اگر از طرفداران عناوین بقا از جمله فالوت، مترو و یا استاکر هستید، بازی Chernobylite می‌تواند ساعت‌ها شما را پای تجربه‌ی خود بنشاند. با نقد و بررسی این بازی همراه دیجی اُرَنج باشید.

نقد و بررسی بازی Chernobylite - بازی Chernobylite
نقد و بررسی بازی Chernobylite - بازی Chernobylite

تاکنون بازی‌های مختلفی در ژانر بقا ساخته شده‌اند که از جمله‌ی مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عناوین مترو، استاکر و فالوت اشاره کرد. در واقع، دو مثال اول با ساخت فضاهای تاریک و الهام گیری از رمان‌ها و وقایع حقیقی سعی داشتند تا داستانی دارک را روایت کنند و هر دوی آن‌ها نیز در انجام این امر موفق بوده‌اند. اکنون، عناوین مختلفی از بازی‌های فوق الهام گرفته‌اند و یکی از آن‌ها Chernobylite نام دارد.

بازی Chernobylite، ساخته‌ی استودیوی فارم ۵۱ به عنوان یک اثر بقا با داستانی تاریک و مرموز قصد دارد تا با ترکیب سه عنوان ذکر شده، تجربه‌ای جدیدی را خلق کند. در واقع، این بازی داستانی تخیلی از واقعه‌ی چرنوبیل را روایت می‌کند و طی آن، شخصیتی به نام ایگور می‌خواهد تا مدتی پس از رخ دادن این فاجعه در این منطقه به دنبال نامزد خود بگردد.

بازی Chernobylite - نقد و بررسی بازی Chernobylite
بازی Chernobylite - نقد و بررسی بازی Chernobylite

وی پس از تلاش‌های ناموفق برای ورود به منطقه‌ی حفاظت شده‌ی چرنوبیل و ممانعت ماموران امنیتی، تصمیم میگیرد تا در نزدیکی این منطقه پایگاهی بسازد و به وسیله‌ی همراهانش به جمع‌آوری مهمات و کشیدن نقشه برای ورود به این منطقه بپردازد. 

برخلاف تصورات، داستان بازی Chernobylite مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقطه‌ی قوت آن محسوب می‌شود. داستان این بازی با انتخاب‌های گیمرها تغییر خواهد کرد و هر تصمیم نتایج مختلفی را در جریان آن رقم خواهد زد. همچنین، تلاش برای نجات دادن نامزد ایگور چیزی است که شروع داستان بازی را کلید می‌زند و پس از گذشت مدتی، با یک داستان عمیق و پایان‌هایی سراسر شگفتی روبرو خواهیم شد.

از طرفی دیگر، شخصیت‌پردازی در این بازی نیز همانند داستان آن از کیفیت و عمق بسیار خوبی برخوردار است و مشخصاً سازندگان این عنوان نگاه ویژه‌ای به جنبه‌ی روایی بازی و شخصیت‌های آن داشته‌اند.

بازی Chernobylite - نقد و بررسی بازی Chernobylite
بازی Chernobylite - نقد و بررسی بازی Chernobylite

همانطور که اشاره شد، بازی Chernobylite به وضوح ما را به یاد عناوینی نظیر استاکر و مترو می‌اندازد اما استودیوی فارم ۵۱، با کم رنگ‌تر کردن جنبه‌ی اکشن بازی، سعی دارد تا گیمرها را مجبور به سنجش تمامی موارد برای رد کردن موانع کند و بیش از همه بخش مخفی کاری را پر اهمیت جلوه دهد. البته، عذاب وجدانی که ایگور پس از قتل افراد مختلف حس می‌کند باعث کم رنگ شدن مبارزه در بازی و تشویق به مخفی کاری می‌شود و شاید در نگاه اول این تصمیم بسیار هوشمندانه نیز به نظر برسد، اما در نهایت، چنین حس می‌شود که گاهی اوقات بیش از اندازه این بخش قربانی شده است.

در بازی Chernobylite، بخش استراتژی ماجرا بیش از مبارزه‌ها اهمیت دارند. در این بازی یک درخت مهارت جالب و نوآورانه وجود دارد و باید با کسب اسکیل پوینت‌ها به افراد مختلف مراجعه کنید تا مهارت‌های جدیدی بیاموزید.

همچنین، با رجوع به پایگاه خود باید شب را سپری کرده و در روز جدید با دوربین دیده‌بانی منطقه را مشاهده کنید و چندین ماموریت اصلی و فرعی را برای آن روز انتخاب کنید. ماموریت‌های فرعی بازی شامل پیدا کردن منابع مختلف برای گسترش پایگاه می‌شوند و پس از گذشت مدتی تکراری و خسته کننده خواهند شد. البته، گیمرها قادر هستند تا انجام ماموریت‌های فرعی را به همراهان خود در پایگاه‌ها بسپارند و خود به انجام ماموریت‌های اصلی بپردازند اما به هر ترتیب، عدم وجود نوآوری در ماموریت‌های فرعی یک ضعف در بازی تلقی می‌شود.

بازی Chernobylite - نقد و بررسی بازی Chernobylite
بازی Chernobylite - نقد و بررسی بازی Chernobylite

همانطور که اشاره شد، مبارزه‌های بازی و گان‌پلی Chernobylite در نوبه‌ی خود جذاب است اما با توجه به عواقب کشت و کشتار در این بازی، ترجیح خواهید داد تا با حداقل تلفات ممکن به انجام ماموریت‌های خود بپردازید. از طرفی دیگر، اسلحه‌ها با اینکه کاملاً حس خاص خود را القا می‌کنند، اما از نظر تنوع بسیار محدود هستند.

گرافیک بازی به لطف طراحی بصری چشم‌نواز آن در سطح ایده‌آلی قرار دارد. البته، از نظر فنی این بازی عملکرد بسیار خوبی ندارد اما نمی‌توان ادعا کرد که در این بخش ضعف بزرگی در آن دیده می‌شود و این موارد تنها به کیفیت برخی از بافت‌ها و انیمیشن‌ها خلاصه می‌شود. از طرفی دیگر، اتمسفر تاریک این بازی در کنار موسیقی متن جذاب آن به سادگی می‌تواند حس قدم زدن در مکان‌های خفقان جهان بازی را القا کند.

 

در نهایت، بازی Chernobylite از آن دست عناوینی است که مشکلاتش به چند مورد محدود ختم می‌شود و از نظر تجربه‌ی کلی، بسیار لذت بخش و سرگرم کننده است. این بازی با الهام‌گیری از عناوینی نظیر Fallout، Stalker و حتی Metro و تزریق یک داستان پر از شگفتی و مثال زدنی می‌تواند گزینه‌ی بسیار ایده‌آلی برای علاقه‌مندان به عناوین بقا باشد.

این بازی توسط ناشر آن در اختیار دیجی ارنج قرار گرفته است

 

Chernobylite has limited problems and is generally enjoyable and fun. Inspired by titles such as Fallout, Stalker and even Metro and adding a story full of surprises, this game can be a very ideal option for survival game enthusiasts.

امتیاز دیجی ارنج

8

نقاط قوت
  • داستان عمیق و پر از شگفتی
  • شخصیت‌پردازی عالی
  • تنوع بالا در فعالیت‌ها
  • خلق اتمسفری گیرا
  • جذابیت بصری و موسیقی
نقاط ضعف
  • خسته‌کننده شدن ماموریت‌های فرعی
  • کم رنگ بودن جنبه‌ی اکشن در بازی
  • تنوع پایین سلاح‌ها

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه