بازی Forza Horizon 5 همواره روی نوار موفقیت قدم برمی‌دارد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد، با عنوانی جذاب، لذت‌بخش و هیجان‌انگیز در سبک ریسینگ روبرو هستیم. با نقد و بررسی این بازی با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی فورتزا هورایزن 5 | Forza Horizon 5 - forza horizon 5
نقد و بررسی بازی فورتزا هورایزن 5 | Forza Horizon 5 - forza horizon 5

سال‌ها است که علاقه‌مندان سبک ریسینگ آرکید دیگر عناوین Need for Speed را به عنوان بهترین بازی‌ها در این سبک قلمداد نمی‌کنند و مجموعه‌ی Forza Horizon به عنوان پادشاه مطلق ریسینگ آرکید شناخته می‌شود. این مجموعه به وسیله‌ی خلاقیت و جزئیاتی که در خود می‌بیند، سال‌ها است که توسط گیمرها به عنوان بهترین بازی ریسینگ آرکید شناخته می‌شود و کاربران پلتفرم رایانه‌های شخصی و کنسول‌های ایکس باکس مدت‌ها بود که منتظر عرضه‌ی نسخه‌ی پنجم آن بودند. حال بازی Forza Horizon 5 عرضه شده و در این مقاله قصد داریم کم و کیف آن را بسنجیم. با دیجی اُرَنج همراه باشید.

بخش کمپین داستانی

بخش داستانی این بازی و معمولاً تمامی عناوین ریسینگ، چیزی نیست که توجه گیمرها را به خود جلب کند. البته، استودیوی پلی‌گراند گیمز (Playground Games) نیز استودیویی نیست که از ذره ذره‌ی پتانسیل‌های بازی‌اش به سادگی گذر کند و حتی برای بخش داستانی بازی نیز محتوایی در خور در نظر گرفته است. در واقع، بخش کمپین بازی به وسیله‌ی مسابقه‌ها و اهدافی نظیر آشناسازی بیشتر گیمرها با جهان بازی می‌تواند به سادگی آن‌ها را به ادامه دادن Forza Horzion 5 تشویق کند.

برخلاف عناوین قبلی این مجموعه، این گیمرها هستند که با ورود به کشور مکزیک باعث رواج یافتن مجموعه‌ای از مسابقات و فستیوال‌ها می‌شوند. اما همانند عناوین پیشین این مجموعه، در این بازی نیز شاهد فسیتوال‌های مختلف، مسابقه‌های متعدد در سبک‌ها کلاس‌های متفاوت، ماموریت‌های داستانی و سایر چالش‌های جذاب و سرگرم‌کننده هستیم.

در مجموع، فرمولی که استودیوی پلی‌گراند گیمز برای طراحی بخش کمپین خود استفاده می‌کند، فرمولی برنده است و دست بردن در آن جایز نیست. از طرفی دیگر، این استودیو به خوبی می‌داند که چه تغییرات کوچک و بزرگی را می‌توان در آن اعمال کرد که به ماهیت اصلی آن ضربه نخورد و از جذابیت‌های آن کاسته نشود.

گیم‌پلی

همواره بازی‌های Forza Horizon به دلیل گیم‌پلی اعتیاد آور و فوق‌العاده لذت بخش خود شناخته می‌شوند و این امر به وسیله‌ی محتواهای فراوان عناوین این مجموعه میسر شده است. در نسخه‌ی پنجم این مجموعه نیز شاهد وجود محتوای فراوان از جمله بیش از 500 خودرو هستیم که هرکدام در اکثر موارد از 499 خودروی دیگر تفاوت دارند. در واقع، تفاوت هندلینگ خودرو و ویژگی‌های مختلف هر خودرو موضوعی است که به راحتی قابل تشخیص است و این موضوع ارزش این بازی را دو چندان می‌کند. همچنین، صداگذاری خودروها که در عناوین پیشین این مجموعه همواره مورد انتقاد قرار می‌گرفت نیز در این نسخه به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است.

Forza Horizon 5 - نقد و بررسی بازی فورتزا هورایزن 5 | Forza Horizon 5
Forza Horizon 5 - نقد و بررسی بازی فورتزا هورایزن 5 | Forza Horizon 5

از طرفی دیگر، زمانی که تعداد و تنوع مسابقات و فسیتوال‌ها و چالش‌ها با تنوع محیط‌ها و عظمت جهان بازی ترکیب می‌شوند، با عنوانی به معنای واقعی کلمه "شاهکار" در سبک ریسینگ روبرو می‌شویم. در واقع، Forza Horizon 5 از حیث گیم‌پلی، محتوا، تنوع محیطی و چالش‌ها و فسیوال‌ها چیزی برای گیمرهایش کم نمی‌گذارد و ذره ذره‌ی پولی که برایش پرداخت کرده‌اند را با تجربه‌ای ناب و دلچسب بازمی‌گرداند. از طرفی دیگر، هر کدام از مسابقات نیز به چندین دسته‌ی مختلف از جمله آفرود و درگ تقسیم می‌شوند که با توجه به تعدد کلاس‌های خودروهای مختلف می‌توانند ساعت‌ها گیمرها را پای تجربه‌ی خود بنشانند.

از آن گذشته، لذتی که گشت و گذار در جهان بزرگ و متنوع از نظر محیطی بازی به گیمرها می‌دهد نیز از دیگر مزایای تعدد بالای خودروها و جذابیت بصری آن است. همچنین، وجود درایواتارها به جای هوش مصنوعی و قابلیت تجربه‌ی بازی به صورت آنلاین نیز باعث می‌شوند که تجربه‌ی Forza Horizon 5 در کنار دوستانتان به معنای واقعی کلمه بی‌نظیر باشد. علاوه بر این، قابلیت شخصی‌سازی خودروها در این بازی و بخش فورتزاویستا نیز معرف حضور علاقه‌مندان این مجموعه است و به قابلیت‌های آن واقف هستند.

اما وجود حالت‌های مختلف چند نفره در بازی از جمله بتل رویال و عملکرد عالی سرورهای بازی حتی با وجود استقبال بی‌نظیر از آن و شلوغی آن‌ها نیز ستودنی هستند. در مجموع، بازی Forza Horizon 5 با داشتن تمامی مزایای فوق و ترکیب حس و حال بازی‌های ریسینگ آرکید و تا حدودی واقع گرایانه، به سادگی می‌تواند لقب بهترین بازی ریسینگ آرکید و حتی نیمه‌شبیه‌ساز تاریخ را از آن خود کند. این عنوان از نظر گیم‌پلی فوق‌العاده است و به سادگی می‌تواند ساعت‌ها میزبان شما باشد.

Forza Horizon 5 - نقد و بررسی بازی فورتزا هورایزن 5 | Forza Horizon 5
Forza Horizon 5 - نقد و بررسی بازی فورتزا هورایزن 5 | Forza Horizon 5

گرافیک

صحبت کردن در مورد کیفیت بصری بازی Forza Horizon 5 به معنای واقعی کلمه بیهوده است؛ چرا که قطعاً با یکی از زیباترین بازی‌های ریسینگ تاریخ و شاید زیباترینِ آن‌ها روبرو هستیم. این عنوان در کنار طراحی بسیار عالی محیط‌ها، از جزئیات فراوان و تنوع بسیار بالایی در جهان خود بهره می‌برد. از طرفی دیگر، پویایی آب و هوای بازی باعث می‌شود تا گهگاه ماشین خود را متوقف کنید و به رعد و برق‌ها و یا طوفان‌های شن خیره شوید. از طرفی دیگر، طراحی ظاهری خودروها نیز به بهترین شکل ممکن صورت گرفته‌اند و به نظر نمی‌رسد که عنوانی جز Forza Horizon 6 بتواند با این بازی رقابت کند.

از نظر فنی، مهم‌نیست که همانند ما این عنوان را روی کنسول اکس‌باکس سری اکس تجربه کرده‌ باشید و یا با کنسول ضعیف‌تر نسل جدید این برند یعنی اکس‌باکس سری اس به تجربه‌ی آن نشسته باشید. در واقع، بهینه‌سازی فوق‌العاده‌ی بازی باعث شده‌اند که تمام توان مقطعی این کنسول‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و شاهد افت فریم یا مواردی مشابه در بازی نباشیم.

Forza Horizon 5 - نقد و بررسی بازی فورتزا هورایزن 5 | Forza Horizon 5
Forza Horizon 5 - نقد و بررسی بازی فورتزا هورایزن 5 | Forza Horizon 5

در پایان...

استودیوی پلی‌گراند گیمز در ساخت بازی‌های خود به قدری وسواس‌گونه عمل می‌کند که با هر نسخه‌ی جدید Forza Horizon ترس از تکرای شدن بازی به دلیل پیروی از فرمولی یکسان به لذتی بی‌انتها از ماشین‌سواری تبدیل می‌شود. در واقع، نسخه‌ی پنجم این مجموعه نیز مطابق انتظار لقب بهترین بازی ریسینگ آرکید را از نسخه‌ی چهارم آن می‌گیرد و ساعت‌های طولانی می‌تواند شما را در جهان خود غرق کند.

امتیاز دیجی ارنج

10

نقاط قوت
  • بخش داستانی قابل اتکا
  • تنوع خودروها و قابلیت‌های منحصر به فرد هرکدام
  • قابلیت شخصی‌سازی و بخش فورتزاویستا
  • تنوع محیطی و جذابیت بصری بی‌نظیر
  • عملکرد فنی عالی
  • صداگذاری و موسیقی
  • گیم‌پلی جذاب
نقاط ضعف
  • نقطه ضعف خاصی در بازی وجود ندارد

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه