در این قسمت از نقد و بررسی لپ‌تاپ‌ها، به سراغ لپ‌تاپ ارزان قیمت جدید شرکت لنوو یعنی V15 رفته‌ایم تا عملکرد کلی و ارزش خرید آن را بسنجیم. با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی لپ‌تاپ لنوو V15 - لپ‌تاپ لنوو V15
نقد و بررسی لپ‌تاپ لنوو V15 - لپ‌تاپ لنوو V15

با اینکه شرکت چینی لنوو چند سالی است که با گسترش فعالیت‌های خود دست به تولید لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت و بالارده‌ی گیمینگ زده است، اما همچنان از آن به عنوان یکی از تولید کنندگان لپ‌تاپ‌های مقرون به صرفه برای کارهای روزمره یاد می‌شود. جدیدترین محصول این شرکت یعنی لپ‌تاپ‌های سری V15 نیز از این دست کالاها هستند و سعی دارند تا با قیمتی پایین، نیاز جامعه‌ی هدف خود را رفع کنند.

در این مقاله، به سراغ بررسی لپ‌تاپ لنوو V15 با مشخصات i3/8GB/1TB رفته‌ایم و قصد داریم تا ارزش خرید آن را بسنجیم.

طراحی ظاهری و کیفیت بدنه

متاسفانه، با کاهش قیمت لپ‌تاپ‌ها اولین بخشی که دستخوش تغییرات منفی می‌شود، کیفیت ساخت و جنس بدنه‌ی آن است و لپ‌تاپ لنوو V15 نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، این لپ‌تاپ شباهت‌‌های فراوانی به مدل V155 دارد و طراحی ظاهری آن ترکیبی از جلوه‌های کلاسیک و مدرن را به آن بخشیده است اما، در ساخت بدنه‌ی آن از متریال با کیفیت استفاده نشده است و این موضوع در همان برخوردهای اولیه آشکار خواهد شد.

همچنین، این لپ‌تاپ وزنی معادل 2.1 کیلوگرم دارد و در مجموع از نظر ظاهری تفاوت چندانی با سایر لپ‌تاپ‌های همرده خود ندارد. 

لپ‌تاپ لنوو V15 - نقد و بررسی لپ‌تاپ لنوو V15
لپ‌تاپ لنوو V15 - نقد و بررسی لپ‌تاپ لنوو V15

نمایشگر

شرکت لنوو برای این لپ‌تاپ از یک نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن اچ‌دی از نوع TN استفاده کرده است و شاهد تراکم پیکسلی 142 در آن هستیم و میزان روشنایی کل نمایشگر این لپ‌تاپ نیز معادل 220 نیت است. از طرفی دیگر، رنگ‌های به نمایش درآمده در این لپ‌تاپ کمی به سردی تمایل دارد و شاهد کنتراست بسیار پایین آن هستیم.

در مجموع، با توجه به پنل TN این لپ‌تاپ و سایر مشخصات آن، در نمایشگر V15 شاهد یک نمایشگر با کنتراست بسیار پایین و زاویه دید به شدت محدود هستیم و علت استفاده از این نمایشگر در این لپ‌تاپ مجدداً به قیمت پایین آن باز‌می‌گردد.

لپ‌تاپ لنوو V15 - نقد و بررسی لپ‌تاپ لنوو V15
لپ‌تاپ لنوو V15 - نقد و بررسی لپ‌تاپ لنوو V15

سخت افزار و عملکرد

لپ‌تاپ‌های سری V15 در چند کانفیگ مختلف تولید و عرضه شده است و لپ‌تاپ مورد بررسی ما دارای پردازنده‌ی مرکزی دو هسته‌ای شرکت اینتل i3 1005G1 با فرکانس پردازنده‌ی 1.2 گیگاهرتز تا 3.4 گیگاهرتز،  حافظه رم 8 گیگابایتی از نوع DDR4، ظرفیت حافظه HDD یک ترابایتی و گرافیک داخلی Intel UHD است. 

همان‌طور که قابل حدس است، این مشخصات به هیچ عنوان برای انجام کارهای سنگین و انجام بازی‌ها مناسب نیست و قیمت این لپ‌تاپ و کاربری آن نیز به وضوح این مساله را نمایان می‌کنند. اما در هر حال، این لپ‌تاپ با داشتن رم 8 گیگابایتی و پردازنده‌ی نسل دهم سری اینتل، در انجام کارهای روزمره نظیر تماشای ویدیو و جست و جو در اینترنت و انجام کارهای اداری کاملاً کارآمد خواهد بود.

البته، این لپ‌تاپ برخلاف دیگر لپ‌تاپ جدید ارزان قیمت لنوو که از 128 گیگابایت حافظه‌ی SSD بهره می‌برد، همچنان از حافظه‌های HDD استفاده می‌کند که بعید است در سال‌های آتی به جز آرشیو دیتا به منظور دیگری خریداری شوند. در واقع، خریداران این لپ‌تاپ می‌توانند تا با تعویض حافظه‌ی این لپ‌تاپ به SSD، از تاثیر بسازای این حافظه‌های پر سرعت در انجام کارهای روزمره در این لپ‌تاپ بهره‌مند شوند.

لپ‌تاپ لنوو V15 - نقد و بررسی لپ‌تاپ لنوو V15
لپ‌تاپ لنوو V15 - نقد و بررسی لپ‌تاپ لنوو V15

پورت‌ها، تاچ‌پد و کیبرد و باتری

این لپ‌تاپ دارای یک درگاه USB 2.0، دو درگاه USB 3.0، ورودی میکروفون، دو عدد بلندگوی داخلی 1.5 واتی، پورت HDMI و شیار کارت حافظه است که جز مورد آخر، سایر درگاه‌ها در بخش سمت راست آن قرار دارند. در واقع، نسل جدید لپ‌تاپ‌ها به نبود درایور DVD عادت کرده است اما این لپ‌تاپ علاوه بر مورد مذکور، از داشتن پورت شبکه Ethernet یا LAN و درگاه USB Type-C نیز بی‌نصیب است.

کیبردها در لپ‌تاپ V15 کمترین تفاوت نسبت به مدل‌های سال‌های گذشته‌ی شرکت لنوو را در خود می‌بینند اما عملکر آن‌ها همچنان خوب است. البته، تاچ پد این لپ‌تاپ از سنت تاچ‌پدهای ضعیف در لپ‌تاپ‌های پایین رده پیروی می‌کند و برای کارایی بهتر، تهیه‌ی یک موس جانبی برای آن پیشنهاد می‌شود.

لپ‌تاپ V15، دارای باتری 2 سلولی با ظرفیت 35 وات ساعت است که به لطف رزولوشن پایین نمایشگر آن، می‌تواند حدود 6 تا 8 ساعت کارایی داشته باشد.

لپ‌تاپ لنوو V15 - نقد و بررسی لپ‌تاپ لنوو V15
لپ‌تاپ لنوو V15 - نقد و بررسی لپ‌تاپ لنوو V15

در نهایت، عملکرد، مشخصات سخت افزاری و کیفیت ساخت لپ‌تاپ لنوو V15، همگی نشان‌دهنده‌ی تلاش شرکت لنوو برای طراحی یک لپ‌تاپ ارزان قیمت برای انجام فعالیت‌های روزمره هستند و نمی‌توان انتظار بیشتری از این لپ‌تاپ داشت. لپ‌تاپ لنوو V15 با مشخصات i3/8GB/1TB، هم‌اکنون (03 تیر 1400) با قیمت حدودی 11 تا 12 میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد.

امتیاز دیجی ارنج

7.5

نقاط قوت
  • قیمت مناسب
  • مشخصات سخت‌افزاری قابل قبول نسبت به قیمت
نقاط ضعف
  • کیفیت نه‌چندان مطلوب بدنه‌ی پلاستیکی
  • نمایشگر HD با پنل TN و زاویه دید بسیار محدود
  • نبود پورت LAN
  • استفاده از یک ترابایت حافظه‌ی HDD، در حالی‌که استفاده از حافظه‌های SSD حتی با ظرفیت‌های کم گزینه‌ی معقول‌تری به‌نظر می‌رسد

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه