مدتی است که شرکت ایرانسل با راه‌اندازی تلویزیون تعاملی اینترنتی لنز، خود را به عنوان یکی از ارائه‌دهندگان این سرویس در دو بستر وب و اپلیکیشن معرفی کرده است. در ادامه با نقد و بررسی اپلیکیشن لنز با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی اپلیکیشن لنز - اپلیکیشن لنز
نقد و بررسی اپلیکیشن لنز - اپلیکیشن لنز

هم‌اکنون چند سالی است که شرکت ایرانسل با راه‌اندازی تلویزیون تعاملی IPTV درحال خدمات رسانی به کاربران خود است. همچنین، می‌توان از لنز به منظور تماشای برنامه‌های زنده تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها و... استفاده نمود و امکانات دیگری ضبط برنامه‌ها و تماشای آرشیو نیز استفاده نمود.

طراحی و رابط کاربری

اپلیکیشن لنز با توجه به تیم توسعه‌ی قوی و سرمایه‌ی هنگفتی که از طرف شرکت ایرانسل به آن تزریق می‌شود، به‌روز، استاندارد و مدرن بوده و همواره نیز در حال پیشرفت است. در واقع، طراحی ظاهری این اپلیکیشن، سهولت استفاده از آن و آسان بودن فرآیند ساخت حساب کاربری از جمله مزیت‌های لنز هستند.

همچنین، کاربران پس از ورود به این اپلیکیشن به بخش فیلم هدایت خواهد شد که میزبان صدها فیلم، سریال و انیمیشن ایرانی و خارجی است که در دسته‌بندی‌های بسیار مختلف به شکل مناسبی چیده شده‌اند تا همواره برترین‌ها، جدیدترین‌ها و... به سادگی در دسترس کاربران آن قرار داشته باشند.

دیگر بخش اپلیکیشن لنز مربوط به موسیقی است که از طریق نوار زیرین صفحه‌ی اصلی این اپلیکیشن قابل دسترسی خواهد بود. همچنین، موسیقی‌ها در این بخش همانند فیلم‌ها، در دسته‌بندی‌های مختلف قرار گرفته‌اند تا فرآیند انتخاب و گزینش آن‌ها به سادگی صورت بگیرد. 

بخش سوم اپلیکیشن لنز، کاربران را به پنل برنامه زنده هدایت خواهد کرد که این بخش خود شامل سه قسمت رادیو، تلویزیون و رویدادها می‌شود. گزینه‌های تلویزیون و رادیو در این بخش، شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی را به صورت زنده به نمایش درمی‌آورد. همچنین، کاربران قادر خواهند بود تا فهرست برنامه‌های یک هفته‌ی اخیر را از این بخش مشاهده و در صورت تمایل یکی از آن‌ها را برای تماشا انتخاب کنند. لازم به ذکر است که تماشای برنامه‌های تلویزیونی برای دارندگان بسته‌های اینترنتی ایرانسل که پیش‌تر کاملاً رایگان بود، مدتی است که به صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود. همچنین، بخش رویداد نیز چند شبکه‌ی اختصاصی این سرویس نظیر لنز اسپرت، لنز اسپرت پلاس و... را در خود جای داده‌اند.

اپلیکیشن لنز - نقد و بررسی اپلیکیشن لنز
اپلیکیشن لنز - نقد و بررسی اپلیکیشن لنز

علاوه بر موارد فوق، این اپلیکیشن دارای دو بخش دیگر با نام‌های جست‌و جو و پروفایل کاربر است که هر کدام مسئول انجام وظایف متناسب با نامشان هستند. اما بخش پروفایل در اپلیکشن لنز، همانند آرشیو شخصی عمل کرده و قابلیت مدیریت علاقه‌مندی‌ها، فضای ابری و دیگر شخصی‌سازی‌های ممکن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اما در طرف مقابل و اگر از پیشرفت طراحی ظاهری و رابط کاربری لنز ایرانسل گذر کنیم، همچنان بخش محتوای این اپلیکیشن در مقایسه با سرویس‌های مشابه از جمله فیلیمو و... همچنان عملکرد ضعیف‌تری دارد و حتی میزان مصرف بسته‌ی اینترنت در هنگام تماشای ویدیوها و همچنین، هزینه‌ی بالای اشتراک‌ها از جمله مواردی هستند که دائما توسط کاربران لنز در فروشگاه‌های مختلف به عنوان شکایت مطرح می‌شوند.

اپلیکیشن لنز - نقد و بررسی اپلیکیشن لنز
اپلیکیشن لنز - نقد و بررسی اپلیکیشن لنز

به هر ترتیب، اگر بخواهیم اپلیکیشن و سرویس لنز را دو بستر مختلف قملداد کنیم، با اپلیکیشنی استاندارد و به‌روز در لنز روبرو خواهیم بود که از نظر طراحی ظاهری و رابط کاربری شرایط ایده آلی دارد. اما در نقطه‌ی مقابل، سرویس لنز همچنان از نظر محتوا و هزینه‌هایی که برای اشتراک‌ها در نظر گرفته شده است هنوز به حالت ایده‌آل نرسیده است.

امتیاز دیجی ارنج

7

نقاط قوت
  • طراحی ظاهری و رابط کاربری استاندارد
  • قابلیت‌های کاربردی نظیر فضای ابری اختصاصی
  • اینترنت نیم‌‌بها برای مشترکین ایرانسل
نقاط ضعف
  • محتوای ضعیف نسبت به سرویس‌های مشابه
  • هزینه‌های بالای اشتراک‌ها

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه