ساخته‌ی جدید استودیوی Piranha Bytes یعنی ELEX 2 عرضه شد و در این مقاله قصد داریم تا به نقد و بررسی آن بپردازیم. با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی ELEX 2 - بازی ELEX 2
نقد و بررسی بازی ELEX 2 - بازی ELEX 2

بازی ELEX 2 دنباله‌ای برای نسخه‌ی اول این مجموعه قلمداد می‌شود که در سال 2017 عرضه شده بود. این بازی نمرات ضد و نقیضی را به خود اختصاص داد تا در نهایت شاهد عملکرد نه چندان چشمگیر آن باشیم. اکنون نسخه‌ی دوم این بازی نیز عرضه شده است و در ادامه قصد داریم به نقد و بررسی آن بپردازیم.

بازی ELEX 2 ساخته‌ی استودیوی Piranha Bytes است و نشر آن را نیز شرکت THQ Nordic بر عهده دارد. این بازی در سبک نقش‌آفرینی ساخته شده و برای تجربه‌ی آن باید ساعت‌های طولانی را صرف انجام ماموریت‌های فرعی و اصلی کنید. 

داستان، روایت و شخصیت‌پردازی

این بازی داستان خود را با نمایش یک کات سین بسیار هیجان انگیز شروع می‌کند و در ابتدا نیز Skyandها که در واقع دشمنان شما و جهان بازی هستند را به تصویر می‌کند. این قبیله با حمله به زمین قصد تصرف آن را دارند که صد البته شخصیت اصلی بازی باید مانع آن شود. داستان بازی ELEX 2 همانند نسخه‌ی اول پیرامون شخصیت Jax جریان دارد. او وظیفه دارد تا قبیله‌های مختلف در دنیای بازی را برای ساختن یک اتحاد به نام 6th Power دور هم جمع کند و در این مسیر با چالش‌های زیادی روبرو خواهد شد. چالش‌های روبروی Jax مقابله با Skyandها و سمی به نام Dark Elex است که در داخل بدنش وجود دارد و به مرور زمان او را به یک Skyanid تبدیل می‌کند.

بازی ELEX 2 - نقد و بررسی بازی ELEX 2
بازی ELEX 2 - نقد و بررسی بازی ELEX 2

حتی با در نظر گرفتن این موضوع که ELEX 2 در ابتدای روند داستانی خود جذاب عمل می‌کند، اما این موضوع با گذشت زمان جای خود را به یک داستان خشک و خالی و بدون هیجان می‌دهد. در واقع، نگاه داشتن تمپوی روایت داستانی عناوین نقش‌آفرینی امری بسیار پیچیده و سخت است و برقراری تعادل در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. متاسفانه ELEX 2 در این زمینه با ارفاق عملکردی متوسط دارد.

اگر از گنگ بودن شخصیت‌های موجود در نسخه‌ی ابتدایی این مجموعه گذر کنیم و به سنجش کیفیت شخصیت‌پردازی این بازی بپردازیم، متوجه خواهیم شد که شخصیت‌های این بازی هم از نظر صداگذاری و هم از نظر پیشینه‌ی داستانی و عمق از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند و تعامل با آن‌ها لذت فراوانی دارد. در واقع، اگر نسخه‌ی ابتدایی این مجموعه را تجربه کرده باشید، با محتوای خوبی روبرو خواهید شد، وگرنه ممکن است تا در معاشرت با برخی از شخصیت‌ها دچار سردرگمی شوید.

ماموریت‌ها

بازی ELEX 2 نیز همانند بسیاری از عناوین نقش آفرینی دیگر مملو از ماموریت‌های اصلی و فرعی است که به واقع ماموریت‌های فرعی در این بازی بسیار سرگرم کننده و جذاب هستند. در حقیقت بخش بزرگی از ماموریت‌های اصلی بازی به دلیل تکراری شدن برخی از آن‌ها جذابیت خود را از دست می‌دهند، اما ماموریت‌های فرعی بسیار متنوع می‌توانند شما را  از خط داستانی بازی خارج و به سراغ سرگرمی‌های جالب خود ببرند.

بازی ELEX 2 - نقد و بررسی بازی ELEX 2
بازی ELEX 2 - نقد و بررسی بازی ELEX 2

گیم‌پلی

گیم‌پلی بازی ELEX 2 متشکل از ایده‌هایی است که کمتر در بازی‌های نقش آفرینی مشاهده می‌شود و در مواقعی بسیار جذاب و در مواقعی منسوخ به نظر می‌رسد. در این بازی اسلحه‌های سرد و گرم زیادی در اختیار خواهید داشت و حتی جادوها نیز در زمینه‌ی گیم‌پلی تاثیر گذار هستند. البته، درخت مهارت بسیار گسترده در این بازی و قابلیت‌های Attribute از جمله مواردی هستند که تمامی المان‌های بازی را در یک زمان در اختیار شما قرار نمی‌دهند و باید به مرور زمان به آن‌ها دست پیدا کنید.

اگر عنوان Skyrim را تجربه کرده باشید، متوجه خواهید شد که گیم‌پلی بازی ELEX 2 سعی دارد ایده‌هایی از آن را قرض بگیرد. برای مثال، برای یادگیری مهارت‌های مختلف در دسته‌بندی‌های خاص می‌توانید اساتید مختلف را بیابید و از آن‌ها در زمینه‌ی بقا یا مبارزات آموزش بگیرید. از طرف دیگر، یکی از ویژگی‌های جالب گیم‌پلی بازی را می‌توان JetPack نامید که گشت و گذار در جهان بازی را لذت بخش می‌کند.

همان طور که اشاره شد، درخت مهارت در این بازی بسیار گسترده است و دست بر قضا کاربردی نیز قلمداد می‌شود. در حقیقت، با ارتقای هر کدام از بخش‌های درخت مهارت به خوبی می‌توانید تاثیرات آن را در گیم‌پلی بازی مشاهده کنید. علاوه بر این، ورود به هر یک از قبلیه‌های بازی نیز می‌تواند تاثیر بسزایی روی مسیری که شخصیتتان را قرار داده‌ای موثر باشد. برای مثال، با عضویت در یکی از قبلیه‌های بازی می‌توانید جادوی آتش را بیاموزید. 

بازی ELEX 2 - نقد و بررسی بازی ELEX 2
بازی ELEX 2 - نقد و بررسی بازی ELEX 2

مبارزات

به دنبال تشبیه این بازی (در مقیاسی بسیار کوچک‌تر) با Skyrim، مبارزات در این بازی نیز شباهت زیادی به عنوان مذکور دارند. در حقیقت مبارزه‌ها در این بازی همانند Skyrim بسیار خسته کننده، خشک و بی‌روح هستند و تمامی توان خود را به کار خواهید گرفت تا از انجام آن‌ها فرار کنید. علاوه بر مشکلات متعدد در زمینه‌ی مبارزه، وجود مشکلات فنی از جمله انیمیشن‌های بسیار بد و عدم انعطاف کاراکتر می‌تواند اوضاع مبارزات در این بازی را بدتر کند. 

گرافیک و موسیقی

بخش گرافیکی یکی از مواردی است که ELEX 2 حرف‌های زیادی برای گفتن در آن دارد. برای مثال، طراحی دنیای بازی و گرافیک بصری آن به کمک تنوع بسیار عالی جهان بازی آمده است تا شاهد عنوانی با گرافیک قابل قبول باشیم و مقوله غوطه‌وری در جهان بازی را حس کنیم. همچینن، طراحی NPCها و کاراکترها و صد البته دشمنان در این بازی نیز از وضعیت بسیار خوبی برخوردار هستند و می‌توان ساعت‌های طولانی از جذابیت بصری و تماشای دشمنان عجیب و غریب در این بازی لذت برد.

از نظر فنی بازی ELEX 2 میزبان ایرادات مختلفی که است که برخی از آن‌ها آزاردهنده و برخی دیگر کم اهمیت‌تر هستند. برای مثال، زمانی که لگ‌ها در حین مبارزه‌های به شدت بد بازی نمایان می‌شوند، به خوبی می‌توان متوجه شد که تحمل بازی چقدر دشوار است. از طرفی دیگر، هیت باکس‌ها، هماهنگ‌سازی جلوه‌های صوتی پدیده‌ها و مواردی از این قبیل نیز ایراداتی در خود می‌بیند که امیدواریم در آینده این مشکلات با به‌روزرسانی‌های مختلف برطرف شوند.

بازی ELEX 2 - نقد و بررسی بازی ELEX 2
بازی ELEX 2 - نقد و بررسی بازی ELEX 2

در مجموع، بازی ELEX 2 از آن دست بازی‌های نقش‌آفرینی است که عمدتاً طرفداران پر و پا قرص این سبک می‌توانند از تجربه‌ی آن لذت ببرند. البته، در این بازی ایرادات مختلفی از جمله مبارزه‌های بسیار خسته کننده و ضعیف و انیمیشن‌های خشک کاراکترها وجود دارند. در نقطه‌ی مقابل، ماموریت‌های بازی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در کنار آن‌ها می‌توان از کاوش در جهان بسیار زیبا و متنوع بازی لذت فراوانی برد.

(نسخه‌ی پلی استیشن 5 این بازی توسط ناشر آن برای نقد و بررسی در اختیار دیجی اُرَنج قرار گرفته است)

ELEX 2 is one of those RPG games that fans of this genre can enjoy. Of course, there are various issues in this game, including very boring combats and bad animations. On the other hand, missions in ELEX 2 are incredibly entertaining, and along with them, you can enjoy exploring the very beautiful and diverse world of the game.

امتیاز دیجی ارنج

7.5

نقاط قوت
  • شخصیت‌پردازی مناسب
  • ماموریت‌های فرعی متنوع
  • تنوع در اسلحه‌ها و جادوها
  • درخت مهارت بسیار گسترده
  • گرافیک هنری و بصری بسیار جذاب
  • تنوع بالای محیط‌ها در جهان بازی
نقاط ضعف
  • روایت داستانی نه چندان دلچسب
  • ماموریت‌های اصلی گاهاً تکراری می‌شوند
  • مبارزات خسته کننده
  • انیمیشن‌های خشک و مشکلات فنی

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه