در این مقاله به سراغ نقد و بررسی لپ‌تاپ گیمینگ فوق‌العاده زیبا و مقرون به صرفه‌ی ROG Strix G513 ایسوس خواهیم رفت و عملکرد و ارزش خرید آن را خواهیم سنجید. با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی لپ‌تاپ گیمینگ ROG Strix G513 ایسوس - ROG Strix G15 G513
نقد و بررسی لپ‌تاپ گیمینگ ROG Strix G513 ایسوس - ROG Strix G15 G513

لپ‌تاپ‌های خانواده‌ی ROG از شرکت ایسوس (Asus) همواره به عنوان لپ‌تاپ‌های گیمینگ فوق‌العاده با کیفیت، قدرتمند و بالارده و زیبا از نظر طراحی ظاهری شناخته می‌شوند. البته، در این گاهاً شاهد عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های مقرون به صرفه از خانواده‌ی ROG هستیم و لپ‌تاپ ROG Strix G15 G513 با کارت گرافیکی GeForce RTX ۳۰۵۰TI را می‌توان یکی از این محصولات نامید.

طراحی ظاهری

بدون هیچ تردیدی یکی از مزیت‌های اصلی لپ‌تاپ‌های سری ROG را می‌توان به طراحی ظاهری فوق‌العاده زیبای آن‌ها نسبت داد. این لپ‌تاپ‌ها به معنای واقعی کلمه حس استفاده از یک محصول گیمینگ حرفه‌ای را به وسیله‌ی ظاهرشان القا کنند و در این بین نورپردازی RGB کیبرد و گاهاً بدنه‌ی آن‌ها نیز به تحقق این امر کمک شایانی می‌کند. از طرف دیگر، ناگفته نماند که شرکت ایسوس با کاهش 7 درصدی ابعاد بدنه‌ی این سری از لپ‌تاپ‌های خود، تاچ‌پد آن را 85 درصد بزرگ‌تر طراحی نموده تا بالاخره بتوانیم از تاچ‌پد به عنوان عضوی کاربردی از یک لپ‌تاپ یاد کنیم. 

لپ‌تاپ ROG Strix G15 G513 در تمامی کانفیگ‌های خود از جمله کانفیگ مدنظر ما نیز از این موضوع بی‌بهره نیست و بدون شک در نگاه اول می‌تواند گیمرها و مخاطبان هدفش را به سمت خود جذب کند. این لپ‌تاپ 2.08 کیلوگرمی، در قسمت پشتی درب خود از طراحی مات ساده که در بخشی از آن الگوهای دات قرار دارند بهره می‌برد. همچنین، لوگوی بزرگ و زیبای ROG نیز در این بخش از لپ‌تاپ به خوبی خودنمایی می‌کند و جلوه‌ی زیبایی به آن می‌بخشد. علاوه بر این، طراحی ظاهری لپ‌تاپ که در نگاه اول مدرن اما ساده به نظر می‌رسد، به کمک نوار RGB تعبیه شده در دور تا دور آن فوق‌العاده زیبا جلوه می‌کند.

نمایشگر

شرکت ایسوس برای این لپ‌تاپ از نمایشگر ۱۵.۶ اینچی مات از نوع IPS با میزان تاخیر ورودی 3 میلی ثانیه و وضوح ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ یا FULL HD در نظر گرفته است. لازم به ذکر است که با توجه به کارت گرافیکی تعبیه شده در این لپ‌تاپ، انتخاب وضوح تصویر بالاتر از Full HD چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. در واقع، یکی از دلایل این امر را می‌توان ابعاد نمایشگر و نرخ تازه‌سازی تصویر 300 هرتزی آن قلمداد کرد که به خودی خود کارت گرافیک نسبتاً میان‌رده‌ی این لپ‌تاپ را برای اجرای بازی‌ها نرخ فریم مورد نیاز به چالش خواهد کشید.

در مجموع، چنین به نظر می‌رسد که این لپ‌تاپ با توجه به ابعاد نمایشگر و کارت گرافیک خود می‌توانست از نمایشگر 144 هرتزی استفاده کرده و توازن را بین قطعات مختلف خود حفظ کند، اما به هر ترتیب می‌توان برخی از عناوین آنلاین رقابتی از جمله CS: GO یا Valorant و Overwatchرا یافت که توسط این لپ‌تاپ با نرخ فریمی فراتر از 144 هرتز اجرا شده و تجربه‌ای فوق‌العاده لذت بخش را در اختیار گیمرها قرار می‌دهند.

ROG Strix G15 G513 - نقد و بررسی لپ‌تاپ گیمینگ ROG Strix G513 ایسوس
ROG Strix G15 G513 - نقد و بررسی لپ‌تاپ گیمینگ ROG Strix G513 ایسوس

سخت‌افزار

لپ‌تاپ‌های خانواده‌ی ROG Strix G15 G513 طیف گسترده‌ای از کانفیگ‌ها را شامل می‌شوند که از جمله خصوصیت بارز و تاثیر گذار در میان آن‌ها می‌توان به نوع کارت گرافیک و پردازنده‌ی مزکزی اشاره نمود. این کانفیگ‌ها طبعاً به صورت موازی با قدرت سخت‌افزاری خود هزینه‌ی بیشتری طلب خواهند کرد. از طرف دیگر، مزیت این سری از لپ‌تاپ‌های شرکت ایسوس، تنوع در نوع پردازنده‌ی مرکزی آن‌ها است و شاهد استفاده از هر پردازنده‌های مختلف دو شرکت AMD و اینتل در آن‌ها هستیم. 

به هر ترتیب، لپ‌تاپ مورد بررسی ما از کانفیگ زیر بهره می‌برد:

  • پردازنده‌ی مرکزی هشت هسته‌ای AMD Ryzen 7 5800H تا فرکانس 4.4 گیگاهرتز
  • ۱۶ گیگابایت حافظه RAM از نوع DDR۴ با سرعت ۳۲۰۰ مگاهرتز
  • 1 ترابایت حافظه داخلی از نوع SSD PCIe
  • کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti با 4 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی

پردازنده‌ی Ryzen 7 5800H در کنار مدل 4800H، از جمله پردازنده‌های APU مبتنی بر Zen 3 و محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین پردازنده‌ها در لپ‌تاپ‌های گیمینگ هستند. این پردازنده‌ی بالا رده و 7 نانومتری شامل ۸ هسته‌ با 16 مگابایت حافظه‌ی کش است و از این نظر نسبت به مدل 4800H دو برابر مشخصات بهتری دارد.

از نظر عملکرد نیز پردازنده‌ی Ryzen 7 5800H در برخی موارد از جمله فشرده‌سازی، رندرینگ و موارد غیر مرتبط به گیمینگ، برتری قابل توجه‌ای نسبت به پردازنده‌های شرکت اینتل از جمله Core i9-10980HK و i7-10875H دارد. در زمینه‌ی گیمینگ، این پردازنده در مقایسه با رقیب تقریباً مستقیم خود یعنی i7-1185G7 عمدتاً عملکرد بهتری دارد و مطمئناً تا مدت‌ها از نظر قدرت پردازنده در انجام بازی‌های رایانه‌ای هیچ کاستی و ضعفی از آن مشاهده نخواهید کرد.

از طرف دیگر، در نظر گرفتن کارت گرافیکی GeForce RTX 3050 Ti، یک پردازنده‌ی بالا رده و نمایشگر 300 هرتز در یک لپ‌تاپ گیمینگ مقرون به صرفه، نشان از آن دارند که این لپ‌تاپ برای قشر خاص یعنی علاقه‌مندان بازی‌های eSports از جمله عناوین پیش‌تر اشاره شده نظیر CS: GO و Valorant طراحی شده است.

ROG Strix G513 - نقد و بررسی لپ‌تاپ گیمینگ ROG Strix G513 ایسوس
ROG Strix G513 - نقد و بررسی لپ‌تاپ گیمینگ ROG Strix G513 ایسوس

این کارت گرافیکی به عنوان نسخه‌ی پشتیبانی کننده از ویژگی‌های رهگیری پرتو و DLSS انویدیا از دو کارت گرافیک GTX 1660 Ti و GTX 1650 تولید شده است. در مجموع، GeForce RTX 3050 Ti در قیاس با RTX 3060 عملکرد ضعیف‌تر و از کارت گرافیک GTX 1660 Ti عملکرد نسبتاً بهتری دارد و می‌توان تا حدودی در برخی از بازی‌های شاهد یکسان بودن خروجی آن با کارت RTX 2060 بود.

ناگفته نماند که این لپ‌تاپ با مشخصات مذکور، در اجرای سنگین‌ترین بازی‌های روز در وضوح 1080p با نرخ 30 تا 60 فریم بر ثانیه در بالاترین تنظیمات گرافیکی نیز موفق عمل می‌کند، اما گزینه‌ی مقرون به صرفه‌تر با نمایشگر 144 هرتزی و پردازنده‌ی Ryzen 7 4800H برای کسانی که به دنبال تجربه‌ی بازی‌های غیر رقابتی و تک نفره هستند، بسیار معقول‌تر خواهد بود.

علاوه بر موارد ذکر شده، این لپ‌تاپ از 16 گیگابایت رم با سرعت 3200 مگاهرتز و یک ترابایت حافظه‌ی SSD از نوع PCIe بهره می‌برد که به نظر انتخاب‌های منطقی و کاملاً کارآمدی برای کانفیگ مدنظر ما هستند.

پورت‌ها، اتصالات و باتری

لپ‌تاپ ROG Strix G513 از 4 پورت USB 3.0، یک پورت USB Type-C، یک پورت LAN و یک پورت HDMI بهره می‌برد. این لپ‌تاپ همانند اکثریت قریب به اتفاق لپ‌تاپ‌های گیمینگ موجود در بازار فاقد درایور نوری است.

همچنین، باتری در نظر گرفته شده برای این لپ‌تاپ نیز از نوع لیتیوم-یونی چهار سلولی و 56 وات‌ساعتی است و با توجه به گزارش کاربران، شاهد عملکرد قابل قبولی از نظر شارژدهی از این لپ‌تاپ هستیم.

در مجموع...

لپ‌تاپ ROG Strix G513 مورد نقد و بررسی ما، از تمامی جهات یک انتخاب عالی در زمینه‌ی گیمینگ قلمداد می‌شود، اما با توجه به برخی از مشخصات سخت‌افزاری نمی‌توان آن را به تمامی گیمرها پیشنهاد کرد. در واقع، این لپ‌تاپ با توجه به نرخ تازه‌سازی 300 هرتزی نمایشگر خود، به وضوح برای علاقه‌مندان بازی‌های آنلاین رقابتی طراحی شده است و اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های تک نفره هستید، انتخاب‌های به مراتب مقرون به صرفه‌تری از جمله مدل دارای نمایشگر 144 هرتز و پردازنده‌ی Ryzen 7 4800H در اختیار شما قرار دارد. همچنین، می‌توانید با پرداخت مقدار بیشتری پول به سراغ خرید لپ‌تاپ‌هایی با کارت‌های گرافیکی قدرتمندتر از جمله RTX 3060 بروید و از مزایای به مراتب بهتری بهره‌‌مند شوید.

امتیاز دیجی ارنج

8.5

نقاط قوت
  • طراحی ظاهری
  • نمایشگر با نرخ تازه‌سازی تصویر 300 هرتز
  • پردازنده‌ی قدرتمند
  • مشخصات سخت‌افزاری
نقاط ضعف
  • خرید این لپ‌تاپ تنها به علاقه‌مندان بازی‌های eSports و رقابتی و آنلاین پیشنهاد می‌شود
  • خرید مدل‌هایی با نمایشگر 144 هرتز مقرون به صرفه‌تر و منطقی‌تر خواهد بود

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه