بازی متفاوت و منحصر به فرد AWAY: The Survival Series، به عنوان مستندی قابل تعامل از زندگی حیوانات توسعه یافته است و قصد دارد تا به گیمرها در مورد خانواده، امید و پشتکار حیوانات داستان سرایی کند. با نقد و بررسی این بازی با دیجی اُرنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی AWAY: The Survival Series - AWAY: The Survival Series
نقد و بررسی بازی AWAY: The Survival Series - AWAY: The Survival Series

بازی AWAY: The Survival Series را می‌توان یک مستند جالب توجه از حیات وحش قلمداد کرد که در حین قصه گویی می‌توان آن را زندگی کرد. اگرچه صداگذاری راوی این بازی توسط افسانه‌ی مستندسازی یعنی دیوید آتنبرو صورت نگرفته است، اما توسعه‌دهندگان این بازی از فردی که صدایی نزدیک و شبیه به او دارند برای روایت داستان  این بازی استفاده کرده‌اند تا بیش از پیش لذت انجام بازی بیشتر شود.

عمق خوب در جنبه‌ی بقا اما خسته کننده 

در این بازی، به عنوان یک Sugar glider باید راه بقا را از والدین بیاموزید. همچنین، پوشش گیاهی و خوراکی به همراه موجودات کوچک در سرتاسر جهان بازی وجود دارد و می‌توان از آن‌ها برای افزایش سلامتی و استقامت استفاده کرد. البته، با اینکه این موضوع عمق بیشتری به جنبه‌ی بقای بازی می‌دهد، اما به سرعت به فرآیندی خسته کننده تبدیل شده و صرفاً برای رفع مسئولیت به سراغ آن خواهید رفت. اما پس از مجموعه‌ای از حوادث ناگوار، شما تنها خواهید ماند و باید از خود مراقبت کنید. در واقع، در شرایطی که مادر و خواهر شما اسیر هستند، شما باید در یک دنیای خطرناک قدم بگذارید تا بار دیگر با خانواده‌ی خود متحد شوید.

AWAY: The Survival Series - نقد و بررسی بازی AWAY: The Survival Series
AWAY: The Survival Series - نقد و بررسی بازی AWAY: The Survival Series

پیمایش مسیرها، هسته‌ی اصلی گیم‌پلی

نحوه‌ی پیمایش مسیرها در بازی AWAY: The Survival Series به عنوان هسته‌ی اصلی گیم‌پلی شناخته می‌شود. شما به عنوان یک است. به عنوان یک Sugar glider می‌توان از روی درختان سر خورد، جهش‌های کوتاه و بلند داشت و گلاید کرد اما متاسفانه مکانیزم‌های بازی عمدتاً مانع از پیمایش بی‌دغدغه می‌شوند. در واقع، گاهی اوقات که می‌توان بدون هیچ مزاحمتی در آسمان معلق بود، به دلایلی نامعلوم به سمت زمین سقوط خواهید کرد. ارتقاع پرش‌ها در این بازی غیر طبیعی به نظر می‌رسند اما خوشبختانه مکانیزمی برای بازی تعریف شده است که می‌توان پیش از پرش مقصد را تعیین کرد و دقیقاً در همان نقطه فرود آمد.

در واقع، جهش‌کردن از به روی تنه‌ی درختان می‌تواند لذت بخش باشد اما به شرطی که در مراحل خطی بازی صورت بگیرند. در واقع، مواقعی که جهان بازی به صورت آزاد برای گشت و گذار در اختیار گیمرها قرار می‌گیرد، ممکن است تا با یک اشتباه کوچک به کلی مسیر تغییر کرده و راه بازگشتی نباشد. از طرفی دیگر، مکانیزم مسیریابی از طریق قارچ‌های درخشان با اینکه به عنوان یکی از مکانیزم‌های واقع‌گرایانه‌ی Sugar gliderها برای مسیریابی قلمداد می‌شود، اما زمانی که از سطح زمین به دور هستید کاملاً باعث سردرگمی شما خواهد شد.

AWAY: The Survival Series - نقد و بررسی بازی AWAY: The Survival Series
AWAY: The Survival Series - نقد و بررسی بازی AWAY: The Survival Series

عقرب‌ها و عنکبوت‌ها به همراه موجودات دیگر، در سرتاسر جهان بازی وجود دارند. برخی از آن‌ها حمله می‌کنند و برخی دیگر با دیدن شما پا به فرار خواهند گذاشت. در این حین، یکی از بدترین بخش‌های بازی خودنمایی می‌کند. در واقع، مبارزه‌های بازی به صورت واضح به عنوان بدترین بخش آن شناخته می‌شوند. انیمیشن‌های ضربه زدن Sugar glider به موجودات دیگر واقعاً مضحک است و فوراً حس واقع‌گرایانه بودن آن را نقض می‌کند. از طرفی دیگر، حتی زمانی که با موجودات بزرگ‌تر مبارزه می‌کنید، تنها با جثه‌های بزرگ‌تر مواجه خواهید بود و هیچ تفاوتی بین دشمنان در بازی دیده نمی‌شود. علاوه بر این، زاویه‌ی دید بد، دوربین پر اشکال و سیستم کنترل ضعیف بازی نیز باعث می‌شوند تا مبارزه‌های بازی بیش از پیش دردسرساز و خسته کننده باشند.

از طرفی دیگر، بخش مخفی‌کاری بازی نیز تعریف چندانی ندارد. در این بازی زمانی که با حیوانات بزرگ‌تر از جمله عقاب یا روباه‌ها روبرو می‌شوید، باید در لابه‌لای بوته‌ها مخفی شده و با استفاده از توانایی غریزی خود ببینید که آیا حیوان مقابل در حال نگاه کردن به مسیر شما است یا خیر. در نهایت، زمانی که دشمن شما به مسیر دیگر توجه داشت باید سریعاً مسیر مدنظرتان را بپیمایید. البته، استفاده از قابلیت غریزی Sugar glider متاسفانه محدود به یک نوار خاص است و در صورت خالی شدن آن، باید مدتی در بوته‌ها بدون انجام هیچ عملی منتظر بمانید.

AWAY: The Survival Series - نقد و بررسی بازی AWAY: The Survival Series
AWAY: The Survival Series - نقد و بررسی بازی AWAY: The Survival Series

در نقطه‌ی مقابل، بخش‌هایی در بازی وجود دارند که به لطف افزوده‌شدن جلوه‌های سینمایی، لذت‌بخش به نظر می‌رسند. همچنین، با ورود به حالت جهان آزاد بازی می‌توانید با مجموعه‌ای از ماموریت‌های فرعی سرگرم شوید و هر زمان که خواستید روند داستانی را متوقف کنید. 

اما متاسفانه با اینکه دور نمای جهان بازی زیبا به نظر می‌رسد، پوشش‌های گیاهی، کیفیت بافت‌ها و موارد فنی و بصری بسیار متعددی باعث می‌شوند که مقوله‌ی غوطه‌وری در جهان بازی به کلی زیر سوال برود. در واقع، تمامی پوشش‌های گیاهی حتی با قدم گذاشتن به روی آن‌ها عکس‌العملی نشان نمی‌دهند. همچنین، بافت‌های بازی نیز تعریفی ندارند. علاوه بر این، موجودات دیگر در جهان بازی عمدتاً در حالت پیش فرض قرار می‌گیرند و مانند یک ربات در مسیر تعریف شده برای خود حرکت می‌کنند. البته، وضعیت جلوه‌های صوتی در AWAY: The Survival Series بسیار خوب است اما گاهی اوقات برخی از افکت‌های صوتی به صورت همزمان پخش می‌شوند و اصوات عجیبی را تشکیل می‌دهند.

AWAY: The Survival Series - نقد و بررسی بازی AWAY: The Survival Series
AWAY: The Survival Series - نقد و بررسی بازی AWAY: The Survival Series

در پایان، بدون تردید ایده‌ی ساخت بازی AWAY: Survival Series جسورانه بوده است و با یک بازی نوآورانه که سازندگانش آن را با عشق ساخته‌اند روبرو هستیم. اما متاسفانه، بسیاری از عوامل که در یک بازی موفق دخیل هستند، در این بازی جایی ندارند. در واقع، ایرادات اساسی در مکانیزم‌ها، خسته‌کننده بودن فرآیند بقا، گرافیک ضعیف، هوش مصنوعی ضعیف، مبارزات بد و باگ‌های متعدد باعث می‌شوند تا از تجربه‌ی یک بازی مستند گونه‌ی با کیفیت محروم شویم.

این بازی توسط ناشر آن در اختیار دیجی اُرنج قرار گرفته است

Undoubtedly, the idea of making AWAY: Survival Series was a good one, and we are faced with an innovative game that its creators made with love. But unfortunately, many factors involved in a successful game have no place in this one. In fact, mechanics, survival, graphics, AI, combats and the numerous bugs that cause us to be deprived of the experience of a good documentary style game.

امتیاز دیجی ارنج

5.5

نقاط قوت
  • داستان و روایت زیبا
  • ایده‌ی نو و خلاقانه
  • محتوای قابل قبول و ماموریت‌های فرعی و اصلی مختلف
  • موسیقی و صداگذاری
نقاط ضعف
  • ایرادات اساسی در مکانیزم‌ها
  • خسته‌کننده بودن فرآیند بقا
  • گرافیک ضعیف
  • هوش مصنوعی ضعیف موجودات دیگر
  • مبارزه‌های به شدت بد
  • باگ‌های متعدد

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه