در طی سال‌های گذشته، چندین مورد توجه گیمرها را به خود معطوف کرده و بازی خوب صرفاً با وجود آن‌ها معنی پیدا می‌کند؛ دنیای جدیدی برای کاوش با گرافیک چشم‌نواز، تجربه آنلاین پر محتوای چند نفره با داستان‌های گیرا، مبارزات و گیم‌پلی محسور کننده با شخصیت‌های نمادین. جالب است بدانید که Final Fantasy 16 تمامی آن‌‌ها را در خود جای داده است. در ادامه با نقد و بررسی این بازی با دیجی‌اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Final Fantasy 16 - بازی Final Fantasy 16
نقد و بررسی بازی Final Fantasy 16 - بازی Final Fantasy 16

علاوه بر موارد ذکر شده، یک بازی خوب اگر عناصر نوستالژی را هم در خود داشته باشد، یک قدم از سایرین جلوتر خواهد بود. زمانی که بازی‌های نقش‌آفرینی ساده‌تر بودند و روی جهان‌های باز، کرفتینگ‌های مختلف و مواردی که امروزه با آن‌ها آشنا هستیم تمرکز نمی‌کردند، فاینال فانتزی خلق شد. با این حال، این مجموعه در هسته خود همیشه بر سه اصل اصلی تمرکز کرده است؛ شخصیت‌ها، داستان و مبارزه. این مجموعه همیشه در خط مقدم استانداردهای بصری قرار داشت و از نظر فنی هم تجربه‌ای برتر از هم‌عصران خود ارائه می‌کرد.

داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی

داستان سرایی این بازی تنها به تقابل خیر در مقابل شر خلاصه نمی‌شود، بلکه شخصیت‌ها و چالش‌های آن‌ها و اینکه چگونه سرنوشت‌شان با سرنوشت دنیا گره خورده است هم نقش مهمی در این زمینه دارد. تبعیض، شورش، انتقام، رستگاری، عشق و مواردی از این قبیل فاینال فانتزی را خاص کرده‌اند و این موارد را در طول تاریخ درخشان خود گنجانده است. در نهایت، مبارزه، امضای Final Fantasy XVI است و هر بازی با وجود تغییر در سناریو و تم خود، به فرد یادآوری می‌کند که آن‌ها در حال بازی کردن یک عنوان Final Fantasy هستند. این موضوع چیزی فراتر از مکانیک‌های مبتنی بر نوبت یا یک نوار کلیشه‌ای هستند و گاهاً وارد بعد استراتژیک می‌شوند. بازی Final Fantasy 16 از بسیاری جهات یک بازگشت به عقب و از جهات دیگر یک گام بزرگ به جلو است. هدف آن ایجاد انقلابی در ژانر یا بازتعریف معنای فاینال فانتزی برای بسیاری از طرفدارانش نیست، بلکه هدف آن شروع نسل جدید است. اینکه بگوییم این بازی موفق به انجام این کار می‌شود یا خیر چندان منطقی نیست و تنها می‌توان ادعا کرد که این بازی یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال با داستانی به یاد ماندنی و هیجان‌انگیز است.

داستان این بازی مثل همیشه با کریستال‌ها شروع می‌شود. قلمروهای درگیر با همدیگر، امپراتوری و پادشاهیی و جمهوری‌های مختلف در تکاپو هستند و برخی نظیر The Crystalline Dominion با همه قلمروها آتش بس اعلام کرده است. اما در این بین اتفاقات عجیبی هم رخ می‌دهد. جنگ در راه است و نگاه ما به آن اندک افرای معطوف خواهد شد که به‌عنوان حامل به دنیا می‌آیند و می‌توانند بدون نیاز به کریستال جادو کنند. هر چند که این افراد به عنوان یک برده وظیفه دارند تا دستورات اشراف‌زاده‌ها را انجام دهند یا در بدترین حالت، به دست فراموشی سپرده می‌شوند. حقیقتش را بخواهید، داستان این بازی آنقدر هیجان انگیز و فوق‌العاده است که به هیچ عنوان تصمیم نداریم ذره‌ای از غافلگیری‌های آن را در این مقاله جای دهیم و ترجیحمان این است که عاشقان Final Fantasy 16 خود به سراغ ذره ذره آن بروند و به صورت خلاصه تنها کافی است بدانید که این بازی یکی از باورنکردنی‌ترین افتتاحیه‌های یک بازی ویدیویی را در خود می‌بیند.

دیالوگ‌ها، کات‌سین‌ها و کارگردانی در این بازی از بهترین‌های این ژانر هستند و چیزهایی که با صحبت کردن هم منتقل نمی‌شوند نیز در این بازی جای گرفته و شگفت انگیز هستند. مکث و تغییر زاویه دوربین؛ ژست‌ها و موارد دیگر در این بازی عالی هستند. فیلمبرداری و انیمیشن‌های صورت در کات سین‌ها عالی هستند.

بازی Final Fantasy 16 - نقد و بررسی بازی Final Fantasy 16
بازی Final Fantasy 16 - نقد و بررسی بازی Final Fantasy 16

البته، بدون بحث در مورد شخصیت‌ها نمی‌توان در مورد صداپیشه‌ها و دیالوگ‌ها صحبت کرد. تک تک شخصیت‌های این بازی از Clive گرفته تا سایرین، شخصیت‌های عمیقی دارند که می‌توان ساعت‌ها در مورد آن‌ها بحث کرد. نکته دیوانه کننده این است که تقریباً هر شخصیت در فاینال فانتزی 16 به طور باورپذیری نقش خود را ایفا می‌کنند و هیچ شخصیتی بدون عمق و به صورت سطحی در این بازی نقش آفرینی نمی‌کند.

جهانی پر جزئیات، گیم‌پلی و مبارزه‌های عمیق 

در ابتدا، Final Fantasy XVI مجموعه ای نسبتا خطی از مراحل مختلف را ارائه می‌دهد. برخی از مسیرها به چند وجه تقسیم می‌شوند و آیتم‌های مختلف را در اختیار گیمرها قرار می‌دهند، اما در بیشتر موارد شما از یک مبارزه به سمت مبارزه دیگر پیش می‌روید. با این حال مراحل این بازی اغلب شامل مبازه‌های حماسی است. با این حال، وقتی فکر می‌کنید این مراحل اکشن همه چیزهایی است که بازی ارائه می‌کند، جهان بازی به تدریج گسترش پیدا می‌کند و مناطق بزرگ‌تری مانند Rosaria در دسترس قرار می‌گیرد. با پیشرفت در داستان، ماموریت‌های جانبی بیشتری در دسترس قرار می‌گیرند و جزئیات مربوط به قلمرو، اتفاقات آن و موارد دیگر آزاد می‌شوند.

ماموریت‌های جانبی در این بازی لزوما پیچیده‌ترین نیستند. در عوض، آن‌ها در خدمت معرفی شخصیت‌های جالب و ساختن جهان کلی هستند. در حالی که برای تکمیل آن‌ها پاداش‌هایی مانند Gil، XP و Renown وجود دارد، ماموریت‌های جانبی دروازه‌ای برای یادگیری بیشتر درباره Valisthea و افراد موجود در آن هستند. جالب است بدانید که مناطق بزرگتر در Final Fantasy 16 جهان باز نیستند. علاوه بر این، داستان و اقدامات شما در آن همان چیزی است که باعث تغییرات در جهان می‌شود. همه چیز حول محور بازیکن می‌چرخد و با پیشرفت شما و کارهای جانبی که انجام می‌دهید، فرصت‌های بیشتری برای کشف Valisthea در دسترس قرار می‌گیرد. شاید بزرگ‌ترین تغییری که Final Fantasy 16 نسبت به نسخه‌های قبلی دارد، این است که مبارزه کاملاً به صورت ریل تایم انجام می‌شود. شما یک دکمه را برای حمله و اجرای یک ترکیب چهار ضربه‌ای فشار می‌دهید. دکمه‌ای دیگر جادو و دکمه‌ای دیگر برای فرار کردن از مهلکه است. همچنین، مواردی وجود دارند که به تلپورت یا پری کردن مربوط می‌شوند. در مجموع، رمز موفقیت مبارزه‌ها در این بازی تعادل است. همچنین مهارت‌های خاص و مواردی مشابه چیزی هستند که این بازی را وارد نسل جدید خود می‌کنند.

اگرچه دشمنان این بازی دارای درجه‌های سختی هستند و حتی برخی از دشمنان با پیشرفت در بازی آسان‌تر می‌شوند، اما تنوع آن‌ها قابل توجه است. در مورد باس‌ها، مبارزه با هر یک از آن‌ها لذت بخش است. صادقانه بگویم، حتی نمی‌دانم توصیف مبارزات را از کجا شروع کنم، اما هر کدام دارای ترفندها و مکانیک‌های منحصر به فردی هستند که احساس متفاوتی را القا می‌کنند. سطح جزئیات و وفاداری که در این مبارزه وجود دارد بسیار شگفت انگیز است.

گرافیک، موسیقی، انیمیشن‌ها و جزئیات

در مجموع، داستان و مبارزات در این بازی درجه یک هستند و کات‌سین‌ها و انیمیشن‌ها نیز در همین سطح قرار دارند. از مدل‌های شخصیت‌ها و محیط‌ها گرفته تا افکت‌ها و جزئیات بافت‌ها، در این بازی مثال‌زدنی هستند. شخصیت‌ها متمایز و پر از جزئیات به نظر می‌رسند، چه لباس‌ها و چه چهره‌هایشان و محیط‌ها به هر شکلی زنده حس می‌شوند. فرقی نمی‌کند در زمین‌های آلوده به بلایت، جنگل‌های انبوه یا چند مزرعه گندم قدم بزنید، همه چیز عالی است. شاید تنها انتقاد این باشد که برخی از مناطق و غارها ممکن است بیش از حد تاریک شوند و نیاز به تغییر تنظیمات روشنایی دارد.

بازی Final Fantasy 16 - نقد و بررسی بازی Final Fantasy 16
بازی Final Fantasy 16 - نقد و بررسی بازی Final Fantasy 16

موضوع مهم دیگر در این زمینه عملکرد فنی بازی است. در حالی که آپدیت اخیر بهبودهایی را ارائه می‌دهد، اما حالت Performance در این بازی هنوز به ارائه مداوم نرخ 60 فریم در ثانیه نزدیک نیست. البته، اختلاف عدد با 60 اگرچه بسیار کم است، اما گاهی اوقات تغییر ناگهانی قابل توجه‌ای دارد. کاهش نرخ فریم به صراحت من را آزار نداد، اما به اندازه‌ای است که بتوان آن را به عنوان نقطه ضعف قلمداد کرد.

این موضوع که در یک بازی از مجموعه فاینال فانتزی به موسیقی اشاره نشود، کاملاً غیر ممکن است و بدون اشاره به موسیقی که توسط ماسایوشی سوکن افسانه‌ای ساخته شده است، مقاله اعتبار خاصی نخواهد داشت. همانند باس‌ها و مبارزات، تعیین بهترین‌ها در موسیقی بازی نیز سخت است، زیرا نکات برجسته لذت‌بخش زیادی وجود دارد. موسیقی در دل مبارزه‌ها و کاوش در روزاریا متفاوت است. در مورد اول تنش شکل می‌گیرد و در مورد دوم امید و حتی خاطرات دهکده کاکاریکو از افسانه زلدا را تداعی می‌کند و اشاراتی از غم روزهای گذشته دارد. مانند هر چیز دیگری، توجه به جزئیات و عمق مطلق موسیقی واقعاً چیزی است که باید به آن نگاه ویژه‌ای داشت.

در نهایت، تنها یک جمله برای گفتن وجود دارد، بسیاری از چیزهایی که در این مقاله یا حتی سایر مقاله‌های دیگر در مورد این بازی وجود دارد، فقط سطح چیزی که Final Fantasy 16 ارائه می‌کند را نمایش می‌دهد. این بازی حماسی، بی‌نظیر، انقلابی و شگفت‌انگیز است و برای درک چرایی این موارد تنها باید خودتان آن را تجربه کنید.

(نسخه PS5 این بازی برای نقد و بررسی توسط ناشر آن در اختیار دیجی‌اُرَنج قرار گرفته است)

There's just one thing to say, much of what's in this review or even other articles about this game just skims the surface of what Final Fantasy 16 has to offer. This game is epic, unique, revolutionary and amazing, and you just have to play it yourself to understand why.

امتیاز دیجی ارنج

10

نقاط قوت
  • داستان و روایت فوق‌العاده
  • شخصیت‌پردازی عمیق
  • مبارزه‌های هیجان‌انگیز
  • طراحی جهان بازی
  • محتوا و چالش‌های پرشمار
  • صداگذاری، کارگردانی و طراحی هنری کم نظیر
  • جلوه‌های بصری
نقاط ضعف
  • مشکلات فنی در حالت Performance

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه