Foreclosed، نام اثری است که بدون هیچ ادعایی قصد دارد تا تجربه‌ای منحصر به فرد از یک بازی سایبرپانکی را ارائه کند. در ادامه با نقد و بررسی این بازی با دیجی اُرَنج همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Foreclosed - Foreclosed
نقد و بررسی بازی Foreclosed - Foreclosed

جهان‌های سایبرپانکی چند سالی است که به لطف Cyberpunk 2077 به ترند روز تبدیل شده‌اند و استودیوهای کوچک و بزرگ نیز همواره در تلاش هستند تا یک بازی در این سبک تولید کنند. در واقع، حتی با درنظر گرفتن وضعیت آشفته‌ی بازی Cyberpunk 2077، اما باز هم این بازی به عنوان معیاری برای جهان سایبرپانکی قلمداد می‌شود و سایر عناوین مشابه حتی سایه‌ای از این اثر نیز نبوده‌اند. 

به هر ترتیب، اکنون نوبت به استودیوی ناشناخته و مستقل Antab Studio رسیده است تا شانس خود را در زمینه‌ی ساخت یک بازی در این ژانر امتحان کند. اثر جدید این استودیو یعنی Foreclosed، سعی دارد تا با روایت داستانی جنایی و مرموز در جهان سایبرپانکی و آمیخته شده با المان‌های طراحی سل‌شید و کمیک بوکی، تجربه‌ای منحصر به فرد را ارائه کند.

داستان و شخصیت‌پردازی

داستان این بازی، روایت‌گر پلیسی به نام ایوان کپنوس است که ناگهان متوجه ثلب شدن اختیارات و درجه‌اش می‌شود و وظیفه دارد تا ساعت مقرر، برای ارائه‌ی دفاعیات به محل خاصی مراجعه کند. اما در این مسیر، متوجه سوقصدهایی علیه او خواهیم بود و در این زمان او به کمک شخصی دیگر که از طریق ارتباط تلفنی راهنمایی‌اش می‌کند، از دام مهاجمان می‌گریزد تا این دو با همکاری یکدیگر، پرده از راز ماجرا بردارند. 

Foreclosed - نقد و بررسی بازی Foreclosed
Foreclosed - نقد و بررسی بازی Foreclosed

متاسفانه، داستان بازی Foreclosed هرچقدر که در ابتدای راه خود جذاب به‌نظر می‌رسد، به کلیشه‌ای ترین شکل ممکن ادامه و پایان می‌یابد. همچنین، نحوه‌ی روایت داستان بازی و پرداخت آن به‌شدت سطحی بوده و حتی ممکن است که در لحظاتی به کلی دیالوگ‌های رد و بدل شده بین دو شخصیت مهم داستان را فراموش کنید. از طرفی دیگر، شخصیت پردازی بازی نیز اصلاً حال و روز خوشی ندارد و ارتباط بین شخصیت‌ها و عمق شخصیت‌ها نه تنها هیچ اهمیتی ندارند، بلکه هیچ گاه گیمرها را تشویق به اندیشیدن و یافتن چرایی بروز رخدادها نمی‌کند.

گیم‌پلی

گیم‌پلی بازی Foreclosed، از همان ساعات ابتدایی خود گیمرها را به یاد عنوان Control می‌اندازد. در واقع، بسیاری از المان‌های این بازی همانند استفاده از یک اسلحه‌ی واحد و یا قدرت جابه‌جا کردن اشیای مختلف، به نوعی کلنی از بازی‌های دیگر هستند.

البته، این بازی سعی دارد تا با افزودن حالت مخفی‌کاری و اکشن و قابلیت ارتقای اسلحه، تا حدودی به جذابیت آن بیفزاید. اما متاسفانه، هیچ کدام یک از موارد و حتی ویژگی‌های افزودنی به اسلحه‌ها جذابیت چندانی ندارند و صرفاً باعث بیشتر شدن قدرت آن می‌شوند. اما در نقطه‌ی مقابل، مهارت‌هایی نظیر سپر که قابل افزوده شدن به شخصیت اصلی بازی است تاحدود زیادی از سایر بخش‌های بازی عملکرد بهتری دارند و باعث می‌شوند تا به جذابیت بازی افزوده شود.

Foreclosed - نقد و بررسی بازی Foreclosed
Foreclosed - نقد و بررسی بازی Foreclosed

از طرفی دیگر، دشمنان بازی و به طور کلی هوش‌مصنوعی در Foreclosed به طرز عجیبی عملکرد ضعیفی دارد و نه تنها چیزی به نام کاورگیری در دایره لغاتشان وجود ندارد، بلکه معمولاً در جای خود ثابت می‌مانند تا به راحتی بتوانید آن‌ها را از پای درآورید. تعدد پایین دشمنان، طولانی شدن انکوترها و چندین و چند مورد دیگر، دست به دست هم داده‌اند تا روند گیم‌پلی این بازی خسته کننده شده و جذابیت چندانی نداشته باشد.

گرافیک و صداگذاری

گرافیک بازی Forclosed به لطف طراحی سل‌شید و نحوه‌ی روایت بازی در قالب تصاویر کمیکی، جلوه‌ای بسیار زیبا به بازی بخشیده‌اند و آن را در کنار گرافیک فنی می‌توان نقطه‌ی قوت اصلی بازی قلمداد کرد. اما در نقطه‌ی مقابل، صداگذاری بازی اصلاً و ابداً شرایط خوبی ندارد و این موضوع ضربه‌ای به بار هنری این بازی می‌زند.

Foreclosed - نقد و بررسی بازی Foreclosed
Foreclosed - نقد و بررسی بازی Foreclosed

در پایان، Forclosed را می‌توان الهام‌گرفته شده از بازی Control در جهانی سایبرپانکی نامید که سعی دارد تا با سبک روایتی بسیار جذاب کمیکی و طراحی سل‌شید خود، تجربه‌ای خاص را در اختیار گیمرها قرار دهد. اما متاسفانه، داستان کلیشه‌ای، گیم‌پلی خسته‌کننده، شخصیت‌پردازی و هوش مصنوعی ضعیف در این بازی باعث می‌شوند که نتوان به راحتی تجربه‌ی آن را به سایرین پیشنهاد داد.

Forclosed is kinda "Control in Cyberpunk with Comic narrative style". It's so beautiful but unfortunately, the game's clichéd story, boring gameplay, characterization and poor AI make it difficult to easily offer it to others.

امتیاز دیجی ارنج

5.5

نقاط قوت
  • طراحی بصری جذاب
  • روایت کمیکی داستان بازی
  • برخی از قابلیت‌های شخصیت اصلی بازی
نقاط ضعف
  • گیم‌پلی خسته کننده
  • شخصیت‌پردازی ضعیف
  • هوش مصنوعی ضعیف
  • داستان کلیشه‌ای
  • صداگذاری ضعیف

نقد و بررسی من

  • 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

ثبت امتیاز

ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه