امروزه بازار اپلیکیشن و بازی‌های موبایلی از عناوین تکراری که تنها نام و ظاهرشان با یکدیگر تفاوت دارد اشباع شده است. اما در این بین، بازی‌ها و اپلیکیشن‌های نوآورانه‌ای نیز وجود دارند که به راحتی از پس سرگرم کردن مخاطبانشان برمی‌آیند که از بین آن‌ها می‌توان بازی موبایلی فوتبال سوپر استار را مثال زد. با نقد و بررسی این بازی موبایلی با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی موبایلی فوتبال سوپراستار - فوتبال سوپراستار
نقد و بررسی بازی موبایلی فوتبال سوپراستار - فوتبال سوپراستار

بازی‌های شبیه‌ساز ورزش فوتبال، همواره به دلیل محبوبیت فراوان این ورزش از استقبال خوبی بهره‌مند می‌شوند و به نوعی این دست از بازی‌ها، نیاز چندانی به بازاریابی و تبلیغات ندارند. در واقع، کافیست تا یک توسعه‌دهنده بازار هدف و تقاضای کاربرانش در این زمینه را درک کند و با پیاده‌سازی آن‌ها بتواند به موفقیت دست پیدا کند. همچنین، با گسترش صنعت بازی در گوشی‌های هوشمند نیز جامعه‌ی کثیری به سمت انجام بازی‌های موبایلی سوق پیدا کردند و بسیاری از توسعه‌دهندگان نیز با غنیمت شمردن این فرصت، نامی برای خود دست و پا کردند. 

اما از جمله بازی‌های موبایلی پیرامون ورزش فوتبال که با نوآوری‌های خود توانستند تا به محبوبیت فراوانی دست پیدا کنند، می‌توان به Football SuperStar اشاره نمود که مکانیزم‌ها و محتوای آن نظر مثبت بسیاری از مخاطبانش را جلب کند. همچنین، چندی پیش نسخه‌ای فارسی از این بازی با نام "فوتبال سوپراستار" توسعه و منتشر شد که در ادامه به نقد آن می‌پردازیم.

فوتبال سوپراستار - نقد و بررسی بازی موبایلی فوتبال سوپراستار
فوتبال سوپراستار - نقد و بررسی بازی موبایلی فوتبال سوپراستار

بازی فوتبال سوپراستار، بیشتر شما را در نقش سرمربی و مدیر تیم قرار می‌دهد و مسابقات فوتبال نیز به صورت خلاصه‌وار در اختیار کاربرانش قرار می‌گیرد. البته، لازم به ذکر است که محتویات اصلی این بازی یعنی بخش مدیریت باشگاه و مربی‌گری آن بسیار جامع و کامل است و مخاطبان باید با چالش‌های فراوانی در مسیر هدایت تیم خود دست و پنجه نرم کنند.

در واقع، آغاز این بازی با انتخاب نام، نام خانوادگی، جنسیت و ملیت گیمرها کلید می‌خورد و سپس آن‌ها به عنوان سرمربی، وظیفه هدایت تیمی در لیگی که انتخاب می‌کنند را برعهده خواهند گرفت. همانطور که اشاره شد، انجام این امر چندان ساده و سطحی نیست و مدیریت موارد متعددی برعهده گیمرها قرار خواهد گرفت. البته، این چالش‌های متعدد با وجود آموزش‌های قدم به قدم بازی چندان دردسرساز وگنگ نیستند و لازم نیست تا بابت عدم تسلط به مکانیزم‌ها نگران باشید.

فوتبال سوپراستار - نقد و بررسی بازی موبایلی فوتبال سوپراستار
فوتبال سوپراستار - نقد و بررسی بازی موبایلی فوتبال سوپراستار

اما پس از گذراندن بخش فوق، نوبت به مدیریت بخش استادیوم، محوطه تمرین، بدنسازی، جوانان، استعدادیابی، پزشکی و فروشگاه می‌رسد که هرکدام با جلوه‌های گرافیکی جذاب برای مدیریت در اختیار مخاطبان قرار دارند. در واقع، هرکدام از موارد ذکر شده موارد متناسب با نام خود را برای مدیریت بر عهده‌ی کاربران قرار می‌دهد و برای مثال، مدیریت صحیح بخش فیزیوتراپی باعث خواهد شد تا از آسیب‌دیدگی بازیکنان جلوگیری شود و حتی با مدیریت استادیوم از جمله قیمت بلیط‌ها، می‌توان به سودآوری باشگاه کمک کرد.

علاوه بر موارد ذکر شده، گزینه‌های دیگر در این بازی برای مدیریت بهتر تیم قرار دارند که به ترتیب در بخش پایینی صفحه‌ی اصلی قرار گرفته‌اند. برای مثال، از طریق پنل تیم می‌توان به هدف گذاری‌های هیئت مدیره و از بخش لیگ می‌توان به نتایج و جدول لیگ دسترسی داشت تا بازیکنان از روند کلی بازی‌های لیگ بی خبر نباشند.

فوتبال سوپراستار - نقد و بررسی بازی موبایلی فوتبال سوپراستار
فوتبال سوپراستار - نقد و بررسی بازی موبایلی فوتبال سوپراستار

همچنین، بخش اصلی این بازی یعنی انجام مسابقات آمیخته با روش‌های مربی‌گری در اختیار مخاطبین قرار دارد. در واقع، مدیریت انرژی، پست تخصصی، سن، انگیزه و استعداد در فوتبال سوپراستار از جمله موارد حیاتی بازی هستند تا چالش بازی بیش از پیش بیشتر شود. از طرفی دیگر، رضایت بازیکنان دیگر مولفه‌ی مهمی است که در تمدید قرارداد آن‌ها و عملکرد آن‌ها در تیم اثر گذار خواهد بود.

از طرفی دیگر، انجام بازی فوتبال سوپراستار تنها به لحظات حساس از یک مسابقه خلاصه می‌شود؛ به طوری که گیمرها باید توپ و بازیکنان را در این لحظات سرنوشت‌ساز کنترل نموده و نتیجه‌ی نهایی را رقم بزنند. در پایان هر بازی نیز با درنظر گرفتن نتیجه و موارد جزئی دیگر، می‌توان رضایت هواداران را از بخش صفحه‌های مجازی مربوط به باشگاه مورد سنجش قرار داد. البته، علاوه بر موارد مثبت ذکر شده پیرامون این بازی، ایراداتی نظیر وادار کردن گیمرها برای خریدهای درون برنامه‌ای برای برخی از قابلیت‌های پیش پا افتاده، زاویه دید نه‌چندان خوب و سخت بودن مکانیزم کنترل بازیکنان اشاره داشت که ممکن است تا در برخی اوقات به تجربه‌ی آن لطمه بزنند. 

فوتبال سوپراستار - نقد و بررسی بازی موبایلی فوتبال سوپراستار
فوتبال سوپراستار - نقد و بررسی بازی موبایلی فوتبال سوپراستار

در مجموع، بازی موبایلی فوتبال سوپراستار با چالش‌های فراوانی که نه در زمین فوتبال و بلکه در نقش سرمربی در اختیار گیمرها قرار می‌دهد، به راحتی می‌تواند آن‌ها را ساعت‌ها سرگرم کند. همچنین، این بازی علاوه بر پلتفرم گوشی‌های هوشمند، در دسترس دارندگان کنسول پلی‌استیشن 4 نیز قرار دارد.

امتیاز دیجی ارنج

7.5

نقاط قوت
  • بخش آموزشی کامل و جامع
  • یک بازی کامل برای علاقه‌مندان به مربی‌گری فوتبال
  • جزئیات مثال زدنی
  • سیستم شخصی‌سازی گسترده
نقاط ضعف
  • زاویه دید نه‌چندان خوب
  • سیستم کنترل ضعیف بازیکنان
  • اصرار بازی به انجام خریدهای درون برنامه‌ای

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه