بازی Life Is Strange: True Colors چندی پیش عرضه شد و قصد دارد تا گیمرها را با داستان شخصیتی به نام الکساندرا به ماجراجویی‌های عجیب و غریبش دعوت کند. با نقد و بررسی این بازی با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Life Is Strange: True Colors - Life Is Strange: True Colors
نقد و بررسی بازی Life Is Strange: True Colors - Life Is Strange: True Colors

ماه گذشته، جدیدترین عضو مجموعه‌ی Life is Strange با نام Life Is Strange: True Colors منتشر شد. البته، استودیوی سازنده‌ی بازی Life Is Strange: Before the Storm که باعث معروف شدن این مجموعه شده بود، وظیفه‌ی ساخت این بازی را بر عهده نداشت و این مسئولیت بر عهده‌ی استودیوی دک ناین (Deck Nine) قرار داشت. در واقع، سال‌های اخیر شاهد منتشر شدن عناوین مختلفی از این مجموعه بودیم که عملکرد ضد و نقیضی با یکدیگر داشته‌اند. به هر ترتیب، بازی True Colors قصد دارد تا مجدداً این مجموعه را به روزهای اوج خود بازگرداند.

داستان و روایت

داستان بازی True Colors، قصه‌ی دختری با نام الکساندرا چن را روایت می‌کند که دوره‌ی کودکی و نوجوانی خود را به دلیل داشتن قدرت‌های عجیب و غریب در شرایطی خاص و تحت مراقبت ویژه گذرانده است. اکنون با بالغ شدن وی تصمیم گرفته می‌شود که الکساندرا به جامعه راه یافته و مسیر جدیدی برای زندگی خود تعیین کند. همانطور که اشاره شد، او قدرت‌های خاص و عجیبی دارد و در صورت مشاهده‌ی حس خشم، شادی و ترس در اطرافیانش دقیقاً حسی مشابه را در درون خود حس می‌کند و به دنبال آن، کنترل خود را از دست می‌دهد.

او طی ماجراجویی‌های خود در بازی تصمیم می‌گیرد که به همراه برادش گیب زندگی جدیدی را آغاز کند و در ابتدا نیز همه‌چیز باب میل الکساندرا است. البته، طولی نمی‌کشد که این زندگی جدید و شیرین با اتفاقات دراماتیکی روبرو می‌شود و شرایط برای الکس بسیار پیچیده می‌شود. در مجموع، داستان بازی و روایت در Life Is Strange: True Colors با انتخاب‌ها، پیچش‌های داستانی و تکرارپذیری بالا در بهترین شرایط ممکن خود قرار دارد و از هر نظر با داستانی گیرا و درگیر کننده روبرو هستیم.

Life Is Strange: True Colors - نقد و بررسی بازی Life Is Strange: True Colors
Life Is Strange: True Colors - نقد و بررسی بازی Life Is Strange: True Colors

گیم‌پلی

کلمه‌ی "بازی" به خودی خود چهارچوب‌های خاصی دارد و هر عنوانی که می‌خواهد در این دسته‌بندی قرار بگیرد، باید قواعد خاصی را رعایت کند. در واقع، گیم‌پلی را می‌توان رکن اصلی بازی‌ها قلمداد کرد که باعث ایجاد تفاوت بین سرگرمی‌های تعاملی و غیر تعاملی نظیر فیلم‌ها می‌شوند. بازی‌های مجموعه‌ی Life Is Strange همواره سعی در ارائه‌ی تجربه‌ای سینمایی آمیخته شده با المان‌های بازی‌های ماجرایی داشته‌اند. در واقع، این مجموعه همواره حداقل استانداردها را برای بازی تلقی شدن رعایت می‌کرده است و در کنار روایت سینمایی، سعی در تشویق گیمرها به ماجراجویی در جهان بازی و گاهاً حل پازل‌های مختلف داشته است. 

اما در بازی Life Is Strange: True Colors، بیش از آن چه که انتظار داشتیم روند بازی از حالت ماجرایی خود خارج می‌شود و به سمت تبدیل شدن به یک فیلم قابل تعامل سوق پیدا می‌کند. در واقع، به جز چپتر سوم بازی، غالب لحظاتی که در حال تجربه‌ی این عنوان هستید صرف گفتن و شنیدن صحبت‌ها، جست و جو در محیط‌ها و رفتن از نقطه‌ی A به B خلاصه می‌شود. در واقع، گیمرها در این بازی جز چند مورد خاص هیچ چالش دیگری را تجربه نمی‌کنند.

در حقیقت، واژه‌ی گیم با سرگرمی و تعامل آمیخته شده است و در بازی Life Is Strange: True Colors این دو موضوع گاهاً از حداقل‌ها نیز فاصله می‌گیرد. از طرفی دیگر، خطی بودن کامل بازی باعث می‌شود که اکثریت گیمرها از نبود هیجان و چالش و سرگرمی‌های عادی که یک بازی فراهم می‌کند، این بازی را نیمه کاره رها کنند. 

Life Is Strange: True Colors - نقد و بررسی بازی Life Is Strange: True Colors
Life Is Strange: True Colors - نقد و بررسی بازی Life Is Strange: True Colors

گرافیک و صداگذاری

با توجه به اینکه بازی Life Is Strange: True Colors عنوانی میان‌نسلی قلمداد می‌شود، با اثری بسیار زیبا و با کیفیت روبرو هستیم. همچنین، به جز ایرادهای فنی جزئی در بازی، سایر موارد بسیار با ثبات و عالی عمل می‌کنند. برای مثال، یکی از مهم‌ترین مواردی که همواره از یک اثر این چنینی انتظار می‌رود، طراحی خوب چهره‌ها و انیمیشن‌های صورت شخصیت‌ها است که به درگیر شدن گیمر در داستان بازی کمک فراوانی می‌کند. خوشبختانه این بازی از نظر انیمیشن نیز در شرایطی بسیار ایده آل قرار دارد.

علاوه بر زیبایی بصری و ثبات در عملکرد فنی بازی، بخش صداگذاری را نیز می‌توان در کنار دو مورد ذکر شده و داستان بازی به نقاط قوت اصلی Life Is Strange: True Colors افزود. در واقع، صداگذاری شخصیت‌ها در این بازی به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است و از انتخاب دیالوگ تا دوبلاژ آن قابل تحسین هستند. از طرفی دیگر، انتخاب قطعه‌های موسیقی لایسنس شده و مطرح برای این بازی نیز از جمله مزیت‌های قابل توجه هنری آن محسوب می‌شود.

Life Is Strange: True Colors - نقد و بررسی بازی Life Is Strange: True Colors
Life Is Strange: True Colors - نقد و بررسی بازی Life Is Strange: True Colors

در مجموع، بازی Life Is Strange: True Colors تاحدودی همان مسیری را پیش می‌گیرد که در عناوین دیگر این مجموعه شاهدش بودیم. تجربه‌ی این عنوان برای علاقه‌مندان Life is Strange پیشنهاد می‌شود، اما فراموش نکنید که با عنوانی شدیداً مبتنی بر سلیقه روبرو هستیم. داستان‌سرایی، کیفیت بصری و صداگذاری و موسیقی این بازی از نقاط قوت اساسی آن هستند. از طرفی دیگر، رعایت نکردن چهارچوب‌های واژه‌ی "بازی" و نبود چالش‌های مختلف و تبدیل شدن این عنوان به یک فیلم قابل تعامل را می‌توان بزرگترین نقطه‌ی ضعف آن قلمداد کرد.

(نسخه‌ی "پلی‌استیشن 5" این بازی توسط ناشر آن برای نقد و بررسی در اختیار دیجی اُرَنج قرار گرفته است)

Life Is Strange: True Colors follows somewhat the same path we saw in the other titles in this series. This game is recommended for Life is Strange fans, but do not forget that we are facing a very special game. Storytelling, visual quality and sound and music of this game are its main strengths. On the other hand, the lack of adherence to the gameplay framework and the lack of various challenges and turning this title into an interactive movie can be considered its biggest weakness.

امتیاز دیجی ارنج

8

نقاط قوت
  • داستان و روایت
  • گرافیک بصری و انیمیشن‌ها
  • صداگذاری
نقاط ضعف
  • گیم‌پلی بازی فاقد چالش خاصی است

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه