بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin به عنوان نسخه‌ی فرعی مجموعه‌ی فاینال فانتزی توسط استودیوی خالق Nioh توسعه یافت و اخیراً منتشر شد. در ادامه با نقد و بررسی این بازی با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin - Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin
نقد و بررسی بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin - Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

سنت‌شکنی موضوعی است که شرکت اسکوئر اینکس (Square Enix) در قبال بازی‌های خود به خصوص فاینال فانتزی (Final Fantasy) انجام نمی‌دهد و اگر دو دهه‌ی پیش ادعا می‌کردید که در آینده یک بازی فرعی با سبکی متفاوت برای این مجموعه عرضه خواهد شد، شما را دیوانه خطاب می‌کردند. با این وجود، این‌ها به واقعیت پیوستند و حاصل همکاری اسکوئر اینکس و تیم نینجا (Team Ninja) به عنوان خالق مجموعه‌ی Nioh یک بازی پیش‌درآمد اکشن هاردکور برای مجموعه‌ی فاینال فانتزی با نام Stranger of Paradise شد.

داستان و روایت

داستان این بازی تلاش جک برای روشن کردن کریستال‌ها و تبدیل شدن وی به یکی از نمادین‌ترین شخصیت‌های تاریخ مجموعه‌ی فاینال فانتزی را روایت می کند. در این بازی لوفنیا (Lufenia) و ساکنانش نقش‌آفرینان اصلی داستان هستند. هنگامی که اتفاقات عجیب در داستان بازی شکل می‌گیرند، این شخصیت‌های مختلف هستند که انگیزه‌های جک را تحریک می‌کنند. در بازی اول Final Fantasy، گیمرها تنها در لوفنیا ماجراجویی می‌کنند تا چهار کریستال را دوباره روشن کنند.

اگر از علاقه‌مندان بازی اصلی مجموعه‌ی فاینال فانتزی هستید، Stranger of Paradise یک سفر فوق‌العاده به دل داستان و وقایع آن بازی خواهد بود و داستان مردی که به شدت به دنبال انتقام است را روایت خواهد کرد. البته، هرج و مرج تنها نامی است که دائماً از دل نقد ما از بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin بیرون خواهد آمد، چرا که روایت داستانی این بازی در کنار برخی از بخش‌های دیگر آن خارج از نظمی هستند که معمولاً مجموعه‌ی فاینال فانتزی ارائه می‌کند.

در این بازی برای برای بازگرداندن صلح به زمین و خلاص شدن جهان از شر هر عناصر آشوب، باید نور به کریستال‌ها بازگردانده شود و برای انجام این امر نیز باید چهار پلید را شکست داد تا غباری که از درون این ارواح خبیث خارج می‌شوند، به داخل کریستال‌های تاریک جذب شوند. در مجموع، اطلاعاتی که این بازی از مجموعه‌ی فاینال فانتزی در اختیار شما قرار می‌دهد باعث می‌شود تا آن را هم یک دنباله و هم یک بازی منحصر به  فرد بنامیم.

Stranger of Paradise Final Fantasy Origin - نقد و بررسی بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin
Stranger of Paradise Final Fantasy Origin - نقد و بررسی بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

ماموریت‌ها

کمپین داستانی این بازی شامل شانزده ماموریت نسبتاً طولانی می‌شود و ما برای اتمام آن‌ها به زمانی حدود 24 ساعت نیاز پیدا کردیم. هر یک از شانزده ماموریت اصلی بازی منطقه‌ی مستقل خود از مسیرهای متعدد می‌یابند و میانبرهای قابل بازگشایی برای لوت کردن و مواجه شدن با خطرات احتمالی را در اختیار شما قرار می‌دهند. در واقع، اگر از طرفداران بازی نیوه هستید، به خوبی با طراحی ماموریت‌های این بازی همگام و هم مسیر خواهید شد.

اما ساختار ماموریت‌های فرعی این بازی به گونه‌ای است که پس از تکمیل یک ماموریت داستانی، یک یا دو ماموریت جانبی در اختیار شما قرار می‌گیرد و متاسفانه همواره در این ماموریت‌ها باید با تعداد خاصی از دشمنان و یک باس مقابله کنید. در واقع، چالش‌ها در ماموریت‌های فرعی به سرعت تکراری می‌شوند و پازل‌ها نیز که می‌توانستند در این زمینه کمک حال بازی باشند در آن رنگ می‌بازند.

مبارزات

مبارزات در بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin و به طور کلی بازی‌های استودیوی تیم نینجا رکن و هسته‌ی اصلی گیم‌پلی را تشکیل می‌دهند و این عنوان نیز این این قاعده مستثنی نیست. این بازی به عنوان یکی دیگر از عنوان‌های هاردکور توسعه یافته شده توسط استودیوی تیم نینجا، گیمرها را در معرض نبردهایی قرار خواهد داد که برتری در آن‌ها رابطه‌ی مستقیم با سرعت عملشان دارد. سیستم مبارزات این بازی شامل اکشن سریع می‌شود و سه توانایی تهاجمی و سه توانایی تدافعی را در کنار توانایی‌ها و قدرت‌های قابل کسب در اختیار شما قرار می‌دهد.

علاوه بر موارد فوق، نوار سپر نیز به بازی کمک می‌کند تا بازی از حالت چالشی بودن خود خارج نشود و اگر موفق به شکستن این نوار در دشمنان شدید، اجازه خواهید داشت تا با فنون وحشیانه به دشمنان خود حمله کنید و طعمه‌های جک را به توده‌ای از کریستال‌های غول‌پیکر تبدیل کنید. از طرف دیگر، این نوار برای جک نیز وجود دارد و در زمان دفاع نیز باید حواستان به این نوار باشد تا آسیب پذیر نشوید.

Stranger of Paradise Final Fantasy Origin - نقد و بررسی بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin
Stranger of Paradise Final Fantasy Origin - نقد و بررسی بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

از بسیاری جهات، مکانیک‌های سپر در بازی Stranger of Paradise شباهت زیادی به سیستم استقامت و سیستم‌های مشابه در بازی Nioh دارد. هر دو سیستم به گیمرها پاداش می‌دهند که بتواند با اعمال فشار به دشمنان خود را برای انجام یک حمله‌ی قوی در زمانی خاص آماده کنند. لازم به ذکر است که تسلط به این مکانیک در بازی به قدری حیاتی و مهم است که اگر نتوانید در ماموریت ابتدایی آن را خوب بیاموزید، پس از مدت کوتاهی به صورت مکرر توسط دشمنان پیش رو کشته خواهید شد.

سنت شکنی‌ای به نام درجه‌ی سختی

برخلاف اکثر بازی‌های هاردکور، بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin در ابتدا سه درجه‌ی سختی مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد و پس از اتمام بخش کمپین، یک حالت سخت‌تر دیگر نیز در اختیار شما قرار خواهد گرفت. همچنین، اگر در میانه‌های بازی حس کردید که گذر از یک مرحله برایتان بسیار دشوار است، می‌توانید درجه‌ی سختی را تا کژوال کاهش دهید که صد البته این موضوع کاملاً در تضاد با باورهای علاقه‌مندان به بازی‌های هاردکور است. 

کلاس‌ها و آیتم‌ها

بازی اصلی مجموعه‌ی فاینال فانتزی تعداد چهار واریر آف لایت را برای انتخاب شدن توسط جک در اختیار گیمرها قرار می‌داد و می‌توان در هر زمان و مکانی آن‌ها را تغییر داد. همچنین، در آن واحد نیز می‌توان دو کلاس را حمل نمود و آن‌ها را با فشردن دکمه‌ی مثلث به صورت آنی تعویض کرد. در ابتدای بازی Stranger of Paradise، جک به ابتدایی ترین کلاس‌ها دسترسی خواهد داشت و با انتخاب سلاح‌های جدید مهارت‌هایش نیز ارتقا می‌یابند و در انتها نیز با تکمیل درخت مهارت یک کلاس جدید در دسترس گیمرها قرار خواهد گرفت.

Stranger of Paradise Final Fantasy Origin - نقد و بررسی بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin
Stranger of Paradise Final Fantasy Origin - نقد و بررسی بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

در مجموع، سیستم کلاس بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin آن را با سایر بازی‌های هاردکور متمایز می‌کند و این توانایی‌ها هستند که کلاس‌ها را از یکدیگر متفاوت جلوه می‌دهند. سیستم لوتینگ بازی Stranger of Paradise نمایی دیگر از بازی‌های استودیوی تیم نینجا را به تصویر می‌کشد و همواره لوت‌های تصادفی را به گیمرها اهدا می‌کند. از طرف دیگر، این لوت‌ها گاه و بی‌گاه ناکارآمد هستند و با توجه به کلاسی که انتخاب کرده‌اید ممکن است در استفاده از آن‌ها دچار سردرگمی شوید. 

گرافیک و صداگذاری

اگر از تجربه کنندگان این بازی در کنسول‌های نسل جدید هستید، خوشبختانه با یکی از اساسی‌ترین مشکلات بازی یعنی عدم بهینه‌سازی مناسب آن برای پلتفرم رایانه‌های شخصی مواجه نخواهید شد و این بازی از نظر فنی (به جز دوربین که گاهاً آزاردهنده می‌شود) عملکرد با ثباتی روی کنسول پلی‌استیشن 5 دارد. همچنین، تعداد حالت‌های گرافیکی نیز قابل قبول است و دست گیمرها را برای گزینش یکی از آن‌ها باز می‌گذارد.

اما یکی از بزرگ‌ترین ایرادات Stranger of Paradise را می‌توان به گرافیک بصری آن نسبت داد. در واقع، گاهاً با نگاه به تصاویری که این بازی در کنسول نسل جدید پلی‌استیشن 5 خلق می‌کند به یاد عناوینی که در اوایل دهه‌ی پیش عرضه شده بودند می‌افتید و از نظر بصری به هیچ عنوان با عنوانی جالب توجه و جذاب روبرو نیستیم.

از نظر صداگذاری، این بازی به عنوان یکی از بهترین بازی‌های مجموعه‌ی خود لقب خواهد گرفت و همواره در حین قدم زدن در محیط‌های مختلف بازی و انجام ماموریت‌ها، موسیقی‌های فوق‌العاده جذابی را خواهید شنید. همچنین، همگام شدن موسیقی‌های این بازی با مبارزات نیز جالب توجه است و از طرف دیگر، در طول تجربه‌ی بازی همیشه نوایی از موسیقی بازی‌های مجموعه‌ی فاینال فانتزی به گوشتان خواهد خورد و یک حس نوستالژی در شما ایجاد خواهد کرد. همچنین، صداگذاری شخصیت‌های بازی و دوبله‌ی انگلیسی عالی آن‌ها نیز از جمله نقاط قوت دیگر بازی محسوب می‌شود.

Stranger of Paradise Final Fantasy Origin - نقد و بررسی بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin
Stranger of Paradise Final Fantasy Origin - نقد و بررسی بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

در مجموع، بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin را می‌توان عنوانی غیرقابل پیش‌بینی و غافلگیر کننده نامید که گمان نمی‌کردیم هیچ گاه با پسوند Final Fantasy عرضه شود. این عنوان در کنار نقاط قوت خود، نقاط ضعفی نیز دارد. البته، اگر از طرفداران بازی‌های هاردکور با اکشن سریع هستید و عناوین استودیوی تیم نینجا نظیر Nioh را می‌پسندید، با عنوان سرگرم کننده روبرو خواهید شد.

(نسخه‌ی پلی‌استیشن 5 این بازی توسط ناشر آن برای نقد و بررسی در اختیار دیجی‌اُرَنج قرار گرفته است)

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin can be called an unpredictable and surprising game that we did not think would ever be released as a part of the Final Fantasy franchise, even as a spin off. Of course, if you are a fan of fast-paced hardcore action games and you like Team Ninja studio titles like Nioh, you will find it fun and so entertaining.

امتیاز دیجی ارنج

8

نقاط قوت
  • مبارزات لذت‌بخش
  • تعداد زیادی از کلاس‌ها و مهارت‌ها
  • محتوای قابل قبول بازی در بخش اِندگیم
  • حالت‌های گرافیکی مختلف
  • صداگذاری و موسیقی
نقاط ضعف
  • روایت آشفته‌ی داستان بازی
  • ماموریت‌های فرعی خسته کننده
  • کیفیت بسیار پایین گرافیک بصری

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه