کپکام اخیراً از بازی جدید مجموعه Street Fighter رونمایی کرد و این بازی بدون هیچ تعارفی به عنوان یکی از برترین بازی‌های فایتینگ شناخته خواهد شد. با نقد و بررسی این بازی با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Street Fighter 6 - Street Fighter 6
نقد و بررسی بازی Street Fighter 6 - Street Fighter 6

بازی Street Fighter 6 از گیمرها سوالی ساده با مضمون این که "قدرت چیست؟" را می‌پرسد. در یک بازی فایتینگ این سوال می‌تواند ابداً جوابی پیدا نکند، اما اگر هوشمندانه رفتار کنید می‌توانید تعاریف خود را از قدرت در بازی‌های فایتینگ پیاده کنید. در حقیقت، Street Fighter 6 به بهترین شکل ممکن به این سوال پاسخ می‌دهد و شما را به سمت برداشتن گام بعدی به جلو سوق می دهد. همه به دلایل مختلفی بازی‌های مبارزه‌ای را انجام می‌دهند. این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما واقعیتی است که به راحتی می توان آن را فراموش کرد. رویدادهای رقابتی، کلیپ‌هایی از بازیکنان برتر، و ورودی های دلهره آور دکمه بر درک عمومی این ژانر غالب است. این سبک از بازی‌های ویدیویی دنیایی است که در آن تنها قوی‌ترین ها زنده می‌مانند و برنده می‌شوند.

Street Fighter 6 یکی از بازی‌های مهم و محبوب در دنیای بازی‌های ویدیویی است که توسط Capcom توسعه داده شده است. این بازی، جدیدترین نسخه از مجموعه‌ی خود یعنی Street Fighter است که با جذابیت‌های گرافیکی بیشتر، حرکات جدید و یک سری تغییرات در مکانیک‌ها به بازار عرضه شده است. یکی از مهمترین تغییرات بازی Street Fighter 6، به مکانیک‌های بازی مربوط می‌شود که با اضافه شدن حرکات جدید، مبارزه را به یک سطح بالاتر از نسخه‌های قبل رسانده است. همچنین، در این نسخه، تعداد شخصیت‌های بازی نیز افزایش یافته است و بازیکنان می‌توانند با انتخاب شخصیت مورد علاقه خود، به مبارزه بپردازند.

بازی‌های مبارزه‌ای مظهر عبارت «طول سفر لذت بخش‌تر از رسیدن به مقصد است» هستند. مطمئناً رسیدن به پیروزی می‌تواند مقصد نهایی شما باشد، اما قطعاً پیمودن مسیر پیروزی بسیار لذت بخش‌تر خواهد بود. میل به فراگیری مهارت‌های جدید می‌تواند از ریشه‌های مختلف سرچشمه بگیرد و حتی ممکن است پیشرفت شما ربطی به خوب بودن در مبارزه نداشته باشد. احتمالاً هیچ دو نفری دقیقاً به یک روش واحد بازی‌های مبارزه‌ای را انجام نمی‌دهند. این سیستم نبرد جدید در Street Fighter 6 با مکانیزم درایو شروع می‌شود و گزینه‌های زیادی را در اختیار گیمرها قرار می‌دهد. همچنین، اکثر بازی‌های Street Fighter بر اساس شلوغی و هرج و مرج ساخته می‌شوند.

مبارزان مسابقه را با حرکات اولیه خود شروع می‌کنند و در حالی که با یکدیگر در حال مبارزه هستند، نوارهای مخصوصی پر می‌شوند که امکان دسترسی به حرکات جدید را در طول مسابقه فراهم می‌کند. بازی جدید این مجموعه با سیستم V-Trigger خود که اجزای اصلی سبک بازی هر مبارز را در گروی یک نوار قفل می‌کرد، این موضوع را به نهایت رساند. این رویکرد مزایایی دارد، به‌ویژه برای بازیکنان جدیدتر که می‌توانند از تحقیر شدن در شروع مسابقه جلوگیری کنند.

STREET FIGHTER 6 - نقد و بررسی بازی Street Fighter 6
STREET FIGHTER 6 - نقد و بررسی بازی Street Fighter 6

شروع مبارزه در Street Fighter 6 سرعت را به گیم‌پلی بازی تزریق می‌کند و درایوها گزینه‌های مختلفی را در دسترس قرار می‌دهند.  در ابتدای مبارزات، آنها به شما اجازه می‌دهند تا حرکات ویژه خود را آماده و تقویت کنید تا بتوانید چیزی مانند توپ آتشین ریو با سرعت بسیار بالایی را شلیک کرده و ضربه‌های شدیدی بزنید. با این حال، کاربرد این مکانیک‌ها بسیار فراتر از این است. درایوها به شما امکان دسترسی به توانایی‌های فراگیر را می‌دهند که هر شخصیت به طور مداوم به آن‌ها دسترسی دارد. مکانیک درایو ایمپکت به شما این امکان را می‌دهد تا از حملات حریف خود در امان باشید که می توانید از آن برای حرکت به جلو استفاده کنید. درایو پری حملات را با عقب نشینی برای یک متر دفع می‌کند که می‌تواند شما را از موقعیت‌های دشوار خارج کند. در حقیقت، زمان‌شناسی در این بازی شما را در موقعیت اصلی برای دفاع فوری یا حمله قرار می‌دهد. مکانیک درایو راش حمله شما را سهمگین‌تر کرده و درایو ریورسال با دور کردن حریفان، دفاعتان را تقویت می‌کند.

مکانیک درایو اساساً یک مجموعه ابزار تهاجمی و دفاعی جامع هستند که کاربرد آن کاملاً به بازیکن بستگی دارد. آن‌ها دقیقاً به همان شکلی که در Street Fighter III یا Focus Attacks در Street Fighter IV وجود داشت، تسلط را به ارمغان نخواهند آورد. بازی Street Fighter 6 در عوض عناصری از این ایده‌ها را می‌گیرد و آنها را تغییر می‌دهد که شما را مجبور کند با گره زدن آن‌ها به یک نوار، بر روی برخی از گزینه‌ها تمرکز کنید. در حالی که بازیکنان حرفه‌ای احتمالاً تا حدی از همه این گزینه‌ها استفاده می‌کنند، انتخاب‌ها لحظه به لحظه بر سبک بازی یک فرد تاثیر می‌گذارد.

استفاده بیش از حد از حرکات درایو منجر به وارد شدن شخصیت شما به حالت خستگی می‌شود. این موضوع شما را در برابر انواع موقعیت‌های نا ایمن مانند آسیب‌دیدگی گارد و ناتوانی در فرار از فشار سنگین حریف باز می‌کند. اگر کسی شما را در گوشه‌ای از یک مرحله در حالی که در خستگی گیر کرده‌اید گیر بیندازد، ممکن است کارتان تمام شده باشد. خطر خستگی، قدرت دیوانه‌وار درایوها را کنترل می‌کند و شرایطی را فراهم می‌کند که در آن شما همچنان می‌توانید یک بازی «عادی‌تر» از Street Fighter را انجام دهید تا خطر شکست کامل را نداشته باشید. این مکانیک حقیقتاً بسیار سرگرم کننده است. Street Fighter 6 ایده‌هایی را از سرتاسر سری نمونه‌برداری می‌کند و با توجه به گزینه‌هایی که در اختیار دارید، در نهایت احساس می‌کنید که یک بازی دیوانه‌وارتر از همه آن‌ها است. هیچ دو مسابقه دقیقاً یکسان نیستند و تقریباً در هر مجموعه طولانی‌تری از مسابقاتی که بازی می‌کردم، می‌توانستم تکامل بین خودم و حریفم را در حالی که از درایوهای خود استفاده می‌کردیم و استراتژی‌هایمان را در پاسخ به یکدیگر تغییر می‌دادیم احساس کنم. این نوع چیزها جادوی بازی‌های مبارزه ای است، ارتباط خالص از طریق نبرد.

این سیستم همچنین امکان ارتباط بهتر با شخصیت انتخابی شما را فراهم می‌کند. نه تنها بسیاری از ابزارهای کاراکتر شما از همان ابتدا باز می‌شوند، بلکه اغلب می‌توانید کمبودهای آنها را با ابزارهای Drive موجود جبران کنید. قابلیت Drive Parries یا Impacts با زمان مناسب می‌توانند بر شخصیت‌هایی غلبه کنند که برای عبور از ضربه‌های پرتابی تلاش می‌کنند، در حالی که Drive Rushes می‌تواند به حفظ فشار بر روی حریفان برای شخصیت‌هایی که برای حفظ راش تلاش می‌کنند کمک کند. همه احساس می‌کنند قوی هستند، حتی اگر لیست‌های رده‌های رقابتی ممکن است کاملاً به این شکل از بین نرود.

STREET FIGHTER 6 - نقد و بررسی بازی Street Fighter 6
STREET FIGHTER 6 - نقد و بررسی بازی Street Fighter 6

Street Fighter 6 کاراکترهای خود را به شیوه‌ای مشابه با سبک گرافیکی که بیشتر در فوتورئالیسم ریشه دارد، نوسازی کرده است. سبک گرافیکی واقع گرایانه چالش جالبی را برای Street Fighter ایجاد می‌کند که در طول تاریخ بر اغراق و جلوه‌های بصری تلطیف شده برای انتقال توانایی‌های رزمی فوق طبیعی کاراکترهای خود تکیه کرده است. به طور کلی، من به طرز خوشایندی از ظاهر بازی شگفت زده شدم. این بازی اغراق‌های عناوین گذشته را کنار نمی‌گذارد، بلکه آن اغراق‌ها را به چیزی شبیه واقعیت می‌آورد. هنگامی که با پاشیدن رنگ‌های گرافیتی زیبا که از حرکت‌های Drive یا هنرهای سینمایی روبرو می‌شوید، نتیجه نهایی شما را از نظر بصری به‌گونه‌ای شگفت زده می‌کند که برای این مجموعه کاملاً تازه است.

اکثر شخصیت‌های این مجموعه به طور یکپارچه به این سبک جدید بصری انتقال می‌یابند. شخصاً تحت تأثیر تازه واردها به این بازی هستم و برای مثال کیمبرلی با سبک منحصر به فرد و منون با چنگال‌های قدرتمند خود می‌توانند روح جدیدی را به کالبد بازی بدمند. علاوه بر حالت های اصلی مبارزه، Street Fighter 6 یک حالت RPG تک نفره عمیق به نام World Tour نیز دارد. در این بخش، یک آواتار شخصی‌سازی شده ایجاد می‌کنید و به آرامی سبک مبارزه آن را با حرکاتی که از کل بازیگران بازی انتخاب می‌کنید، تکامل می‌بخشید. در طول مسیر با تعداد زیادی گانگستر مبارزه می‌کنید، کارهای نیمه وقت انجام می‌دهید.

در این بخش شما در نهایت یک خط داستانی از پیش تعیین شده را با کات‌سین‌های مختلف دنبال می‌کنید، اما در مجموع طرح کلی این بخش بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر می‌رسد. تجربه‌ی این بخش در مجموع جذابیت چندانی ندارد و تنها حسن آن تعاملات کوچکتر با دنیای Street Fighter است. این بخش با ارائه نگاهی به دنیای این مجموعه، حس قوی‌تری از نوع داستان‌هایی که بازی‌های مبارزه‌ای در آن‌ها برتری دارند را به ارمغان می‌آورد. با این حال، پس از تجربه‌ی این کمپین بسیار طولانی حس کردم که ممکن است Street Fighter این بخش را به عنوان یک بستر آزمایشی در خود جای داده است اما در طرف دیگر، بخش آنلاین بازی به بهترین شکل ممکن رسالت خود را انجام می‌‌دهد.

از نظر جذب افراد تازه وارد به بازی، Street Fighter 6 یک طرح کنترلی "مدرن" را ارائه می‌دهد. بیش از یک دهه است که بازی‌های مبارزه‌ای تلاش کرده‌اند تا مشکل جذب افراد جدید را به خود حل کنند، اما به نظر می‌رسد هیچ کدام تماماً موفق نبوده‌اند. در این بازی هم طرح کنترلی مدرن قابل تقدیر است، اما کنترل‌های مدرن با اخطارهای مختلفی همراه هستند که ممکن است بر نحوه پیشرفت Street Fighter 6 تأثیر بگذارند. من تمام تلاشم را کردم که به کنترل‌های مدرن فرصت اثبات کردن را بدهم، اما در نهایت متوجه شدم که آن‌ها به همان اندازه پیچیده هستند و تفاوت شگرفی با کنترل عادی ندارند. این طرح کنترل به روشی عجیب پیچیده است و واقعاً نمی‌دانید که با هر شخصیت مشخصی از نظر آنچه در گذار به مدرن از دست می‌دهید، چه چیزی به دست خواهید آورد. شما بطور عینی گزینه‌ها و دکمه های کمتری برای ترکیب دارید، اما به نظر نمی‌رسد که درک شما از شخصیت خود را به هیچ وجه ساده‌تر کند. همچنین، ترکیب‌های خودکار در این بازی به بازیکنان جدید ضرر می‌رسانند، زیرا به آن‌ها می‌آموزد که خیلی عمیق در مورد دکمه‌هایی که استفاده می‌کنند فکر نکنند.

STREET FIGHTER 6 - نقد و بررسی بازی Street Fighter 6
STREET FIGHTER 6 - نقد و بررسی بازی Street Fighter 6

در مجموع، Street Fighter 6 این مجموعه را با تزریق یک سیستم مبارزه‌ای جدید و بسیار سرگرم کننده به اوج کیفیت خود می‌رساند و یک قدم به سمت جلو پیش می‌برد. این بازی با محتویات و بخش‌های مختلف و همچنین شخصیت‌های جدید وارد فاز جدیدی از دنیای Street Fighter می‌شود و دوران بازی‌های مبارزه‌ای خود را به گونه‌ای جدید تعریف می‌کند. در کل، اگر از برخی از ایرادات بازی گذر کنیم، می‌توان ادعا کرد که با یکی از بهترین بازی‌های مبارزه‌ای چند سال اخیر روبرو هستیم.

(نسخه PS5 این بازی توسط ناشر آن برای نقد و بررسی در اختیار دیجی اُرَنج قرار گرفته است)

امتیاز دیجی ارنج

9.5

نقاط قوت
  • مکانیزم Drive
  • گرافیک خیره‌کننده
  • گیم‌پلی ارتقا یافته و فوق‌العاده جذاب
  • بخش آنلاین
  • حالت‌های مختلف
  • شخصیت‌های جدید
نقاط ضعف
  • سیستم کنترل مدرن
  • بخش ورلد تور سطحی

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه