بازی Endzone - A World Apart که اخیراً توسط استودیوی Gentlymad منتشر شده است، یک عنوان استراتژیک با شهری آخرالزمانی و در دوره‌ی پس از جنگ اتمی است. با نقد و بررسی این بازی با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Endzone - A World Apart - Endzone - A World Apart
نقد و بررسی بازی Endzone - A World Apart - Endzone - A World Apart

بازی Endzone - A World Apart را می‌توان یکی از بهترین عناوین استراتژیک و آخرالزمانی قلمداد کرد که نزدیک‌ترین حس به مجموعه‌ی Fallout را القا می‌کند. در این بازی گیمرها وظیفه‌ی اداره‌ی شهری را در دست می‌گیرند که جنگ اتمی جان سالم به در برده و البته با مشکلات فراوانی همراه است. در واقع، در این بازی اولویت با ساخت و ساز، جمع‌آوری منابع، جیره‌بندی آن‌ها و مدیریت وضعیت شهر در زمان‌های اضطراری است.

از جایی که شخصاً علاقه‌ی فراوانی به تجربه‌ی بازی‌های استراتژیک دارم، همواره تجربه‌ی عناوین مشابه از جمله Endzone - A World Apart و حتی عناوینی نظیر Frostpunk نیز لذت فراوانی برای من به همراه داشته است.

اما متاسفانه با تسخیر صنعت بازی توسط بازی‌های آنلاین، فرصت و منابع مالی و انسانی برای استودیوهای کوچکتری که عناوینی در سبک‌های مختلف از جمله استراتژیک تولید می‌کنند، رفته رفته کاهش می‌یابد. به هر حال، تجربه‌ی این دست از عناوین حتی برای کسانی که عمده‌ی وقت خود را صرف تجربه‌ی بازی‌های آنلاین می‌کنند نیز پیشنهاد می‌شود. در واقع، تجربه‌ی Endzone - A World Apart باعث می‌شود که حس نوستالژی و لذت بخش به شما دست داده و از این که در حال تجربه‌ی مجدد عناوین استراتژیک هستید لذت ببرید.

Endzone - A World Apart - نقد و بررسی بازی Endzone - A World Apart
Endzone - A World Apart - نقد و بررسی بازی Endzone - A World Apart

گیمرها پس از ورود به این بازی، با بخش تمرینی مفصلی روبرو می‌شوند که مکانیک‌های بازی را به آن‌ها آموزش می‌دهد. با توجه به این که چگونه در تعادل نگاه داشتن سطح منابع در بازی باید مدیریت شود چندان هم ساده نیست، بنابراین وجود یک بخش آموزشی جامع نیاز اساسی Endzone - A World Apart تلقی می‌شود. از طرفی دیگر، با یک بازی چالش برانگیز روبرو هستیم که در آن واحد موارد مختلفی را برای مدیریت در اختیار شما قرار خواهد داد. برای مثال، موانعی مختلفی از جمله تشعشعات رادیواکتیو، خشکسالی و کمبود منابع باعث می‎‌شوند تا فرآیند بقا سخت و سخت‌تر شود.

اما برخلاف بخش زیادی از سازندگان عناوین استراتژیک و مدیریتی و شهرسازی، Endzone - A World Apart برای هر کدام از بخش‌های خود ساختمان‌های خاصی تعریف می‌کند تا در نهایت با یک شهر منظم و زیبا روبرو شویم. این مکانیک در آن واحد می‌تواند سناریوی شما را به سمت درست یا غلط هدایت کند.

در این بازی، جمع آوری منابع یکی از مولفه‌های کلیدی بقا تلقی می‌شود. در طول بازی، گیمرها باید منابع مختلفی را از سطح شهر جمع آوری کرده و با استفاده از آن‌ها، منابع جدیدی را تولید کنند. یکی از منابع مهم این بازی، scrapها یا ضایعات دستگاه‌های قدیمی هستند که در سراسر نقشه می‌توان آن‌ها را یافت و به روش‌های مختلف از طریق آن‌ها منابع جدیدی را تولید کرد.

Endzone - A World Apart - نقد و بررسی بازی Endzone - A World Apart
Endzone - A World Apart - نقد و بررسی بازی Endzone - A World Apart

همچنین، نظارت بر روند جمع‌آوری منابع و کنترل کردن عرضه و تقاضا از دیگر وظایف گیمرها در این بازی قملداد می‌شوند. از طرفی دیگر، یافتن گنج با کاوش در خرابه‌ها و مکان‌های مختلف نیز از دیگر راه‌هایی جم‌آوری منابع هستند و می‌توان به انجام آن پرداخت.

البته، یافتن منابع تمامی ماجرا نیست و ساخت کارگاه‌هایی که به استخراج مواد مختلف از جمله فلز یا پارچه می‌پردازند نیز در دستور کار گیمرها در این بازی قرار دارد. از طریق این مواد، می‌توان برای ساخت و سازهای بیشتر و تحقق اهداف دیگر اقدام نمود.

بازی Endzone - A World Apart از نظر بصری در سطح بسیار خوبی قرار دارد. در واقع، محیط‌های بازی و طراحی‌های آن می‌توانند به خوبی حس یک شهر آخرالزمانی به جای مانده از جنگ اتمی را القا کنند. از طرفی دیگر، توجه به جزئیات در این بازی نیز به خوبی صورت گرفته است و می‌توان از تماشای آن‌ها لذت برد و در جهان بازی غرق شد. از طرفی دیگر، گرافیک فنی نیز از ثبات خوبی برخوردار است و موسیقی‌ها و صدا گذاری نیز به خوبی حس جهان بازی را به مخاطبان دیکته می‌کنند. علاوه بر این، تکرار پذیری بازی نیز یکی دیگر از نقاط قوت اصلی آن تلقی می‌شود و بارها می‌توانید با انتخاب دکمه‌ی Start a New Game به تجربه‌ی مجدد آن بپردازید و اهداف خود را از مسیر دیگری بجویید.

Endzone - A World Apart - نقد و بررسی بازی Endzone - A World Apart
Endzone - A World Apart - نقد و بررسی بازی Endzone - A World Apart

در نهایت، بازی Endzone - A World Apart علیرغم اینکه می‌توانست میزبان حالت‌های متعددی باشد و مکانیک‌های دیگری از جمله تعامل با شهرهای دیگر باشد، در سرگرم کردن مخاطبانش موفق عمل می‌کند. در واقع، علاقه‌مندان به بازی‌های شبیه‌ساز و مدیریت شهرها می‌توانند جذب این بازی شوند و از انجامش لذت فراوانی ببرند.

این بازی توسط ناشر آن برای نقد و بررسی در اختیار دیجی اُرَنج قرار گرفته است

Endzone - A World Apart could host more modes and mechanics, but it's still fun. In fact, those who are interested in Strategy and city building games can be attracted to this game and enjoy playing it a lot.

امتیاز دیجی ارنج

8

نقاط قوت
  • جزئیات محیط بازی
  • اتمسفرسازی عالی
  • بخش آموزشی جامع
  • صداگذاری
نقاط ضعف
  • فقدان حالت‌های مختلف
  • محدودیت در مکانیک‌ها

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه