فیسبوک یا به عبارت بهتر متا اخیراً اپلیکیشن اینستاگرام لایت را دوباره در دسترس قرار داد و در این مقاله قصد داریم نگاهی به آن بیندازیم. با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی اینستاگرام لایت | Instagram Lite - اینستاگرام لایت
نقد و بررسی اینستاگرام لایت | Instagram Lite - اینستاگرام لایت

اینستاگرام بدون هیچ تردیدی یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان قلمداد می‌شود و به طور پیوسته در حال رشد است و هر روز کاربران جدیدی به آن اضافه می‌شوند. اما ناگفته نماند که این برنامه در برخی از مناطق در دسترس نیست و برخی از دارندگان گوشی‌های هوشمند به نسبت قدیمی‌تر توان استفاده از آن را ندارند و در این لحظه است که اینستاگرام لایت وارد می‌شود.

اینستاگرام لایت اخیراً برای دومین بار در ماه مارس سال 2021 عرضه شد، اما این بار چه چیزهای متفاوتی در خود می‌بیند؟ و چگونه می‌توانیم آن را با برنامه‌ی اینستاگرام مقایسه کنیم؟ از آنجایی که شرح و توصیف عملکرد اینستاگرام عملی کاملاً بیهوده است و همه از جزئیات آن آگاه هستند، تمرکز خود را روی تفاوت بین اینستاگرام لایت و اینستاگرام خواهیم گذاشت و به شما کمک خواهیم کرد که تصمیم بگیرید کدام یک را انتخاب کنید.

اینستاگرام لایت چیست؟

اینستاگرام (Instagram Lite) جایگزینی برای اینستاگرام است که فضای زیادی از گوشی شما را اشغال نمی‌کند و به داده‌های زیادی نیاز ندارد. همچنین، شما نیازی به ایجاد یک حساب کاربری جدید برای استفاده از اینستاگرام لایت ندارید.

اینستاگرام لایت ابتدا در سال 2018 در دسترس قرار گرفت، اما در ماه می سال 2020 از فروشگاه Google Play حذف شد و در کمال تعجب، کمتر از یک سال بعد دوباره در این فروشگاه ظاهر شد. اما این بار، این اپلیکیشن پیشرفت‌های عمده‌ای را در خود می‌بیند.

اینستاگرام لایت - نقد و بررسی اینستاگرام لایت | Instagram Lite
اینستاگرام لایت - نقد و بررسی اینستاگرام لایت | Instagram Lite

از آنجایی که اینستاگرام لایت حجم دانلود بسیار کمتری نسبت به اینستاگرام دارد، عملکردی مشابه با آن را نخواهد داشت، اما برای برخی از کاربران استفاده از اینستاگرام لایت بسیار آسان‌تر خواهد بود. به طور کلی، اینستاگرام لایت این پلتفرم رسانه‌های اجتماعی را برای کاربرانی که گوشی‌های هوشمند قدیمی‌تری دارند و یا از اتصال اینترنت ضعیف‌تری بهره‌مند هستند قرار می‌دهد.

اینستاگرام لایت در کدام مناطق در دسترس است؟

از ماه مارس 2021، اینستاگرام لایت در بیش از 170 کشور در دسترس قرار گرفته است که بیشتر این کشورها یا از نظر اقتصادی یا از نظر کیفیت اتصال اینترنت در سطح پایینی قرار دارند. بزرگ‌ترین کشوری که در حال حاضر به این برنامه دسترسی دارد هند است. همچنین این برنامه در حال حاضر فقط برای دستگاه‌های اندرویدی در دسترس است. هنوز هیچ اطلاعیه‌ای در مورد زمان و یا این که اینستاگرام لایت برای دستگاه‌های iOS عرضه خواهد شد یا خیر منتشر نشده است.

تفاوت‌های اینستاگرام و اینستاگرام لایت:

حجم دانلود اپلیکیشن اینستاگرام 30 تا 80 مگابایت (بسته به گوشی شما) است و وقتی فضای ذخیره‌سازی برنامه برای داده‌ها و حافظه‌ی پنهان را چک می‌کنید، متوجه عدد بسیار بزرگ‌تری خواهید شد. در واقع، برنامه‌ی اینستاگرام 550 مگابایت از حافظه‌ی خود را برای خود برنامه، داده‌های استفاده شده و حافظه پنهان اشغال می‌کند.

از سوی دیگر، اپلیکیشن اینستاگرام لایت تنها 2 مگابایت حجم دارد. به علاوه، اینستاگرام لایت کدهای ذخیره شده در فضای ابری را خالی می‌کند و اینستاگرام داده‌ها را مستقیماً در تلفن شما ذخیره می‌کند. این تفاوت در حجم اپلیکیشن به خصوص برای آن دسته از کاربرانی که فضای ذخیره سازی کمتری روی گوشی خود دارند، قابل توجه است.

هنگامی که اینستاگرام لایت برای اولین بار در سال 2018 منتشر شد، ویژگی‌های بسیار کمی داشت و این اجازه را به کاربران نمی‌داد که به دیگران پیام ارسال کنند یا ویدیوها را ضبط و ارسال کنند و بخش بزرگی از آنچه کاربران در مورد اینستاگرام دوست دارند را حذف کرده بود. اما این نسخه‌ی جدید چیزهای بیشتری برای ارائه به کاربران دارد. اکنون می‌توانید پیام مستقیم را به چت‌های شخصی یا گروهی با متن، تصاویر، گیف‌ها، استیکرها و ویدیوها ارسال کنید. اگرچه نمی‌توانید تم چت خود را شخصی‌سازی کنید و از کنترل‌های سوایپ برای تایپ استفاده کنید، اما باز هم اینستاگرام لایت در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته است.

اینستاگرام لایت - نقد و بررسی اینستاگرام لایت | Instagram Lite
اینستاگرام لایت - نقد و بررسی اینستاگرام لایت | Instagram Lite

در اینستاگرام لایت ویژگی لایو یا Live وجود ندارد و در اپلیکیشنی با این حجم نیز نمی‌توان چنین انتظاری داشت. با این حال، Reels و IGTV در کنار پخش خودکار ویدیوها و توانایی آپلود ویدیو در استوری از جمله ویژگی‌های این اپلیکیشن است. همچنین در این اپلیکیشن ویژگی AR فیلتر وجود ندارد و زبان‌های پشتیبانی شده نیز محدود هستند.

آیا کوچ به اینستاگرام لایت منطقی است؟

اگر گوشی هوشمند شما فضای ذخیره‌سازی زیادی دارد و اتصال اینترنتی خوبی دارید، دلیلی وجود ندارد که به بخواهید به اینستاگرام لایت کوچ کنید و برخی از ویژگی‌های عالی آن را از دست بدهید. اما اگر فضای ذخیره‌سازی‌تان به‌طور مداوم در حال محدود شدن است و آمادگی خرید یک گوشی جدید را ندارید، می‌توانید روی اینستاگرام لایت حساب کنید.

امتیاز دیجی ارنج

9

نقاط قوت
  • حجم 2 مگابایتی
  • استفاده بسیار کمتر از اینترنت
  • قابل استفاده در گوشی‌های ضعیف‌تر
  • سرعت قابل قبول
  • دسترسی به ویژگی‌های فوق‌العاده بیشتر نسبت به نسخه‌ی سال 2018
نقاط ضعف
  • نبود ویژگی لایو، نبود فیلترها و محدود بودن زبا‌ها

امتیاز کاربران

3
2
0
0
0
2

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

دیدگاه

  • dou_189
    dou_189
    22 شهریور 1401 ساعت 22:09

    سلام خیلی عالیه من خیلی راضی هستم