اپلیکیشن آیگپ به عنوان جدیدترین اپلیکیشن مطرح در زمینه‌ی پیام‌رسان دیجیتال و ارائه‌دهنده‌ی خدمات مختلف روزمره امروزه توسط جمع کثری از رسانه‌های مختلف تبلیغ می‌شود و در این مقاله به نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت. با دیجی‌اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی اپلیکیشن پیام‌رسان آیگپ - پیام‌رسان آیگپ
نقد و بررسی اپلیکیشن پیام‌رسان آیگپ - پیام‌رسان آیگپ

در طول چند سال گذشته، دائماً شاهد تلاش‌های صورت گرفته برای اصطلاحاً جا انداختن یک اپلیکیشن پیام‌رسان در کشورمان بوده‌ایم و مرتباً نام گزینه‌های مختلفی از جمله سروش و روبیکا مطرح شده است. متاسفانه، هر کدام یک از این اپلیکیشن‌ها بنا به دلایل مختلف به بدترین شکل ممکن از دور رقابت با نمونه‌های خارجی خود خارج می‌شدند و امروز نوبت به یک پیام‌رسان جدید به نام آیگپ رسیده است تا شانس خود را در این زمینه آزمایش کند.

به طور قطع، یکی از مهم‌ترین خواسته‌ی کاربران پیام‌رسان‌های دیجیتالی تامین امنیت بالا و ارائه‌ی خدمات پایدار است و از دیدگاه منصفانه از این نظر اپلیکیشن تلگرام یکی از بهترین گزینه‌های موجود در جهان است. از همین رو، این اپلیکیشن در کشور ما همانند برخی از کشورهای دیگر از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. اما با توجه به از دسترس خارج شدن تلگرام در ایران، کاربران داخلی به دنبال جایگزین کردن آن با نمونه‌های ساخت ایران هستند و یکی از این گزینه‌ها می‌تواند آیگپ باشد.

لازم به ذکر است که اپلیکیشن آیگپ با رفع و رجوع ایرادات اپلیکیشن‌های مشابه گذشته سعی در بالا بردن سطح امنیت خود دارد. 

طراحی ظاهری و رابط کاربری

طراحی ظاهری اپلیکیشن آیگپ را در نگاه اول می‌توان تاحدودی منحصر به فرد نامید. البته، پس از ورود به بخش چت‌ها و تجربه کردن محیط برنامه شباهت‌های آن با نمونه‌های خارجی انکارناپذیر به نظر می‌رسند. البته، استفاده از فونت‌های مناسب و طراحی کلی قابل قبول ظاهری آن باعث می‌شوند که آیگپ در این زمینه نمره‌ی قبولی بگیرد.

از نظر رابط کاربری نیز به طور کلی اپلیکیشن آیگپ در چند بخش لحظه‌ها، تماس‌ها، گفت‌وگو، آیلند و نمایه خلاصه می‌شود. هر کدام از این بخش‌ها از قسمت نوار زیرین در دسترس کاربران قرار دارند. بخش لحظه‌ها عملکردی معادل بخش Story در اپلیکیشن‌هایی نظیر واتس‌اپ دارد. بخش تماس‌ها و گفت‌وگو نیز قابلیت انجام تماس‌های صوتی و ارسال و دریافت پیام‌ها در قالب متن و صوت را در اختیار ما قرار می‌دهد. 

اپلیکیشن آیگپ علاوه بر در اختیار قراردادن امکانات مرسوم یک پیام‌رسان از جمله ارسال و دریافت پیام‌های متنی و صوتی و انجام تماس‌های صوتی، بخش ویژه‌ای به نام آیلند را نیز در خود می‌بیند. این بخش از اپلیکیشن آیگپ مجموعه‌ای از امکانات مختلف از جمله خرید بسته‌های اینترنت، پرداخت قبوض، خدمات بانکی از جمله کارت به کارت، سرویس جامع فوتبال برتر و ده‌ها امکانات مشابه را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. 

در نهایت، بخش نمایه نیز به پروفایل کاربری کاربران مربوط می‌شود و از طریق این بخش می‌توان اطلاعات خود را دستخوش تغییر کرد.

پیام‌رسان آیگپ - نقد و بررسی اپلیکیشن پیام‌رسان آیگپ
پیام‌رسان آیگپ - نقد و بررسی اپلیکیشن پیام‌رسان آیگپ

ویژگی‌ها و امکانات

بدون هیچ تردیدی، کاربران از یک اپلیکیشن داخلی و نوپا نظیر آیگپ انتظار ارائه‌ی خدمات و کیفیتی در حد و اندازه‌های تلگرام را ندارد، اما به وضوح می‌توان شاهد ویژگی‌ها و امکانات این اپلیکیشن بود. از طریق آیگپ بخش زیادی از امکانات مرسوم در نمونه‌های خارجی از جمله در دسترس قرارگیری فضای ابری، قابلیت انجام تماس‌های صوتی، قابلیت تنظیمات موارد امنیتی مختلف و موارد این چنینی در دسترس قرار می‌گیرد و تنها ضعف‌های آن را می‌توان عدم پشتیبانی از امکانات به نسبت پیشرفته‌تر از جمله استریم ویدیوها و نقص‌های جزئی فنی قلمداد کرد.

در مجموع...

اپلیکیشن آیگپ را می‌توان یک اپلیکیشن پیام‌رسان و کاربردی در انجام امور روزمره‌ی ایرانی قلمداد کرد که به نسبت سایر اپلیکیشن‌های مطرح شده در گذشته از کیفیت بهتری برخوردار است و امکانات بیشتری در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. البته، شباهت این اپلیکیشن نسبت به نمونه‌های خارجی انکارناپذیر است و نبود ایده‌های جدید در آن به وضوح به چشم می‌خورند. همچنین، عدم پشتیبانی از امکانات به نسبت پیشرفته‌تر از جمله استریم ویدیوها و نقص‌های جزئی فنی را می‌توان از جمله ایرادات آن قلمداد کرد.

امتیاز دیجی ارنج

8

نقاط قوت
  • امکانات قابل قبول در زمینه‌ی پیام‌رسان
  • امکانات ویژه در قالب بخش آیلند
  • ویژگی‌هایی از جمله فضای ابری
نقاط ضعف
  • شباهت به نمونه‌های خارجی و عدم وجود تفاوت‌های چشمگیر
  • برخی از ایرادات فنی
  • عدم ارائه‌ی ویژگی‌های مدرنی که توسط نمونه‌های خارجی پشتیبانی می‌شوند

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه