پس از گذشت حدود 10 سال از عرضه‌ی بازی The Elder Scrolls V: Skyrim و عرضه‌ی نسخه‌های مختلف، نوبت به نسخه‌ی Anniversary Edition این بازی رسید تا مجدداً ما را در جهان پر از شگفتی Skyrim غرق کند. با نقد و بررسی این بازی با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition - The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition
نقد و بررسی بازی The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition - The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition

بازی The Elder Scrolls V: Skyrim - Anniversary Edition، نسخه‌ای جدید از این بازی به واقع شاهکار است که بهترین تجربه‌ی ممکن از آن را در کنسول پلی استیشن 5 به ارمغان می‌آورد. اگرچه، این بازی تفاوتی را رقم نمی‌زند و حرف چندانی برای گفتن ندارد و اکثریت قریب به اتفاق معایب نسخه‌ی اصلی در کنسول پلی استیشن 3 نیز در این بازی دیده می‌شوند، اما اگر قصد تجربه‌ی آن در کنسول‌های جدید را دارید، این نسخه بهترین انتخاب خواهد بود.

یکی از مزیت‌های این بازی نسبت به نسخه‌ی اصلی، وضوح تصویر 4K و نرخ فریم عمدتاً ثابت 60 است که می‌توان با استفاده از کنسول پلی استیشن 5 از وجود آن‌ها بهره برد. اگرچه مشکلات فنی و ضعف‌های مختلف آن همچنان به قوت خود باقی هستند، اما Skyrim به جرات یکی از برترین عناوین نقش‌آفرینی است که امروزه می‌توان آن را تجربه نمود.

هسته‌ی اصلی بازی متشکل از کاوش، ارتقا، شخصی‌سازی و انجام ماموریت‌های تمام نشدنی است که زمانی که با داستان اصلی و داستان‌های کوتاه آن ترکیب می‌شوند، عمق بسیار بالایی می‌یابند. در واقع، عمق داستان‌های فرعی و کوتاه بازی که از طریق ماموریت‌های فرعی و طولانی آن روایت می‌شوند، به قدری زیاد است که حتی عناوینی نظیر The Witcher 3: Wild Hunt که خود به این دلیل شهرت دارد نیز توان رقابت با Skyrim را نخواهد داشت.

تفاوت‌های این بازی با نسخه‌های پیشین

نسخه‌ی Anniversary Edition این بازی دسترسی کاملی به فروشگاه مادهای رسمی بازی موسوم به Creation Club را در اختیار گیمرها قرار می‌دهد. این فروشگاه رسمی در کنار بخشی که مادهای غیر رسمی را در دسترس گیمرها قرار می‌دهد، انواع و اقسام مادهای مختلف را برای خرید در خود گنجانده است که با خرید این نسخه می‌توانید بخش عمده‌ای از آن‌ها را به صورت رایگان دانلود و نصب کنید و میزان 100 واحد پول درون برنامه‌ای برای خرید مادهای دیگر از این فروشگاه را در اختیار داشته باشید. 

این مادها که بسیاری از آن‌ها می‌توانند به جذابیت بازی بیفزایند، شامل ماموریت‌ها و مکان‌های جدید، اسلحه‌ها و آیتم‌های مختلف و حالتی به نام Survival می‌شود. بسیاری از این مادها همانند بسته‌های الحاقی عمل می‌کنند و کم و کیف آن‌ها برای شما آشکار خواهد بود. اما حالت Survival در این بازی، چالش بازی را با افزودن مکانیزم‌های گرسنگی کمپ زدن در هنگام شب و مواردی از این قبیل افزایش می‌دهد.

The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition - نقد و بررسی بازی The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition
The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition - نقد و بررسی بازی The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition

به شخصه تجربه‌ی بازی را روی حالت Survival شروع کردم، اما پس از گذشت چند ساعت و به لطف این که قابلیت فعال و غیر فعال کردن این حالت در هر زمان و مکانی ممکن است، آن را غیر فعال نمودم. چنین به نظر می‌رسد که حالت بقا یا Survival در این بازی همچنان پخته نیست و تعادل مناسبی بین سیستم‌های تعریف شده‌ی خود را برقرار نمی‌کند. برای مثال، مکانیزم گرسنگی در بازی بسیار چالش برانگیز است و برای رفع گرسنگی به مقادیر فراوانی از غذاها نیاز خواهید داشت که معمولاً در اختیار شما قرار نمی‌گیرد.

از طرفی دیگر، در حالت Survival فست‌تراول‌ها غیرفعال می‌شوند و ارتقا نیز تنها با مراجعه به تخت خواب و استراحت میسر خواهد بود. این موضوع با ترکیب با عملکرد بسیار بد اسب در بازی اذیت کننده خواهد شد و اندک اندک شما را به سمت چشم پوشی از تجربه‌ی بازی در حالت Survival سوق خواهد داد.

گیم‌پلی

سیستم مخفی کاری این بازی بدون هیچ تعارفی افتضاح است و مبارزه‌های بازی نیز به دلیل انیمیشن‌های ضعیف و عدم وجود قابلیت قفل شدن روی دشمنان بسیار آشفته به نظر می‌رسند، اما با وجود ویژگی‌های متعدد این بازی از جمله جادو و استفاده از معجون‌های مختلف می‌تواند تا حدود زیادی از زشتی این موضوع کاست. از طرفی دیگر، درخت مهارت به واقع مثال‌زدنی این بازی به همراه مکانیزم ارتقای آن همچنان همانند روز اول جذاب است و تفسیر دقیق آن ساعت‌ها زمان خواهد برد.

The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition - نقد و بررسی بازی The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition
The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition - نقد و بررسی بازی The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition

آزادی عملی که این بازی در زمینه‌ی شخصی‌سازی مهارت و حتی کلاس در اختیار گیمرها قرار می‌دهد، مثال زدنی است. سیستم ارتقای این بازی به صورت موازی با گیمرها و نحوه‌ی فعالیتشان قدم برمی‌دارد و ناخودآگاه سلیقه‌ی آن‌ها را تشخیص داده و مهارت‌های شخصیت بازی را با تمایلات آن‌ها هم‌سو می‌کند. البته، برخی این موضوع را یک مورد منفی قلمداد می‌کنند که حقیقتاً دور از انصاف است؛ چرا که واژه‌ی نقش‌آفرینی اصولاً توسط این مکانیزم تعریف می‌شود و ساعت‌ها می‌تواند گیمرها را پای تجربه‌ی خود بنشاند.

گرافیک و موسیقی

جهان Skyrim به خودی خود بسیار عالی است و فارغ از تعداد کم جمعیت روستاهایش، می‌تواند محتوای فراوانی در اختیار گیمرها قرار دهد. گرافیک هنری بازی یکی دیگر از نقاط قوت اصلی این بازی است و همواره با خودتان سوال خواهد شد که چگونه ممکن است جهانی به این عظمت چنین طراحی خلاقانه و بی‌نظیری داشته باشد. از طرفی دیگر، نورپردازی نیز از دیگر مزایای هنری بازی محسوب می‌شود و جلوه‌های خاصی به محیط‌های آن خواهد بخشید.

اما گیم‌پلی اسکایریم با آن همه مزیت و خصوصیت بهترین بخش این بازی نیست، بلکه موسیقی Skyrim است که همانند یک سمفونی دلربا در هر محیط و هر لحظه از بازی شما را غرق خود می‌کند. موسیقی‌های این بازی به معنای واقعی کلمه شاهکار هستند و ترکیب آن‌ها با طراحی هنری بازی و محیط‌های آن می‌توانند تجربه‌ای وصف ناپذیری را میسر کنند.

The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition - نقد و بررسی بازی The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition
The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition - نقد و بررسی بازی The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition

اما متاسفانه، عملکرد فنی ضعیف بازی و کیفیت بافت‌های نسل هفتمی آن که در آن زمان نیز خوب نبودند، همچنان در این نسخه پایدار هستند. انیمیشن‌های ضعیف، باگ‌های متعدد، افت فریم و ایرادات فنی دیوانه‌کننده‌ی دیگر همچنان و در سال 2021 گریبان‌گیر این بازی هستند.

در پایان...

بازی The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition و به طور کلی Skyrim، عنوانی نیست که بتوان آن را در یک مقاله توصیف نمود. این بازی همچنان جذابیت‌های 10 سال گذشته‌ی خود را دارد اما متاسفانه، ایرادهای نام آشنای آن نیز در این نسخه و در سال 2021 به چشم می‌خورند. مزیت‌ها و نقاط قوت این بازی بر همه آشکار است و در کنار آن‌ها تعدادی ماد رسمی و بسته‌های الحاقی در این نسخه قرار دارند. از طرفی دیگر، معایبی نظیر انیمیشن‌های تاریخ گذشته، ایرادات فنی، باگ‌های متعدد، کیفیت پایین بافت‌ها و سیستم مبارزه‌های بسیار ضعیف همچنان در این بازی وجود دارند.

(نسخه‌ی پلی استیشن 5 این بازی برای نقد و بررسی در اختیار دیجی ارنج قرار گرفته است)

The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition, and Skyrim in general, is not a title that can be described in an article. This game still has the features of the original game, but unfortunately, its problems can also be seen in this version. The strengths of this game are obvious to everyone, and next to them, there are a number of official mods and add-on in this version. On the other hand, disadvantages such as outdated animations, technical glitches, numerous bugs, poor quality textures and very poor combat system are still present in this game.

امتیاز دیجی ارنج

8.5

نقاط قوت
  • داستان و ماموریت‌های اصلی و فرعی بسیار عمیق و بی‌انتها
  • بهره‌گیری از بهترین سیستم شخصی‌سازی و درخت مهارت تاریخ
  • طراحی هنری زیبا و موسیقی شاهکار
  • محتواهای جدید از جمله حالت Survival و بسته‌های الحاقی و آیتم‌های مختلف
  • پشتیبانی از نرخ فریم 60 و وضوح 4K در کنسول‌های نسل نهمی
نقاط ضعف
  • سیستم مبارزه و مخفی کاری
  • انیمیشن‌ها، مشکلات فنی، باگ‌ها
  • کیفیت پایین بافت‌ها
  • عدم وجود محتوای چشمگیر نسبت به نسخه‌های پیشین

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه