سری بازی‌های Worms که هم‌اکنون قدمت آن به بیش از 25 سال می‌رسد، اخیراً میزبان یک بازی جدید با نام Worms Rumble بود که در این مقاله قصد داریم تا به نقد و بررسی آن بپردازیم. با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Worms Rumble - Worms Rumble
نقد و بررسی بازی Worms Rumble - Worms Rumble

همان‌طور که اشاره شد، مجموعه بازی‌های Worms با قدمتی 25 ساله و عرضه‌ی بیش از 20 عنوان مختلف برای آن، بالاخره و پس از 5 سال مجدداً میزبان یک نسخه‌ی جدید است. البته، این نسخه از بازی به قدری با نسخه‌های ابتدایی آن متفاوت است که تاحدودی باید آن را یک آیپی جدید در نظر بگیریم. در واقع، Worms Rumble به جای استفاده از سبک مبارزه‌ی نوبتی صرفاً استراتژی به سراغ ارائه‌ی یک تجربه‌ی تمام آنلاین و اعتیاد آور رفته و سعی دارد تا خود را با تقاضای مخاطبان تطبیق دهد.

با یک بازی کاملاً آنلاین روبرو هستیم و خبری از داستان در آن نیست

در واقع، حذف شدن داستان در بازی‌های آنلاین امروزه به امری عادی مبدل شده است اما این موضوع در مورد عنوان Worms Rumble چندان ناخوشایند نیست و این مجموعه نیز همواره به دلیل گیم‌پلی جذاب و سرگرم‌کننده‌اش مطرح بوده است. در واقع، این بازی دو بعدی در چند بخش آنلاین مختلف از جمله Team Deathmatch، Deathmatch، Last Squad Standing و Last Worm Standing تا پشتیبانی از 32 گیمر و قابلیت کراس‌پلی خلاصه می‌شود و در کنار بخش‌های بالا، یک بخش تمرینی عالی نیز برای تازه‌واردان در نظر گرفته شده است.

Worms Rumble - نقد و بررسی بازی Worms Rumble
Worms Rumble - نقد و بررسی بازی Worms Rumble

در واقع، بتل رویال شدن سری Worms به وسیله‌ی این بازی طبیعتاً باعث خواهد شد تا روح صرفاً استراتژی نسخه‌های پیشین این مجموعه، جای خود را به صحنه‌های اکشن و شلوغ دهد که البته، این موضوع می‌تواند به بازار هدف گیمرها در دوره‌ی فعلی نیز مرتبط باشد. همچنین، با در نظر گرفتن این که تمامی محتوای این بازی در گیم‌پلی و چند حالت فوق خلاصه می‌شود، متاسفانه شاهد وجود تنها سه نقشه در بازی هستیم و ممکن است که این موضوع پس از گذشت مدتی کوتاه باعث القای حس تکراری شدن بازی به گیمرها شود. 

گیم‌پلی بازی به لطف امضای مجموعه‌ی Worms و خلاقیتی که همیشه پشت تمامی قسمت‌های این سری دیده‌ می‌شد، حتی با وجود تغییر کامل سبک و سیاق آن همچنان جذاب و اعتیاد آور است. از طرفی دیگر، در این بازی چندین مکانیزم مختلف از جمله پریدن، غلط زدن، تیراندازی یا ضربه زدن و پرتاب نارنجک و... وجود دارند و با توجه به تغییر ماهیت بازی، شاهد افزایش سرعت بازی و محدود شدن روند هر مسابقه تا نهایتاً 15 دقیقه هستیم.

همچنین، این بازی به‌اندازه‌ی کافی آیتم مختلف از جمله اسلحه‌های قدیمی سری Worms نظیر Sheep Grenade و اسلحه‌های جدید به همراه آیتم‌های دیگری همانند جت پک و ... را در خود جای داده است که تسلط بر آن‌ها خود نیازمند صرف دقایقی نه چندان کوتاه در بخش تمرینی بازی است.

Worms Rumble - نقد و بررسی بازی Worms Rumble
Worms Rumble - نقد و بررسی بازی Worms Rumble

با اینکه عمده‌ی بازی‌های بتل رویال از نقشه‌های سه بعدی بهره می‌برند و Worms Rumble کاملاً دو بعدی به حساب می‌آید، اما همچنان پیچیدگی‌های کافی و راه‌های مختلفی در نقشه‌های آن تعبیه شده است تا محل تصادف گیمرها به یک نقطه‌ی خاص ختم نشود. اما موضوعی که در این زمینه لازم است به آن توجه شود، عدم بالانس بودن سیستم Matchmaking و حتی قدرت اسلحه‌های مختلف است و گاهی اوقات گیمرهای سطح پایین و مبتدی در مقابل گیمرهای حرفه‌ای قرار می‌گیرند و در کسری از ثانیه کشته می‌شوند.

البته، همان‌طور که بازی Worms Rumble پیشنهاد می‌کند، گیمرهای مبتدی برای ارتقای سطح خود بهتر است که ابتدا تنها به بازی در حالت‌های Deathmatch اکتفا کنند و سپس سراغ سایر حالت‌ها بروند تا کمتر با مشکل عدم تعادل سیستم Matchmaking روبرو شوند.

شخصی سازی

خوشبختانه، سیستم شخصی سازی کاراکترهای بازی با قدرت در این نسخه حضور دارند و گیمرها قادر خواهند بود از ظاهر کرم‌ها گرفته تا حتی صدای آن‌ها را نیز شخصی سازی کنند. همچنین، این سیستم شخصی سازی برای اسلحه‌های مختلف نیز در دسترس است و گیمرهای علاقه‌مند می‌توانند به اسلحه‌های مختلف پوسته‌های متفاوتی را الحاق کنند.

همچنین، سیستم خرید و جمع‌آوری پول درون برنامه به همراه XP  در این بازی عملکرد بسیار خوبی دارند و سازندگان آن تعادلی مثال زدنی را برای این بخش درنظر گرفته‌اند. 

Worms Rumble - نقد و بررسی بازی Worms Rumble
Worms Rumble - نقد و بررسی بازی Worms Rumble

گرافیک و موسیقی

یکی از نقاط قوت اساسی بازی Worms Rumble را می‌توان، رنگ‌بندی بسیار زیبای محیط، انیمیشن‌های جالب و گرافیک بصری عالی آن نامید. همچنین، نورپردازی و طراحی بصری این بازی نیز کاملاً پای خود را یک پله فراتر از جنبه‌های دیگر بازی می‌گذارد و ممکن است که صحنه‌های مختلف و طراحی زیبای آن‌ها باعث شوند که گاهاً حتی آن‌ها را مورد ستایش قرار دهید.

البته، در ابتدای زمان عرضه‌ی Worms Rumble اوضاع برای بخش فنی این بازی به اندازه‌ی بخش بصری چندان مساعد نبود و دائماً باگ‌های مختلف و عملکرد ضعیف بازی در رندر کردن گیمرها به صورت همزمان دچار مشکل می‌شد که خوشبختانه هم‌اکنون بخشی از این موارد به وسیله‌ی به‌روزرسانی‌ها مرتفع شدند.

در نهایت، موسیقی این بازی همانند افکت‌های صوتی بازی‌های پیشین این مجموعه مثال‌زدنی هستند و همچنان، نشان می‌دهند که بخش موسیقی یکی از خصیصه‌های اصلی مجموعه‌ی Worms محسوب می‌شود.

Worms Rumble - نقد و بررسی بازی Worms Rumble
Worms Rumble - نقد و بررسی بازی Worms Rumble

در مجموع، بازی Worms Rumble به کلی مسیر متفاوتی از بازی‌های Worms را پیش گرفته است و از هر لحاظ تغییرهای بنیادین و اساسی را در مقایسه با عناوین گذشته‌ی مجموعه‌اش در خود می‌بیند. Worms Rumble یک بازی کاملاً آنلاین و بتل رویال است که با به همراه داشتن رگه‌هایی از مجموعه‌ی Worms، گیم‌پلی سریع و اکشن‌تری را به همراه طراحی بصری چشم نواز در اختیار گیمرها قرار دهد.

Worms Rumble takes a completely different path from Worms, and in every way it undergoes fundamental changes compared to the previous titles in its series. Worms Rumble is a completely online game in Battle Royale genre, which, along with traces of the Worms series, provides gamers with faster and more action-packed gameplay with eye-catching visual design.

امتیاز دیجی ارنج

8

نقاط قوت
  • تغییرات بنیادین و مثبت نسبت به گذشته‌ی این مجموعه
  • گیم‌پلی جذاب و اعتیاد آور
  • آیتم‌های مختلف کلاسیک و جدید به همراه بخش شخصی‌سازی خوب
  • موسیقی، طراحی هنری عالی و جلوه‌های بصری با کیفیت
نقاط ضعف
  • محدود بودن تعداد نقشه‌ها
  • عملکرد نه‌چندان خوب سیستم Matchmaking
  • بروز برخی ایرادات فنی

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه