بازی Disco Elysium اولین بار در سال 2019 عرضه شد و توانست به یکی از شگفتی‌های صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شود. اکنون، نسخه‌ی The Final Cut این بازی برای پلی‌استیشن 5 نیز عرضه شده است و در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی آن بپردازیم. با دیجی‌اُرَنج همراه باشید.

فلش‌بک: نقد و بررسی بازی Disco Elysium: The Final Cut - Disco Elysium - The Final Cut
فلش‌بک: نقد و بررسی بازی Disco Elysium: The Final Cut - Disco Elysium - The Final Cut

بازی Disco Elysium: The Final Cut از آن دست عناوینی است که هیچ‌کس، حتی کسانی که علاقه‌ای به عناوین اشاره و کلیک ندارند نیز نباید تجربه‌اش را از دست بدهند. در حقیقت، این بازی را می‌توان یکی از کاندیدهای بهترین بازی‌های مستقل تاریخ لقب داد که در ارائه‌ی عنوانی نقش‌آفرینی با تم کاراگاهی بی‌نظیر عمل می‌کند. این بازی از آن دست عناوینی است که به معنای واقعی کلمه درگیرش خواهید شد و با پی‌بردن به لایه‌های عمیق‌ترش شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

همچنین، با تجربه‌ی این بازی مجدداً حس ناب کنجکاوی در انجام ماموریت‌ها و رسیدن به مقصد نهایی که سال‌ها است به دلیل ته کشیدن خلاقیت استودیوهای سازنده نایاب شده است را بدست خواهید آورید. در مجموع، Disco Elysium بارها شما را درگیر احساسات درونی خود خواهد کرد، چه زمانی که به اشتباه فردی را متهم به انجام کاری می‌کنید و عذاب وجدان می‌گیرید، و چه زمانی که متهمان را به درستی شناسایی می‌کنید و به خوبی حس می‌کنید که کار درستی انجام داده‌اید و به هدف خود نزدیک شده‌اید.

داستان و روایت; بی‌نظیر، شنیدنی و عمیق

بازی Disco Elysium: The Final Cut داستان خود را در محیطی عجیب و تاحدودی آینده‌نگرانه روایت می‌کند. قهرمان داستان این بازی که در مقطع ابتدایی بازی نامی ندارد، با سرگیجه برمی‌خیزد و بدون این که هویت خود را به یاد بیاورد، برای کشف راز یک قتل به ماموریتی ارسال می‌شود. او در این مسیر باید با پلیسی به نام کیم کیتسوراگی همکاری کرده و در مجموع به دنبال دو هدف یعنی یافتن هویت خود و راز قتل برود. 

دو عنصر اصلی در بازی Disco Elysium وجود دارند که روایت آن را حتی در بین بهترین‌های سبک خود متمایز می‌کند و این دو عنصر نویسندگی بی‌نظیر و عناصر نقش‌آفرینی بسیار عمیق هستند. البته، هر یک از این دو به تنهایی ممکن است در نهایت عالی به نظر برسند، اما زمانی که شاهد ترکیب این دو عنصر می‌شویم، معجونی عجیب و باورنکردنی را در اختیار خواهید داشت که کمتر بازی‌ای ممکن است آن را به شما ارائه کند.

Disco Elysium - The Final Cut - فلش‌بک: نقد و بررسی بازی Disco Elysium: The Final Cut
Disco Elysium - The Final Cut - فلش‌بک: نقد و بررسی بازی Disco Elysium: The Final Cut

با این حال، زیبایی واقعی بازی Disco Elysium: The Final Cut زمانی نمایان می‌شود که به نویسندگی آن می‌اندیشید. در این بخش از بازی می‌توان دیالوگ‌ها و متونی را یافت که هرکدام را می‌توان به یک جواهر تشبیه کرد. شخصیت اصلی بازی دائماً با شیاطین درونی خود و حتی گاهی اوقات اشیاء بی جان درگیر می‌شود، زیرا آنها سعی می‌کنند او را به سمت‌های مختلف راهنمایی کنند. 

اگر این بازی را در حالت پیش‌فرضش طی کنید، شخصیت اصلی بازی یعنی کارآگاه و قهرمان ما در بدترین شرایط ممکن از خواب بیدار خواهد شد و در حالی که دور او را آشفتگی فرا گرفته است، به دنبال رویدادها و گفت‌وگوهای مختلف خواهد رفت. در این بازی الگوهای رفتاری و ویژگی‌های مختلفی از جمله Perception و یا Inland Empire را در اختیار خواهید داشت که هر کدام مزیت‌های خاصی از جمله تجزیه و تحلیل رویاها و کابوس‌های شما را در اختیارتان قرار می‌دهد.

اتسمفرسازی و طراحی هنری خارق‌العاده

یکی از نقاط قوت اصلی بازی Disco Elysium را می‌توان طراحی هنری آن نامید. جهان بازی تاحدودی نسخه‌ی منحصر به فرد و البته خارق‌العاده از شهر پاریس است که با اعتصاب کارگران خود روبرو شده است. حزب‌های مختلف در جهان بازی در حال نزاع با یکدیگر هستند و مملو است از NPCهای عمیق که هرکدام نظرات خاص خود را در مورد وضعیت دارند. 

بازی با تکیه به مضامین اجتماعی و سیاسی تاحدود زیادی سیاست‌های اجتماعی در دنیای واقعی را بازتاب می‌کند. جهان بازی نیز طعم تلخ وضعیت فعلی در جهان بازی را القا می‌کند و زمانی که قهرمان بازی مجبور به جمع آوری بطری‌های دور ریخته شده برای بازیافت به هدف کسب پول کافی برای پرداخت صورتحساب‌های خود در متل است را می‌بینید، بیش از پیش به محتوای غنی بازی پی خواهید برد. 

Disco Elysium - The Final Cut - فلش‌بک: نقد و بررسی بازی Disco Elysium: The Final Cut
Disco Elysium - The Final Cut - فلش‌بک: نقد و بررسی بازی Disco Elysium: The Final Cut

گیم‌پلی; عمیق و به معنای واقعی کلمه "نقش‌آفرینی"

تمامی محتوای این بازی در اشاره و کلیک خلاصه می‌شود و این بدین معنا است که باید عنوانی بالاتر از استانداردهای جهانی بسازید تا بتواند با عناوین محبوب روز رقابت کرده و نظر مثبت گیمرها و منتقدین را به خود جلب کند. خوشبختانه، استودیوی ZA/UM با خلق بازی Disco Elysium به ما نشان داد که چه اندازه خلا بزرگی در مقوله‌ی خلاقیت در بازی‌های ویدیویی در دوره‌ی حاضر بزرگ است. این بازی با در اختیار دادن طیف وسیعی از انتخاب‌ها در زمینه‌ی شخصی‌سازی مهارت و مسیرهایی که می‌توانید روند بازی را پیش بگیرید به طرز شگفت‌آوری تکرارپذیر است. 

در واقع، به ندرت پیش می‌آید که در تجربه‌ی دوم خود با مسیری یکسان روبرو شوید. از آن گذشته، مهارت‌های شما نیز مستقیماً بر گیم‌پلی تاثیر می‌گذارد و بررسی‌هایی که به عنوان یک کارآگاه انجام می‌دهید نیز متحول خواهند شد. در نتیجه‌ی این امر، اصل غوطه‌وری در این بازی به شکل معجزه‌آسایی شکل می‌گیرد و می‌توان ساعت‌ها سر یک انتخاب در بازی فکر کرد و در صورت درست و غلط بودن آن نیز ساعت‌ها به نتیجه‌ی کار فکر کرد و درگیر آن شد.

از طرف دیگر، همزمان با ارتقای سطح شخصیت اصلی بازی می‌توانید شخصیت آن را نیز شکل بدهید. در حقیقت، دست شما برای تبدیل قهرمان بازی به یک کارآگاه دائم‌الخمر و یا یک کارآگاه مسئولیت‌پذیر و نمونه باز است. به هر حال، بازی Disco Elysium انتخاب‌ها را پشت سر هم پیش روی شما می‌گذارد و نبوغ شما را به چالش می‌کشد.

عملکرد فنی بازی در پلی‌استیشن 5

نسخه‌ی پلی‌استیشن 5 بازی تجربه‌ای نسبتاً یکسان با نسخه‌ی رایانه‌های شخصی آن را ارائه می‌کنند. البته، از زمان انتشار این نسخه تاکنون باگ‌های بسیاری برطرف شده‌اند و ایرادات فنی نیز به حداقل رسیده است. سبک هنری آبرنگی بازی نیز بیش از پیش در این سخت‌افزار قدرتمند به چشم می‌آید. از طرف دیگر، موسیقی‌ها و افکت‌های صوتی نیز بی‌نقص هستند. البته، این بازی در نسخه‌ی پلی‌استیشن 4 تنها دو ایراد داشت که یکی از آن‌ها یعنی افت فریم در این نسخه چندان ملموس نیست و دیگری روند کند بازی که متاسفانه رفع و رجوع آن به هیچ عنوان میسر نخواهد بود. در واقع، کندی بیش از حد روند گیم‌پلی بازی می‌تواند باعث شود تا گیمرهای کم حوصله در همان ساعات ابتدایی بازی شانس تجربه‌ی این محصول هنری بی‌نظیر را از دست بدهند.

Disco Elysium - The Final Cut - فلش‌بک: نقد و بررسی بازی Disco Elysium: The Final Cut
Disco Elysium - The Final Cut - فلش‌بک: نقد و بررسی بازی Disco Elysium: The Final Cut

در مجموع...

اگر کندی روند بازی را فاکتور بگیریم، بدون هیچ تردیدی بازی Disco Elysium و خصوصاً نسخه‌ی The Final Cut آن می‌تواند به عنوان یکی از بهترین بازی‌های مستقل تاریخ و یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی با مضمون کارآگاهی لقب بگیرد. این بازی با نویسندگی خارق‌العاده، روایت کم‌نظیر، گیم‌پلی عمیق، اتمسفرسازی عالی و مکانیک‌های خود می‌تواند بارها و بارها ارزش تجربه کردن داشته باشد.

(نسخه‌ی پلی‌استیشن 5 بازی توسط ناشر آن برای نقد و بررسی در اختیار دیجی‌اُرَنج قرار گرفته است) 

If we ignore the slow pace of the game, there is no doubt that Disco Elysium, especially the Final Cut version, can be considered one of the best indi games in all time and one of the best detective-themed RPG games. This game with its extraordinary writing, unique narration, deep gameplay, great atmosphere and mechanics can be worth playing over and over again.

امتیاز دیجی ارنج

9.5

نقاط قوت
  • روایت عمیق به همراه گزینه‌های RPG کارآمد
  • نویسندگی خارق‌العاده
  • گیم‌پلی عمیق با دامنه‌ی انتخاب‌های گسترده
  • طراحی هنری و اتمسفرسازی کم‌نظیر
نقاط ضعف
  • روند کند بازی

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه