بالاخره پس از مدت‌ها یک نسخه‌ی شایسته و نسبتاً ایده آل برای مجموعه‌ی Far Cry عرضه شد تا خاطرات بد قسمت‌های چهارم و Primal را از ذهن گیمرها پاک کند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی 5 Far Cry بپردازیم. با دیجی‌اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Far Cry 5 - نقد و بررسی بازی Far Cry 5
نقد و بررسی بازی Far Cry 5 - نقد و بررسی بازی Far Cry 5

دستاوردهایی که در دل زمان محو شده بودند

شاید اواسط دهه‌ی اول قرن 21 را بتوان دوره‌ی تولد ژانری نامید که هم‌اکنون طرفداران بی‌شماری در سراسر جهان دارد و حتی زیرشاخه‌های مختلفی نیز از آن به وجود آمده است. در واقع، بازی Far Cry در سال 2004 و با آمیختن دو سبک اول شخص شوتر و اکشن ماجراجویی در جهانی آزاد و وسیع، توانست تا نظر مثبت بسیاری از گیمرها را به خود جلب کند. علاوه بر این، از همان ابتدا و پس از موفقیت این بازی بود که می‌توانستیم تبدیل شدن Far Cry به یک مجموعه‌ی بزرگ را پیش‌بینی کنیم تا امروز شاهد عرضه‌ی نسخه‌ی پنجم آن باشیم.

البته، این مجموعه در طول راه حدوداً 15 ساله‌ی خود همواره شاهد فرازهایی نظیر بازی Far Cry 3 و نشیب‌هایی نظیر نسخه‌های چهارم و نسخه‌ی بی‌هویت Primal بوده است. اما، طبق وعده‌ی شرکت یوبیسافت، نسخه‌ی پنجم این بازی قرار است تا خاطرات نسخه‌ی سوم آن را تداعی کند و در ادامه می‌خواهیم کم و کیف این عمل را بررسی کنیم.

داستان بازی

اگر تاکنون حتی یک یا دو عنوان از این مجموعه را تجربه کرده باشید، متوجه خواهید شد که شخصیت منفی یا همان آنتاگونیست بازی‌های مجموعه‌ی Far Cry، نقش مهم و اساسی در طول بازی ایفا می‌کنند. از همین رو، در این بازی نیز سعی شده تا آنتاگونیستی با خصوصیات بارز و با پیش‌زمینه‌ی داستانی عمیق و قابل تامل مقابل راه شما قرار بگیرد.

البته، با اینکه جوزف سید (Joseph Seed) به هیچ عنوان نمی‌تواند با آنتاگونیست‌های مطرح بازی‌های ویدیویی رقابت کند، اما می‌توان تلاش یوبیسافت برای عمیق‌تر کردن نقش او را دریافت؛تلاشی که با استفاده از درون مایه‌های مسائل مذهبی و افراط گرایانه به همراه وام‌گیری از خلق و خوی شخصیت جوکر، در کالبد این آنتاگونیست دمیده شده است.

 - نقد و بررسی بازی Far Cry 5
- نقد و بررسی بازی Far Cry 5

به هر ترتیب، او که همواره به عنوان یک رهبر مذهبی و با نام "پدر" خطاب می‌شود، یک فرقه‌ی تندرو را تشکیل داده و به همراه دو مرد و یک زن دیگر قصد دارد تا ایده‌های خود را با استفاده از ترفندهایی خاص به خورد مردمان ساکن در این جهان دهد. از طرفی دیگر، شما نیز مانند سابق بنا به دلایلی در نقشه‌ی نسبتاً عظیم این بازی گرفتار شده‌اید و باید با پیشروی در طول بازی، سعی در فرار از این منطقه و پایان دادن به نقشه‌های پلید جوزف سید داشته باشید.

 البته، کیفیت داستان بازی و ارجاعات آن به افراد مختلف که در کشورهایی خاص در راس قدرت قرار دارند و یا حتی اشاره‌های داستان بازی به مصرف گرایی، تندروی و موارد این‌چنینی که امروزه در بطن جامعه نفوذ کرده‌اند، در مجموع قابل قبول و رضایت بخش تلقی می‌شوند. اما در نقطه‌ی مقابل، نحوه‌ی روایت داستان بازی، کم‌رنگ بودن نقش آنتاگونیست اصلی و رها شدن شما در بازی برای مدت‌های نسبتاً طولانی، کم‌تاثیر بودن افراد مهم فرقه‌ی جوزف سید و حضور کلیشه‌ای آن‌ها در بازی باعث شده‌اند تا شاهد روایتی متوسط از بازی باشیم.

 - نقد و بررسی بازی Far Cry 5
- نقد و بررسی بازی Far Cry 5

گیم‌پلی

گیم‌پلی بازی Far Cry 5 نسبت به سایر اعضای این مجموعه طبعاً تفاوت‌های ریز و درشتی پیدا کرده است اما، هسته‌ی اصلی بازی دقیقاً همان‌چیزی است که پیش‌تر در نسخه‌های چهارم و سوم این مجموعه دیده بودیم. در حقیقت، شما به عنوان یک شخصیت از پیش تعیین شده در یک جزیره یا یک منطقه محبوس شده‌اید و باید به وسیله‌ی انجام ماموریت‌های مختلف، به ناحیه‌های مختلف این مناطق مسلط شده و درنهایت دشمن اصلی خود را از بین ببرید.

اما به هر ترتیب، این بازی نیز تفاوت‌هایی هرچند اندک در زمینه‌ی گیم‌پلی با نسخه‌های پیشین خود دارد و اولین نکته‌ای که در مورد این بخش از بازی به چشم می‌خورد، اعمال شدن تغییرات نسبتاً اساسی در درخت مهارت است. در واقع، پیش‌تر بالا بردن و ارتقای سطح گیمرها در این بازی محدود به مکانیزم شکار حیوانات و استفاده از پوست آن‌ها برای تهیه‌ی ابزار مختلف بود اما، با توجه به این‌که شکار کردن در این بازی عملاً هیچ فایده‌ای جز کسب اندکی پول ندارد، در نتیجه شاهد جنگل‌هایی وسیع که هیچ انگیزه‌ای برای شکار به شما نمی‌دهند خواهید بود. بدین ترتیب، مکانیزم شکار در این بازی جای خود را به انجام چالش‌‌ها ماموریت‌های اصلی و فرعی داده تا به وسیله‌ی XP و Perkهایی که از انجامشان بدست می‌آورید، بتوانید سطح درخت مهارت خود را بالاتر ببرید.

 - نقد و بررسی بازی Far Cry 5
- نقد و بررسی بازی Far Cry 5

قابلیت Guns for Hire

یکی دیگر از تفاوت‌های بازی Far Cry 5 با نسخه‌های پیشین خود، ارتقای قابلیت Guns for Hire از آن حالت سطحی به حالتی نیمه حرفه‌ای است که پیش از این نیز یوبیسافت روی آن مانور زیادی داده بود. به هر ترتیب، به‌نظر می‌رسد که اکنون این قابلیت در نسخه‌ی پنجم این مجموعه به بلوغ خود رسیده باشد و شاهد عملکرد جالب و قابل قبولی از این مکانیزم باشیم. این ویژگی، به گیمرها اجازه می‌دهد تا برای خود گروهی از همراهان، از NPCهای عادی گرفته تا حیواناتی نظیر سگ دست آموز و افراد مهم‌تر با ویژگی‌های خاصی از جمله خلبان و تک تیرانداز را گردآوری کرده و در مواقع لزوم، از آن‌ها کمک بگیرد.

 - نقد و بررسی بازی Far Cry 5
- نقد و بررسی بازی Far Cry 5

دشمنان، ماموریت‌ها

اما طبق معمول، بازهم ضعف‌های بزرگ بازی‌های توسعه یافته توسط شرکت یوبیسافت در تکراری شدن ماموریت‌ها و هوش مصنوعی دشمنان به سراغ گیمرهای این بازی آمده است. در واقع، اگر چند ساعت ابتدایی تجربه‌ی بازی را فاکتور بگیریم، ماموریت‌های فرعی به مرور زمان دائماً با چالش‌های تکراری و طاقت فرسا میزبان شما خواهند بود و شاید این امر به‌کلی شما را از انجام آن‌ها منصرف کند. فتح پایگاه‌ها، از کار انداختن بلندگوها، بالارفتن از دکل‌های برق برای باز کردن ناحیه‌های مختلف، کم فروغ بودن مکانیزم‌های مخفی کاری، همه و همه از مواردی هستند که بارها و بارها در این مجموعه و حتی بازی‌های دیگر شرکت یوبی‌سافت دیده بودیم و شاید انتظار می‌رفت تا این شرکت فرانسوی در این نسخه دستی به سر و روی آن‌ها بکشد.

Far Cry Arcade

اما یکی از نکات جالب و البته جدید در Far Cry 5 را می‌توان به بخش آرکید این بازی نسبت داد. این بخش،  به بازیکنان اجازه می‌دهد تا با هزاران آیتم مختلف برای خود و دوستانشان مراحل گوناگونی طراحی کرده و با آن‌ها به تجربه‌ی بازی به صورت آنلاین بپردازند. البته، متاسفانه به دلایل مختلف این بخش و به کلی حال‌های آنلاین بازی از دسترس کاربران ایرانی خارج شده‌اند و برای استفاده از آن‌ها مجبور به تغییر آیپی خود خواهید بود.

 - نقد و بررسی بازی Far Cry 5
- نقد و بررسی بازی Far Cry 5

گرافیک بازی

صحبت در مورد کیفیت گرافیکی بازی‌های یوبیسافت، به‌خصوص در نسل هشتم به چند شاخه‌ی مختلف تقسیم شده و بسته به پلتفرم شما متغییر خواهد بود. اگر شما از داشتن یک رایانه‌ی شخصی قدرتمند بهره مند هستید، بدون شک با بازی بسیار زیبا از نظر بصری روبرو خواهید شد و کاربران کنسول‌های بازی نیز تاحدودی می‌توانند از این زیبایی بصری لذت ببرند. اما گرافیک فنی بازی همانند بسیاری از بازی‌های یوبیسافت تعریف چندانی ندارد و به خصوص بر روی کنسول‌ها گاهاً نرخ فریم 30 و افت فریم‌های گاه و بی‌گاه بازی می‌تواند شما را کلافه کند. 

از طرفی دیگر، باگ‌ها نیز عضو جدا ناپذیری از بازی‌های اخیر شرکت یوبیسافت بوده‌اند و متاسفانه در این بازی نیز شاهد گیر کردن در اشیا مختلف و مشکلات فنی متعدد هستیم.

نقد و بررسی بازی Far Cry 5 - نقد و بررسی بازی Far Cry 5
نقد و بررسی بازی Far Cry 5 - نقد و بررسی بازی Far Cry 5

در مجموع، Far Cry 5 بازی از برخی جهات یک پیشرفت بزرگ نسبت به دو نسخه‌ی اخیر این مجموعه است اما، همچنان، شاهد ایرادات فنی و گیم‌پلی نسبتاً تکراری و آشنا و بدون نوآوری خاص است. البته، این بازی از بعد داستانی و گرافیک بصری شرایط به مراتب بهتری دارد و آنتاگونیست و محیط‌های زیبای آن، می‌تواند حدود 30 ساعت شما را سرگرم کند.

"Far Cry 5 is in some ways a big improvement over the last two versions of the series but it still has some technical and gameplay flaws that are relatively repetitive and familiar and without much innovation. Of course, this game has much better conditions in terms of story and visual graphics, and its antagonist and beautiful environments can entertain you for about 30 hours."

امتیاز دیجی ارنج

7.5

نقاط قوت
  • آنتاگونیست به‌یاد ماندنی و داستانی جذاب
  • طراحی بصری چشم‌نواز جهان بازی
  • ارتقای برخی از مکانیزم‌های رایج Far Cry
  • به بلوغ رسیدن قابلیت Guns for Hire
  • چالش‌ها و ماموریت‌های متنوع
نقاط ضعف
  • ایرادات فنی، باگ‌ها و افت فریم
  • هسته‌ی گیم‌پلی تکراری و بدون نوآوری خاص

امتیاز کاربران

5
1
0
0
0
0

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه