DOOM: The Dark Ages
9
سازنده
تاریخ عرضه
- دیجیاُرَنج
- بازی
- بازی ویدیویی
- نقد و بررسی DOOM: The Dark Ages
DOOM: The Dark Ages، جدیدترین فصل در حماسهی بیرحمانهی DOOM Slayer، ما را به سفری در زمان میبرد، به گذشتهای که ریشههای خشم ابدی او را آشکار میسازد. توسعهیافته توسط id Software، خالقان اصلی این فرنچایز نامآشنا، و منتشر شده توسط Bethesda Softworks، این عنوان نه تنها قول میدهد که به فرمول موفقیتآمیز نسخههای اخیر وفادار بماند، بلکه با الهام از تمهای قرون وسطایی و فانتزی تاریک، نوآوریهای جسورانهای را نیز به همراه دارد. این بازی که در تاریخ ۱۵ می ۲۰۲۵ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) برای پلیاستیشن ۵، ویندوز و ایکسباکس سری X/S منتشر شد، هدف دارد تا تجربهای تازه و در عین حال آشنا از کشتار بیامان شیاطین را ارائه دهد.

مبارزات و ابزارهای ویرانگر
DOOM: The Dark Ages هستهی اصلی گیمپلی که طرفداران از آن انتظار دارند را حفظ کرده است: مبارزات اول شخص سرعتی، خشن و رضایتبخش. اما این بار، id Software با افزودن ابزارهای جدید و هیجانانگیز، لایهای تازه به آن بخشیده است. Shield Saw، یک سپر با تیغههای برنده که قابلیت پرتاب و بازگشت دارد، نه تنها برای دفاع و دفع حملات استفاده میشود، بلکه میتواند دشمنان کوچکتر را تکهتکه کند و حتی در بدن شیاطین بزرگتر فرو رفته و آنها را مهار کند. این ابزار جدید، عمق تاکتیکی بیشتری به نبردها میدهد و امکان ایجاد ترکیبهای کشنده را فراهم میآورد.
علاوه بر سلاحهای گرم قدرتمند و نمادین DOOM، مانند Shotgun و Rail Spike، شاهد اضافه شدن سلاحهای سرد قرون وسطایی نیز هستیم؛ از گرزهای میخدار تا گانتلتهای الکتریکی که هر کدام حس متفاوتی از تخریب را منتقل میکنند. این ترکیب از سلاحهای گرم و سرد، تنوع بینظیری در رویکردها به کشتار شیاطین ایجاد میکند. اما جذابترین نوآوری، قابلیت کنترل Atlan، یک مکا (Mech) ۳۰ طبقهای است که به Slayer اجازه میدهد شیاطین به اندازه یک ساختمان را با مشتهای فولادیاش درهم بکوبد. همچنین، سوار شدن بر یک اژدهای سایبرنتیک آتشافکن که به تقویتکنندهها و مسلسلها مجهز است، سکانسهای مبارزه هوایی را به سطحی کاملاً جدید میبرد که فقط DOOM میتواند چنین فانتزی قدرتی را ارائه دهد. این مکانیکها نشان میدهند که id Software به دنبال گسترش مقیاس و تنوع مبارزات در سری DOOM است.
جهانی تاریک و گسترده: فراتر از جهنم
برخلاف نسخههای قبلی که عمدتاً در جهنم یا ابعاد مشابه آن جریان داشتند، The Dark Ages بازیکنان را به دنیایی باستانی و تاریک میبرد که ریشههای آن به جنگهای قرون وسطایی علیه نیروهای جهنمی باز میگردد. این عنوان به عنوان یک پیشدرآمد عمل میکند و داستان تبدیل شدن "Doomguy" به "Doom Slayer" معروف را روایت میکند. id Software تاکید کرده است که این بازی دارای بزرگترین محیطهای قابل بازی در تاریخ فرنچایز DOOM است. این محیطها شامل خرابههای باستانی، جنگلهای تاریک، میدانهای نبرد خونین، جهنمهای باستانی و حتی دنیاهای فراتر از آن میشوند.
این گستردگی محیطها، آزادی عمل بیشتری در اکتشاف و رویکرد به سطوح را به بازیکن میدهد. میتوانید با استفاده از تواناییهای Shield Saw، موانع را از بین ببرید و مسیرهای مخفی را کشف کنید. این طراحی جهان، علاوه بر اینکه فرصتهای جدیدی برای مبارزه فراهم میکند، به داستانسرایی محیطی نیز کمک میکند و به بازیکن اجازه میدهد تا در حین پیشرفت، قطعاتی از تاریخچهی غنی دنیای DOOM را کشف کند. استفاده از موتور idTech 8 در این بازی، جزئیات بصری خیرهکننده، نورپردازی پیشرفته و پشتیبانی از Ray Tracing را به ارمغان آورده است که تجربهی بصری بینظیری را، به خصوص در ترکیب با کارتهای گرافیک RTX 50 سری انویدیا و تکنولوژی DLSS 4، ارائه میدهد.
روایت عمیقتر و شخصیسازی پیشرفته:
یکی از تغییرات قابل توجه در DOOM: The Dark Ages، تاکید بیشتر بر روایت و داستان است. در حالی که نسخههای قبلی DOOM بیشتر بر گیمپلی خالص تمرکز داشتند، id Software اذعان کرده است که علاقه طرفداران به لور و داستان DOOM Slayer رو به افزایش است. در نتیجه، این بازی دارای سکانسهای سینمایی بیشتری است که جزئیات داستان را به شکلی مستقیمتر و جذابتر ارائه میدهند، برخلاف نسخههای قبلی که لور عمدتاً از طریق متون و کدفکسها در دسترس بود. این رویکرد جدید، به بازیکنان کمک میکند تا ارتباط عمیقتری با شخصیت Slayer و انگیزههای او برقرار کنند.
در بخش شخصیسازی و پیشرفت، بازیکنان میتوانند با جمعآآوری غنائم جنگی، تجهیزات خود را ارتقاء داده و تواناییهای Slayer را بهبود بخشند. این سیستم پیشرفت به بازیکن اجازه میدهد تا به یک ماشین کشتار موثرتر تبدیل شود و چالشهای بزرگتر را پشت سر بگذارد. علاوه بر این، سیستم تنظیم دشواری قابل تنظیم، که شامل اسلایدرهایی برای تغییر سرعت بازی، زمان دفع حملات و سرعت پرتابهها میشود، DOOM: The Dark Ages را برای طیف وسیعتری از بازیکنان، از تازهواردان تا کهنهکاران، قابل دسترس میکند. این سطح از شخصیسازی، نشاندهنده تعهد id Software به ارائه یک تجربه انعطافپذیر و لذتبخش برای همه است.
صداگذاری و اتمسفر: حماسه صوتی در دنیایی تاریک
هیچ بازی DOOM بدون موسیقی متن قدرتمند و افکتهای صوتی بینظیر کامل نیست. DOOM: The Dark Ages نیز از این قاعده مستثنی نیست و به نظر میرسد که id Software در این بخش نیز سنگ تمام گذاشته است. موسیقی بازی، ترکیبی از عناصر متال کلاسیک DOOM با تمهای قرون وسطایی و ارکسترال است که به خوبی با اتمسفر تاریک و حماسی بازی همخوانی دارد. این ترکیب، هیجان نبردها را دوچندان کرده و حس غوطهوری را به اوج میرساند. افکتهای صوتی انفجارها، شلیک گلولهها و صدای خرد شدن استخوان شیاطین نیز با دقت بالایی طراحی شدهاند تا هر ضربه و هر کشتار، حداکثر رضایت را برای بازیکن به ارمغان بیاورد. صداگذاری محیط نیز به ایجاد اتمسفری ترسناک و پرخطر کمک میکند، از نجواهای شیاطین در تاریکی گرفته تا صدای قدمهای سنگین دشمنان غولپیکر. این پکیج صوتی قدرتمند، یکی از ارکان اصلی در ساخت تجربهی بینظیر DOOM است.
DOOM™: The Dark Ages نه تنها به سنتهای این فرنچایز در ارائه نبردهای بیرحمانه و سرعت بالا وفادار است، بلکه با افزودن ابزارهای جدید، محیطهای بزرگتر و تمرکز بیشتر بر داستان، تجربهای تازه و هیجانانگیز را ارائه میدهد. این بازی پتانسیل آن را دارد که به یکی از بهترین عناوین در مجموعه DOOM تبدیل شود و استاندارد جدیدی را برای بازیهای شوتر اول شخص اکشن تعیین کند. با وجود چالشهای همیشگی در بالانس گیمپلی و بهینهسازی، id Software با سابقهی درخشان خود در این زمینه، امیدها را برای یک محصول نهایی پولیششده و بینقص زنده نگه میدارد.
امتیاز دیجی ارنج
9
نقاط قوت
- نوآوری در سیستم مبارزات
- جهان گسترده و قابل اکتشاف
- تمرکز بیشتر بر روایت
- پشتیبانی فنی پیشرفته
- امکانات شخصیسازی
نقاط ضعف
- یکنواختی در طولانیمدت
- بالانس مکانیکهای جدید
نقد و بررسی من
دیجی ارنج | تمام حقوق محفوظ است © 1404
ثبت دیدگاه