بازی Marvel's Guardians of the Galaxy، عنوانی است که شما را در نقش Star-Lord به همراه سایر محافظین کهکشان به سفری پر مخاطره می‌فرستد و قطعاً یکی از بهترین بازی‌های ابرقهرمانی نیز تلقی می‌شود. با نقد و بررسی این بازی با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Marvel's Guardians of the Galaxy - Marvel's Guardians of the Galaxy
نقد و بررسی بازی Marvel's Guardians of the Galaxy - Marvel's Guardians of the Galaxy

بدون تردید، بازی Marvel's Guardians of the Galaxy حتی برای من که هیچ گاه با بازی‌های ابرقهرمان ارتباط خوبی ندارد نیز نمونه‌ی بارز یک بازی فوق‌العاده خوش ساخت و سرگرم کننده تلقی می‌شود. در واقع، این بازی به سادگی می‌تواند با کیفیت بالای خود با عناوینی نظیر Marvel's Spider-man رقابت کند. در واقع، این بازی به ما نشان می‌دهد که چگونه یک بازی نسبتاً خطی و بدون بخش آنلاین همچنان می‌تواند موفق عمل کند.

داستان و روایت استادانه، مُهر اِیداس

داستان این بازی، پیرو داستان‌های Guardians of the Galaxy روایت می‌شود و گیمرها را در نقش پیتر کویل (Peter Quill) یا همان Star-Lord قرار می‌دهد که به همراه دوستان خود از جمله دختر تانوس یعنی Gamora و Drax و Groot باید به انجام وظایف خود در کهکشان بپردازند. اما داستان از جایی آغاز می‌شود که این تیم دوست داشتنی به امید دستگیری یک موجود نادر پا به منطقه‌ای قرنطینه شده می‌گذارد. البته، شرایط پیچیده‌تر می‌شود و آن‌ها متوجه می‌شوند که با ارتش Nova و ملکه‌ای تشنه به خون سر و کار دارند.

البته، لازم است بدانید که داستان بازی Guardians of the Galaxy دقیقاً بر اساس فیلم‌ها و کمیک‌های خود نیست و داستان منحصر به فردی در خود می‌بیند. از آنجا که داستان این مجموعه بسیار کم‌تر از عناوینی نظیر The Batman و یا Spider-man شناخته شده است، به سادگی می‌توان با داستان بازی ارتباط برقرار کرد و در متن آن قرار گرفت. از طرفی دیگر، اولین هنر سازندگان این بازی یعنی استودیوی اِیداس مونترال (Eidos-Montréal) زمانی نمایان خواهد شد که به سنجش کیفیت روایت داستان بازی می‌پردازیم.

در واقع، روایت و داستان بازی به قدری جذاب هستند که به سادگی می‌توانند گیمرها را برای دیدن انتهای آن تشویق می‌کنند. از طرفی دیگر، شخصیت‌های بازی نیز به قدری خوب معرفی می‌شوند که حتی غریبه‌ترین گیمرها با این مجموعه نیز به سادگی می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

در نهایت، می‌توان ادعا کرد که تصمیم استودیوی اِیداس برای در نظر گرفتن یک داستان مستقل ستودنی است و نتیجه‌ی خوبی نیز در پی دارد. از طرفی دیگر، این امر باعث می‌شود که بدون در نظر گرفتن وقایع داستان‌های کمیک و فیلم‌های Marvel's Guardians of the Galaxy بتوان پیچش‌ها و تغییرات بزرگی را در روایت داستان هر یک از شخصیت‌ها اعمال کرد. علاوه بر این، افزوده شدن شخصیت‌های جدید به این مجموعه نیز از دیگر مزایای انتخاب یک داستان مستقل محسوب می‌شود.

Marvel's Guardians of the Galaxy - نقد و بررسی بازی Marvel's Guardians of the Galaxy
Marvel's Guardians of the Galaxy - نقد و بررسی بازی Marvel's Guardians of the Galaxy

همانطور که اشاره شد، استودیوی سازنده‌ی این بازی در زمینه‌ی شخصیت پردازی به دستاورد بزرگی در بازی Marvel's Guardians of the Galaxy دست پیدا کرده است. در واقع، حتی می‌توان ادعا کرد که این بازی بیش از فیلم‌های این مجموعه در شخصیت پردازی موفق عمل می‌کند و باعث می‌شود که لذت بیشتری از تعامل با آن‌ها حاصل شود. شخصیت‌های همراه Star-Lord در این بازی همواره با شوخی‌ها، بحث‌ها و دلسوزی‌های خود باعث می‌شود که سرنوشت هر کدام از آن‌ها برای گیمر مهم باشد.

گیم‌پلی‌ای سرگرم کننده، نه کم‌تر و نه بیشتر

گیم‌پلی این بازی فارغ از ایرادات جزئی که در خود می‌بیند، در یک کلام سرگرم‌کننده است؛ نه کم‌تر و نه بیشتر. در واقع، گاهی اوقات گیم‌پلی و مبارزه‌های بازی به سمت خسته کننده شدن سوق پیدا می‌کند، اما اگر نخواهیم در قبال آن سخت‌گیری کنیم، باز هم نتیجه قابل قبول خواهد بود. از طرفی دیگر، گاهی اوقات حس می‌کنید که مقاطعی از بازی بیش از اندازه طول می‌کشد و گیم‌پلی بازی نیز به همین دلیل در حال تکراری شدن است. البته، این موضوع به لطف داستان عالی بازی می‌تواند اندکی تحت شعاع قرار بگیرد و از آن چشم‌پوشی نمود.

از طرفی دیگر، Marvel's Guardians of the Galaxy از ویژگی‌های تعاملی بهره می‌برد که تاثیر مستقیم در گیم‌پلی و داستان دارند. گاهی اوقات نحوه‌ی برخورد گیمرها با NPCها می‌تواند منجر به دریافت پاداش‌هایی شود که می‌توان از آن‌ها در غنی‌تر شدن گیم‌پلی بازی بهره گرفت. در واقع، ممکن است که از این طریق دسترسی به مناطق خاص برای شما آزاد شود و در حالت دیگر نیز برخی از NPCها در حین مبارزه‌ها به کمک شما بیایند.

Marvel's Guardians of the Galaxy - نقد و بررسی بازی Marvel's Guardians of the Galaxy
Marvel's Guardians of the Galaxy - نقد و بررسی بازی Marvel's Guardians of the Galaxy

از طرفی دیگر، Star-Lord به خودی خود مهارت‌ها و اسلحه‌های مختلف و آشنایی دارد و می‌توان از آن‌ها در مبارزات و انجام پازل‌ها بره برد. از طرفی دیگر، قابلیت جابه‌جا کردن اجسام مختلف و حتی ذوب یخ‌ها نیز از طریق برخی از مهارت‌ها وی میسر هستند تا بیش از پیش شاهد تنوع در مهارت‌های او باشیم.

علاوه بر این، هوش مصنوعی سایر همراهان Star-Lord بسیار بهتر از چیزی است که تصور می‌شود و گهگاه به خوبی می‌توان رگه‌های استراتژی را در مبارزه‌ها حس نمود. در واقع، مفید بودن همراهان وی به خوبی در انجام مبارزات و حل پازل‌ها به چشم می‌آیند. برای مثال، Gamora می‌تواند هر شی‌ای را به دو نیم تقسیم کند و Drax نیز به طور قابل توجه‌ای قدرتمند است. در مقاطع ابتدایی بازی، آن‌ها پیروی دستورات شما هستند اما به مرور زمان، به صورت خودکار و در بهترین زمان و مکان ممکن به کمک شخصیت اصلی بازی می‌آیند و این موضوع را می‌توان دیگر نقطه قوت اساسی بازی قلمداد کرد.

در ابتدای بازی، مبارزه‌های آن به وضوح یادآور مجموعه‌ی Tomb Raider هستند، اما ا گذشت زمان و مشاهده‌ی قدرت‌ها و مهارت‌های خاص Star-Lord از جمله تحرک بسیار بالاتر وی و چهار مهارت اصلی او که به نوعی به سایر شخصیت‌ها مربوط است تفاوت‌های اساسی این دو بازی با یکدیگر را نمایان می‌کند. از طرفی دیگر، تنوع بالای دشمنان نیز باعث می‌شوند تا بیش از پیش از هر کدام از مهارت‌ها که نوعی دستور به سایر شخصیت‌ها هستند مهم باشد.

علاوه بر این، نواری به نام Momentum در این بازی وجود دارد که با دفاع مناسب و عدم ضربه خوردن پر خواهد شد و در نهایت پاداش مشخصی را به گیمرها اعطا خواهد کرد. نوار دیگری به نام Huddle در بازی وجود دارد که بسیار خلاقانه به نظر می‌رسد. در واقع، با استفاده از این قدرت می‌توان تمامی شخصیت‌ها را دور هم جمع کرد و به صحبت‌های آن‌ها گوش داد تا پس از ارائه‌ی جواب‌های درست، روحیه تیم را افزایش داد.

در نهایت، گیم‌پلی بازی Marvel's Guardians of the Galaxy به لطف وجود موارد فوق می‌تواند کاملاً دلچسب و سرگرم‌کننده باشد. تنوع دشمنان و قابلیت‌های منحصر به فرد آن‌ها به خوبی با تنوع مهارت‌های گیمرها متوازن هستند و این موضوع باعث می‌شود که چاشنی استراتژی نیز در بازی مهم باشد.

البته، یکی از معدود اشکالاتی که می‌توان به این بازی وارد کرد، آسان بودن بیش از اندازه‌ی آن در گاهی صحنه‌ها است که این امر خوشبختانه به وسیله‌ی تنظیمات گسترده‌ی درجه‌ی سختی بازی قابل حل و فصل خواهد بود. در نقطه‌ی مقابل، سیستم لوتینگ نیز به قوت خود در این بازی حضور دارد و همانند عناوین Tomb Raider می‌توانید حس اکتشاف خود در این بازی را ارضا کنید. در واقع، آیتم‌های این بازی صرفاً جنبه‌ی زینتی ندارند و می‌توان از آن‌ها در ارتقای سطح و شخصی‌سازی ظاهر شخصیت‌های مختلف استفاده کنید.

Marvel's Guardians of the Galaxy - نقد و بررسی بازی Marvel's Guardians of the Galaxy
Marvel's Guardians of the Galaxy - نقد و بررسی بازی Marvel's Guardians of the Galaxy

گرافیک و موسیقی این بازی چشم و گوش‌نواز هستند

بازی Guardians of the Galaxy از نظر هنری و حتی فنی بسیار عالی به نظر می‌رسد. از نظر فنی بازی روی هر کدام یک از کنسول‌ها و پلتفرم رایانه‌های شخصی خوب عمل می‌کند اما همچنان باگ‌هایی در انیمیشن‌های بازی وجود دارند که البته در آینده قطعا به وسیله‌ی به‌روزرسانی‌های مختلف رفع خواهند شد.

از نظر انیمیشن‌ها و طراحی چهره‌ و حتی لباس شخصیت‌ها این بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد. محیط‌های متنوع بازی نیز به قدری زیبا طراحی شده‌اند که می‌توان لحظاتی ایستاد و به تماشای آن‌ها پرداخت.

در نهایت، مهم نیست که این عنوان را روی چه کنسولی بازی می‌کنید، چرا که حتی کنسول‌های پایه‌ی نسل هشتمی نیز از زیبایی ظاهری این بازی بی نصیب نیستند و همچنان تجربه‌ی خوبی از نظر بصری در آن ارائه می‌کنند. البته، تجربه‌ی این بازی روی کنسول‌های نسل نهمی طبعاً از نظر بصری متفاوت خواهد بود و در کنار این مورد، می‌توان نرخ 60 فریم بر ثانیه در کنسول‌های پلی استیشن 5 و اکس‌باکس سری ایکس و نرخ فریم متغیر (بین 45 تا 60) را در کنسول اکس‌باکس سری اس را در این بازی تجربه نمود.

Marvel's Guardians of the Galaxy - نقد و بررسی بازی Marvel's Guardians of the Galaxy
Marvel's Guardians of the Galaxy - نقد و بررسی بازی Marvel's Guardians of the Galaxy

به جرات می‌توان صداگذاری این بازی را در کنار داستان آن به عنوان نقاط قوت اصلی بازی قلمداد کرد. صداپیشه‌ها، موسیقی‌ها و هر افکت صوتی که در این بازی می‌شنوید، با وسواس فراوانی توسعه یافته و در بطن گیم‌پلی و داستان آن نهفته شده‌اند.

در پایان...

بازی Marvel's Guardians of the Galaxy حتی با وجود برخی از ایرادات بسیار جزئی در خود، به عنوان یکی از برترین بازی‌های ابرقهرمان در سال‌های اخیر قلمداد می‌شود. داستان و روایت، شخصیت‌پردازی، گرافیک و موسیقی این بازی در سطح بسیار بالایی قرار دارند و گیم‌پلی آن نیز به لطف ویژگی‌های مختلف آن سرگرم کننده است. در نهایت، مهم نیست که طرفدار این مجموعه یا حتی بازی‌های ابرقهرمانی هستید یا خیر، تنها کافی است که به سراغ تجربه‌ی این بازی بروید و مطمئن باشید از این تصمیم هرگز پشیمان نخواهید شد.

(نسخه‌ی "پلی‌استیشن 5" این بازی توسط ناشر آن برای نقد و بررسی در اختیار دیجی اُرَنج قرار گرفته است)

Marvel's Guardians of the Galaxy is considered one of the best superhero games in recent years, despite some minor flaws. The story, characterization, graphics and music of this game are at a very high level and its gameplay is fun thanks to its various features. Finally, it does not matter if you are a fan of this series or even superhero games or not, just try it and be sure that you will never regret.

 

امتیاز دیجی ارنج

9

نقاط قوت
  • داستان و روایت عالی
  • شخصیت پردازی مثال‌زدنی
  • تعامل و همکاری مثال‌زدنی با سایر شخصیت‌ها در انجام پازل‌ها و مبارزات
  • مهارت‌های ترکیبی و هوش مصنوعی عالی شخصیت‌ها
  • تنوع بالای دشمنان
  • گیم‌پلی سرگرم کننده
  • گرافیک بصری عالی و گرافیک فنی قابل قبول
  • موسیقی و صداگذاری فوق‌العاده
نقاط ضعف
  • تکراری شدن مبارزه‌ها در مقاطعی خاص
  • خسته کننده شدن روند بازی در مواردی بسیار محدود
  • وجود برخی از باگ‌ها و اشکالات در انیمیشن‌ها

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه