پس از عرضه‌ی بازی Monster Hunter Stories برای کنسول نینتندو 3DS و گوشی‌های هوشمند در سال 2016، شرکت کپکام با تغییر عقیده نسبت به این بازی و گسترش آن، نسخه‌ی دومش را با نام Wings of Ruin عرضه کرده است. با نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin - Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin - Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

با وجود عرضه‌ی نسخه‌هایی از بازی‌های Final Fantasy و Mario برای گوشی‌های هوشمند، شرکت کپکام در اقدامی مشابه در سال 2016 دست به ساخت و عرضه‌ی نسخه‌ی اختصاصی از مجموعه‌ی محبوب Monster Hunter با پسوند Stories برای گوشی‌های هوشمند زد و البته در کنار سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS، آن را در دسترس دارندگان کنسول نینتندو 3DS نیز قرار داد. به هر حال، با توجه به استقبال همیشگی گیمرها از بازی‌های مجموعه‌ی Monster Hunter، چندان دور از انتظار نبود که شرکت بزرگ کپکام (Capcom) نگاه ویژه‌ای به ادامه‌ی این بازی داشته باشد و هم‌اکنون، شاهد عرضه‌شدن دنباله‌ی این مجموعه با نام Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin برای پلتفرم رایانه‌ی شخصی و کنسول نینتندو سوییچ هستیم.

داستانی بسیار غنی و تحسین برانگیز

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مجموعه‌ی Monster Hunter Stories، تفاوت‌های اساسی خصوصاً در بخش داستانی آن با سایر بازی‌های مجموعه‌ی خود است. در واقع، در حالی که اساس داستان این مجموعه بر روی شکار هیولاها توسط گروهی تحقیقاتی متمرکز است، اما Monster Hunter Stories و خصوصاً شماره‌ی دوم آن، شما را در دنیایی بسیار زیباتر و رنگارنگ‌تر با موجودات بامزه و شوخ‌طبع آشنا می‌کند و باید در کنار دوستان و حتی بعضی از هیولاهایی که همراه شما هستند، در قالب گروهی به نام Raiders به شکار هیولاهای پلید بپردازید و در دل داستان غنی این بازی کاوش کنید.

اما چگونگی عضویت در گروه Raiders، موضوعی است که پیش‌تر و در داستان نسخه‌ی اول نیز به آن پرداخته شده بود. بدین‌ترتیب که نوجوانان باید طی یک آزمون به شکار هیولا و پیدا کردن تخم آن‌ها، با سنگ باستانی ارتباط برقرار کرده و سپس به عضویت گروه Raiders درآیند.

همچنین، Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin نیز از این قاعده مستثنی نیست اما، شروع بازی دختربچه‌ای شنل‌پوش را به تصویر می‌کشد که قصد فرار از دست گروه Raiders دارد و پس از روبرو شدن او با اژدهایی از نژاد Rathalos که وظیفه‌ی حفاظت از جزیره را بر عهده دارند، فعل و انفعالاتی در بازی رخ می‌دهد که باعث فرار تمامی Rathalosها می‌شود. در نتیجه‌ی این امر و فرار محافظین از جزیره، پدیده‌ای خاصی رخ داده و باعث می‌شود تا نور قرمزی تمامی اقیانوس را فرا بگیرد. در واقع، این نقطه دقیقاً آغاز داستان بازی را کلید می‌زند و شما باید در نقش یک نوجوان تازه‌کار در گروه Raiders، به ماجراجویی در جهان بازی و کشف راز پدیده‌ی مذکور بپردازید.

کات‌سین‌ها در ساعات اولیه‌ی شروع بازی، بار روایی داستان آن را به بهترین شکل ممکن به دوش می‌کشند و برای گیمرها وظیفه تعریف می‌کند. علاوه بر این، این کات‌سین‌ها در قبال برانگیخت حس کنجکاوی گیمرها نیز بسیار موفق عمل می‌کنند. همچنین، شخصیت‌ها در این بازی از عمق بالایی برخوردار هستند و می‌توان با تک تک آن‌ها ارتباط گرفت.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin - نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin - نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

گیم‌پلی پیچیده اما عالی در سبک مبارزه‌ی نوبتی 

اما یکی دیگر از وجه تمایزهای بازی Monster Hunter Stories 2 نسبت به سایر بازی‌های این مجموعه، گیم‌پلی نوبتی آن است که امروزه کمتر استودیوی بزرگی دست به ساخت و توسعه‌ی یک بازی با چنین سبکی می‌زند. در واقع، اساس گیم‌پلی این بازی با نسخه‌ی اولش یکسان است اما در این نسخه شاهد پیشرفت قابل توجه مکانیزم‌ها و قابلیت‌های بازی در زمینه‌ی مبارزه‌های نوبتی هستیم. در حقیقت، درک متقابل از انواع و اقسام هیولاها و توانایی‌های آن‌ها از جمله سرعت و قدرتشان از مهم‌ترین مواردی هستند که پیش از آغاز یک راند از مبارزه باید به آن‌ها توجه داشت. همچنین، شخصیت اصلی بازی یک یا چند همراه نظیر شخصیت دوست‌داشتنی Navirou، هیولایی که نقش اسب را برایتان ایفا می‌کند و NPCها را در کنار خود می‌بینند و علم به مهارت‌های هرکدام نیز لازمه‌ی انجام مبارزات است و باید با آنالیز دقیق تمامی آن‌ها، اسلحه‌ها و قدرت‌های مختلفی را روی شخصیت اصلی پیاده‌سازی کرد.

در مبارزه‌های این بازی، چندین و چند مکانیزم مختلف از جمله آیتم‌ها، سبک مبارزه، مهارت‌های ویژه و تعداد فراوانی از عوامل دیگر دخیل هستند و انتخاب درست هرکدام می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در مبارزه‌های استراتژیک و نوبتی این بازی داشته باشد. البته، انجام مبارزات در بارهای ابتدایی و با توجه به تعدد گزینه‌ها و آیتم‌ها کمی گیج‌کننده خواهند بود اما، این بازی بسیاری از آن‌ها را در مبارزه‌های ابتدایی از دسترس خارج کرده و به مرور زمان اجازه‌ی استفاده از آن‌ها را خواهد داد تا گیمرها اندک اندک با آن‌ها آشنایی پیدا کنند. همچنین، لازم به ذکر است که تنها ضعف اساسی بازی این بازی نیز در همین بخش رویت می‌شود؛ جایی که ممکن است روند بازی برای افراد علاقه‌مند به عنوان نقش‌آفرینی بیش از حد ساده و آسان باشد. 

بخش شخصی‌سازی و کرفتینگ گسترده، امضای Monster Hunter

همواره یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مجموعه‌ی Monster Hunter سیستم شخصی‌سازی گسترده‌ی آن بوده است و بازی Monster Hunter Stories 2 نیز از این قاعده پیروی می‌کند. در واقع، سیستم شخصی‌سازی این بازی و کرفتینگ و مدیریت آیتم‌ها نیز در وهله‌ی اول همانند گیم‌پلی بازی بسیار پیچیده به نظر می‌رسند و گیمرها از ابتدای شروع بازی با تعداد بسیار فراوانی از آیتم‌ها، مهارت‌ها و گزینه‌های ارتقا و ترکیب آیتم‌های مختلف روبرو خواهند شد. در واقع، تسلط کامل به تمامی ویژگی‌های بازی به طول خواهد انجامید و این موضوع نه‌تنها نقطه‌ی ضعف تلقی نمی‌شود، بلکه به سرگرم‌کننده‌تر شدن آن کمک شایانی خواهند کرد و باعث می‌شوند تا بتوان ساعت‌ها در جهان بازی گشت و گذار کرد، با موارد جدیدی روبرو شد و همواره یک بهانه برای ادامه دادن بازی در دسترس داشت. همچنین، بخش عمده‌ای از این ویژگی‌ها و آیتم‌ها نیز در اوایل بازی بلااثر هستند و با پیشروی در بازی، Monster Hunter Stories 2 به مرور زمان نحوه‌ی استفاده از تمامی آن‌ها را به گیمرها آموزش خواهد داد.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin - نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin - نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

از طرفی دیگر، وجود بخش ارتقا، خرید و فروش اسلحه و زره، بخش فروشگاه آیتم، بخش لابی‌مانند برای پیوستن به سایر گیمرها برای انجام بازی به صورت چند نفره وحتی بخش اسطبل مانند که از هیولاهایی که توسط سنگ باستانی از تخم‌هایی که یافتید خارج شده‌اند نگه‌داری می‌کنند، باعث می‌شوند تا این بازی بیش از پیش پر محتوا به‌نظر برسد و ساعت‌ها به عمر مفید این بازی بیفزاید. علاوه بر این، برخی از هیولاها که به عنوان همراه به گیمرها می‌پیوندد، ویژگی‌های خاصی در خود می‌بینند که در اواسط بازی می‌توان از قدرت‌هایشان نهایت استفاده را برد و لذتی دوچندان به بازی بخشید.

مراحل اصلی و فرعی

مراحل اصلی و فرعی این بازی که به نوعی تنها دلیل گیمرها برای گشت و گذار در محیط و یافتن موارد جدید هستند، از طریق شخصیت‌های مختلف و تابلوی Questها در دهکده در اختیار آن‌ها قرار خواهند گرفت. در واقع، مراحل اصلی بازی که در ابتدای بازی بر روی پروراندن شخصیت اصلی آن تمرکز دارند، دائماً گیمرها را به دنبال یافتن یک تخم یا از بین بردن هیولاهای مختلف خواهند فرستاد. در ادامه، داستان بازی و چرایی وقوع پدیده‌ی مذکور در جهان آن در کنار موارد دیگر باعث شکل گیری سایر مراحل اصلی می‌شوند و با انجام آن، داستان اصلی نیز به مرور روایت خواهد شد.

از طرفی دیگر، ماموریت‌های فرعی که توسط NPCها و تابلو Questها در محیط بازی قابل دسترسی هستند، عمدتاً به یافتن آیتم‌ها اختصاص دارند که این موضوع به گشت و گذار در محیط بازی وابسته است. در مجموع، برخی از ماموریت‌ها در این بازی همانند نسخه‌ی ابتدایی چندان سرگرم‌کننده نیستند و شاید تکراری قلمداد شوند. در حقیقت، ذات عمده‌ ماموریت‌های بازی به پیمودن نقطه‌ی A تا B، انجام یک یا چند مبارزه‌ی نوبتی، دریافت آیتم و لوت محیط خلاصه می‌شود و تنها داستان بازی است که گاهاً باعث می‌شود که انجام ماموریت‌های بیشتر لذت‌بخش به‌نظر برسند. در نهایت، شاید شرکت کپکام می‌توانست چالش‌ها و بهانه‌های بیشتری جز زیبایی جهان بازی برای صرف زمان بیشتر در حین انجام ماموریت‌های اصلی به ما بدهد و به نوعی از تکراری شدن برخی از ماموریت‌ها در این بازی جلوگیری کند؛ حال آنکه اگر قصد تجربه‌ی چند نفره‌ی این بازی را داشته باشید، بعید است که مورد فوق برایتان ملموس باشد.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin - نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin - نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

بخش آنلاین و محتویات اضافه

همانند نسخه‌ی اول این بازی، عنوان Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin نیز از بخش‌های آنلاین چند نفره PvP به صورت آرنا بهره می‌برد و همانطور که اشاره شد، انجام این بازی به صورت کو-آپ نیز میسر خواهد بود که طبیعتاً این موضوع لذت انجام آن را چند برابر خواهد کرد. اما نکته‌ی قابل توجه در مورد این بازی، نقشه‌ی راهی است که شرکت کپکام برای آن درنظر گرفته و در آینده و به صورت مرتب شاهد افزوده‌شدن بخش‌های جدیدی به این بازی به صورت رایگان خواهیم بود.

گرافیک، طراحی هنری و موسیقی

اگر از علاقه‌مندان به عناوین Monster Hunter که بر روی کنسول نینتندو سوییچ عرضه شده‌اند، باشید، از کم و کیف بخش گرافیکی آن نیز آگاه خواهید بود. این بازی حالت تقریباً انیمه‌ای دارد که طراحی‌های هنری بسیار چشم‌نوازی در آن پیاده شده است. در واقع، این بازی در زمینه‌ی طراحی بسیار عالی عمل می‌کند و گشت و گذار در محیط‌های آن به‌خصوص در کنسول سوییچ بسیار لذت بخش خواهد بود.

اما برخلاف بخش هنری، عملکرد فنی این بازی به‌خصوص در صحنه‌های شلوغ اندکی خودنمایی می‌کنند. البته، این بازی عملکرد قابل قبولی در رایانه‌های شخصی نسبتاً قدرتمند دارند و طبیعتاً به دلیل این قدرت، گیمرها با افت فریم و مشکلات فنی چندانی روبرو نخواهند شد.

 علاوه بر این، بازی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin همانند اکثر بازی‌های ژاپنی در زمینه‌ی موسیقی عملکرد بسیار خوبی دارند و اگر از صامت بودن شخصیت اصلی گذر کنیم، سایر بخش‌های بازی از افکت‌های صوتی گوش‌نوازی برخوردار هستند.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin - نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin - نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

در پایان، بازی Monster Hunter Stories 2 را می‌توان یک بازی نقش‌آفرینی با سبک مبارزه‌ی نوبتی بسیار سرگرم‌کننده و پرمحتوا قلمداد کرد که برای تسلط به تمام ویژگی‌هایش باید ساعت‌ها وقت صرف شود. اگر از ایرادات کوچکی نظیر افت فریم و ساده بودن روند کلی بازی گذر کنیم، داستان این بازی به همراه سایر بخش‌هایش به راحتی ارزش خرید بالای این بازی را تایید می‌کنند.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin is a highly entertaining RPG game that takes hours to master all its features. Leaving aside the small flaws, the story alone confirms the high purchase value of this game.

"این بازی توسط شرکت کپکام برای نقد و بررسی در اختیار دیجی اُرَنج قرار گرفته است"

امتیاز دیجی ارنج

9

نقاط قوت
  • کات‌سین‌ها و روایت قوی داستان بازی خصوصاً در مراحل ابتدایی
  • مبارزه‌های نوبتی عمیق و پر از جزئیات به همراه گیم‌پلی استراتژی و سرگرم‌کننده
  • تعدد بسیار بالای آیتم‌ها، مکانیزم‌ها و قابلیت‌ها
  • سیستم شخصی‌سازی گسترده
  • سیستم کارآمد آموزش گام‌به‌گام مکانیزم‌های بازی
  • شخصیت‌پردازی عمیق
  • گرافیک هنری چشم‌نواز و لذت بخش بودن گشت و گذار در محیط بازی
نقاط ضعف
  • ساده بودن روند کلی بازی برای گیمرهای بازی‌های نقش‌آفرینی
  • تکراری شدن تعداد کمی از ماموریت‌ها
  • افت فریم در برخی از مبارزه‌ها و صحنه‌های شلوغ

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه