بازی DIRT 5، از جمله بازی‌های خوش‌ساختی است که شاید اگر در بحبوحه‌ی عرضه‌ی کنسول‌های نسل نهمی منتشر نمی‌شد، بیشتر به چشم می‌آمد و مخاطبان بیشتری جذب می‌کرد. با نقد و بررسی این بازی با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی DIRT 5 -
نقد و بررسی بازی DIRT 5 -

اگر بخواهیم چند نقطه‌ی ضعف اساسی در نسل هشتم بازی‌های ویدیویی بیابیم، بدون شک خالی بودن قفسه‌ی فروشگاه‌ها از چندین و چند بازی ریسینگ آرکید شاخص، الاخصوص برای کنسول پلی‌استیشن 4 از جمله‌ی آن‌ها خواهد بود. البته، در نسل هشتم این کنسول میزبان چندین بازی ریسینگ آرکید و شبیه‌ساز فرست و تردپارتی نظیر مجموعه‌ی Need for Speed و حتی Gran Turismo بود، اما عناوین یاد شده در بهترین حالت ممکن یک بازی سرگرم کننده بودند تا یک شاهکار نظیر Forza Horizon 4. به‌هرترتیب، نسل هشتم نیز به انتهای راه خود رسید و در هیاهوی کوچ به نسل نهم استودیوی کدمسترز با کارنامه‌ای موفق در ساخت بازی‌های ریسینگ بار دیگر تصمیم گرفت که عضو جدید مجموعه‌ی محبوب DiRT را با شماره 5 برای اکثر پلتفرم‌های موجود عرضه کند.

DiRT 5 تا چه حد موفق بوده است؟

علی‌رغم تمامی موارد ذکر شده، به‌نظر می‌رسد که بازی DiRT 5 به سهولت می‌تواند به دو نسخه‌ی دیگر مجموعه‌ی خود یعنی DiRT 4 و DiRT Rally 2 بپیوندد و شاید حتی از نظر کیفی از آن‌ها پیشی بگیرد. این بازی به‌واسطه‌ی کیفیت بصری و گرافیک فنی فوق‌العاده جذاب و با کیفیت خود حتی روی کنسول‌های نسل هشتم نظیر پلی‌استیشن 4 پایه نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. همچنین، محتوای درنظر گرفته شده برای آن نیز کاملاً کافی به‌نظر می‌رسد و حتی در خلال تجربه‌ی بازی شاهد شنیدن صدای افراد مشهور و محبوبی چون Troy Baker و Nolan North در بازی هستیم که وظیفه‌ی صداپیشگی بازی را برعهده دارند. در آخر اما موضوعی که جز آن نیز از استودیوی کدمسترز انتظار نداشتیم، کیفیت بسیار خوب خودروها و سیستم کنترل آن‌ها است که با توجه به پیشینه‌ی این استودیو بسیار خوب در بازی پیاده‌سازی شده‌اند.

 - نقد و بررسی بازی DIRT 5
- نقد و بررسی بازی DIRT 5

کم و کیف اجرای بازی بر روی کنسول‌های پایه‌ی نسل هشتم

همان‌طور که اشاره شد، اولین نکته‌ی جالبی که در تجربه‌ی DiRT 5 با آن روبرو خواهید شد، کیفیت قابل قبول بازی برروی کنسول‌های نسل فعلی است و این استودیو بازی خود را فدای سخت افزار کنسول‌های نسل بعدی نکرده است. حتی جالب است بدانید که این عنوان برروی کنسول‌های نسل هشتم نیز از دو گزینه‌ی کیفیت بصری بالا یا فریم ریت 60 پشتیبانی می‌کند که صدالبته یکی از نقاط ضعف بازی نیز به همین بخش مربوط است. در حقیقت عملکرد بازی در حالت کیفیت بصری بالا بسیار با ثبات بوده و گیمرها به خوبی می‌توانند با 30 فریم بودن آن کنار آمده و از کیفیت بصری بالای بازی لذت ببرند. از طرفی دیگر، کیفیت بصری بازی در حالت 60 فریم بسیار افت می‌کند و عملاً عمده‌ی جذابیت بازی فدای اجرا شدن آن برروی نرخ 60 فریم خواهد شد.

 - نقد و بررسی بازی DIRT 5
- نقد و بررسی بازی DIRT 5

پر محتوا، جذاب و سرگرم کننده

بازی DiRT 5 از یک بخش کریر داستانی میزبانی می‌کند که گیمرها باید با انجام دادن مسابقات پرتعداد به سراغ مسابقه‌ی نهایی بروند. البته باید این نکته نیز ذکر شود که دستیار شما در طول بازی یعنی AJ با صداپیشگی Troy Baker می‌تواند بسیاری از سوالات شما را پاسخ داده و در طول بازی شما را راهنمایی کند.

اما مسابقات در بازی DiRT 5 نقطه قوت آن محسوب می‌شود که با تنوع خود در سبک‌ها، تعداد خودروها، شرایط آب و هوایی و طراحی خوب مراحل بازی آمیخته شده تا لحظاتی فوق‌العاده لذت بخش را برای گیمرها فراهم کند. البته با اینکه روند انجام مسابقات در این بازی به‌واسطه‌ی تعداد بالایشان به تکرار می‌افتد، اما مواردی نظیر مسابقات درکلاس‌های مختلف و طراحی بصری جذاب است که از خسته‌کننده شدن بازی به خوبی پیشگیری می‌کند.

از طرفی دیگر، چالش بازی نیز رفته رفته و با پیشروی در مراحل بیشتر می‌شود و اگر جایی حس کردید که توان اول شدن ندارید، نگران نباشید!؛ چرا که این بازی صرف پیشتاز بودن را ملزم نکرده و تنها کافی است تا از چند عامل مختلف یکی را به صورت حداقل انجام دهید تا همانند خودروهای بیشتر، مراحل بیشتری نیز در اختیارتان قرار بگیرد.

در مجموع علاوه بر بخش کریر، یک بخش آنلاین، یک بخش مسابقات انتخابی و یک بخش به نام Playground در بازی قرار دارند. بخش آنلاین بازی خود شامل سه بخش Vampire، King و Transporter می‌شود که چه از نظر محتوا و چه از نظر کیفی و فنی عملکرد خوبی دارد. بخش Playground نیز حالت جالبی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد که در آن قادر خواهند بود تا مراحل دلخواه خود را طراحی کرده و یا در مراحلی که توسط سایرین طراحی شده به انجام مسابقه بپردازند. همچنین، این بازی از قابلیت اسپلیت‌اسکرین تا چهار بازیکن نیز پشتیبانی می‌کند.

 - نقد و بررسی بازی DIRT 5
- نقد و بررسی بازی DIRT 5

گرافیک بصری زیبا و گرافیک فنی با ثبات

همانطور که اشاره شد، نقطه قوت اصلی بازی DiRT 5 حتی روی کنسول‌های نسل هشتم به تجربه‌ی بصری آن باز‌میگردد که به‌واسطه‌ی نورپردازی‌ها، افکت‌های حاصل از تغییرات آب و هوایی و حتی کثیف شدن ظاهر خودرو میسر می‌شود که متاسفانه بخش عمده‌ی این موارد در حالت 60 فریم فدای این خصوصیت خواهد شد. از نظر فنی نیز جز چند مورد جزیی مربوط به کیفیت بافت‌ها، این بازی عملکرد بسیار خوبی داشته و به‌نظر نمی‌رسد مشکلی داشته باشد.

در نهایت، موسیقی‌های بازی به سادگی می‌تواند هیجان و عطش شما برای تجربه‌ی بازی را دوچندان کند و از این نظر بازی کیفیت بسیار خوبی دارد. علاوه براین، پیش‌تر نیز اشاره شد که کیفیت صوتی بازی با وجود صداپیشه‌های مطرح صنعت بازی‌های ویدیویی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد.

 - نقد و بررسی بازی DIRT 5
- نقد و بررسی بازی DIRT 5

در نهایت، بازی DiRT 5 از آن دست عناوینی است که به‌واسطه‌ی عملکرد فنی با ثبات، سیستم کنترل بسیار خوب خودروها، تنوع مسابقات و مراحل و جزییات گرافیکی زیبای خود حتی روی کنسول‌های نسل فعلی نیز می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای علاقه‌مندان به بازی‌های ریسینگ آرکید باشد.

 

امتیاز دیجی ارنج

9.5

نقاط قوت
  • گرافیک بصری و فنی فوق‌العاده
  • صداگذاری جالب توجه خودروها و پادکست بازی با حضور نولان نورث و تروی بیکر
  • حالت کریر پر محتوا
  • سیستم کنترل بسیار خوب ماشین‌ها
  • نقشه‌های متنوع
  • تنوع خودروها و گزینه‌های شخصی‌سازی ظاهری
نقاط ضعف
  • عدم تعادل درجه‌ی سختی بازی
  • افت شدید کیفیت بصری بازی در حالت Performance

امتیاز کاربران

4
0
1
0
0
0

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه