Ayo the Clown، نام بازی جدید پلتفرمر دو و نیم بعدی استودیوی مستقل است که در ادامه قصد داریم به نقد و بررسی آن بپردازیم. با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Ayo the Clown - Ayo the Clown
نقد و بررسی بازی Ayo the Clown - Ayo the Clown

Ayo the Clown، به واقع یک بازی مدرن از عناوین کلاسیک دهه‌ی 90 میلادی است که با سبک پلتفرمر دو و نیم بعدی، طراحی‌های ظاهری چشم‌نواز و گیم‌پلی لذت بخش خود می‌تواند ساعت‌ها مخاطبان خود را سرگرم کند. این بازی به واقع یادآور عناوین مطرحی چون Kirby و Little Big Planet اما در مقیاسی کوچک‌تر است و تجربه‌ی آن به هیچ عنوان خالی از لطف نیست.

داستان

داستان بازی Ayo the Clown، پیرامون اتفاقات جهان بازی و شخصیت اصلی آن یعنی Ayo می‌چرخد. در واقع، زادگاه این شخصیت معمولاً به عنوان یک جهان شاد و صلح‌آمیز قلمداد می‌شد همچنین، روزی از روزها او به دنبال گم‌شدن شخصیتی که در طی بازی با آن آشنا خواهید شد، مجبور به ترک زندگی عادی خود شده و در جست و جوی هدف خود پا به جهان بازی می‌گذارد. علاوه بر این، در طی این ماجراجویی و در دل مراحل مختلف، Ayo با شخصیت‌های مختلفی روبرو خواهد شد که هرکدام پیش‌زمینه‌ی داستانی خودشان را دارند و به جذابیت بازی می‌افزایند.

لازم به ذکر است که محتوای داستانی بازی برای یک عنوان مستقل و پلتفرمر کلاسیک به معنای واقعی کلمه جذاب و قابل قبول است و می‌تواند مخاطبانش را همواره به ادامه‌دادن و پیدا کردن رمز و رازهای آن تشویق کند. در نهایت، داستان بازی Ayo The Clown، داستان شجاعت، عشق و دوستی است و به خوبی می‌توان این مفاهیم را از دل آن استخراج کرد.

Ayo the Clown - نقد و بررسی بازی Ayo the Clown
Ayo the Clown - نقد و بررسی بازی Ayo the Clown

گیم‌پلی

همان‌طور که اشاره شد، بازی Ayo the Clown یک عنوان پلتفرمر دو و نیم بعدی است که گیمرها باید در آن نقش شخصیت Ayo را ایفا کنند. برخلاف بسیاری از بازی‌های مشابه و مطرحی نظیر ماریو، هدف از این بازی پیدا کردن دوست و همراه خود خواهد بود و برای انجام این امر، باید مراحل مختلف بازی را به اتمام برسانند.

از طرفی دیگر، تنوع طراحی در مراحل این بازی به قدری جذاب است که گاهی اوقات می‌توان سازندگانش را تحسین نمود. در واقع، آیتم‌های قابل جمع‌آوری بسیار مختلف، موانع و مسیرهای مختلفی که برای پیمایش درنظر گرفته می‌شوند و همچنین ساختارهای قابل تعامل محیطی از جمله سطوح یخی یا بادکنک‌های بزرگ همه و همه در دل گیم‌پلی Ayo the Clown جای داده شده‌اند. در نهایت، هدف کلی شما که پیمودن نقطه‌ی A تا B است، به لطف تنوع طراحی و آیتم‌ها به لذت‌بخش‌ترین شکل ممکن صورت خواهد گرفت.

Ayo the Clown - نقد و بررسی بازی Ayo the Clown
Ayo the Clown - نقد و بررسی بازی Ayo the Clown

علاوه بر این، مکانیزم‌های بازی نیز به قدر کافی متنوع هستند و از همه مهم‌تر زمان و چگونگی در اختیار قرار گرفتن مکانیزم‌های جدید به گیمرها نیز به بهترین شکل ممکن در دل بازی جای داده شده است. البته، گاهی اوقات در دسترس قرار ندادن به موقع برخی از ویژگی‌ها همانند کفشی که اجازه‌ی پریدن به شما را می‌دهد، ممکن است که باعث شود تا در ادامه مجبور به بازگشت دوباره به یک مرحله برای جمع‌آوری آیتم‌های از دست رفته شوید.

گرافیک و موسیقی

اما قطعاً یکی از مهم‌ترین نقاط قوت بازی Ayo the Clown را می‌توان گرافیک بصری و طراحی‌های هنری چشم‌نواز و منحصر به فرد آن قلمداد کرد. در واقع، تعدد محیط‌ها و طراحی‌های هنری در مراحل مختلف این بازی به قدری جذاب است که به خودی خود می‌تواند گیمرها را تشویق به تجربه‌ی آن کند.

البته، از نظر فنی بازی عملکرد قابل قبولی دارد اما در حین انجام آن چند باری با کرش شدن روبرو شدیم. از طرفی دیگر، با توجه به پتانسیل بازی برای استفاده‌ی هرچه بهتر از مبحث موسیقی، همچنان حس می‌شود که سازندگان این بازی برای بخش موسیقی آن به اندازه‌ی طراحی‌های هنری زمان و انرژی صرف نکرده‌اند.

Ayo the Clown - نقد و بررسی بازی Ayo the Clown
Ayo the Clown - نقد و بررسی بازی Ayo the Clown

در پایان، بازی Ayo the Clown را می‌توان یک بازی پلتفرمر دو و نیم بعدی بسیار جذاب، شاد و زیبا خطاب کرد که در زمینه‌ی روایت و داستان نیز سنگ تمام می‌گذارد و تجربه‌ی آن برای علاقه‌مندان این ژانر نیز پیشنهاد می‌شود.

Ayo the Clown is a very beautiful 2.5D platformer game that is excellent in the field of storytelling and its experience is also recommended for fans of this genre.

 

امتیاز دیجی ارنج

9.5

نقاط قوت
  • گیم‌پلی غنی به لطف مکانیزم‌های مختلف
  • طراحی بصری فوق‌العاده چشم‌نواز
  • داستان و روایت جذاب
نقاط ضعف
  • در دسترس قرار نگرفتن برخی از مکانیزم‌ها در پاره‌ای از اوقات

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه