بازی Godfall حدود دو سال پس از انتشار خود بالاخره در دسترس کاربران کنسول‌های ایکس باکس قرار گرفت و در این مقاله به سراغ نقد و بررسی آن خواهیم رفت.

نقد و بررسی نسخه‌ی Xbox SX بازی Godfall: Ultimate Edition - Godfall: Ultimate Edition
نقد و بررسی نسخه‌ی Xbox SX بازی Godfall: Ultimate Edition - Godfall: Ultimate Edition

بسیار از گیمرها از زمان معرفی بازی Godfall به عنوان اولین بازی تماماً نسل جدید هیجان و اشتیاق فراوانی نسبت به آن را به خود نشان دادند و من نیز به عنوان یکی از شیفتگان عناوین مشابه شدیداً امیدوار بودم تا با یک بازی ارزشمند روبرو شوم. اما در مقاطع پایانی سال 2020 و زمانی که این بازی به صورت انحصاری زمانی در دسترس دارندگان کنسول‌های پلی‌استیشن 5 و رایانه‌های شخصی قرار گرفت، شاهد عملکرد ضد و نقیض بازی در بسیاری از موارد بودیم.

استودیوهای ناشر این بازی یعنی گیرباکس (Gearbox) دوست داشتنی و محبوب شخص من (به عنوان یک عاشق Borderlands) و استودیوی توسعه‌دهنده‌ی آن یعنی کانترپلی گیمز (Counterplay Games) هستند و پس از مدت حدود یک سال و نیم برخلاف آن چه که در ابتدا گفته بودند این بازی را برای کنسول پلی‌استیشن 4 نیز عرضه کردند که صدالبته این نسخه با محتوای غنی‌تر شرایط بازی را بهبود می‌داد.

ورود موفقیت آمیز Godfall: Ultimate Edition به پلتفرم ا‌کس‌باکس

به لطف پایان یافتن دوره‌ی انحصاری زمانی، این بازی اکشن-نقش آفرینی با پسوند Ultimate Edition برای کنسول‌های اکس‌باکس وان و اکس‌باکس سری اکس و اس عرضه شد و در با قیمت بسیار معقول 39.99 دلار/یورو فرصتی غیرقابل از دست دادن را برای ما فراهم کرد که به سراغ تجربه‌ی این بازی برویم و اگر راستش را بخواهید، تصمیمی بسیار خوب گرفته‌ایم.

در واقع، شما با پرداخت تنها 40 دلار (برای مدتی محدود 30 دلار!) صاحب بازی اصلی، بسته‌ی الحاقی Fire & Darkness و تمامی محتواهای اضافی حال و گذشته و آینده‌ی این بازی خواهید شد و این بهترین فرصت برای کسانی است که تاکنون موفق به تجربه‌ی این هک‌انداسلش سوم شخص نشده اند. 

البته، نمی‌خواهیم به این موضوع برسیم که این کاهش قیمت و افزایش محتوا باعث می‌شوند تا مشکلات بازی را ندیده بگیرید، اما مشخص است که با گذشت زمان توسعه‌دهندگان این بازی از بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات دریافتی از جامعه‌ی خود سعی کردند تا بسیاری از مشکلات آن را رفع کنند.

داستان، روایت و شخصیت‌پردازی

تمرکز کمپین داستانی بازی روی داستان دو برادر که همواره در کنار یکدیگر جنگیده‌اند و پس از پیروزی‌های فراوان این اتحاد به یک خصومت و دشمنی تبدیل شده است تمرکز دارد. یکی از این دو برادر Macros و دیگری Orin نام دارد که دومی پس از شکست در برابر اولی تصمیم به انتقام و مبارزه‌ای دوباره می‌گیرد. 

همانطور که احتمالاً حدس می‌زنید، اساس داستان بازی پیرامون یک انتقام است که متاسفانه هیچ روایت و شخصیت‌پردازی قابل اتکایی پیرامون آن دیده نمی‌شود و حتی با انتشار مجدد این بازی پس از گذشت دو سال برای کنسول‌های اکس‌باکس نیز نمی‌توانید انتظار داشته باشید تا این مشکل بازی رفع و رجوع شود. در واقع، پیش‌درآمد داستانی تنها نمایی از کلیت ماجرا را به ما نشان می‌دهد و در ادامه دو بخش روایت و شخصیت‌پردازی به کل تحت شعاع قرار می‌گیرند و هیچ تلاشی برای معرفی شخصیت‌های خوب و بد قصه به شما نخواهد شد.

از طرف دیگر، شخصیت‌پردازی گنگ شامل حال شخصیت اصلی بازی یعنی Orin نیز می‌شود و هیچ‌گاه تلاشی از سوی بازی برای شناساندن وی به شما وجود نخواهد داشت. در مجموع، داستان بازی Godfall علی‌رغم کلیشه‌ای بودن در نگاه اول پر از پتانسیل به نظر می‌رسد، اما بخش روایت و شخصیت‌پردازی در این بازی به طور کلی لنگ می‌زند و شاید بتوان آن‌ها را ضعف اصلی بازی قلمداد کرد.

Godfall: Ultimate Edition - نقد و بررسی نسخه‌ی Xbox SX بازی Godfall: Ultimate Edition
Godfall: Ultimate Edition - نقد و بررسی نسخه‌ی Xbox SX بازی Godfall: Ultimate Edition

گیم‌پلی، جایی که حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد!

از همان لحظات ابتدایی تجربه‌ی بازی Godfall: Ultimate Edition مطمئن بودم که از تجربه‌ی گیم‌پلی این بازی لذت خواهم برد و به طور کلی هک‌انداسلش بودن آن نیز کمک زیادی می‌کند تا تجربه‌ای لذت‌بخش از گیم‌پلی آن حاصل شود. در واقع، مهارت اصلی استودیوی سازنده‌ی این بازی نیز طراحی گیم‌پلی بوده است و به خوبی می‌توان شاهد این تمرکز در بازی شد. 

سیستم گیم‌پلی این بازی بر سه پایه‌ی مبارزه، لوت و ارتقا و شخصی‌سازی سوار است. در واقع، گیم‌پلی این بازی ترکیبی جذاب از چند بازی مختلف از جمله عناوین سبک هک‌انداسلش و عناوین نقش‌آفرینی و لوتر جذاب است که در مجموع باعث خلق یک بازی جذاب می‌شود. همچنین، تجربه‌ی Godfall: Ultimate Edition چه به صورت تک نفره و چه به صورت کو-آپ می‌تواند تغییراتی در سیستم لوتینگ پیاده کند و در مجموع با یک گیم‌پلی خلاقانه روبرو هستیم که در هر لحظه می‌تواند هیجان‌انگیز و جذاب باشد.

مبارزه‌ها در این بازی تنها به دو ضربه‌ی سبک و سنگین خلاصه می‌شوند و البته می‌توان با ترکیب این دو کمبوهایی را اجرا کرد. اما در نقطه‌ی مقابل، استودیوی کانترپلی سعی کرده است تا این کمبود را با ایجاد تنوع در سلاح‌های مختلف جبران کند و استفاده از هر سلاح یک سبک جدید مبارزه‌ای برای آن‌ها رو می‌کند. در مجموع، تجربه‌ی مبارزه‌ها در این بازی بسته به سلیقه و عادت شما برای انجام عناوین هک‌انداسلش تغییر می‌کند. برای مثال، انجام مبارزات تنها به استفاده از سلاح‌ها خلاصه نمی‌شوند و توانایی استفاده از سپرها نیز در بازی وجود دارد. همچنین، تمامی اسلحه‌ها در این بازی یک نوار خاص دارند که با پر شدن آن‌ها می‌توان مهارت‌های خاصی را در مبارزات پیاده کرد.

درخت مهارت در این بازی نقش مهمی در گیم‌پلی و به طور کلی تجربه‌ی شما از بازی خواهد داشت. در واقع، دستیابی به مهارت‌های مختلف در این درخت می‌تواند به طور کلی شخصیت شما را از مسیر متفاوتی به سمت انتهای بازی ببرد. برای مثال، بالا بردن نوار سلامت سبک بازی شما را هجومی می‌کند و ترس کمتری از ضربه خوردن خواهید داشت. در مجموع، بازی‌های لوتر عمدتاً شامل چند کلاس مختلف می‌شوند که Godfall نیز از این قاعده مستثنی نیست.

Godfall: Ultimate Edition - نقد و بررسی نسخه‌ی Xbox SX بازی Godfall: Ultimate Edition
Godfall: Ultimate Edition - نقد و بررسی نسخه‌ی Xbox SX بازی Godfall: Ultimate Edition

البته، نبود بخش شخصی‌سازی مرسوم در عناوین لوتر در این بازی به اضافه شدن Valorplateها به آن ختم شده است. در این بازی دوازده کلاس مختلف که Valorplate نامیده می‌شوند وجود دارند که هر کدام از نظر قدرت‌های پسیو و ظاهر تفاوت‌های عمده‌ای از یکدیگر دارند. لازم به ذکر است که تمامی این کلاس‌ها علی‌رغم ظاهر متفاوت، چندان کارایی مختلفی ندارند و همگی آن‌ها نیز از ابتدای بازی در دسترس قرار نمی‌گیرند.

تلاش برای رفع بزرگ‌ترین مشکل نسخه‌ی اصلی

بزرگ‌ترین مشکل نسخه‌ی اصلی بازی Godfall، کمبود محتوای آن خصوصاً ماموریت‌های اصلی و فرعی بود که باعث می‌شد تا جهان بازی به شدت تکراری و خسته کننده شود و در صورت تجربه به صورت تک نفره نهایتاً بتوان حدود 14 ساعت و به صورت کو-آپ تا 10 ساعت آن را کاوش کرد. همچنین، به دلیل کمبود فضا برای اکتشاف حالت چند نفره نیز جذابیت خود را در اسرع وقت از دست می‌دهد. به هر حال، این مشکل باعث می‌شد که بسیاری از گیمرها و منتقدین قیمت 60 دلاری آن را نپذیرند و بابت این موضوع نیز حسابی از خجالت این بازی درآمدند. 

اما در بازی Godfall: Ultimate Edition نه تنها تا حدودی زیادی مشکل کمبود محتوا رفع شده است و یک بسته‌ی الحاقی به نام Fire & Darkness در دسترس شما قرار می‌گیرد، بلکه تمامی این موارد با افت قیمت 20 دلاری صورت گرفته است. همچنین، در زمان نگارش این مقاله این بازی در هفته‌ی اول انتشار خود در کنسول اکس‌باکس با قیمت 30 دلاری برای مدتی محدود در دسترس قرار گرفته است.

گرافیک و موسیقی

حتی پس از گذشت حدود دو سال از انتشار بازی Godfall، این بازی یکی از زیباترین عناوین نسل جدید را خلق می‌کند. خصوصاً در زمان تجربه‌ی این بازی در کنسول اکس‌باکس سری اکس از نظر بصری تجربه‌ی بسیار زیبایی خواهید داشت و خصوصاً نورپردازی‌ها و افکت‌های مختلف در این بازی بسیار زیبا هستند. از نظر فنی نیز این بازی دارای دو حالت مختلف در کنسول‌های بازی است که بین وضوح بیشتر و نرخ فریم بیشتر دست شما را برای انتخاب باز می‌کند. البته، موسیقی‌های بازی به مراتب جای بهتر شدن دارند و تنها افکت‌های صوتی این بازی هستند که در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کنند.

Godfall: Ultimate Edition - نقد و بررسی نسخه‌ی Xbox SX بازی Godfall: Ultimate Edition
Godfall: Ultimate Edition - نقد و بررسی نسخه‌ی Xbox SX بازی Godfall: Ultimate Edition

در مجموع...

بازی Godfall: Ultimate Edition بهترین گزینه برای کسانی است که تاکنون این عنوان را تجربه نکرده‌اند. البته، این نسخه Godfall را به یک عنوان شاهکار یا بدون نقص تبدیل نمی‌کند، اما می‌توان ادعا کرد که مهم‌ترین ایراد بازی یعنی کمبود محتوا و قیمت 60 دلاری در این نسخه وجود ندارند. در مجموع، اگر داستان و روایت چندان برای شما اهمیت ندارد، می‌توانید سرگرم گیم‌پلی جذاب و خلاقانه‌ی این بازی شوید و از جلوه‌های بصری آن لذت ببرید.

(نسخه‌ی Xbox SX بازی توسط ناشر آن برای نقد و بررسی در اختیار دیجی اُرَنج قرار گرفته است)

Godfall: Ultimate Edition is the best way for those who have not played this game before. Of course, this one does not make Godfall a masterpiece, but it can be argued that the most important issue of the base game is the lack of content and $60 price said goodbye. All in all, if the story and narrative are not so important to you, you can enjoy the fascinating and creative gameplay of this game and enjoy its visual effects.

امتیاز دیجی ارنج

8.5

نقاط قوت
  • قیمت بسیار معقول 40 دلاری
  • محتوای قابل توجه از جمله بسته‌ی الحاقی Fire & Darkness
  • گیم‌پلی جذاب و متشکل از سه بخش مبارزه، لوت و ارتقا
  • تنوع بالای سلاح‌ها و آیتم‌ها
  • مبارزات عمیق نیستند، اما متنوع و لذت بخش خواهند بود
نقاط ضعف
  • شخصیت‌پردازی و روایت گنگ
  • Valorplateها از نظر کارایی تفاوت چندانی ندارند
  • حالت کو-آپ سریعاً خسته کننده می‌شود
  • موسیقی‌ها می‌توانستند بهتر باشند

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه