بسته‌ی الحاقی جدید بازی Assassin's Creed: Valhalla با نام Dawn of Ragnarok اخیراً عرضه شد و با قیمت چهل دلار در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. در این مقاله با نقد و بررسی این DLC با دیجی‌اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok - Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok
نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok - Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok

شرکت یوبیسافت (Ubisoft) همواره اصرار داشت که بازی‌های مجموعه‌ی Assassin's Creed را مبتنی بر واقعیت و واقع‌گرایانه بنا کند و پیش‌تر نیز چشمه‌هایی از توان این شرکت را در شبیه‌سازی شکوه‌مند شهر پاریس، عظمت معماری دوره‌ی رنسانس ایتالیا و جزایر غرق در آفتاب کارائیب دیده بودیم. اما اکنون، این دوره‌های تاریخی و این مدل از بازی‌ها جای خود را به روایت‌هایی منحصربه‌فرد داده‌اند و در بازی آخر این مجموعه شاهد وجود جادوها و محیط‌های اساطیری و فانتزی هستیم.

در حقیقت، این روند تازه با بازی Assassin’s Creed Origins و مبارزه با خدایان مصر آغاز شد و سپس نوبت به مبارزه با آتلانتیس و مینوتور در بازی Assassin’s Creed Odyssey رسید. در نهایت، بازی Assassin's Creed: Valhalla با به همراه داشتن چندین چند دشمن برگرفته شده از دل اساطیر این سیر را تکمیل کرد و به بلوغ رسانید. اما با توجه به عرضه‌ی بسته‌ی الحاقی بزرگ Dawn of Ragnarok، چنین به نظر می‌رسد که شرکت یوبیسافت قصد دارد تا گامی جسورانه به سمت جهان فانتزی بردارد. در این بسته‌ی الحاقی، گیمرها جا پای جای اُدین می‌گذارند و صد البته به دلیل اسپویل شدن داستان بازی اصلی نمی‌توان توضیحات بیشتری در این زمینه داد.

داستان و روایت

داستان Dawn of Ragnarok در قلمروی سوارتالفیم یعنی خانه‌ی دورف‌ها که توسط ماسپلهایمی‌ها و یوتنهایمی‌ها محاصره شده است، اتفاق می‌افتد. در این قملرو اُدین به همراه پسرش بالدور توسط سورتر (موجودی افسانه‌ای از اساطیر نورس که در کلید خوردن واقعه‌ی راگناروک نقش مهمی ایفا می‌کند) زندانی شده است و شما در نقش اُدین وظیفه دارید تا راه حلی برای این وضعیت پر آشوب بیابید.

سطح کیفی روایت داستان Dawn of Ragnarok علی‌رغم آنکه ممکن است اندکی کند به نظر برسد، اما در مجموع به کمک شخصیت‌پردازی عالی آن جذاب بوده و مطمئناً طرفداران اساطیر نورس از تجربه‌ی این بسته‌ی الحاقی لذت فراوانی خواهند برد. همچنین، فراز و فرودهای داستان این بسته‌ی الحاقی و جمع‌بندی آن نیز به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرند تا در مجموع با یک روایت کامل و شنیدنی روبرو باشیم.

Assassin's Creed Valhalla Dawn of Ragnarok - نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok
Assassin's Creed Valhalla Dawn of Ragnarok - نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok

محتوای درخور و قابل توجه برای یک DLC

فراتر از هر ویژگی خاصی، بازی‌های یوبیسافت معمولاً به دلیل گرایندهای لذت‌بخش (شاید به مزاج برخی سازگار نباشند!) شناخته می‌شوند و این بسته‌ی الحاقی نیز همانند بازی اصلی از این قاعده پیروی می‌کند. در حقیقت، تمام طول مدت تجربه‌ی این بسته‌ی الحاقی را صرف پاکسازی مپ یعنی انجام ماموریت‌های اصلی و فرعی و چالش‌ها و نقل مکان از نقطه‌ی A به B خواهید بود و خوشبختانه این امر به کمک محتوای درخور توجه Dawn of Ragnarok بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

به جز ماموریت‌های اصلی که در قالب روایت داستان بازی به کیفیت آن‌ها اشاره شد، چالش‌های فرعی‌ای برای این بسته‌ی الحاقی در نظر گرفته شده‌اند که انجام آن‌ها به وضوح لذت‌بخش خواهند بود. همچنین، شکار کردن آن فرقه‌ی شوم نیز در این بسته‌ی الحاقی با نام جدید Suttungr’s Outriders میسر است.

از طرف دیگر، دقت یوبیسافت در به تصویر کشیدن اساطیر نورس و دورف‌ها نیز ستودنی است و آداب و رسوم خاص آن‌ها از جمله شوخی‌های محاوره‌ای را در تعامل با آن‌ها می‌بینیم. همچنین، ماسپلهایمی‌ها نیز به عنوان دشمنان بازی بسیار عالی طراحی شده‌اند و به خوبی می‌توانند به توانایی‌های اُدین را به چالش بکشند و بهانه‌ای عالی برای تجربه‌ی محتوای بازی را در اختیار شما قرار دهند.

از آن گذشته، توجه یوبیسافت به ادین و اسلحه‌هایی که استفاده می‌کند نیز جالب است. در این بازی ادین از یک سلاح جدید و فانتزی به نام Atgeir استفاده می‌کند که کاربرد بسیار زیادی دارد و قابل ارتقا نیز است. البته، این نکته را در نظر بگیرید که اگر از جمله کسانی هستید که بیش از 100 ساعت را صرف تجربه‌ی بازی اصلی کرده‌اید، ممکن است این اسلحه و گاهاً گیم‌پلی بازی بازی چندان برای شما عجیب و چشمگیر نباشد.

Assassin's Creed Valhalla Dawn of Ragnarok - نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok
Assassin's Creed Valhalla Dawn of Ragnarok - نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok

مکانیک‌ها و قابلیت‌های جدید

به این بسته‌ی الحاقی برخی از مکانیک‌ها و قابلیت‌های جدید نیز افزوده شده‌اند که به وضوح می‌توانند به سرگرم‌کننده‌تر شدن بازی کمک فراوانی کنند. برای مثال، یکی از بلک‌اسمیت‌ها در این بسته‌ی الحاقی یک دستبند خاص را در اختیار اُدین قرار می‌دهد تا بتواند توانایی‌های دشمنان شکست خورده‌ی خود را جذب کند. البته، این توانایی آن‌چنان تعیین کننده نیست، اما می‌تواند از یکنواخت شدن روند گیم‌پلی این بسته‌ی الحاقی و بازی اصلی جلوگیری کند. برای مثال، با استفاده از این دستبند که Hugr-Rip نام دارد می‌توانید قدرت ماسپلهایم را جذب کرده و روی بخش‌های پر از گدازه‌ی نقشه به سادگی پا گذاشت و به صورت مخفی‌کاری ماموریت‌ها را طی نمود.

این مکانیک به گیم‌پلی بازی کمک می‌کند تا میزبان پازل‌های بیشتری نیز باشد و در نتیجه می‌توان ادعا کرد که با یک مکانیک جدید و هوشمندانه‌ی کاربردی روبرو هستیم. همچنین، از این مکانیک می‌توان در انجام مبارزه و به خصوص باس‌فایت‌ها نیز استفاده نمود. البته، یکی از نکات منفی در این زمینه و به طور کلی در زمینه‌ی مبارزات در این بسته‌ی الحاقی، این است که وجود مکانیک‌های جدید باعث می‌شوند تا میزان هرج و مرج در مبارزات به شکل غیر قابل کنترلی افزایش یافته و گاهاً مجبور باشید تا دکمه‌ها را بدون در نظر گرفتن هیچ استراتژی خاصی مرتباً فشار دهید. به هر ترتیب، سایر قدرت‌های این ویژگی به شما این امکان را می‌دهند تا دشمنان مرده را احیا کنید تا در نبردها به شما کمک کنند و یا حتی می‌توان به وسیله‌ی یک قدرت دیگر به یک کلاغ تبدیل شد و از آسمان به زمین نظارت داشت.

در عین حال، این قابلیت را می‌توان با به دست آوردن برخی از آیتم‌های خاص ارتقا داد. ناگفته نماند که موضوعی آزاردهنده در زمینه‌ی استفاده از این قابلیت وجود دارد و آن محدودیت استفاده از تنها دو قدرت به صورت همزمان است. در واقع، اگر قصد داشته باشید تا یک قدرت جدید را جذب کنید، باید به سراغ دشمنی خاص رفته و این عمل را انجام دهید. این موضوع در زمانی که در مناطقی خاص گرفتار شده‌اید و توان بازگشتن و جست و جوی دشمنان خاص را ندارید می‌تواند آزاردهنده باشد. همچنین، یوبیسافت می‌توانست تا با قرار دادن امکانی به ما این اجازه را دهد که ویژگی‌های مختلف را در بخشی خاص ذخیره و تغییر داد.

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok - نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok
Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok - نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok

طراحی فوق‌العاده زیبای جهان بازی

بلافاصله پس از شروع این بسته‌ی الحاقی، محو تماشای جهان فانتزی و قلمروی Svartalfheim خواهید شد و Dawn of Ragnarok در به تصویر کشیدن اساطیر نورس درخشان ظاهر می‌شود.این قلمرو پر از جزئیات بوده و سراسر آن را مزارع، جنگل‌های سرسبز، گودال‌هایی پر از گدازه‌ای سوزان، کوچه‌های آزین شده از طلا و سازه‌های عظیم و زیبا فرا گرفته‌اند.

آمیخته شدن موسیقی دلنشین با معماری وسیع دورف‌ها و قلمروی آن‌ها با نفوذ ماسپلهایمی‌ها ترکیب جالبی از بازی Assassin's Creed: Valhalla را در مقایسه با شهرهای انگلیسی آن ایجاد می‌کند و نشان می‌دهد که شرکت یوبیسافت در خلق و پرداختن به جهان‌های فانتزی نیز توانایی‌های ویژه‌ای دارد. 

از نظر وسعت، جهان این بسته‌ی الحاقی بسیار وسیع است، اما طبیعتاً به اندازه‌ی انگلستان و یا حتی نزدیک به آن نخواهد بود و در مقام قیاس تا حدودی مشابه به منطقه‌ی نروژ اما با تراکم بالاتر در بازی اصلی به نظر می‌رسد. در سرتاسر این قلمرو مکان‌ها و ماموریت‌های مختلفی وجود دارند که گیمرها در نقش اُدین می‌توانند به دنبال تعامل در آن‌ها باشند.

همچنین، این بازی از نظر فنی عملکرد با ثباتی را روی کنسول پلی‌استیشن 5 دارد و در حین تجربه‌ی آن به مشکل خاصی برخورد نکردیم. البته، تعدادی باگ در مسیر تجربه‌ی بازی وجود داشتند که بسیار اندک بودند و به تجربه‌ی ما از بازی لطمه وارد نمی‌کردند. ناگفته نماند که از نظر صوتی نیز این بسته‌ی الحاقی عملکرد بسیار خوبی دارد و با قدم زدن در قلمروهای اساطیر نورس می‌توان حس و حال آن فضا را به خوبی از طریق موسیقی و آواهای صوتی بازی لمس کرد.

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok - نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok
Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok - نقد و بررسی بازی Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok

بسته‌ی الحاقی Dawn of Ragnarok از بازی Assassin's Creed: Valhalla را می‌توان یک محتوای پس از عرضه‌ی عالی و با ارزش نامید که ساعات نسبتاً طولانی‌ای را به تجربه‌ی کلی بازی می‌افزاید. این بسته‌ی الحاقی در کنار بسته‌های الحاقی‌ای از جمله The Curse of the Pharaohs و Freedom Cry به عنوان یکی دیگر از محتویات پس از عرضه‌ی درخور مجموعه‌ی Assassin's Creed است که از طراحی محیطی پر جزئیات، شخصیت‌پردازی خوب، قابلیت‌ها و مکانیک‌های جدید و داستانی شنیدنی بهره می‌برد.

(نسخه‌ی پلی‌استیشن 5 این بسته‌ی الحاقی توسط ناشر آن در اختیار دیجی‌اُرَنج قرار گرفته است)

Dawn of Ragnarok can be called great post-release content that adds relatively long hours to the Assassin's Creed: Valhalla. This DLC is along with other DLCs such as The Curse of the Pharaohs (AC: Origins) and Freedom Cry (AC: Black Flag) in Assassin's Creed franchise for me.

امتیاز دیجی ارنج

8.5

نقاط قوت
  • داستان و روایت جذاب و شنیدنی
  • شخصیت‌پردازی
  • محتوای درخور و قابل توجه برای یک DLC
  • افزوده‌شدن مکانیک‌ها و قابلیت‌های جدید
  • طراحی بسیار زیبا و پر از جزئیات جهان بازی
نقاط ضعف
  • محدودیت ذخیره‌ی ویژگی‌های Hugr-Rip در عدد دو
  • روند گیم‌پلی برای کسانی که بیش از 100 ساعت را صرف بازی اصلی کرده‌اند ممکن است تکراری به نظر برسد
  • مبارزات در بازی گاهاً به طرز غیر قابل کنترلی غرق در هرج و مرج می‌شود

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه