پس از گذشت یک و نیم دهه از عرضه‌ی بازی Resident Evil 4 توسط کپکام (Capcom)، این شرکت مجدداً با بازسازی این بازی همه‌ی علاقه‌مندان به آثار مربوط به حوزه‌ی سرگرمی را شگفت زده کرده است. در ادامه با نقد و بررسی بازی Resident Evil 4 Remake با دیجی‌اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Resident Evil 4 Remake - Resident Evil 4 Remake
نقد و بررسی بازی Resident Evil 4 Remake - Resident Evil 4 Remake

بازی Resident Evil 4 یکی از بهترین بازی‌های ژانر وحشت-بقا در تمامی تاریخ است و این موضوع را هیچکس، حتی کسانی که علاقه‌ای به انجام بازی‌های ترسناک ندارند را نمی‌توانند انکار کنند. این بازی اکشن، کرفتینگ، اتمسفر و هر آنچه که یک بازی ویدیویی باید داشته باشد و در آن تعادل ایجاد کند را در یک پکیج در اختیار گیمرها قرار می‌داد و به نظر می‌رسید که این مجموعه در این نسخه به اوج خود رسیده است و به طور کلی با این بازی بود که نام Resident Evil به نامی خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی برای گیمرها تبدیل شد.

با وجود تحسین‌های بسیار، جای تعجب نیست که Resident Evil 4 بازی بعدی این مجموعه باشد که قرار است بازسازی شود، اما برای بازی‌ای که از نظر بسیاری به عنوان یک نمونه تقریباً کامل از یک تجربه ترسناک بقا در نظر گرفته می‌شود، چه چیزی می‌تواند به منظور بهبود برای آن در نظر گرفته شود؟ اگر قرار است تا تنها شاهد ارتقا کیفیت بصری در این بازی باشیم، قطعاً بسیاری نسبت به آن واکنش تند نشان خواهند داد. اما امروز و با عرضه‌ی Resident Evil 4 Remake متوجه شدیم که بله، می‌توان همچنان استاندارد جدیدی برای این مجموعه در نظر گرفت و حتی نحوه‌ی ساخت یک ریمیک را بازتعریف کرد.

یکی از دلایل موفقیت Resident Evil 4 این بود که اتمسفری از ترس و ناامیدی را ایجاد می‌کرد که تمامی بازی‌های این مجموعه به آن معروف بودند، اما همچنین راه‌های جدیدی را برای کشف محیط اطراف و از پا درآوردن دشمنان معرفی کرده و این موارد را با درگیری‌ها و کات‌سین‌های فوق‌العاده تلفیق می‌کرد. در حقیقت، با خواندن این مقاله به هیچ عنوان نمی‌توان کیفیت مثال‌زدنی عناصر مبارزه، کرفتینگ، اتمسفر و موارد دیگر این بازی را درک کرد و تنها باید آن را خودتان تجربه کنید تا متوجه کیفیت این شاهکار بی‌بدیل شوید. به عنوان مثال، بخش اول بازی را در نظر بگیرید. هنگامی که شخصیت لئون وارد دهکده‌ی غرق در وحشت می‌شود و متوجه می‌شود مردم در حال زنده زنده سوزاندن یک فرد هستند، اوضاع برایتان مشخص خواهد شد. پس اگر در حالی که مردم شما را تعقیب می‌کنند به بن‌بست برخورد کنید، یا حتی بدتر از آن اگر مهمات شما تمام شود، تازه وارد بازی شده‌اید و در آنِ واحد ناامیدی، استرس و وحشت به سراغ شما می‌آیند. علاوه بر این، درست زمانی که فکر می‌کردید از بدترین شرایط جان سالم به در برده‌اید، صدای مردی که اره برقی به دست دارد را پشت سرتان می‌شنوید.

این‌ها اجزایی هستند که موقعیت‌های هیجان‌انگیز و تا حدودی وحشت‌آفرین در بازی‌ای که با نام Resident Evil 4 می‌شناسیم را خلق کرد و نسخه Remake آن را به بلوغ رسانید. حتی اگر چندین سال پیش یا حتی هفته‌ی گذشته نسخه اصلی را بازی کرده باشید، به احتمال زیاد تمام آن احساسات را دوباره به خاطر متفاوت بودن و در عین حال آشنا بودن آن احساس خواهید کرد. موسیقی، صداها و گرافیک بهبود یافته‌ی بازی، جامپ اسکِری را که فکر می‌کردید به آن عادت کرده‌اید را تشدید می‌کنند و دائماً دانستن اینکه چیزی آنجاست، ذهن شما را آزار می‌دهد. علاوه بر این، لئون اکنون می‌تواند بدود و تیراندازی کند و این موضوع یکی از پیشرفت‌های بازی نسبت به نسخه اصلی است. این تغییر جزئی باعث می‌شود که مبارزه‌ها در برابر گروه‌های پر تعداد دشمنان فرصت بیشتری برای آزمودن مهارت‌ها را در اختیار گیمرها قرار دهد. شما می‌توانید سریع‌تر از شر آن‌ها خلاص شوید یا به زانوهای دشمنانتان گلوله شلیک کنید تا زمین‌گیر شوند و یا تک تک آن‌ها را به شلیک گلوله به سر از بین ببرید. همچنین، قابلیت حرکت در هنگام نشانه‌گیری فضایی را در اختیار شما قرار می‌دهد و این فرصت را به شما می‌دهد که برای حرکت بعدی خود برنامه‌ریزی کنید.

Resident Evil 4 Remake - نقد و بررسی بازی Resident Evil 4 Remake
Resident Evil 4 Remake - نقد و بررسی بازی Resident Evil 4 Remake

حتی چاقوی لئون این بار نقش فعال‌تری در بقای شما دارد. با تجربه‌ی این بازی بر روی درجه‌ی سختی هاردکور می‌توانید هنر بازی کردن این بازی را به خوبی بیاموزید. بنابراین، چاقو به شما این امکان را می‌دهد که حملات را دفع کنید و حتی در صورت کمبود مهمات از آن به عنوان یک سلاح اضافی استفاده کنید. هرچه بیشتر از آن برای دفع حملات یا ضربه زدن به دشمنان استفاده کنید، بیشتر فرسوده می‌شود و در نهایت می‌شکند و مجبور خواهید بود تا آن را تعمیر کنید. استفاده از این چاقوی جدید، بازی را آسان‌تر نمی‌کند و تنها شما را مجبور می‌کند تا این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است با منابع محدود خود دست و پنجه نرم کنید. 

بازی اصلی Resident Evil 4 داستان آزاردهنده‌ای را روایت می‌کرد که هر چه در بازی جلوتر می‌رفتید شوم‌تر و شوم‌تر می‌شد. شش سال پس از وقایع نسخه دوم این مجموعه، مامور لئون کندی وظیفه پیدا کردن و بازگرداندن دختر رئیس جمهور را پس از ربوده شدن و بردن او به یک جامعه دورافتاده حومه‌ی اسپانیا بر عهده می‌گیرد. در آنجا او اسرار و آزمایش‌های بیشتری را کشف می‌کند که مردم را به میزبانان زنده یک انگل کشنده تبدیل می‌کند. نسخه‌ی ریمیک یا بازسازی شده نیز همان داستان را بازگو می‌کند، اما خطوط جدید، کات سین‌ها و تغییرات جزئی روایت توجه شما را در طول فصل‌های متعدد آن حفظ می‌کند و این موضوع تراوت داستان بازی را به کسانی که از قبل می‌دانند که قرار است چه اتفاقاتی بیفتد ارائه می‌کند. در واقع، از آنجایی که بازی احتمالاً می‌داند که بسیاری از بازیکنان قبلاً نسخه اصلی را تجربه کرده‌اند، لحظاتی وجود دارد که شما را به بهترین شکل ممکن غافلگیر می‌کند.

یک مثال عالی از اینکه این بازی حتی بهتر از نسخه‌ی اصلی عمل می‌کند این است که چگونه بسیاری از قسمت‌های آن بازطراحی شده‌اند تا بدون حذف خلاقیت اصلی، تجربه را وهم‌آورتر کنند. برای مثال، یک قلعه دارای اتاق‌ها و پازل‌های مختلف است و ممکن است بدانید که برای حرکت رو به جلو باید یک آیتم خاص را برای قرار دادن روی مجسمه پیدا کنید، اما اینکه کجا آن مورد را پیدا کنید یا چه چیزی برای زنده ماندن برای رسیدن به آن نیاز دارید کاملاً متفاوت است. این لحظات همیشه به شما انگیزه می‌دهند و شما را مشتاق نگاه می‌دارند.

البته، ناگفته نماند که برخی از جذابیت‌های نسخه اصلی نیز در این بازی کمرنگ‌تر شده است و لئون مانند بازی اصلی شوخ طبع به نظر نمی‌رسد. با این اوصاف، لئون هنوز هم فردی شوخ است و بنابراین انبوهی از جملاتی را خواهد گفت که شما را به خنده وادار می‌کند و این موضوع وقتی او با کشیشی جهش یافته شبیه عقرب روبرو می‌شود به خوبی نمایان خواهد بود. حتی اشلی به عنوان دختر رئیس جمهور نیز بالغ‌تر و کمتر آزاردهنده به نظر می‌رسد. او وقتی ضربه بخورد به شخصیتی ناتوان تبدیل می‌شود، اما دیگر نیازی نیست که برای او از آیتم‌های مختلف استفاده کنید. حتی تاجر به یادماندنی بازی راه های بیشتری را به شما پیشنهاد می‌کند تا در مبارزه برای بقا، مقداری پول به دست آورید. شما هنوز به پول نیاز دارید تا بتوانید تمام سلاح‌ها، ارتقاء و تعمیرات او را بپردازید، اما اکنون می‌توانید گنجینه‌های خاصی را با سنگ‌های قیمتی بپوشانید تا قیمت آن‌ها را افزایش دهید. همچنین می‌توانید درخواست‌هایی مانند شلیک مدال‌های آبی در نزدیکی یا پیدا کردن یک تخم‌مرغ طلایی در میان چند جوجه را تکمیل کنید تا بتوانید اسپینل‌هایی را برای خود به دست آورید که می‌توانید آن‌ها را با چیزهای بیشتری مبادله کنید.

Resident Evil 4 Remake - نقد و بررسی بازی Resident Evil 4 Remake
Resident Evil 4 Remake - نقد و بررسی بازی Resident Evil 4 Remake

ناگفته نماند که شرکت کپکام قصد دارد تا بخش مرسنریز را به عنوان یک بسته الحاقی رایگان در اختیار دارندگان این بازی قرار دهد. این بازی در مجموع تجربه‌ای کمتر از بیست ساعت را در اختیار شما قرار می‌دهد. 

در مجموع، Resident Evil 4 یک بار در گذشته و بار دیگر در سال 2023 ما را شگفت زده کرد و هر دو بار موفق شد تا استانداردهای سبک وحشت-بقا و نحوه‌ی ساخت یک ریمیک را دگرگون کند. سازندگان این بازی به نحو احسن انتظارات را برآورده کردند و بدون هیچ تردیدی این عنوان یکی از بهترین بازی‌های ژانر وحشت-بقا و حتی اکشن است که می‌توان تجربه‌ی آن را به هر گیمری پیشنهاد کرد. به عبارت دیگر، کافی است تا پس از تجربه‌ی این بازی به سراغ تجربه‌ی نسخه‌ی اصلی آن بروید تا شاهد تغییرات شگرف آن شوید.

(نسخه PS5 این بازی برای نقد و بررسی توسط ناشر آن در اختیار دیجی‌اُرَنج قرار گرفته است)

Resident Evil 4 surprised us once in the past and again in 2023, both managing to change the standards of the survival-horror genre and how a remake should be made. Capcom met the expectations in a good way, and without any doubt, Resident Evil 4 Remake is one of the best games of the horror-survival and even action genre that can be offered to every gamer. In other words, it is enough to go to the original version after playing this game to see its amazing changes.

امتیاز دیجی ارنج

10

نقاط قوت
  • مکانیزم‌های مبارزه‌ای خارق‌العاده
  • تلفیق بی‌نظیر اکشن و عناصر وحشت-بقا
  • تنوع شگفت‌انگیز دشمنان و باس‌ها
  • سیستم کرفتینگ بسیار هوشمندانه
  • اعمال تغییرات شگرف و مثبت در عین وفاداری به نسخه اصلی
  • کیفت بصری و صوتی قابل تحسین
نقاط ضعف
  • این بازی نقطه ضعف موثر در تجربه‌ی خود ندارد

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه