بازی Before We Leave، عنوانی در سبک شبیه‌ساز و مدیریت شهر است که اخیراً نسخه‌ی کنسولی آن منتشر شده و در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی آن بپردازیم. با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Before We Leave - Before We Leave
نقد و بررسی بازی Before We Leave - Before We Leave

ساخته‌ی جدید استودیوی مستقل Balancing Monkey Games با نام Before We Leave، عنوانی در سبک شبیه‌ساز مدیریت شهر است و می‌تواند علاقه‌مندان بازی‌های شبیه‌ساز را برای مدتی نه چندان طولانی سرگرم کند.

گیمرها در این بازی باید جهانی که تا مرز نابودی کامل پیش رفته است را به وسیله‌ی بازماندگان از نو بسازد و در این مسیر چالش‌های مختلفی پیش روی او قرار خواهد گرفت. البته، کره‌ی زمین در این بازی همچنان بقایای جهان نابود شده را در خود می‌بیند و می‌توانید آن‌ها را مجدداً بازسازی کرده و یا برای استفاده از منابع، آن‌ها را از سطح زمین حذف کنید.

اما نکته‌ای که بازی Before We Leave را خاص می‌کند، عدم وجود چالش‌های مرسوم در بازی‌های استراتژی در این بازی است. برای مثال، در طول تجربه‌ی بازی هیچ بلای طبیعی و یا مواردی که مشکلات مختلفی را سر راه شما قرار دهند وجود ندارد. در واقع، گیمرها می‌توانند بدون هیچ استرسی تنها به پیشرفت در بازی و رسیدن به اهداف خود تلاش کنند که صد البته این موضوع از جوانبی می‌تواند خسته کننده باشد و هیچ چالش خاصی را پیش روی گیمرها قرار ندهد.

اما موضوع ناامیدکننده در مورد Before We Leave این است که این بازی هیچ بخش داستانی یا حتی پیش‌زمینه‌ی داستانی‌ای در خود نمی‌بیند. در واقع، با وجود پتانسیل بالای این بازی برای میزبانی از یک بخش داستانی، چنین حالتی در بازی وجود ندارد و پس از شروع بازی، بازماندگان از یک پناهگاه خارج شده و روند بازی آغاز می‌شود.

Before We Leave - نقد و بررسی بازی Before We Leave
Before We Leave - نقد و بررسی بازی Before We Leave

خصوصیت اصلی بازی Before We Leave در گیم‌پلی آن خلاصه می‌شود. این بازی مجموعه‌ای از ابزار را برای ساخت یک شهر رویایی در اختیار شما قرار می‌دهد. از طرفی دیگر، سبک مورد استفاده در این بازی نیز خاص بوده و محل‌هایی نظیر حفره‌ها برای قرارگیری جاده‌ها و ساختمان‌ها در آن وجود دارند. لازم به ذکر است که یکی از معایب بازی، کوچک بودن جهان آن است که تا حدودی دست گیمرها را برای پیاده‌سازی تمامی ایده‌های خود می‌بندد.

البته، تمرکز اصلی بازی بر سیستم مدیریت منابع استوار است و جمع‌آوری چوب از جنگل‌ها، سنگ و سنگ آهن از لاشه‌های ساختمان‌های متروک، مواد غذایی از مزارع و مواردی از این دست در اولویت کار گیمرها در این بازی قرار دارد. از طرفی دیگر، سیستم کرفتینگ نیز در این بازی وجود دارد و می‌توان از مواد خام آیتم‌های مختلفی را استخراج نمود.

پس از ورود به اولین جزیره‌ی بازی، حفره‌هایی پر از جواهرات سبز در اختیار شما قرار می‌گیرد و برای استخراج آن‌ها به تحقیق و پژوهش و کسب علم این موضوع نیاز خواهید داشت. بدین ترتیب، روند گیم‌پلی بازی برای شما آشکار خواهد شد و می‌توانید در جهان بازی غرق شده و با انجام ماموریت‌ها و فعالیت‌های مختلف به تجربه‌ی این بازی بنشینید. از طرفی دیگر، زمانی که تحقیقات شما توانایی تعمیر و راه اندازی سفینه فضایی و کشتی متروکه‌ای که در جزیره‌ی شما رها شده است را در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید به سراغ تسخیر جزیره‌ی دوم و سیاره‌های دیگر رفته و به منابع و محیط‌های بیشتری دسترسی پیدا کنید.

Before We Leave - نقد و بررسی بازی Before We Leave
Before We Leave - نقد و بررسی بازی Before We Leave

جزایر مختلف این بازی در سه نوع مختلف خلاصه می‌شوند که از این نظر با تراکم کم و محدود اقلیم‌های آن‌ها روبرو هستیم. جزایر استوایی، بیابانی و برفی که هر کدام تفاوت‌های خاص خود را دارند و منابع مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند. از طرفی دیگر، برای فعالیت در هر جزیره، نیازمند موارد خاص آن‌ها خواهید بود.

از طرفی دیگر، یکی از مواردی که به عنوان ضعف در این بازی به چشم می‌خورد، عدم وجود تنظیمات متعدد برای هر دوره از بازی است و تنها چند گزینه‌ی محدود از جمله سرعت رشد نارضایتی شهروندان و سرعت آلودگی هوا در اختیار شما قرار می‌گیرد. این موضوع می‌تواند از میل برای تجربه‌ی مجدد بازی بکاهد.

طراحی هنری این بازی به معنای واقعی کلمه خلاقانه است و با عنوانی روبرو هستیم که نمونه‌اش را نمی‌توان به سادگی یافت. همچنین، گرافیک بصری بازی و افکت‌های آن نیز برای یک بازی مستقل و استراتژیک کاملاً ایده آل است و می‌توان از تماشای محیط‌های بازی لذت فراوانی برد. همچنین، موسیقی‌های بازی نیز بسیار جذاب هستند، اما یکی از مواردی باعث می‌شود تا این بخش از بازی نمره‌ی قبولی نگیرد، توقف بی مورد موسیقی در مواقعی است که وجود آن‌ها نیاز است.

از طرفی دیگر، گرافیک فنی بازی عملکرد چندان مطلوبی ندارد و علی‌رغم اینکه شخصاً با کنترل بازی به وسیله‌ی کنترلر ایکس باکس مشکلی نداشتم، اما باگ‌ها گاهاً آزاردهنده بودند. 

Before We Leave - نقد و بررسی بازی Before We Leave
Before We Leave - نقد و بررسی بازی Before We Leave

در مجموع، بازی Before We Leave به معنای واقعی کلمه یک بازی ساده‌ی شبیه‌ساز مدیریت شهر است که تنها هدفش ارائه‌ی سرگرمی بوده و چالش خاصی را پیش روی گیمرها قرار نمی‌دهد. این بازی در کنار مزایایی نظیر طراحی هنری جالب توجه و گیم‌پلی اعتیاد آور، معایبی نیز دارد، اما در مجموع تجربه‌ی آن به علاقه‌مندان این سبک توصیه می‌شود.

(نسخه‌ی اکس‌باکس بازی برای نقد و بررسی در اختیار دیجی اُرَنج قرار گرفته است)

Before We Leave is literally a simple city management sim that only aims to provide entertainment and does not pose a particular challenge to gamers. In addition to the advantages such as interesting art design and addictive gameplay, this game also has disadvantages, but in general, its experience is recommended for fans of this genre.

امتیاز دیجی ارنج

7.5

نقاط قوت
  • گیم‌‌پلی سرگرم کننده
  • طراحی هنری فوق‌العاده
نقاط ضعف
  • عدم وجود چالش‌های مختلف که به تکرارپذیری بازی ضربه می‌زند
  • عدم وجود پیش زمینه‌ی داستانی

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه