در این مقاله قصد داریم تا به نقد و بررسی یکی از بهترین و پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های مربوط به دسته بندی تقویم‌های اسلامی یعنی باد صبا بپردازیم. با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی اپلیکیشن بادصبا - تقویم اذان گو بادصبا
نقد و بررسی اپلیکیشن بادصبا - تقویم اذان گو بادصبا

امروزه آگاه شدن از تقویم و مناسبات روزهای مختلف و البته از اعلان‌های اوقات شرعی با فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند، بسیار ساده شده است و انجام این امر تنها به‌وسیله‌ی نصب یک اپلیکیشن میسر خواهد بود. البته، با توجه به اینکه امروزه تعدد اپلیکیشن‌‌هایی با مضمون تقویم اسلامی بسیار بالا است، اما اکثریت قریب به اتفاق کاربران گوشی‌های هوشمند برای این منظور از یک اپلیکیشن خاص با نام باد صبا استفاده می‌کنند.

در واقع، اپلیکیشن باد صبا را می‌توان یکی از کامل‌ترین تقویم‌های شمسی نامید که قابلیت پخش اذان به‌وسیله‌ی موذن دلخواه را در خود می‌بیند و علاوه بر آن، دسترسی به تقویم شمسی، میلادی، قمری، اوقات شرعی شهرهای مختلف، قبله نما و دعای روز را برای کاربرانش میسر می‌کند.

رابط کاربری و طراحی ظاهری

طراحی ظاهری اپلیکیشن باد صبا را می‌توان بسیار خوب ارزیابی کرد و این موضوع در مورد رابط کاربری آن نیز صدق می‌کند. در واقع، با توجه به تقویم بودن این اپلیکیشن، با رابط کاربری ساده در کنار قابلیت‌های ریز و درشت در باد صبا روبرو هستیم.

در واقع، پس از اولین ورود به اپلیکیشن باید شهر، ساعت و تاریخ گوشی را به صورت دقیق وارد کرده تا اوقات شرعی مختص آن شهر برای کاربران فعال شود. سپس، نوبت به بخش‌های قابل شخصی سازی از جمله انتخاب موذن و موارد دیگر می‌رسد و پس از انجام تمامی آن‌ها، کاربران وارد صفحه‌ی اصلی این اپلیکیشن خواهند شد. 

اپلیکیشن بادصبا - نقد و بررسی اپلیکیشن بادصبا
اپلیکیشن بادصبا - نقد و بررسی اپلیکیشن بادصبا

در این بخش، تقویم شمسی، قمری و میلادی به همراه اوقات شرعی، مناسبت‌های روز و رویدادها قرار دارند و سمت راست صفحه اصلی نیز میزبان منوی برنامه از طریق آیکون سه خط خواهد بود. همچنین، سمت راست صفحه‌ی اصلی برنامه نیز بخش دسترسی و درباره‌ی برنامه را از طریق آیکون سه نقطه در دسترس مخاطبان قرار می‌دهد.

البته، منوی اصلی اپلیکیشن باد صبا به سه بخش‌کتابخانه، میانبرها و دیگر امکانات تقسیم و دسته بندی شده‌ است. بخش دوم منوی اپلیکیشن نیز مربوط به میانبرها است که گزینه‌هایی مثل ابزارهای اسلامی، گنجینه و تنظیمات را در خود دارد. بخش ابزارهای اسلامی ابزارهایی مثل قبله‌نما، رکعت شمار، نمازقضا و چند بخش متنوع دیگر را در خود جای داده است.

بخش گنجینه، یکی از پرمحتواترین بخش‌های اپلیکیشن باد صبا است که قابلیت‌هایی نظیر پخش زنده مکان‌های عبادتی و زیارتی، پخش ویدیو با دسته‌بندی‌های بسیار متنوع و موارد دیگر را شامل میشود.

همچنین، بخش تنظیمات این اپلیکیشن امکان تنظیم مجدد مکان و زمان‌، تنظیمات پخش اذان، تنظیمات نور صفحه نمایش و تنظیمات فونت را برای کاربر خود فراهم می‌کند. دیگر بخش از منوی اصلی اپلیکیشن نیز به امکاناتی نظیر تغییر پوسته‌ی آن، یادآوری و یادداشت‌ها، مناسبت‌ها، شیفت کاری، مبدل تاریخ و جست و جو خلاصه می‌شود.

اپلیکیشن بادصبا - نقد و بررسی اپلیکیشن بادصبا
اپلیکیشن بادصبا - نقد و بررسی اپلیکیشن بادصبا

علاوه بر موارد فوق، اپلیکیشن بادصبا ویجت‌های متنوع و جذابی را برای کاربران خود درنظر گرفته است تا در صورت علاقه به ویجت‌های اطلاعیه، تاریخ، بادصبا ویژه رمضان و یادآوری را به صفحه‌ی اصلی گوشی‌های خود منتقل کنند.

در مجموع، اپلیکیشن باد صبا با داشتن امکانات فراوانی چون نمایش تقویم‌های مختلف، قابلیت پخش اذان و موارد بسیار متعدد دیگر، یکی از بهترین و کامل‌ترین تقویم‌های طراحی شده برای گوشی‌های اندرویدی قلمداد می‌شود.

امتیاز دیجی ارنج

10

نقاط قوت
  • امکانات بسیار متنوع
  • امکان شخصی‌سازی پخش اذان و اوقات شرعی
  • ابزارها و خدمات گسترده
نقاط ضعف
  • این اپلیکیشن هیچ ایراد اساسی در خود نمی‌بیند

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

دیدگاه

  • dou_329
    dou_329
    27 خرداد 1402 ساعت 13:50

    با سلام و خدا قوت
    برنامه بسیار کاربردی هست ولی متاسفانه بر روی گوشی های آیفون وصل نمیشه