- دیجیاُرَنج
- بازی
- بازی ویدیویی
- نقد و بررسی بازی Forspoken
بازی Forspoken اخیراً به عنوان جدیدترین بازی انحصاری کنسولی پلیاستیشن 5 عرضه شد و به صورت همزمان در دسترس کاربران رایانههای شخصی هم قرار گرفت. در این مقاله به نقد و بررسی این بازی خواهیم پرداخت. با دیجیاُرَنج همراه باشید.

بازی Forspoken به وضوح حس تجربهی عنوانی پر جنب و جوش، هنری، آزمایشی و ناقص را ارائه میکند و بیش از همه ما را یاد عناوین دوران ایکس باکس نسل هفتمی شرکت اسکوئر اینکس میاندازند که بیش از هرچیزی روی زرق و برق و مکانیکهای خود متمرکز بودند و درخشندگی این موارد در زیر خاکستر داستانی سطحی و ناخوشایند دفن شده بود.
بازی Forspoken شما را در نقش یک دختر جوان به نام فری هالند قرار میدهد که در کودکی توسط والدینش در خیابانهای نیویورک رها شده است. پس از گذشت چندین و چند سال، او به دورهی جوانی رسیده است و به تنهایی در یک آپارتمان متروکه با گربهی دوست داشتنی خود یعنی هومر زندگی میکند. در ساعت آغازین بازی، او به دلیل سرقت به دادگاه میرود و طی فعل و انفعالاتی وارد جهانی دیگر میشود. البته، این اولین بازی نیست که سعی دارد تا شرایط نوجوانانی که در شهرهای بزرگ تنها رشد کردهاند را به تصویر بکشد و بازیهایی نظیر عناوین پرسونا نیز در این مسیر قدم برداشتهاند.
تیم نویسندگی بازی هر کدام یکی از بزرگان صنعت بازیهای ویدیویی تلقی میشوند و در بین آنها نام نویسندهی اثر جاویدان این صعنت یعنی The Uncharted و امی هنیگ و گری ویتا به چشم میخورد. با این حال، این بازی هرگز با داستان پسزمینهی فرِی به شیوهای معنادار درگیر نمیشود و او را به یک رشتهی فانتزی عمدتاً عمومی رها میکند. اگر ارتباط دنیای جدید و نیویورک را در زندگی فری فاکتور بگیریم، با ترک نیویورک اوضاع داستان بازی تا حدودی بهبود مییابد. فری پس از ورود به این دنیای عجیب متوجه میشود که جهان توسط یک فاجعهی جادویی به نام The Break دچار مشکل شده است. نکتهی منفی دیگر در داستان بازی Forespoken این است که این بازی اصراری برای معرفی کردن آنتاگونیست یا آنتاگونیستهای خود ندارد. در حقیقت، شخصیتهایی نظیر Tantas که قبلاً شخصیتی خیرخواه داشتند و اکنون به ظالمان قاتل تبدیل شدهاند، میتوانستند پرداخت بیشتری داشته باشند. در حقیقت، بخش عمدهی داستان بازی به پی بردن به اینکه چه اتفاقی برای آتیا و تانتا افتاده است و اینکه فری چگونه در این داستان حضور مییابد اختصاص یافته است.
نکتهی جالب در مورد بازی این است که در سراسر آتیا به ما گفته میشود که این سرزمین تاریخچهای غنی دارد، اما روایت داستان به طور کلی نمیتواند چیز شگفتانگیز یا پیچیدهای را ارائه کند. همچنین، حدس زدن توییست یا پیچشهای داستان Forspoken بسیار ساده است و هیچ گاه شما را غافلگیر نخواهند کرد. به دلایلی نامعلوم این بازی چندین بار نقاط اصلی داستان را تکرار میکند تا زمانی که به هیچ چیزی از آنها باقی نماند تا شما را غافلگیر کند. البته، میتوان تنها وجه مثبت این بازی را نقش آفرینی شخصیت فری با بازیگری الا بالینسکا قلمداد کرد.
در حالی که داستان بازی Forspoken به وضوح باعث نا امیدی شما خواهد شد، اما سیستمهای گیمپلی آن جذاب هستند و با پیشرفتهایی که سر راه شما قرار میدهند باعث میشوند که علاقهی شما به کاوش در جهان بازی بیشتر و بیشتر شود. مبارزه و پیمایش مسیر هر دو بر اساس جادو ساخته شدهاند. فری با مجموعهای از جادوی خاص روند بازی را شروع میکند و با پیشرفت به سه مجموعهی بسیار متفاوت جادو دست پیدا خواهد کرد که هر کدام نماد یک عنصر هستند. هر مجموعهی جادو دارای درخت مهارت مخصوص به خود است که نزدیک به دهها طلسم را در خود جای دادهاند. این موارد به سه طلسم اصلی و تعدادی طلسم پشتیبانی تقسیم میشوند. به عنوان مثال، حمله در جادوی بنفش فری به پرتاب سنگ ختم میشود، اما نگه داشتن دکمه بسته به طلسم اصلی که انتخاب میکنید، سه اثر متفاوت خواهد داشت که شامل یک شلیک انفجاری، یک جریان شلیک سریع یا یک سپر میشود.
نزدیک به 100 طلسم در Forspoken وجود دارد و از آنجایی که هرکدام ممکن است به مرور قدرت خود را از دست بدهند، مجبور به تغییر دائمی استراتژی خود خواهید بود. همچنین، پارتیکلافکت را اثر ذرات موجود در بازی در کنار گرافیک فوقالعاده Forspoken، باعث میشوند که هر نبرد شبیه به یک قاب نقاشی زیبا باشد. دیگر ویژگی اصلی این بازی، آمیخته شدن جادو و پارکور است. با نگه داشتن دکمهی دایره، فری میتواند به صورت مداوم حرکت کرده و از روی هر مانعی عبور کند. این قابلیت یک راه سریع برای دور زدن تمامی موانع را پیش روی شما قرار میدهد که برای فرار از حملات دشمن در نبردها نیز حیاتی است. همانطور که به مرور زمان به جادوهای بیشتری دست پیدا خواهید کرد، میتوانید به تواناییهای پارکور جدید نیز دسترسی پیدا کنید، مانند سر خوردن روی آب، جهش از کنار صخرهها و حرکتهای دیگر. همه چیز در مورد آمیخته شدن پارکور و جادو قابل تحسین است و برای مثال در حین انجام این کار میتوانید از چشم انداز آتیا لذت ببرید. در واقع، این موضوع به قدری جذاب است که گاهی ترجیح میدادم به جای استفاده از فست تراول، پیاده این مسیر را طی کنم تا از منظرهی آن لذت ببرم.
ارتقای مهارتهای فری مستقیماً با فعالیتهای مربوط به جهان بازی Forspoken مرتبط است و تنها با کاوش است که میتوانید اصطلاحاً XP بیشتری دریافت کنید و جادوهای خود را ارتقا دهید. هر یک از چهار «پادشاهی» آتیا مملو از نمادها، نقاط دیدنی و فعالیتها است. شهرها و برجهای متروکه در سراسر مناظر پراکنده هستند که بسیاری از آنها سرنخهایی از داستانهای غمانگیز The Break دارند. بیشتر فعالیتهای جهان بازی حول محور مبارزه یا پیمایش هستند و تکمیل آنها تجهیزات و جادوهای جدیدی به شما پاداش میدهد. لوپ انجام دادن چالشها حس ملموسی از پاداش دارد و مهم نیست که چه کاری انجام میدهید و بعد از گذر مدتی کوتاه به طور معناداری تواناییهای رزمی فری تقویت میشوند.
در مجموع، کاملاً واضح است که داستان این بازی کمی و کاستیهای غیر قابل انکاری دارد و محیط بازی فارغ از زیبایی عجیب و غریبش، تهی به نظر میرسد، اما این موضوع را هم نمیتوان نادیده گرفت که حتی دویدن در جهان بازی هم لذت بخش است. سیستم مبارزات بازی جذاب هستند و سیستم جادوی آن هم عمیق و لایه لایه است. همچنین، سیستم پیشرفت بازی هم به خوبی با کلیت آن آمیخته شده و در نهایت امیدواریم روزی Forspoken 2 بتواند با برطرف کردن نواقص این بازی آن را به یکی از ماندگارترین اثرهای استودیوی سازندهاش تبدیل کند.
نسخه PS5 این بازی توسط ناشر آن برای نقد و بررسی در اختیار دیجیاُرَنج قرار گرفته است
It is quite clear that the story of Forspoken has few undeniable flaws and the game environment looks empty regardless of its beauty, but it cannot be ignored that even running around in the Athia is Fun. The combat of the Forspoken is also fun and the magic system is well designed. Also, the progression of the game is well integrated with its entirety and finally, we hope that one day Forspoken 2 can make it one of the most lasting games of its developer studio by fixing issues and flaws.
امتیاز دیجی ارنج
7
نقاط قوت
- نقش آفرینی الا بالینسکا در نقش فری
- سیستمهای گیمپلی جذاب
- مکانیکهای جذاب جادو و طلسمها
- درخت مهارت گسترده
- استفادهی عالی از Particle Effectها در بخش بصری
- سیستم جذاب پارکور
- نقاط دیدنی و مناظر بسیار جذاب جهان بازی
نقاط ضعف
- داستان بیروح و خسته کننده، بدون پیچیدگی خاص و تکراری
- جهان بازی خالی و تهی به نظر میرسد
نقد و بررسی من
دیجی ارنج | تمام حقوق محفوظ است © 1403
ثبت دیدگاه