گوشی گلکسی A42 سامسونگ، از جمله مقرون به صرفه‌ترین گوشی‌هایی به شمار می‌رود که در کنار مزایای گوشی‌های میان‌رده‌ی سری A سامسونگ، از اینترنت نسل پنجم یا همان 5G نیز پشتیبانی می‌کند. با نقد و بررسی این گوشی با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی گلکسی A42 سامسونگ - سامسونگ گلکسی A42 5G
نقد و بررسی گلکسی A42 سامسونگ - سامسونگ گلکسی A42 5G

شرکت سامسونگ در اواخر سال 2020 میلادی، اقدام به عرضه‌ی نسخه‌ی جدیدی از گوشی‌های میان‌رده‌ی سری A خود کرد که در کنار قیمت مناسب، امکانات جالب توجه و کیفیت ساخت قابل قبول، قرار است تا از اینترنت نسل پنجم 5G نیز پشتیبانی کنند. در این مقاله، قصد داریم تا نگاهی به مشخصات و نحوه‌ی عملکرد گوشی A42 بیندازیم که آن را می‌توان از جمله ارزانترین گوشی‌های نامید که دست کاربران را برای بهره‌وری از اینترنت 5G باز می‌گذارد.

طراحی ظاهری

گوشی گلکسی A42، همانند دیگر گوشی‌هایی که سال گذشته برای سری A عرضه شده بودند، از بدنه‌ای بسیار باریک و خوش دست از جنس پلاستیک بهره می‌برد. البته، قیمت پایین این گوشی نسبت به امکاناتی که در اختیار دارندگانش قرار می‌دهد، یکی از مهم‌ترین عوامل عدم استفاده از بدنه‌ی فلزی از سوی سامسونگ برای این گوشی و به طور کلی گوشی‌های سری A تلقی می‌شود. از طرفی دیگر، طراحی "پریزم دات" و منشوری بخش زیادی از قسمت پشت گوشی باعث می‌شود تا بازتاب نور توسط آن جلوه‌ی رنگ زیبا و رنگین کمانی به آن ببخشد.

گلکسی A42 سامسونگ - نقد و بررسی گلکسی A42 سامسونگ
گلکسی A42 سامسونگ - نقد و بررسی گلکسی A42 سامسونگ

همچنین، پنل پشتی این دستگاه همانند گذشته میزبان یک برآمدگی مربعی بسیار کوتاه است که دوربین‌های چهارگانه‌ی A42 را در خود جای داده‌اند. البته، نکته‌ای که در این بخش اندکی عجیب به‌نظر می‌رسد، خارج شدن فلش LED از این برآمدگی است که پیش‌تر و در گوشی‌های Ax1 در درون آن قرار داشتند و حداقل، جلوه‌ی بهتری نسبت به ظاهر فعلی به گوشی می‌بخشیدند.

از طرفی دیگر، کلیدهای کنترل صدا و پاور در لبه‌ی سمت راست فریم گوشی A42 جای گرفته‌اند و مانند سابق، جک هدفون، درگاه USB 2.0 Type-C و دریچه‌ی اسپیکر در لبه‌ی پایین آن قرار دارند. همچنین، درگاه هیبریدی سیمکارت و کارت حافظه‌ی این گوشی نیز در قسمت بالایی لبه‌ی سمت چپ فریم A42 تعبیه شده است.

علاوه بر این، حسگر اثر انگشت نیز از بخش کناری به زیر نمایشگر منتقل شده است اما، عملکرد آن به سرعت سابق و یا میان‌رده‌های بالا قیمت‌تر سری A سامسونگ نیست. همچنین، وزن گوشی نیز 193 گرم است و امکان دارد که در طولانی مدت باعث خستگی دست کاربران شود.

صفحه نمایش و اسپیکر

شرکت سامسونگ برای گوشی A42 از نمایشگری ۶٫۶ اینچی با حاشیه‌های کم (نه به اندازه‌ی گوشی‌های A52 یا A72) استفاده کرده است تا بین شیشه‌ها و فریم گوشی یک نوار پلاستیکی قرار بگیرد. البته، به‌نظر می‌رسد که دسترسی به شبکه‌ی اینترنت 5G در این گوشی باعث شده تا شرکت سامسونگ برای کاهش قیمت نهایی آن، از نمایشگری ارزان قیمت در A42 استفاده کند. در واقع، نمایشگر Super AMOLED با وضوح تصویر ۱۶۰۰ × ۷۲۰ و نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز، A42 را از این نظر حتی پایین‌تر از گوشی A32 قرار می‌دهد.

گلکسی A42 سامسونگ - نقد و بررسی گلکسی A42 سامسونگ
گلکسی A42 سامسونگ - نقد و بررسی گلکسی A42 سامسونگ

در حقیقت، کنتراست این دستگاه با توجه به AMOLED بودن نمایشگر آن بسیار خوب ارزیابی می‌شود و روشنایی میانگین 600 نیت نیز قابل قبول است، اما وضوح تصویر HD در یک نمایشگر با چنین ابعاد باعث می‌شود تا شاهد تراکم پیکسلی بسیار پایین 266 پیکسل در هر اینچ باشیم که بدون شک نمایشگر A42 را نسبت به گوشی‌های روز بسیار ضعیف جلوه می‌دهد. 

اگر بلندی صدای نه‌چندان رضایت بخش اسپیکرهای این گوشی را فاکتور بگیریم، خوشبختانه A42 از تفکیک و شفافیت صوتی بسیار خوبی بهره می‌برد.

مشخصات سخت افزاری، نرم‌افزاری و عملکرد کلی گوشی

پردازنده‌ی مرکزی گوشی گلکسی A42 از ۲ هسته‌ی قدرتمند ۲٫۲ گیگاهرتزی Kryo 570 Gold مبتنی‌بر Cortex-A77 و ۶ هسته‌ی کم‌مصرف ۱٫۸ گیگاهرتزی Kryo 570 Silver مبتنی‌بر Cortex-A55 تشکیل شده است. همچنین، این پردازنده از ماژول Adreno 619 به عنوان GPU استفاده می‌کند تا به لطف رزولوشن پایین A42، شاهد عملکرد قابل قبولی در اجرای بازی‌ها از سوی آن باشیم. 

علاوه براین، گوشی A42 سامسونگ در سه مدل رم ۴، ۶ و ۸ گیگابایتی LPDDR4x و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی UFS 2.1 تولید شده است. همچنین، درگاه microSD نیز برای ارتقاء حافظه در دسترس دارندگان این گوشی قرار دارد که البته باید بین حافظه‌ی بیشتر و یا استفاده از سیم‌کارت دوم یکی را برگزینند.

گلکسی A42 سامسونگ - نقد و بررسی گلکسی A42 سامسونگ
گلکسی A42 سامسونگ - نقد و بررسی گلکسی A42 سامسونگ

اما بر روی گوشی A42 به صورت پیش‌فرض رابط کاربری One UI 2.5 و اندروید ۱۰ نصب شده و کاربران می‌توانند طی یک به‌روزرسانی، آن را به اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3.1 ارتقا دهند. 

دوربین

گوشی گلکسی A42 همانند بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار از ترکیب دوربین‌های عریض ۴۸ مگاپیکسلی، فوق عریض ۸ مگاپیکسلی، ماکرو و عمق سنج 5 مگاپیکسلی بهره میبرد. همچنین، دوربین سلفی این گوشی نیز 25 مگاپیکسل است و در مجموع شاهد پیشرفت دوربین‌های این گوشی چه در رقم مگاپیکسل و چه در جزئیاتی نظیر گشوده‌تر شدن دیافراگم لنز آن‌ها نسبت به نسل گذشته هستیم. در نتیجه، دوربین این گوشی در تصویر برداری و یا فیلم‌برداری در طول روز و روشنایی عملکرد بسیار خوبی دارد اما این موضوع در مورد حالت شب و تصویر برداری در نور کم صدق نمی‌کند.

گلکسی A42 سامسونگ - نقد و بررسی گلکسی A42 سامسونگ
گلکسی A42 سامسونگ - نقد و بررسی گلکسی A42 سامسونگ

باتری

بدون شک، باتری 5000 میلی‌آمپر ساعت گوشی گلکسی A42 را می‌توان یکی از نقاط قوت اساسی آن نامید. باتری این گوشی در حالت انجام کارهای روزمره و اتصال به اینترنت 5G تا دو روز دست کاربران را برای استفاده از آن باز می‌گذارد که این میزان کاملاً قابل توجه و خوب قملداد می‌شود. همچنین، آداپتور شارژ سریع ۱۵ واتی این گوشی دارندگان آن را قادر می‌سازد تا در زمان حدود 2 ساعت باتری آن را از 0 تا 100 درصد شارژ کنند.

گلکسی A42 سامسونگ - نقد و بررسی گلکسی A42 سامسونگ
گلکسی A42 سامسونگ - نقد و بررسی گلکسی A42 سامسونگ

در مجموع، گلکسی A42 سامسونگ را می‌توان یک گوشی به‌صرفه نامید که از یک مودم اینترنت نسل پنجم بهره‌میبرد و مشخصات سخت‌افزاری قابل قبولی را در خود می‌بیند. همچنین، دوربین این گوشی در طول روز عملکرد خوبی از خود به جای می‌گذارد و باتری 5000 میلی‌آمپر ساعت نیز یکی از نقاط قوت اساسی آن به شمار می‌رود.

اما در نقطه‌ی مقابل، بهره‌گیری از صفحه‌نمایش 6.6 اینچی با رزولوشن HD و نرخ تازه‌سازی 60 هرتز باعث می‌شود تا تراکم پیکسلی نمایشگر A42 به 266 پیکسل در هر اینچ کاهش یابد. از طرفی دیگر، قیمت حدوداً 8 میلیون تومانی A42 ارزش خرید آن را از گوشی‌هایی نظیر می ۱۰ لایت 5G که از وضوح نمایشگر و نرخ تازه‌سازی به مراتب بالاتری بهره می‌برند کاهش می‌دهد.

امتیاز دیجی ارنج

7

نقاط قوت
  • پشتیبانی از اینترنت 5G
  • دوربین بسیار خوب برای عکاسی و فیلم‌برداری در روشنایی
  • باتری با ظرفیت بسیار بالا
نقاط ضعف
  • وضوح تصویر HD، نرخ تازه‌سازی 60 هرتز و تراکم پیکسلی 266 در هر اینچ
  • قیمت بیشتر نسبت به نمونه‌های مشابه شرکت‌های شیائومی و هوآوی که حتی مجهز به نمایشگرهای 120 هرتزی هستند
  • بلندی صدای نه‌چندان رضایت بخش اسپیکر

امتیاز کاربران

4
0
1
0
0
0

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه