب فیبر کربن، شیشه و آلومینیوم ساخته شده است.

به نقل از تیم کوک به عنوان مدیرعامل شرکت اپل، هدست Vision Pro قرار است تا عصری جدید برای صنعت رایانه‌ای را آغاز کند و همان‌طور که مک ما را با رایانه‌های شخصی و آیفون ما را با رایانه‌های موبایلی آشنا کرد، Vision Pro ما را با رایانه‌های تنیده در محیط و مکان‌ها مختلف آشنا می‌کند. شرکت اپل اعلام کرد که دکمه‌ای چرخان در این هدست تعبیه شده است که به وسیله‌ی آن می‌توان بین واقعیت افزوده و واقعیت مجازی سوییچ کرد. همچنین، این هدست کنترلر مجزا ندارد و همانطور که اشاره شد تنها با دست و چشم و صدا کنترل خواهد شد. لازم به ذکر است که لوازم جانبی بلوتوثی هم توسط این هدست پشتیبانی می‌شوند و امکانات متعددی را در اختیار دارندگانش قرار می‌دهد. ناگفته نماند که برند زایس لنزهای ویژه‌ای برای این هدست تولید کرده که می‌تواند توسط افرادی که عینک می‌زنند هم مورد استفاده قرار بگیرد.

هدست Vision Pro اپل - معرفی اجمالی هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro اپل
هدست Vision Pro اپل - معرفی اجمالی هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro اپل

این هدست 3500 دلار قیمت گذاری شده است و باید دید که با این قیمت همچنان مورد استقبال قرار می‌گیرد یا Vision Pro برای فراگیر شدن چندین و چند سال به زمان نیاز دارد.

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه