با گسترش نکنولوژی و فراگیرشدن گوشی‌های هوشمند، پیام‌رسان‌ها به عضوی جداناپذیر از زندگی روزمره‌ی مردم سراسر جهان تبدیل شدند و این موضوع باعث شد که استودیوهای مختلف، دست به طراحی و ساخت اپلیکلیشن‌های پیام‌رسان اختصاصی خود کنند. در این بین، توسعه‌دهندگان ایرانی نیز سهمی برای خود دست و پا کردند و چندین پیام‌رسان مختلف از جمله سروش را توسعه دادند که در این مقاله قصد داریم تا به نقد و بررسی آن بپردازیم. با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی پیام‌رسان سروش - پیام رسان سروش
نقد و بررسی پیام‌رسان سروش - پیام رسان سروش

همان‌طور که اشاره شد، پیام‌رسان‌ها امروزه بیش از میلیارد کاربر فعال دارند و متاسفانه وجود ضعف و کمبودها در پیام‌رسان‌های داخلی، باعث شد که از سال‌ها پیش پیام‌رسان‌های خارجی از جمله تلگرام و واتس‌اَپ در بین کاربران ایرانی جایی برای خود دست و پا کنند. حال پیام‌رسان سروش سعی دارد تا با پر کردن این خلا، کاربران ایرانی را بیش از پیش به سمت خود جذب کند.

طراحی ظاهری و رابط کاربری

از چند سال اخیر تا به امروز، به اندازه‌ی کافی در مورد مزایا و معایب اپلیکیشن سروش بحث و صحبت شده که البته برخی از آن‌ها به واسطه‌ی شایعات مختلف، باعث شد تا سیاه‌نمایی‌های مختلفی پیرامون آن ایجاد شود و در نهایت به این پیام‌رسان تا حدودی ضربه بزنند. در واقع، یکی از بزرگترین ایراداتی که به این اپلیکیشن نسبت داده می‌شد، شباهت بیش از اندازه‌ی آن به پیام‌رسان تلگرام بود که این موضوع در مواردی صحیح و در مواردی غلط تلقی می‌شود و امکانات مشابه، به دلیل تقاضای کاربران در این پیام‌رسان ایرانی جای داده شده‌اند. در واقع، طراحی ظاهری این پیام‌رسان به عنوان یک اپلیکیشن نوپا قابل قبول قلمداد می‌شود و به‌نوبه‌ی خود جذابیت‌هایی نیز دارد اما، همچنان تشابه‌های زیادی بین این پیام‌رسان و پیام‌رسان تلگرام وجود دارد.

پیام رسان سروش - نقد و بررسی پیام‌رسان سروش
پیام رسان سروش - نقد و بررسی پیام‌رسان سروش

کاربران پیام‌رسان سروش، پس از اولین ورود خود به این برنامه طبیعتاً با بخش ثبت نام روبرو خواهند شد که این موضوع به وسیله‌ی ثبت شماره تلفن صورت خواهد گرفت. پس از ثبت نام، صفحه اصلی این اپلیکیشن در دسترس آن‌ها قرار خواهد گرفت که دو ستون اصلی، یک ستون اسلاید اختصاص یافته به مخاطبین و چندین و چند ویژگی و گزینه‌ی مختلف در آن تعبیه شده است.

منوی کناری پیام‌رسان سروش، گزینه‌هایی نظیر ایجاد گفتگو، ایجاد گروه و کانال جدید، سرویس‌ها، مکان‌ها، فروشگاه استیکر، تماس‌ها، تنظیمات و پشتیبانی را در خود جای داده است که بخش سرویس‌ها خود به چند قابلیت مختلف از جمله خرید شارژ، اوقات شرعی، پرداخت قبض و آب و هوا تقسیم می‌شود.

از طرفی دیگر، پیام‌رسان سروش به دلیل محل قرارگیری سرورهای آن در داخل کشور طبیعتاً پتانسیل ارائه سرعت بیشتری در خدمات‌رسانی خواهد داشت و جز چند مورد خاص، باقی امکانات سایر پیام‌رسان‌های مطرح را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد؛ از چت دو نفره و یا چت گروهی متنی یا صوتی گرفته تا برقراری تماس صوتی و امکان ساخت و استفاده از کانال‌های متنوع، همه و همه از جمله مزایای این اپلیکیشن ایرانی هستند قلمداد می‌شوند.

اما در کنار این مزایا، پیام‌رسان سروش کمبودها و اشکالات فنی بسیار متعددی در بخش پیام و تماس صوتی و کندی عملکرد در گوشی‌های پایین رده در خود می‌بیند. همچنین، عدم پایداری نسبی آن و حتی استفاده از شماره تلفن همراه کاربران به عنوان نام‌کاربری کانال‌ها که در سال‌های اخیر بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های مختلف داشت و باعث بروز شبهه‌های امنیتی در این پیام‌رسان شد. از طرفی دیگر، با توجه به تبلیغات گسترده‌ی این اپلیکیشن در رسانه‌های داخلی و فراخوان جذب کاربر برای آن، همچنان مایه‌ی تعجب است که چرا یک اپلیکیشن که هنوز در رسیدن به سطح استاندارد کاربری خود عاجز مانده‌ است و ایرادات فراوانی در خود می‌بیند، همچنان توسط رسانه‌ها به عنوان پیام‌رسان اصلی ایرانی تبلیغ می‌شود.

پیام رسان سروش - نقد و بررسی پیام‌رسان سروش
پیام رسان سروش - نقد و بررسی پیام‌رسان سروش

در مجموع، پیام‌رسان ایرانی سروش با درنظر گرفتن این نکته که در مقایسه با پیام‌رسان‌های خارجی بسیار نوپا قلمداد می‌شود و ایرادات نسبتاً متعددی در خود می‌بیند، سعی دارد تا با در اختیار قرار دادن امتیازهای ویژه به کاربران ایرانی، نیاز آن‌ها از یک پیام‌رسان جامع را برطرف کند. اما متاسفانه، ایرادات این پیام‌رسان به‌قدر کافی فراوان هستند و با توجه به تیم توسعه‌ی نه‌چندان فعال آن، بعید است که در آینده‌ای نزدیک شاهد فعالیت این پیام‌رسان باشیم. 

امتیاز دیجی ارنج

4

نقاط قوت
  • امکانات و مزایای قابل قبول
  • نیم‌بها بودن ترافیک مصرفی برای کاربران ایرانی
نقاط ضعف
  • شباهت‌های نسبتاً زیاد طراحی ظاهری از جمله لوگوها به تلگرام
  • عدم پایداری نسبی در برخی از اوقات، درحالی‌که سرورهای سروش در داخل کشور قرار دارند
  • عدم پشتیبانی بالقوه برای رفع عیوب و جذب کاربران بیشتر
  • اشکالات فنی متعدد

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه