گیر اسپورت با شایستگی از عنوان خود دفاع کرده است و ویژگی‌های قابل قبول ورزشی را در اختیار کاربران قرار داده است، در عین حال سامسونگ قصد فاصله گرفتن از طراحی کلاسیک خود نداشته است. البته ویژگی‌هایی نظیر S Voice و NFC نیز در آن تقریبا بی فایده است اما چنانچه به دنبال ساعتی کلاسیک با ویژگی‌های ورزشی هستید گیر اسپورت گزینه مناسبی است.

نقد و بررسی ساعت هوشمند Gear Sport؛ فراتر از ساعت ورزشی - Gear Sport, Blue ساعت هوشمند
نقد و بررسی ساعت هوشمند Gear Sport؛ فراتر از ساعت ورزشی - Gear Sport, Blue ساعت هوشمند

ابزارهای پوشیدنی در سال‌های اخیر توانسته‌اند توجه کاربران را به خود جلب کنند و از میان آن‌ها ساعت‌های هوشمند جزو جذاب‌ترین ابزارهای پوشیدنی هستند. محبوبیت این ساعت‌ها بین کاربران به اندازه‌ای است که هر سال مشابه رونمایی پرچمداران گوشی‌های هوشمند جنجال فراوانی به پا می‌کنند.

سامسونگ همواره جزو پیشروترین کمپانی‌های تولید ساعت‌های هوشمند بوده ‌است و از آغاز تولید این گجت‌ها تا امروز محصولات متنوعی را روانه بازار کرده ‌است.

خانواده ساعت‌های هوشمند سامسونگ در مسیر توسعه خود تغییرات بسیاری داشته است. به صورتی که می‌توان آن‌ها را به دو دسته قبل از گیر s2 و پس از آن تقسیم‌بندی کرد. ساعت‌های خانواده گیر ابتدا با صفحات مستطیلی شکل ارایه شدند که بعضا از ظاهری به دور از یک ساعت معمولی برخوردار بودند ولی پس از گیر s2 سامسونگ  تصمیم به فاصله گرفتن از ظاهر مچ‌بندگونه ساعت‌های خود گرفت و از این پس ساعت‌های هوشمند سامسونگ به لطف صفحات گرد ظاهری شبیه به ساعت‌های کلاسیک به خود گرفتند که در مدل گیر s3 به اوج خود رسید. خلاقیت دیگر سامسونگ حلقه چرخان بود که به لطف طراحی گرد این ساعت‌ها باعث راحتی استفاده از آن و محبوبیت بیشتر این محصولات شد.

سامسونگ گیر اسپورت جدیدترین عضو خانواده ساعت‌های هوشمند گلکسی است و همانطور که از نام آن پیداست ویژگی‌های ورزشی مخصوصی با خود به همراه دارد. در ادامه با بررسی این محصول همراه ما باشید.

Gear Sport, Blue - نقد و بررسی ساعت هوشمند Gear Sport؛ فراتر از ساعت ورزشی
Gear Sport, Blue - نقد و بررسی ساعت هوشمند Gear Sport؛ فراتر از ساعت ورزشی

طراحی

در نگاه اول شاید متوجه هیچ تغییری نسبت به مدل‌های پیشین نشوید. در واقع گیر اسپورت تغییرات کمی نسبت به گیر اس 3 و فرانتیر داشته است و با حفظ ظاهر ساعتی کلاسیک سعی داشته چهره‌ای ورزشی به خود بگیرد، گرچه می‌توانست از ظاهری ورزشی‌تر برخوردار باشد.

گیر اسپورت نسبت به برادر بزرگتر خود ابعاد کوچکتری دارد ولی وزن آن کمی بیشتر شده است. با وجود صفحه‌ای همچنان گرد قاب اصلی آن ظاهری مربعی شکل به خود است.

ابعاد گیر اسپورت 42.9 در 44.6 در 11.6 میلی‌متر است و نسبت به گیر اس 3 کوچکتر شده که فقدان اتصال LTE و اسپیکر بخشی از عوامل کوچک‌تر شدن ابعاد این ساعت است و در نتیجه این کوچک‌تر شدن صفحه نمایش آن به 1.2 اینچ کاهش یافته است.  شاید این کوچک شدن صفحه باعث سخت‌تر شدن کار کردن با این ساعت شود ولی به لطف حلقه چرخان متوجه چنین مساله‌ای نمی‌شوید.

با وجود این ابعاد گیر اسپورت در مقایسه با نسل پیشین بیشتر به ابعاد یک ساعت معمولی نزدیک شده است. این ساعت در دو رنگ آبی و مشکی و با توجه به کوچک‌تر شدن ابعاد آن، به همراه بند‌های سیلیکونی 20 میلیمتری عرضه شده‌اند.

در سمت راست حاشیه ساعت دکمه‌های فیزیکی تعبیه شده است که دکمه بالایی برای بازگشت به صفحات قبل و صفحه اصلی و دکمه پایینی برای نمایش اپلیکیشن‌ها و روشن/خاموش کردن استفاده می‌شود.

 

سختافزار

صفحه نمایش گیر اسپورت در مقایسه با گیر اس 3 از 1.3 اینچ به 1.2 اینچ کاهش یافته است و رزولوشنی برابر با 360 در 360 دارد و با توجه به تکنولوژی امولد استفاده شده در آن و تراکم پیکسلی 424 پیکسل در هر اینچ برای ارایه کنتراست و رنگ‌های عالی عملکرد خوبی دارد و البته با نگاه به آن تحت تاثیر زاویه دید عالی این ساعت قرار خواهید گرفت.

سامسونگ از یک پردازنده دو هسته‌ای 1 گیگاهرتزی به همراه 768 مگابایت رم و 4 گیگابایت حافظه داخلی برای گیر اسپورت استفاده کرده است که البته برای یک ساعت هوشمند کافی است. البته مشخصات سخت‌افزاری ساعت‌های هوشمند برخلاف گوشی‌ها لاکپشت‌وار تغییر می‌کنند که باتوجه به نوع کاربری و ویژگی آن امری بدیهی است.

گیر اسپورت مجهز به جی پی اس، NFC، شتاب‌سنج، فشار سنج، ژیروسکوپ و حسگر نور محیط است.

جی‌پی‌اس برای اکثر ورزشکاران ضروری است ولی NFC همچنان غیرمعمول است ولی در گیر اسپورت از این ویژگی می‌توان برای پرداخت با Samsung pay  استفاده کرد که البته این ویژگی به چند کشور خاص محدود شده است.

گیر اسپورت به وای‌فای نیز مجهز است و نیازی نیست برای اتصال به اینترنت به گوشی متصل کنید ولی اغلب کاربران با اتصال از طریق بلوتوث، استفاده از اینترنت گوشی را ترجیح می‌دهند.

سامسونگ گیر با سیستم‌عامل اندروید 4.4 به بالا و iOS 9+ سازگار است اما برای استفاده از سامسونگ گیر در گوشی‌های غیر سامسونگ با کاستی‌هایی مواجه خواهید شد که ممکن است باعث ناامیدی‌تان شود.

Gear Sport, Blue پخش موسیقی - نقد و بررسی ساعت هوشمند Gear Sport؛ فراتر از ساعت ورزشی
Gear Sport, Blue پخش موسیقی - نقد و بررسی ساعت هوشمند Gear Sport؛ فراتر از ساعت ورزشی

سیستمعامل

گیر اسپورت وظیفه معرفی نسخه 3.0 سیستم عامل تایزن را نیز بر عهده داشت. سامسونگ علاقه زیادی برای توسعه و پیشرفت سیستم‌عامل اختصاصی خود داشته است و همواره با پیشنهادهای مختلف در صدد جذب نظر توسعه‌دهندگان بوده است. امروزه بسیاری از محصولات سامسونگ از قبیل محصولات پوشیدنی و تلویزیون‌ها از سیستم‌عامل تایزن بهره می‌گیرند.

از نقاط ضعف تایزن می‌توان به کمتر بودن تعداد و پایین‌تر بودن کیفیت اپلیکیشن‌های ارایه شده برای آن در مقابل  Android Wear و Watch OS اشاره کرد.

تایزن 3.0 از لحاظ ظاهری تغییرات کمی نسبت به نسخه پیشین داشته است. بزرگترین ویژگی تایزن 3.0 تمرکز بیشتر بر روی فعالیت‌های ورزشی است. با این ویژگی‌ها گیر اسپورت قادر است فاکتورهای سلامتی نظیر ضربان قلب را بطور خودکار و مداوم اندازه‌گیری کند.

قابلیت دیگر تایزن 3.0 روش‌های ذخیره انرژی است که در کنار حالت Power saving حالت Watch only را نیز فراهم آورده است که در صورت فعالسازی تا حدو یک ماه ساعت شما نیاز به شارژ باتری نخواهد داشت.

از دیگر ویژگی‌های تایزن 3.0 می‌توان به امکان درج مخاطب جدید و ساخت رویدادها از طریق ساعت هوشمند اشاره کرد.

در کل رابط کاربری بهبود فراوانی یافته و برنامه‌های از پیش نصب شده به قدری کامل است که شاید نیازی به رجوع به فروشگاه‌های مربوطه برای دریافت اپلیکیشن نداشته باشید.

با گیر اسپورت قادر هستید پیام‌های خود را پاسخ دهید و کیبورد فارسی نیز از بخش تنظیمات آن قابل دریافت و نصب است. البته کار کردن با کیبورد 3 در 4 در صفحه نمایشی در این اندازه تا حدودی سخت خواهد بود. برای ارسال پاسخ، ویژگی گفتار به متن و دست خط به متن در آن تعبیه شده که از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. همچنین پیام‌های فوری و ایموجی‌ها نیز به خوبی در نظر گرفته شده است.

 

ویژگیهای ورزشی

هدف اصلی گیر اسپورت همانطور که از نام آن پیداست ارایه محصولی مناسب ورزشکاران بوده است. سامسونگ در این محصول ویژگی‌های جالبی قرار داده است که این محصول را به دستیاری باهوش برای ورزشکاران تبدیل کرده است. گیر اسپورت حالت‌های متنوعی از فعالیت‌های ورزشی را می‌شناسد و می‌تواند فعالیت‌های ورزشی شما را برنامه‌ریزی کند. به‌عنوان مثال می‌توانید حرکت دراز نشست را انتخاب و تعداد مورد نظر خود را وارد کنید. گیر اسپورت تعداد حرکت انجام شده را با استفاده از سنسورهای خود تشخیص داده و پس از پایان آن با لرزش ساعت متوجه‌تان می‌کند. گیر اسپورت قادر است فعالیت‌هایی نظیر شنا را نیز ثبت کند و نیز گزارشی از فعالیت‌های ورزشی شما در اختیارتان قرار دهد.

همانطور که اشاره شد این ساعت 4 گیگابایت حافظه داخلی دارد و با ثبت موسیقی‌های خود و اتصال مستقیم این گیر اسپورت به هدفون بلوتوث می‌توانید از گوش کردن به موسیقی هنگام ورزش لذت ببرید.

اما اصلی‌ترین ویژگی گیر اسپورت همانطور که از یک دستیار هوشمند ورزشی انتظار می‌رود مقاومت آن در برابر نفوذ آب است. گیر اسپورت تا عمق 50 متری در برابر نفوذ آب مقاوم است و می‌توانید در هنگام شنا با خیال راحت از آن استفاده کنید.

این پایان ماجرا نیست، گیر اسپورت حتی کیفیت خواب شما را نیز بررسی می‌کند. کافیست هنگام خواب ساعت‌تان را از مچ‌تان باز نکنید.

 

باتری

با توجه به حذف اتصال LTE و اسپیکر ظرفیت باتری گیر اسپورت نسبت به گیر اس 3 به 300 میلی‌آمپر در ساعت کاهش یافته است. در استفاده معمول از ویژگی‌های ورزشی و دریافت اعلان‌ها حدودا تا دو روز نیازی به شارژ نخواهید داشت و همانگونه که اشاره شد با فعالسازی حالت مختلف ذخیره انرژی این میزان به دو هفته تا یک ماه افزایش خواهد یافت. در مجموع باتری گیر اسپورت با توجه به ویژگی‌های آن عملکرد نسبتا قابل قبولی دارد.

شارژر آن نیز همانند دیگر ساعت‌های هوشمند از تکنولوژی wireless charging بهره می‌برد و به سادگی روی داک مخصوص خود قرار گرفته و شارژ می‌شود.

 

جمع بندی

سامسونگ که همواره علاقه بی‌اندازه خود را برای حضور قدرتمندانه در بازار ساعت‌های هوشمند آشکار ساخته است با عرضه گیر اسپورت سبد ساعت‌های صفحه گرد خود را کامل‌تر ساخته است. گیر اسپورت با شایستگی از عنوان خود دفاع کرده است و ویژگی‌های قابل قبول ورزشی را در اختیار کاربران قرار داده است، در عین حال سامسونگ قصد فاصله گرفتن از طراحی کلاسیک خود نداشته است. البته ویژگی‌هایی نظیر  S Voice  و  NFC نیز در آن تقریبا بی فایده است اما  چنانچه به دنبال ساعتی کلاسیک با ویژگی‌های ورزشی هستید گیر اسپورت گزینه مناسبی است. این محصول به خوبی از پس مانیتور کردن فعالیت‌های ورزشی شما بر می‌آید. البته در صورت استفاده از گوشی‌های سامسونگ از تمام ویژگی‌های آن بهره‌مند خواهید شد.

امتیاز دیجی ارنج

9

نقاط قوت
  • مانیتور فعالیت‌های ورزشی
  • ظاهر زیبا
نقاط ضعف

امتیاز کاربران

5
1
0
0
0
0

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه